درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
چهارشنبه، 26 اردیبهشت 1403 - 14:27   

فراخوان دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی

  فراخوان دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی


ادامه ادامه مطلب یک

فراخوان جذب کارشناس روابط‌عمومی در اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان فارس منتشر شد

  فراخوان جذب کارشناس روابط‌عمومی در اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان فارس منتشر شد


ادامه ادامه مطلب دو

برنامه‌های انجمن متخصصان روابط‌عمومی به مناسبت روز روابط‌عمومی

  برنامه‌های انجمن متخصصان روابط‌عمومی به مناسبت روز روابط‌عمومی


ادامه ادامه مطلب سه

سئو چگونه به شما کمک می‌کند تا مشتریان بیشتری پیدا کند

  سئو چگونه به شما کمک می‌کند تا مشتریان بیشتری پیدا کند


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  پیچیدگی‌های نظام رسانه‌ای
  ایران قوی با روابط عمومی قوی
  آخرین فرصت برای ثبت‌نام در وبینار "فناوری‌های نوین و هوش مصنوعی در روابط‌عمومی"
  10 روش برای استفاده از هوش مصنوعی برای بازاریابی بیش از حد شخصی
  روابط‌عمومی از حقوق بشر تا بخش کشاورزی
  زنده یاد «بیژن ناهیدی» مدیر اسبق روابط‌عمومی سازمان دامپزشکی به دیار باقی شتافت
  فراخوان جذب کارشناس روابط‌عمومی در اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان فارس منتشر شد
  «جشنواره روابط‌عمومی»؛ بزرگ‌ترین رویداد دانشگاهی کشور
  روابط‌عمومی‌ها عملکرد دستگاه‌ها را صادقانه با مردم درمیان بگذارند
  روابط‌عمومی ایدیولوژیک؛ اثرهای مثبت و منفی
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 1557صفحه نخست » گزارشپنجشنبه، 23 شهریور 1391 - 00:43
گزارش کامل کنفرانس روابط‌عمومی، صنعت، تولید ملی
کنفرانس روابط‌عمومی صنعت و تولید ملی بیستم شهریورماه 1391 با حضور استادان، مدیران و کارشناسان روابط‌عمومی برگزار شد.
  

کنفرانس روابط‌عمومی صنعت و تولید ملی بیستم شهریورماه 1391 با حضور بیش از 300 نفر از استادان، مدیران و کارشناسان روابط‌عمومی و با هدف بررسی نقش و تأثیرگذاری بیشتر روابط‌عمومی‌ها در فرایند افزایش کمی و کیفی تولیدات صنعتی در هتل المپیک تهران برگزار شد.

بررسی«نقش روابط‌عمومی‌ در ارتقای کمی و کیفی تولید ملی»، «روابط‌عمومی و نقش آن در بازارسازی تولیدات داخلی»، «روابط‌عمومی، صنعت و فرهنگ‌سازی مصرف تولیدات داخلی»، «روابط‌عمومی، صنعت و تعاملات حرفه‌ای با رسانه‌های عمومی»، «روابط‌عمومی، صنعت و تبلیغات» و «روابط‌عمومی، صنعت و نظام دریافت و پرداخت» محور اصلی موضوعات این کنفرانس بود.

گزارش کامل این کنفرانس را می‌خوانید:

 

دبیرکل کنفرانس: هدف ما تخصصی کردن روابط عمومی ها است

دکتر سید غلامرضا کاظمی دینان، دبیرکل کنفرانس روابط‌عمومی، صنعت و تولید ملی در این کنفرانس با تبیین چالش‌های موجود بر سر راه نقش‌آفرینی مؤثرتر روابط‌عمومی‌ها گفت: در سال تولید ملی و کار و سرمایه ایرانی روابط‌عمومی‌ها می‌توانند نقش بسیار مهمی در پیشبرد این هدف ایفا کنند. 

وی افزود: نیاز به روابط‌عمومی تخصصی، توجه به اهمیت روابط‌عمومی‌ها در ساماندهی فعالیت‌ها، آموزش و انتقال تجارب روابط‌عمومی‌های بخش صنعت و تغییر نگاه مدیران صنعتی به وظایف، رویکردها و پتانسیل‌های روابط‌عمومی از جمله ضرورت‌های برگزاری این کنفرانس می باشد.

او ادامه داد: هدف ما تخصصی کردن روابط‌عمومی‌ها است زیرا مخاطبان هر سازمان دیدگاه‌های خاص خود را دارند و تا شناخت و به تبع آن معرفی از سازمان صورت نگیرد مخاطب نمی تواند آن سازمان را بپذیرد.
کاظمی دینان افزود: معتقدیم افراد حاضر در روابط‌عمومی‌ها باید در کار خود متخصص باشند یعنی قبل از ورود به هر حوزه‌ای با مطالعه کافی از آن حوزه آگاهی کسب کنند، زیرا زمینه تعامل، شناخت مخاطب و سازمان اوست.
وی گفت: بنا داریم کارگاه‌های آموزشی را در طول سال با حضور مدیران صنایع و روابط‌عمومی‌ها و با دعوت از استادان دانشگاه‌ها برگزار کنیم تا مدیران صنایع و روابط‌عمومی‌ها با شرکت در این کارگاه‌ها به زمینه‌های همکاری خود واقف شوند.

