بررسی علل مقاومت در برابر پذیرش بانکداری تلفن همراه (نرم افزار همراه بانک)
نویسندگان :
امین خادمی
Khademi.ami@gmail.com
کارشناس ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد الکترونیکی، گروه مدیریت فناوری اطلاعات، تهران، ایران
حسن مهرمنش
h_mehrmanesh@yahoo.com
استادیار دانشکده مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی
شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- این تحقیق در راستای بررسی علل مقاومت در برابر پذیرش همراه بانک در شعب بانک صادرات انجام شده است. در این تحقیق 500 نفر از طریق نمونه گیری تصادفی به عنوان جامعه آماری انتخاب شده و با استفاده از فرمول کوکران 387 نفر بعنوان نمونه آماری استفاده می شود. در این تحقیق جهت اثبات فرضیه ها از روش مدل معادلات ساختاری استفاده شده است.
تحقیق حاضر از نوع توصیفی بوده و ابزار جمع آوری اطلاعات، پرسشنامه محقق ساخته و مشتمل بر 26 گویه اعم از جدولی و سوالی می باشد. نتایج پژوهش نشان داد که بین موانع فنی، روانشناسی و فرهنگی، مالی، مخاطره ای با پذیرش همراه بانک در بانک صادرات رابطه وجود دارد .
واژگان کلیدی: همراه بانک، موانع روانشناسی و فرهنگی، موانع فنی، موانع مالی، موانع مخاطره ای، مدل معادلات ساختاری.
مقدمه:
توسعه شگفتانگیز فناوری اطلاعات و گسترش آن به بازارهای پولی و بانکی جهان، علاوه بر تسهیل امور مشتریان بانکها، روشهای جاری بانکداری را متحول و دگرگون ساخته است. با رشد روزافزون معاملات تجارت الکترونیک در سطح جهان و نیاز تجارت به حضور بانک جهت نقل و انتقال منابع مالی، بانکداری الکترونیک به عنوان بخشی تفکیکناپذیر از تجارت الکترونیک و دارای نقشی اساسی در اجرای آن است. در حقیقت میتوان گفت بدون بانکداری الکترونیک، تجارت الکترونیک نیز محقق نخواهد شد.
امروزه بانکها با یک فضای رقابتی مواجه هستند که برای موفقیت در چنین بازاری باید خدمات و محصولات گستردهای را با آخرین تکنولوژی موجود ارائه کنند. در حال حاضر بسیاری از بانکها و موسسات مالی دنیا، ابزارهای جدید بانکداری الکترونیک (از جمله بانکداری از طریق تلفن همراه ) را برای مشتریان خود فراهم کردهاند.
یکی از تأثیرات تکنولوژی اطلاعات در بخش بانکداری، معرفی بانکداری از طریق تلفن همراه میباشد. بانکداری همراه شکلی از انجام عملیات بانکی از طریق تلفن همراه است که به مشتریان بانک اجازه میدهد موجودی حسابشان را کنترل نموده، تراکنشهای کارت الکترونیک را انجام داده، اطلاعاتی را درباره آخرین تراکنشهای حسابشان دریافت نمایند و ... .
با ورود به قرن 21، حوزههای الکترونیک با سرعتی زیاد در حال افزایش میباشد. از جمله میتوان به آموزش الکترونیکی، تجارت الکترونیکی، پزشکی الکترونیکی، تدارکات الکترونیکی، بازاریابی الکترونیکی، بانکداری الکترونیکی، دموکراسی الکترونیکی، شهروندی الکترونیکی، دولت الکترونیکی و نهایتاً زندگی الکترونیکی اشاره کرد.
طی چند سال اخیر تجارت موبایلی (سیار) بعنوان جدیدترین شاخه از تجارت الکترونیکی مورد توجه قرار گرفته و پیشرفت فناوری و نوآوریها، باعث رشد و گسترش کاربردهای آن گشته است.(David, B, 2007)
دریافت فایل کامل مقاله