شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- «جواد افتاده» در حاشیه بازدید از غرفه شارا در بیستمین نمایشگاه مطبوعات با بیان این مطلب اظهار داشت: «برخی از سازمانها (روابط عمومیها) آنها را در اختیار دارند و رسمی و غیر رسمی در آنها فعالیت میکنند اما برخی دیگر همچنان منتظر اتفاقی دیگر هستند. اما به واقع مشکل روابط عمومیها این نیست. بلکه عزم و نگاه جدی برای فعالیت در آنها وجود ندارد.»
وی افزود: «رسانهها و شبکههای اجتماعی دیگر واژههای غریبی نیستند، واژههایی هستند که کم کم از حالت «میوه ممنوعه» خارج و در سبد کالای سازمانها و شرکتها حضور چشمگیر دارند. اما هنوز جایگاه، کاربرد و حتی رسمیت آن مشخص نیست.»
مدرس دانشگاه و تحلیلگر رسانههای اجتماعی با بیان اینکه روابط عمومی به عنوان آینه تمام نمای سازمان با «مخاطبان» آن ارتباط دارد، تصریح کرد: «با ظهور رسانه های اجتماعی (همانند فیس بوک، توییتر، یوتیوب و ویکیپدیا) کاربران دوباره تغییر چهره دادند و این بار در قالب «کاربران تولید کننده محتوا» به فعالیت در بستر اینترنت می پردازند و حال آنها به «کاربران تحلیل کننده محتوا» تبدیل شده اند و معلوم نیست در دو سال آینده شاهد ظهور چه نوع کاربری باشیم.»
افتاده عنوان کرد: «رسانه های اجتماعی مبدا کاملا نامتمرکز دوسویه گفت و گو هستند؛ فعالیت آنها منحصر به فرد، جذب کننده بازارها ی کوچک است، آنها جایگزینی برای رسانه های سنتی نیستد بلکه اضافه بر آنها هستند. روابط عمومی حرفه ای نیاز دارد که بیشتر در رابطه با مزایای ارتباطات بر پایه مکالمه بحث کند و یا می تواند در برابر حملات بیدار باشد.»
مدرس دانشگاه و تحلیلگر رسانههای اجتماعی ابراز داشت: «آنچه که مسلم است، روابطعمومیها متولی رسانههای اجتماعی در سازمانها هستند. روابط عمومیهای ایران اگر حسابها و پروفایلهای سازمانها را در رسانههای اجتماعی ایجاد نکنند، کاربران به جای آنها اقدام میکنند. به جای آنها پیام منتشر میکنند و حتی خودشان نیز پاسخ میدهند.»
|