دکتر کاظمی دینان همچنین گفت: در همایش امروز نشان زرین روابط‌عمومی در سال 91 به یکی از مدیران ارشد با تجربه و حامی روابط‌عمومی سازمان‌ها اهدا خواهد شد.

وی افزود: این جایزه سالانه اهدا خواهد شد و برای دریافت این جایزه هشت عامل اصلی و30 عامل فرعی در نظر گرفته شده است که سابقه، میزان حضور مدیر ارزیابی شونده در جلسات و همایش‌های درون سازمانی و برون سازمان روابط‌عمومی، شرایط انتصاب مدیر روابط‌عمومی در سازمان و میزان توجه مدیر ارشد به تخصص، دانش و مهارت‌های حرفه‌ای در این خصوص از عوامل مؤثر در انتخاب مدیر برتر در عرصه روابط عمومی است.

 

رئیس انجمن جهانی ارتباطات: 

شناسایی نقاط ضعف و قوت سازمانی با کمک روابط عمومی‌های فعال امکان‌پذیر است

قرائت پیام پروفسور یحیی کمالی‌پور، رئیس ایرانی انجمن جهانی ارتباطات توسط ابراهیم دربانیان از پیشکسوتان روابط‌عمومی، بخش دیگری از مراسم افتتاحیه این کنفرانس بود. متن کامل پیام ایشان، چنین بود:

با سلامی‌ گرم، برگزاری اولین کنفرانس روابط‌عمومی، صنعت و تولید ملی را به همه شما عزیزان حاضر در مراسم تبریک می‌گویم. اگرچه امسال «سال تولید ملی» نام‌گذاری شده است، شواهد و وقایع گواه می‌دهند که نه تنها توسعه‌ای رخ نداده، بلکه شرکت‌ها و صنایع با چالش‌های گوناگون اقتصادی روبرو هستند و متاسفانه در رکود به‌سر می‌برند.

می‌دانم که اهداف و همّت شما والا است و در این فضای جهانی پیچیده و پر تنش اقتصادی و سیاسی، دنبال راه چاره‌ای برای بیرون رفتن از بحران کنونی‌ و پیوند دادن این کشور باستانی، پهناور، غنی، و دارای رنگین کمان فرهنگی و قومی به حلقه‌ ارتباطاتی، اقتصادی، و سیاسی هستید. لذا‌ امروز در اینجا جمع شده‌اید تا به کمک توانمندی‌های فکری و تجارب شخصی دست در دست هم «طرحی نو دراندازید» و با دیدی مثبت، همتی بلند، اتحادی کم‌‌‌نظیر، و پشتکاری مثال‌زدنی، در راه توسعه اهداف و برنامه‌های ارتباطاتی کوتاه مدت و درازمدت بخش صنعت گام بردارید. بدون شک همه شما دوست دارید که برنامه‌های خود را در راستای حفظ منافع ملی‌، ارتقای وجهه تولیدات ملی‌، بالا بردن کمیّت و کیفیت تولیدات ملی‌، ایجاد انسجام و همفکری، ایجاد تفکری نو و سازنده، تقویت روحیه کارمندان، و تقویت ارتباطات سالم بین کارکنان و مشتریان نهادهای صنعتی انجام دهید.
تولیدکنندگان و صنایع، نیازمند در نظر گرفتن راهکارهایی برای بالابردن کمیت و کیفیت محصولات و کالاهای تولیدی هستند؛ از آن جملهشناسایی و طبقه‌بندی گروه‌های ذینفع و مخاطبان، تمرکز روی مشتری‌مداری و تحقق حقوق آنها، برنامه‌ریزی برای تولید بهینه و ارتقاء کیفیت محصولات، انجام اصلاحات لازم برای توسعه و تقویت ارتباطات سازمانی، خروج از شیوه مرسوم مجمع‌الجزایری و حرکت به سمت هماهنگی و یکپارچگی، شناسایی نقاط ضعف و قوت سازمانی با کمک روابط عمومی‌های فعال و برنامه‌ریزی برای حل مشکلات، توجه به اهمیت روابط عمومی‌‌ها، و احترام به خواسته‌های مشتریان.

در عین حال، خوب است که تولیدکنندگان و صنایع از دولت و حکومت بخواهند که در ایجاد فضای سالم و باز رقابتی با آنها همکاری و زمینه لازم را فراهم کند. توجه به اصول رقابت سالم نیز که جایگاه بسزایی در دنیای امروز صنعت دارد، از ضروریات فعالیت در این عرصه است.

با آرزوی توفیق شما عزیزان در راه تقویت کمیّت و کیفیت تولیدات ملی‌، امیدوارم که این کنفرانس سرآغازی برای آینده‌ای امید بخش، مطلوب، و موفقیت‌آمیز باشد.

