شبکه اطلاعرسانی روابطعمومی ایران (شارا)–|| یکی از مهمترین گام ها برای تولید یک اینفوگرافیک خوب در روابط عمومی گردآوری اطلاعات و دانش است. بسیاری از روابط عمومی ها این امر را نادیده می گیرند و یکراست می روند سر طراحی اینفوگرافیک که در نهایت با فرساینده شدن کار، آن را به تعویق می اندازند.
در واقع روابط عمومی نه تنها باید داده ها را گردآوری کند، بلکه باید آنها را در مقایسه با منابع و مآخذ معتبر تایید نماید. به هر حال، اگر شما اطلاعاتی را از منابع «معتبر» از قبیل پایگاه های اطلاعاتی دولتی، پایگاه های سنتی رسانه ای، سازمان های بین المللی و خبرگزاری های معتبر دریافت می کنید، می توانید بر همان مبنا و بدون تحقیقات بیشتر کار خود را انجام دهید.
با این حال، کاربران زیادی هستند که پایگاه های داده ای را به طور شخصی ایجاد می کند و بسیار دشوار می توان به داده های آنها اتکا کرد. در بسیاری از مواقع لازم است که شما با صاحب پایگاه داده تماس بگیرید و از چند و چون و نحوه تولید محتوایشان بپرسید و پس از کسب اطمینان آنها را در اینفوگرافیک خود وارد نمایید. وجود یک روش شناسی مناسب برای گردآوری داده ها از اهمیت بسزایی برخوردار است و لذا درصورتی که خود واحد روابط عمومی عامل تحقیق می باشد، باید در روش شناسی پژوهش خود تامل کند تا داده ها به صورت غیر علمی تدارک دیده نشده باشند. به عبارت دیگر استفاده از روش تحقیق مناسب، پایایی داده ها و روایی داده ها از اهمیت بسزایی برخوردار است. به عنوان مثال نمودار قد و وزن افراد مشهور. اینکه این داده ها در چه زمانی گرفته شده اند؟ آیا این داده ها به طور همزمان و در یکجا اندازه گیری شده است؟ چه کسانی این اندازه گیری را انجام داده اند و چگونه؟
بهتر است در برخی از موارد به دو پایگاه داده مراجعه شود و داده ها را از منابع مختلف دریافت کنید. برای مثال، جمعیت یا ارزیابی سلامتی در کنیا در سال ۲۰۱۱ را می توانید با مقیاس های مختلف و از پایگاه های مختلف بدست آورید. در بسیاری از موارد داده ها ممکن است به دلیل شرایط سیاسی دستکاری شوند و باید به حساسیت های سیاسی نیز در این خصوص توجه کنید.
نکته مهمی که باید در دریافت این اطلاعات از منابع مجازی دقت کنید، ثبت آدرس URLی است که داده های خودتان را از آن دریافت می کنید. این کار به شما کمک می کند که بتوانید ارجاع های سریع و صریحی به منبع دریافت داده بدهید و در صورت اشکال در داده ها، بتوانید آن را از گردن خود رد کنید.
با توجه به مسائل فوق می توانید اینفوگرافیک هایی درست کنید، که کمترین دردسر را برای سازمان شما و روابط عمومی به همراه داشته باشد.
منبع: http://piktochart.com/
منبع مرجع: شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)
|
نظر بدهید