شبكه اطلاعرساني روابطعمومي ايران (شارا) || تصور آينده به عنوان خبرنگار، ميتواند براي برخي، طاقتفرسا باشد. چالشهاي بسيارِ دنياي ديجيتال و موارد اخير تعديل نيروي شركتهاي بزرگ رسانهاي مثل Washington Post ،CNN ،Gannett و در اين اواخر NPR براي كساني كه وارد اين حرفه ميشوند، حس عدم اطمينان و نگراني به وجود ميآورد.
Shalini Dore، سردبير سابق گزارشهاي ويژه نشريه Variety كه در اواخر ماه مه بازنشسته شد، ميگويد: «مردم ميگويند خبرنگاري در حال مردن است. اما خبرنگاري به شكلي ادامه خواهد يافت، زيرا مردم ميخواهند بدانند كه پيرامون آنها چه ميگذرد.»
در ادامه اين مطلب، راههايي براي سازندهتر بودن و خلاقتر بودن خبرنگاران تازهكار ارائه شده است تا با كمك آنها، كار آنان برجستهتر شود و علاقه خودشان به حرفهشان نيز بيشتر شود.
۱- رزومه تان را مثل يك گزارش تهيه كنيد
خبرنگاران، روايتگر هستند. وقتي زمان بازگويي داستان زندگي حرفهاي و تحصيلي خود شما فرا ميرسد، با آن مثل هر گزارش ديگر برخورد كنيد. Dore پيشنهاد ميكند كه شرح حال و سوابق خود را با اطلاعاتي كه ميخواهيد برجسته شود آغاز كنيد، درست مثل مقدمه يك گزارش.
اين نكته مهم شايد يك دوره كارآموزي مربوط به شغلي كه براي آن اقدام كردهايد باشد و يا يك دوره آموزشي. او ميافزايد: «اگر تازه از تحصيل فارغ شدهايد و اين براي تان دستاورد بزرگي است، آن را در ابتداي متن بياوريد.»
وي همچنين ميگويد كه شرح حال و سوابق بايد مثل گزارشهاي خبري، واضح و متقاعد كننده باشد و به كارفرماي بالقوه شما نشان دهد كه شما توان نوشتن را داريد. به گفته Dore: «مهارت نوشتن، نخستين چيزي است كه ما به دنبال آن هستيم.»
۲- فهرستي از موضوعات دلخواه خود را تهيه كنيد
براي آن كه گزارشگر و نويسنده شويد، به انگيزه نياز داريد. در خواندن گزارشها، تعمل به خرج دهيد. به اين صورت كه از خبرنگاران و گزارشهاي مورد علاقه خود يك فهرست تهيه كنيد. Cyndi Zaweski، گزارشگر و مجري سابق NBC و CBS كه حالا يك شركت بازاريابي به نام Ascent Storycraft دارد، ميگويد چيزهايي را كه در مورد موضوعات يا مسائل خاصي دوست داريد، برجسته كنيد، مثل جملهها، سبك و ساختار، و بكوشيد كه وقتي خودتان گزارش مينويسيد، آنها را رعايت كنيد.
۳- علاقه نشان دهيد
به گفته Dore، نشان ندادن علاقه لازم به كار بزرگترين مشكلي است كه در جريان يك مصاحبه ميتوانيد ايجاد كنيد. توصيه عملي او در اين زمينه اين است كه: نام نشريه را درست تلفظ كنيد. به Variety نگوييد The Hollywood Reporter (گزارشگر هاليوود). براي مصاحبه كننده خود، چند سؤال در نظر بگيريد. چند گزارش آن نشريه را بخوانيد.
وقتي كار مورد نظرتان را به دست آورديد، «براي پذيرش مسئوليت آماده باشيد.» با اين همه او تأكيد ميورزد كه افرادي كه تازه وارد صنعت رسانه ميشوند، بايد توازن را در نظر بگيرند. Dore ميگويد: «اضافه كاري نكنيد و موقع ناهار كار نكنيد. از تمام زمانهاي تفريح استفاده كنيد، زيرا به شما نيروي تازهاي ميدهد و هنگام بازگشت، بازده كارتان را بالا ميبرد.»