 

دکتر شهیندخت خوارزمی:

وضعیت کنونی جوامع انسانی نتیجه عدم بکارگیری خرد، فرزانگی و حکمت است

دکتر شهیندخت خوارزمی که مقاله‌ای با عنوان «خرد و فرزانگی در روابط‌عمومی» ارائه کرد در ابتدای سخنان خود گفت: با نگاهی به سرخط خبرهای روز ایران و جهان و مشاهده رویدادهای جانکاهی که عمق جان انسان امروزین را به درد می آورد، چند پرسش مهم مطرح می‌شود:

·        جامعه بشری چرا این قدر بد اداره می شود؟

·         به رغم دستاوردهای شگفتی انگیز انسان در حوزه علم و تکنولوژی و افزایش رفاه نسبی و از آن مهم‌تر، پیشرفت‌های درخشان بشر در شناخت پدیده‌های ناشناخته و رمز گشایی از رازهایی در هستی که تا چند دهه پیش حتی در حوزه مجهولات نیز قرار نداشت، چرا بخش مهمی از مردمان جهان؛ فرقی نمی کند در کدام کشور زندگی می کنند - پیشرفته یا درحال توسعه یا توسعه نیافته - احساس خوبی به زندگی ندارند و ابر سیاه احساس عدم امنیت و نگرانی بر روح پریشان آنان سایه افکنده است؟ آن هم درست در شرایطی که رمز گشایی از ساختار ژنتیک و فهم علمی مکانیسم‌های بیوشیمیایی مغز انسان، وعده زندگی بهتر و متعالی تری را داده است؟

·        چرا ارزش‌های انسانی بیش از پیش کمرنگ می‌شوند؟

·         چرا به رغم گسترش شتابان قلمروهای جهانی شدن و رشد وابستگی متقابل جوامع و افزایش دم افزون میزان تعامل‌ها و روابط بین‌المللی گسترده و نامحدود، کشورهای پیشرفته و غیر پیشرفته منابع باارزش و کمیاب خود را در راه جنگ‌ها و منازعات و تعارض‌هایی به هدر می دهند که منطق و عقل آن را موجه نمی‌داند؟ و پرسش های بسیار دیگر.

مترجم کتاب‌های مشهور تافلر افزود: چه بسا علت بروز وضعیت کنونی، عدم بهره‌گیری انسان و جوامع انسانی از فضیلتی باشد که وجه تمایز اصلی انسان با سایر موجودات است: خرد و فرزانگی و حکمت. به نظر می رسد که این فضائل مهم مورد غفلت واقع شده‌اند. در دورانی که عصردانایی نامیده شده، خرد و حکمت و فرزانگی در فرایندهای تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی رهبران جهان و مدیران سازمان‌ها و حتی در زندگی فردی هر یک از ما، چه جایگاهی داشته است؟

وی با این فرض که این سه در معنا با هم تفاوت چندانی ندارند و نیز با پذیرش این واقعیت که هر سه را می توان آموخت، ادامه داد: چرا در همه سطوح– جهانی، ملی، سازمانی، زندگی فردی- کمتر نشانی از خرد و فرزانگی در الگوی رهبری و شیوه تصمیم‌گیری و هدف‌گذاری و تعیین اولویت‌هایمان به چشم می‌خورد؟

دکتر خوارزمی گفت: شاید بتوان ادعا کرد که با فهم دقیق این سه مفهوم و تلاش جدی برای پرورش آن در خود و دیگران، چه بسا راه برای گشودن گره کور مشکلات درهم تنیده انسان معاصر باز شود.

او در ادامه سخنان خود به طرح این مباحث پرداخت:

·        طرح اهمیت بحث در روابط عمومی و به طور کلی رهبری و مدیریت

·        معانی و تعاریف خرد و فرزانگی و حکمت

·        الگوی رفتار و زندگی فرزانگان و خردمندان

·        رابطه این فضائل با اخلاق و انسانیت

·        رابطه خرد و فرزانگی با تفکر استراتژیک و تفکر سیستمی و تفکر علمی

·        رابطه خرد و فرزانگی با خوشبختی

 

دکتر ساروخانی:

تحقق عقلانیت معنایی درخصوص «تولید ملی» وابسته به برندسازی است

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران نیز در سخنرانی خود با اشاره به این‌که عقلانیت معنایی، وضعیتی است که در آن، مشتری حتی حاضر می‌شود پول بیشتری بپردازد تا برند خاصی را به دست بیاورد، افزود: این مسئله نشان می‌دهد که ارتقای تولید ملی وابسته به همین عنصر اقتصادی است.

دکتر باقر ساروخانی، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، در کنفرانس «روابط عمومی، صنعت، تولید ملی» به بیان سخنانی درباره برندسازی و جایگاه آن در تولید ملی پرداخت و اظهار کرد: زمانی که کالایی تولید می‌شود، اوج فعالیت‌ او در نام‌آوری متجلی می‌شود که این نام‌آوری موجب جلب اعتماد دیگران به او و جلب توجهات به کالای او می‌شود.

وی افزود: برند شدن یا معروف شدن، پدیده‌ای تاریخی است و در گذشته هم افرادی بوده‌اند که معروف بودند و دیگران به دلیل اعتمادی که به آنها داشتند، از کالای او خرید می‌کردند و آن برند به شهرتی دست می‌یافت که مشتریانش بیشتر می‌شدند، اما امروزه برندهای محلی و جهانی جایگزین افراد معتمد در عرصه اقتصادی شده‌اند.

