دانلود فایل کامل مقاله
شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران(شارا)، بازار قدیمی ترین سیستم توزیع بوده وبسیاری از تولید کنندگان به طور سنتی محصولات خود را به توزیع کنندگان ودلالان خارج از سازمان می دادند. وآنها را مشتری تلقی می کردند واصلاً به اینکه چه بر سر محصول آنها پس از خروج از درب کارخانه تا رسیدن به مصرف کننده می آمد نمی اندیشیدند ، اما امروزه شرکتها وتولید کنندگان کالاها وخدمات به مسیرها وکانال های توزیع کالا تا مصرف کننده وتامین کنندگان مواد اولیه نگاهی متفاوت بر گذشته دارند.وبه اهمیت زنجیره های تامین وتوزیع در کسب وکار پی برده اند . کانال توزیع مسیری است که از آن برای انتقال کالا از تولید کننده به مصرف کننده نهایی استفاده می شود ویک کانال توزیع همیشه شامل تولید کننده ومصرف کننده نهایی است ومهمترین وظیفه سیستم توزیع این است که کالا رادر زمان ومکان مناسب در دسترس مشتریان بالقوه قرار دهد . تصمیم درباره کانال توزیع وفروش کالا از مهمترین تصمیماتی است که مدیران بازاریابی با آن روبرو هستند . زیرا برای بسیاری از شرکت ها مزیت رقابتی در دست یافتن به سیستم های توزیع خلاق است .
مقدمه:
تولید کنندگان انجام بعضی از امور مربوط به فروش کالاهای خود را به واسطه های توزیع واگذار می کنند . وقسمتی از نظارت وکنترل خود بر نحوه فروش کالا را از دست می دهند اما با توجه به اینکه بسیاری از تولید کنندگان توانایی مالی لازم برای بازاریابی مستقیم را ندارند وبرای صرفه جویی های ناشی از توزیع کالا وایجاد بازده بیشتر از اینکه منابع مالی خود را صرف حرفه اصلی خود کرده وعایدی بیشتری را نصیب خود کنند زیر بار خرده فروشی کالاهای خود نخواهند رفت واستفاده از واسطه ها باعث افزایش بهروری در امر رساندن کالاها به بازارهای مصرف کننده می شود و واسطه های توزیع با ارتباطاتی که با یکدیگر دارند واستفاده از تجربیات وتخصص خود وحجم عملیات قابل ملاحظه ، معمولاً بهتر از خود شرکت ها برای آنها مفید واقع می شوند . واز
سوی دیگر مصرف کنندگان خواهان تنوع زیاد در کالاها اما در مقادیر اندک هستند . که توزیع کنندگان باعقد قرارداد با تولیدکنندگان بسیاری کالاهای متنوع در مقیاس زیاد خریداری کرده واز منافع تخفیفات خرید عمده بهره می برند و آنها را در مقادیر کم اما با تنوعی که مورد نیاز مصرف کنندگان است عرضه می کنند وفواصل زمانی ومکانی ومالکیتی میان کالاها وکسانی که به انها نیاز دارند را از میان بر می دارند وبرای اینکار نسبت به جمع آوری اطلاعات درباره مشتریان فعلی وبالقوه وجلب نظر مشتریان نسبت به کالا ومذاکره بر سر قیمت ودیگر شرایط انجام معامله پرداخته ووجوه مورد نیاز برای تامین مالی موجودی محصول را انجام داده ومخاطرات انجام کار را می پذیرند.
نویسندگان : حسین رنجبر گلشواری - دکتر شهباز براهویی
منبع: TMBA
|