همچنين با خبرنگاراني كه به آنها احترام ميگذاريد و شايد روزي با آنها كار كنيد، تماس بگيريد. Amanda Reed، يكي از نويسندگان نشريه Popular Science كه براي افراد تازه وارد در دنياي خبرنگاري، به عنوان مربي كار ميكند، ميگويد: «من به كساني در دنياي روزنامهنگاري بيشتر توجه دارم كه به من بيشترين كمك را كردهاند. اين صنعت، دشوار است و تنها كردن به ديگران است كه همگي سود خواهيم برد.»
۴- تك كاري
خبرنگاران معمولاً مجبور ميشوند كه توجه خود را ميان چند كار گوناگون تقسيم كنند. ولي انجام چند كار ميتواند باعث كاهش بهرهوري و افزايش اضطراب شود. Joyce Marter، نويسنده، سخنران ملي و رواندرمانگر كه در ايالت فلوريدا مجوز كار دارد، ميگويد كه كار روي چند گزارش يا مطلب به طور همزمان ميتواند به ارتكاب اشتباه حرفهاي و گذراندن وقت اضافي براي اصلاح آن منجر شود.
Oshin Vartanian، استاد روانشناسي دانشگاه تورنتو، ميگويد كه اين عادت همچنين ميتواند سبب كاركرد بيشتر و خستگي مغز شما شود و به اضطراب و خستگي بيانجامد. در يك بررسي كه او سال گذشته منتشر كرده، آمده است كه در جريان يك آزمايش كه فعاليتهاي خلبانان هواپيما را شبيهسازي ميكرد، افرادي كه همزمان چندين كار را انجام ميدادند، نسبت به افرادي كه تنها يك كار را انجام ميدادند، پس از انجام كار، بيشتر احتمال بروز نشانههاي اضطراب و نااميدي را داشتند.
Marter پيشنهاد ميكند كه اگر خبرنگاران بخواهند در لحظه حضور داشته باشند بايد عادتهاي ذهنآگاهي را در برنامه روزانه خود جا بدهند. مثلاً روز را با «قصد» آغاز كنند؛ اييميلها را در يك يا چند وقت مشخص ببينند و در جريان نوشتن گزارش، نوتيفيكيشنهاي آن را خاموش كنند تا «مغزشان با افكار زياد بمباران نشود.»
او همچنين توصيه ميكند كه حدود خود را بشناسيد و براي كار خود اندازهاي تعيين كنيد، براي مثال پس از يك ساعت معين، به پيامهاي كتبي يا اييميلها نگاه نكنيد. او ميافزايد: «اگر از خود مراقبت نكنيد، حتي اگر بهترين خبرنگار جهان باشيد، عملكرد خوبي نخواهيد داشت.»
۵- زندگي كنيد
اگر خبرنگاران در انزوا زندگي كنند، نميتوانند كار خود را به خوبي انجام دهند. براي به دست آوردن ايده براي گزارش، توسعه ديد انتقادي و نوشتن در مورد مسائل مختلف در جهان، بايد سرگرمي و زندگي اجتماعي داشته باشند، از جمله دوستي با افراد غير خبرنگار.
Rachel Fobar، نويسنده National Geographic ميگويد كه گفتگوهاي غيررسمي ميتوانند منبع خوبي براي موضوعات گزارش باشند. او ميافزايد: «من ميكوشم كه ذهن خبرنگاريام را روشن نگه دارم، حتي وقتي كه با دوستان و خانوادهام صحبت ميكنم.»
Vartanian در اين مورد ميگويد ما به «قبايل» مختلف تعلق داريم: همكاران، گروههاي مذهبي، اعضاي خانواده، دوستان نزديك و سازمانهاي ورزشي. با همه آنها وقت بيشتري بگذرانيد.