ساروخانی با اشاره به کتاب «جمهور» افلاطون، اظخار کرد: افلاطون در این کتاب تلاش می‌کند که فاصله‌های ایجاد شده میان افراد برجسته جامعه و افراد معمولی را کمتر کند و جایگاه آنها را به یکدیگر نزدیک‌تر کند و معتقد است که افراد باید فرصت‌های یکسانی داشته باشند تا از برابری بیشتری برخوردار شوند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تشکیل نهضت‌های ضدبرند، خاطرنشان کرد: این افراد معتقدند که محوریت «برندسازی» در اقتصاد موجب لایه لایه شدن انسان‌ها می‌شود، اما برندسازی فایده‌هایی را در پی دارد که از این میان می‌توان به ایجاد ارزش اضافی، ثبات در واحد اقتصادی و تولید انرژی مطلوبیت اشاره کرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: در خصوص ارزش اضافی باید گفت که کالاهایی که برند می‌شوند، انسان‌ها حاضر می‌شوند که پول بیشتری برای آنها بپردازند و برند در واقع مارک برجسته‌ای است که بدل به بخشی از ارزش‌های جامعه می‌شود و بر این اساس، فاصله‌ای میان سود معمول و سود واقعی ایجاد می‌شود که به آن ارزش اضافی گفته می‌شود.

وی ادامه داد: تولیدکننده‌ای که برند معروفی دارد، مشتریان خاص خود را دارد و بر اساس درخواست، نیاز و تعداد آنها برنامه‌ریزی می‌کند، اما برند از نظر خریداران معنای دیگری پیدا می‌کند. خرید کردن در شرایط عادی با نوعی ابهام روبرو است که مشتری نگران کیفیت جنس خود است و با حضور برند، مشتری از تاریکی بیرون می‌آید.

ساروخانی با اشاره به این‌که انسان‌ها واجد نوعی انرژی هستند، افزود: این انرژی انسانی همواره می‌خواهد به کنشی تبدیل شود که بعضاً در اضطراب‌ها و نگرانی‌ها به هدر می‌رود، اما حضور برند باعث می‌شود که انرژی‌های موجود بدون ایجاد اضطراب، به کنش‌هایی بدل شوند و آن کنش‌ها جهت پیدا کنند.

وی با بیان این‌که برند سه جنبه جهت مصرف، میزان مصرف و نوع و ویژگی خریداران را تعیین می‌کند، افزود: برند در مقابل رقابت مکارانه قرار دارد و می‌تواند این رقابت نکوهیده را کاهش دهد و از سوی دیگر نمادی تازه است که می‌تواند خلأهای افراد را پوشش دهد.

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران با اشاره به تمایز میان عقلانیت ابزاری و عقلانیت معنایی، اظهار کرد: عقلانیت ابزاری عبارت از آن نوع عقلانیتی است که به عنوان مثال در اندازه، کیفیت و دوام کالا نمود پیدا می‌کند که این نوع عقلانیت مثلاً با یک مورد تبلیغات منفی تغییر می‌کند و به کلی فرو می‌ریزد.

وی ادامه داد: اما عقلانیت معنایی، وضعیتی است که در آن، مشتری حتی حاضر می‌شود که پول بیشتری بپردازد تا آن برند خاص را به دست بیاورد و تمامی این‌ها اهمیت و کارکرد برند را بیش از پیش روشن می‌کند و به ما نشان می‌دهد که ارتقای تولید ملی وابسته به همین شاخصه اقتصادی است.

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران با اشاره به عناصر اساسی فنون برندسازی، اضافه کرد: برای این‌که برند با توجه به نیازسنجی دقیق، بسط پیدا کند، نقش روابط عمومی‌ها جدی می‌شود که می‌تواند با ساختن گفتمان‌های کلان اجتماعی به توسعه کاربرد برند و ایجاد برندهایی متناسب با نیازهای جامعه کمک کند.

 

اعطای مدال زرین روابط‌عمومی

در ادامه این مراسم، مدال زرین روابط‌عمومی سال 1391 به دکتر ولی‌الله سیف، مدیرعامل بانک کارآفرین اعطا شد. در این مراسم که با حضور اساتید پیشکسوت ارتباطات برگزار شد، لوح تقدیر، مدال زرین روابط‌عمومی و هدایای ویژه‌ای به دکتر سیف اعطا شد.

در متن لوح تقدیر اعطایی به دکتر سیف آمده است:

استاد ارجمند جناب آقای دکتر ولی‌الله سیف

از سال 1332 شمسی که اولین واحد روابط‌عمومی در شرکت ملی نفت ایران به عنوان یکی از بزرگ‌ترین واحدهای صنعتی راه اندازی شد، وزارتخانه ها و سازمان‌های مختلف با هدف توجه بیشتر به افکار عمومی، اطلاع‌رسانی از اقدامات و عملکرد و تقویت ارتباطات درون و برون‌سازمانی خود مبادرت به تأسیس این واحد کردند.

22 سال پس از آن، یعنی در سال 1354 دانشگاه نیز به مدد صنعت آمد و آموزش و تربیت نیروی انسانی متخصص روابط‌عمومی در دستور کار مراکز آموزش عالی قرار گرفت.

با گذشت حدود 60 سال از شکل گیری و فعالیت واحد روابط‌عمومی در ایران و با تمام فراز و نشیب هایی که پیش روی این صنعت و هنر بوده است، بسیاری از اساتید، مدیران، کارشناسان و فعالان آن معتقدند موجودی امروز روابط عمومی متناسب با نیازها و بایسته های آن نیست و در این مسیر عدم همراهی مدیران ارشد سازمان ها را یکی از مهم‌ترین دلایل و چالش های حال حاضر روابط‌عمومی می دانند.

دبیرخانه دائمی کنفرانس روابط عمومی و صنعت با درک این ضرورت و با تأکید بر اینکه آشنایی مدیران ارشد سازمان ها با کارکردها و اثربخشی تکنیک ها و تاکتیک های ارتباطی در حل مسائل سازمانی یک ضرورت تام می باشد، تصمیم گرفت در کنفرانس های سالانه خود نسبت به معرفی مدیران ارشد حامی روابط عمومی  اقدام و مدال زرین روابط عمومی را هر سال به یکی از آنها تقدیم کند.

به همین منظور، میزان اهمیت مدیر ارشد برای جایگاه روابط‌عمومی در سازمان، میزان سابقه مدیر ارزیابی شونده در اداره سازمان‌‌های بزرگ، میزان حضور مدیر ارزیابی شونده در جلسات، گردهم‌آیی‌ها، کنفرانس‌ها و نشست‌های روابط‌عمومی در درون و برون سازمان، شرایط انتصاب مدیر روابط‌عمومی در سازمان و میزان توجه به تخصص، دانش و مهارت‌های حرفه‌ای در این خصوص از سوی مدیر ارشد، سهم اختصاص یافته از کل بودجه سازمان به فعالیت‌های روابط‌عمومی در سازمان، میزان اعتقاد و مشارکت مدیر ارشد سازمان در برنامه‌های تخصصی روابط‌عمومی از جمله حضور در نشست‌های خبری، گفت‌وگوهای اختصاصی با رسانه‌ها، نمایشگاه‌ها و...، میزان استقلال عمل، اختیارات تفویض شده و اعتماد به برنامه‌های عمل در روابط‌عمومی و میزان توجه مدیر ارزیابی شونده به نظرات افکار‌عمومی از طریق نظرسنجی‌های بعمل‌آمده توسط روابط‌عمومی در تصمیم‌گیری‌های سازمانی ، به عنوان شاخص های اصلی تعیین و در گام اول و بر اساس تحقیقات میدانی، تعدادی از مدیران باسابقه برای ارزیابی مورد توجه قرار گرفتند.

به استحضار می رسانیم در ارزیابی های بعمل آمده، حضرتعالی به واسطه عملکرد شایسته خود در حمایت از روابط عمومی های سازمان هایی که مدیریت کلان آنها را بر عهده داشته اید ،مفتخر به دریافت مدال زرین روابط عمومی در سال 91 می شوید.

همواره موفق و اثر بخش باشید.

این لوج با امضای یحیی کمالی پور، حسام الدین بیان، باقر ساروخانی و سید غلامرضا کاظمی دینان اهدا شد.

مدال زرین روابط‌عمومی هر ساله به یکی از مدیران حامی روابط‌عمومی در کشور اعطا خواهد شد.

میزان اهمیت مدیر برای جایگاه روابط‌عمومی در سازمان، میزان سابقه مدیر ارزیابی شونده در اداره سازمان‌‌های بزرگ، میزان حضور مدیر ارزیابی شونده در جلسات، گردهم‌آیی‌ها، کنفرانس‌ها و نشست‌های روابط‌عمومی در درون و برون سازمان، شرایط انتصاب مدیر روابط‌عمومی در سازمان و میزان توجه به تخصص، دانش و مهارت‌های حرفه‌ای در این خصوص  از سوی مدیر ارشد، سهم اختصاص یافته از کل بودجه سازمان به فعالیت‌های روابط‌عمومی در سازمان، میزان اعتقاد و مشارکت مدیر ارشد سازمان در برنامه‌های تخصصی روابط‌عمومی از جمله حضور در نشست‌های خبری، گفت‌وگوهای اختصاصی با رسانه‌ها، نمایشگاه‌ها و...، میزان استقلال عمل، اختیارات تفویض شده و اعتماد به برنامه‌های عمل در روابط‌عمومی و میزان توجه مدیر ارزیابی شونده به نظرات افکار‌عمومی از طریق نظرسنجی‌های بعمل‌آمده توسط روابط‌عمومی در تصمیم‌گیری‌های سازمانی به عنوان معیارهای اصلی در انتخاب سیف برای دریافت مدال زرین روابط‌عمومی بوده است.

 

دکتر ولی‌اله سیف:

وظیفه روابط عمومی شناساندن درست سازمان به مردم در جهت دستیابی به اهداف سازمان است

دکتر «ولی الله سیف» در ادامه مراسم طی سخنانی با عنوان «نقش روابط‌عمومی سازمان‌ها در ایجاد انگیزش کارکنان» اظهار داشت: به نظر می‌رسد در سالی که به تولید تأکید داریم افزایش بهره‌وری مسئله اصلی است و آن چیزی که در افزایش بهره‌وری نقش اصلی را دارد ایجاد انگیزش در کارکنان است و تمام تلاش باید در این جهت باشد که انگیزش را بالا ببریم لذا برخورداری سازمان یا بنگاه از نیروی انسانی با انگیزه بسیار با ارزش است که باعث افزایش راندمان و بهره‌وری است و آن بخشی از بنگاه یا سازمان که می‌تواند به این مهم کمک کند روابط‌عمومی است.