۶- بر چيزي تمركز كنيد كه اختيار مهار آن را داريد
شما نميدانيد كه شغل بعديتان چه خواهد بود، آيا آن را دوست خواهيد داشت، آيا مردم با شما مهربان خواهند بود و يا اين كه چند گزارش شما منتشر خواهد شد. ابهام، ميتواند باعث اضطراب شود و براي غلبه بر آن ميتوانيد از راهبرد ذهنآگاهي به نام «دوري» يا «detachment» استفاده كنيد. Marter ميگويد به جاي «انديشيدن و حدس زدن در مورد گذشته يا نگراني درباره ابهام آينده»، بر اكنون تمركز كنيد.
Vartanian نيز توصيه ميكند روي چيزي تمركز كنيد كه هماكنون ميتوانيد انجام دهيد. براي يك خبرنگار، اين كار ميتواند شامل تصميمگيري در مورد موضوعاتي كه ميخواهد بر آنها نظارت كند، ايجاد راهبرد براي دنبال كردن آنها، پيدا كردن مربي و يا توسعه مهارتها باشد.
براي مثال، Reed تصميم گرفت كه مباني مديريت رسانههاي اجتماعي، بهينهسازي موتور جستجو و WordPress را بياموزد. او ميگويد: «نيازي نيست كه متخصص باشيد»، اما به اين علت كه شغلهاي رسانهاي بسيار زود تغيير ميكنند، به يادگيري مهارتهاي تازه روي خوش نشان دهيد.
۷- ياد بگيريد ايدههاي خود را پرورش دهيد
اگر فكر ميكنيد گير افتادهايد، در كارتان وقفهاي بياندازيد. يك پژوهش ديگر از سوي Vartanian نشان داده است كه هر روند خلاقانهاي، چهار مرحله دارد: آمادگي، پرورش، بينش و تأييد. مرحله پرورش بعد از شناسايي مشكلي كه بايد آن را حل كنيد (ايده يا پاياننامهتان) آغاز ميشود. در اين مرحله، دور بودن از گزارش ميتواند مفيد باشد.
Vartanian توضيح ميدهد: «اين كه در مورد آن مستقيماً فكر نميكنيد به اين معني نيست كه ذهن شما در يك سطح ديگر، آن را پردازش نميكند. پرورش ايدههايتان در طول زمان، به بهتر شدن آنها كمك ميكند.»
مرحله پرورش، با يك لحظه بينش به پايان ميرسد. به گفته Vartanian، دور بودن از گزارش براي مدتي «اجازه ميدهد چيزي كه نخست با مشكل شما غيرمرتبط به نظر ميرسيد، تمركز و توجه شما را جلب كند و اگر بتوانيد آن را حفظ كنيد، در مسير يافتن راه حل به شما كمك خواهد كرد.»
۸- ميزان اطلاعاتي را كه به مغزتان وارد ميشود، ثابت نگهداريد
تصميم بگيريد كه هر روز كدام نشريهها را بخوانيد و به هر كدام از آنها چقدر زمان بدهيد. Hannah Jackson، خبرنگار فرهنگي، هر روز چندين نشريه فرهنگ مردمي را مرور ميكند، زيرا هر زماني كه به عنوان يك خبرنگار آزاد فرهنگي، ايده يك گزارش را ميفرستد، خواندن اين نشريهها به او «يك چارچوب ذهني» ميدهد.
او ميگويد: «من به نشريههايي اولويت ميدهم كه مورد پسندم هستند و با سردبيران آنها در ارتباط.» Fobar هم سيستم خودش را دارد. اما بر خلاف Jackson، او يك نويسنده كارمند است و كار مشخص دارد. از همين رو بيشتر نشريههاي تخصصي و پژوهشهاي علمي را ميخواند.
۹- حرف نزنيد، گوش كنيد
Dore ميگويد بسيار طول كشيد تا بياموزد كه ميتواند با گوش دادن به مصاحبه شوندگان خود، به سادگي نقلقولهاي بهتري از آنها براي گزارشش بگيرد.
توصيه او: چند سوال اوليه را مطرح كنيد و سپس خاموش بمانيد. «در جريان مصاحبه، خاموش باشيد. اگر ساكت بمانيد، سخنان بيشتري از طرف مقابل ميشنويد.»
نوشته Carolina Campos Ruiz Baldin
منبع: ijnet
انتهاي پيام/