وی ضمن ارائه تعریفی از روابط‌عمومی افزود: همان‌گونه که از تعاریف برمی‌آید، وظیفه روابط‌عمومی شناساندن درست سازمان به مردم در جهت دستیابی به اهداف سازمان است. روابط‌عمومی می‌تواند با تلطیف روابط بین پرسنل، مدیران و مدیران ارشد سازمان نقش بسیار مهمی در رفع ابهامات و افزایش شفافیت داشته باشد.

 

نقش کارساز مدیریت روابط‌عمومی الکترونیک در فرهنگ توسعه تولید ملی و سرزمینی پایدار

همچنین پرفسور حسام الدین بیان که مقاله «نقش کارساز مدیریت روابط‌عمومی الکترونیک در فرهنگ توسعه تولید ملی و سرزمینی پایدار» را ارائه می‌کرد، گفت: «سپهر سایبرنتیک فضایی» تجسمی جدید و بی‌سابقه‌ برای دیدن و شنیدن از راه دور، لمس کردن و بوییدن و احساس کردن از دور دست‌هاست. سوق دادن قدرت تجسم، شنیداری، دیداری، بیداری (سمعی و بصری) به سمت حوزه‌ای که به آن دسترسی نداشته‌ایم. این برقراری تماس و ارتباط از راه بسیار دور در آستانه هزار سوم بشریت را قادر می‌سازد که با سرعتی شگرف و مطلق روبه‌رو شده که بتواند در واقع تکوین تجسمی از زمان واقعی را جایگزین روزهای واقعی و فضای واقعی بنماید.

پروفسور بیان تأکید کرد: آنان که در برج سایبرنتیگ فضایی قرار گرفتند با شگفتی این نغمه جاودان را زمزمه کردند: «هرگز نمی‌دانستیم که کره زمین ما این چنین کوچک است!»

وی با بیان اینکه امروزه پدیده فوریت و آنیت مشکل‌گشای استراتژیست‌های جهان برای شناخت واقعی زمان و فضا (بعد چهارم) شده و در حال تسخیر و غلبه بر جهان و کائنات هستند افزود: وجود و معنای مکان، هم‌اکنون مغلوب فضای سایبرنتیکی و اطلاعات آنی و جهانی شد.

پروفسور بیان با بیان اینکه در عصر مدیریت اطلاع‌رسانی و ارتباط الکترونیکی بسر می‌بریم گفت: باید پذیرفت که نقش روابط‌عمومی که مجهز به ابراز اطلاع‌رسانی سریع و روشن باشد در بازارهای جهانی شناخته شده است. مدیریت اطلاعات و دانایی حرفه‌گران را در آماده‌سازی انسان‌ها، ابزار، بازار برای سازندگی آماده می‌سازد و توان می‌بخشد بازاریابی بخش کوچکی از وظایف این نهاد است،‌ تبلیغات و مشتری‌یابی یکی از وظایف و فعالیت‌های روابط عمومی به حساب می‌آید. وظایف بنیادی روابط عمومی را فردریش نیچه در کتاب چنین گفت زرتشت با نقش رنگینی به جهان و جهانیان پیشکش کرده است که موجب سربلندی پارسیان و ایرانیان محسوب می‌گردد.

 

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران:

روابط‌عمومی‌ها می‌توانند نقش مؤثرتری در حوزه صنعت انکارناپذیر است

دکتر هادی غنیمی‌فرد، رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران در ابتدای سخنرانی خود در کنفرانس روابط‌عمومی، صنعت و تولید ملی از حاضران خواست به احترام زلزله‌زدگان آذربایجان و به یاد کشته‌شدگان این واقعه، یک دقیقه سکوت کنند.

سپس وی با اشاره به نقش روابط‌عمومی‌ها در افزایش تولید گفت: روابط‌عمومی‌ها نقش غیرقابل انکاری در زمینه ارتقای محصولات و تولید صنایع دارند.

وی با اشاره به اینکه متأسفانه عده‌ای که دشمن استقلال اقتصاد کشور هستند، افزود: باید مسیر اطلاع‌رسانی در مورد سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان، اصلاح شود. نباید آن‌ها را زالو صفت و مکنده خون مردم معرفی کرد.

دکترغنیمی‌فرد گفت: استفاده از تولیدات ملی باید به فرهنگ تبدیل شود. نباید مردم به سرلغ استفاده از کالاهای خارجی ترغیب شوند و این بایدها و نبایدها را روابط‌عمومی‌ها می‌توانند حساب شده و با رعایت فنون و تکنیک‌‌های مربوطه به جامعه منتقل کنند.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران تشویق به استفاده از تولیدات داخلی و تشریح ضررهایی که از ناحیه استفاده از محصولات خارجی، متوجه تولیدکنندگان می‌شود را از دیگر فعالیت‌های مؤثر روابط‌عمومی‌ها دانست .

دبیرکنفرانس: 

در فرآیند تکاملی بنگاه‌ها، روابط‌عمومی‌ها نقش مؤثری دارند

دبیر کنفرانس «روابط‌عمومی، صنعت، تولید ملی» نیز که در این کنفرانس مقاله «نقش روابط عمومی در مدل تکامل زیستی بنگاه‌ها» را ارائه کرده بود، در سخنرانی خود گفت: بر اساس اصول اولیه اقتصاد، هدف از فعالیت اقتصادی کسب سود است اما آنچه در اقتصاد متعارف از مفهوم «سود» برداشت می‌شود، سود حسابداری است و نه سود اقتصادی که بر این مبنا همواره سعی می‌شود تحلیل فعالیت‌های اقتصادی بر مبنای «حداکثر سازی سود» صورت گیرد.

لعلی افزود: نگاهی عمیق به فعالیت بنگاه‌ها در عصر حاضر و پس از گذشت بیش از دویست سال از ارائه نظریه حداکثر سازی سود (به معنای کسر درآمدها از هزینه تمام شده تولید یا ارائه خدمت) می‌رساند که این مفهوم از سوی بنگاه‌ها به طور مستقیم دنبال نشده، بلکه امروزه افزایش قدرت رقابت و ایجاد شرایطی برای باقی‌ماندن در «بازار» و عرصه رقابت اقتصادی هدف اصلی بنگاه‌هاست و این تلاش برای بقا منجر به تکامل بنگاه‌ها و تکامل بنگاه‌ها نیز در نهایت موجب باقی‌ماندن بنگاه در عرصه فعالیت و رقابت اقتصادی می‌شود.

سردبیر ماهنامه مدیریت ارتباطات اظهار داشت: در فرآیند تکاملی بنگاه‌ها، روابط‌عمومی‌ها نقش مؤثری دارند و می‌توانند با استفاده از ابزارهای در اختیار خود بازار مخاطبان و مصرف‌کنندگان را تحت تأثیر قرار دهد. در واقع روابط‌عمومی‌ها عاملی مؤثر در جهت‌دهی به دست نامرئی بازار برای انتخاب محصول تولید تولیدی هستند.

وی گفت: امروزه هدف اصلی بنگاه‌ها افزایش قدرت رقابت و ایجاد شرایطی برای ماندن در«بازار» و عرصه رقابت اقتصادی است.

لعلی افزود: این تلاش برای بقا منجر به تکامل بنگاه‌ها و در نهایت باقی‌ماندن آنها در عرصه فعالیت و رقابت اقتصادی می‌شود.

 

دکتر احمد روستا بر لزوم «نگرشی نو به روابط عمومی» تأکید کرد

دکتر روستا، با اعلام این مطلب که زندگی فرایند ارتباطات، اطلاعات، و مبادلات برای رفع نیازهای خود و دیگران است، افزود: شکاف رابطه، شکاف وظیفه، شکاف رسانه، شکاف اصلها، شکاف نسلها، شکاف پذیرش، شکاف درونی، و نهایتا شکاف حرفه ای و تخصصی، از مهمترین چالشهای روابط عمومی و مدیریتها محسوب می‌شود.
وی موارد زیر را به عنوان مهمترین موضوعات رشد چشمگیر رسانه های اجتماعی و نوین و هوشیاری اجتماعی، دانست:
- حساس شدن سازمان ها به بازاریابی و برندسازی سازمان و شهرت و ذهنیت و منزلت در جامعه

- توسع کانال های ارتباطی و بهبود ارتباط و تعامل با استفاده از فناوری های نوین
-  حساسیت سازمان ها به برند الکترونیک

- نسل نوین مخاطبان و پدیده ای به نام انقلاب انتخاب و انتظار

-  نقش آفرینی مهم روابط عمومی ها در ادره کردن برند در شرایط رکود اقتصادی و شرایط دشوار بازارها و اثربخشی بیشتر روابط عمومی نسبت به تبلیغات

وی با تاکید بر مدیریت ارتباط فراگیر، افزود: نظام نوین روابط عمومی باید 5 عامل استراتژی، ساختار، سیستم، مهارت ها و سبک مدیریت، را متحول کند.

پدر علم بازاریابی ایران، در پایان افزود: روابط عمومی ایران نیازمند یک نبرد به شرح ذیل است:
-  نگرشی نو به روابط عمومی

- دنظام نوین روابط عمومی

- بینش متفاوت

-  بهره وری جدید

-  روش نوین

-  رفتار حرفه ای

- دانش روز

- درک درست

 

بررسی چالش های روابط عمومی در گسترش فرهنگ مصرف کالاهای ایرانی»

وی با تاکید بر اینکه در ایران، میان روابط عمومی های تولیدی و صنعتی تفاوتی وجود ندارد، افزود: 63 درصد از روابط عمومی ها چه صنعتی و چه غیر صنعتی، از الگوی نمایندگی مطبوعات و تبلیغات تبعیت می کنند و در مقابل 36 درصد الگوی روابط عمومی ها، الگوی تفاهم بازخورد و فهم متقابل است.

دکتر رسولی افزود: روابط عمومیها برای رسیدن به نتیجه مطلوب، به شرکتهای تولید تیزر تبلیغاتی متکی هستند حال آنکه دانش ارتباطات دانش چند وجهی است و پخش تیزرهای تبلیغاتی اثرگذاری بیشتری خواهد داشت، که این موضوع نیازمند مطالعه سبک زندگی، ارزیابی تاثیر تبلیغات در کنار به کارگیری سایر روشهای ارتباطی است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: فرهنگ یک پدیده ی هنجاری است و مردم باید در عرصه اقتصادی، نسبت به خرید کالای ایرانی احساس نیاز کنند.

 

دکتر زارعیان نقش و اهمیت روابط عمومی درون سازمانی را تشریح کرد

دکتر داود زارعیان نیز در نخستین کنفرانس روابط‌عمومی، صنعت و تولید ملی سخنرانی خود را در قالب مقاله‌ای با عنوان « نقش و اهمیت روابط عمومی درون سازمانی» ارائه می‌‌کرد گفت: روابط‌عمومی در بخش صنعت بایستی از سایر حوزه‌ها پیشتازتر باشد.

وی با تشریح دلایل خود در این مورد گفت: سازمان موفق ، سازمانی است که طرح و برنامه‌هایش مورد حمایت کارکنان قرار گیرد و تک تک آنان برای دستیابی به یک هدف واحد تلاش کنند.

وی با بیان اینکه ایجاد اتحاد و اطمینان در کارکنان و ایجاد فرهنگ داخلی مــــی‌تواند سازمان را بـــه اهداف خود نزدیک کند افزود: روابط‌عمومی داخلی در یک سازمان این نقش مهم را به عهده دارد.

او تأکید کرد: ارتباطات داخلی خوب 3 اثر معجزه آسا در سازمان برجا می گذارد. استاد پیشگام روابط‌عمومی الکترونیک در سال 90 از آگاهی کارکنان از اهداف و برنامه‌های سازمان، احساس تعلق  کارکنان به سازمان و مشارکت کارکنان در امور، به عنوان این 3 اثر نام برد.

دکتر زارعیان ادامه داد: باید توجه داشته باشیم که ارتباطات داخلی مؤثر بدون داشتن برنامه و در یک زمان کوتاه حاصل نمی شود.

وی،  ضمن تشریح 4 مرحله اساسی در ارتباطات داخلی ، به تشریح  برنامه‌ریزی، اولویت‌بندی برنامه های اجرایی‌ و چگونگی اجرا برنامه‌ها در تقویت ارتباطات درون سازمانی پرداخت.

دکتر زارعیان ادامه داد: مجموعه اقدامات مفید روابط‌عمومی درون سازمانی به بهبود روابط‌درون سازمان و ارتباطات مدیران ارشد با بدنه سازمان منجر خواهد شد.

 

بررسی تاثیر برگزاری نمایشگاه‌ها در پیشرفت شعار تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی توسط دکتر افسانه مظفری

 دکتر افسانه مظفری، استادیار و عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات با ارائه مقاله‌ای در کنفرانس «روابط‌عمومی، صنعت، تولید ملی» به تبیین تأثیرگذاری برگزاری نمایشگاه‌ها در پیشبرد شعار «تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی» پرداخت.

وی در این زمینه گفت: یکی از برنامه‌های موفق و هدفمند جمهوری اسلامی ایران که هر ساله به‌طور هوشمندانه پیشنهاد می‌شود، انتخاب عنوان شعار سال و تعیین جهت درست در مسیر آن است. شعار امسال که مجاهدت اقتصادی و حضور جهادگونه ملت ایران را در عرصه‌های اقتصادی یک ضرورت می‌داند، توسط عالی‌ترین مرجع تصمیم‌گیری سیاست‌های کلی نظام، تبیین و تشریح شده است.

وی افزود: در این راستا روابط‌عمومی‌های سازمان‌های مختلف به عنوان آیینه تمام‌نمای سازمان با نگاهی چند جانبه، مسؤولیت و وظیفه بزرگ و حساسی را به دوش می‌کشند. روابط‌عمومی، برنامه‌ای طرح‌ریزی شده و مستمر است که خط‌مشی‌ها و اقدام‌های جدیدی که منافع متقابل سازمان و افرادی که با سازمان در ارتباط هستند را تعیین می‌کند و تغییرات خاص و لازم را در آگاهی، عقاید، نگرش‌ها، باورها و رفتارهای افراد درون و برون سازمان و جامعه ایجاد، کنترل و هدایت می‌کند.

مظفری ادامه داد:  از جمله شیوه‌ها و رفتارهای تازه در کار تولید و تجارت، ایجاد نمایشگاه‌ها در سطوح مختلف و با هدف‌های متنوع و چندگونه است که معمولاً مدیریت و تصمیم‌گیری در خصوص حضور یا عدم حضور در این نمایشگاه‌ها بر عهده روابط‌عمومی‌هاست و آنها هستند که چگونگی حضور و میزان اثرگذاری روش‌های ارائه و معرفی محصولات را تعیین می‌کنند.

وی تصریح کرد: بررسی نتایج حاصل از برگزاری نمایشگاه، حضور روابط‌عمومی موفق و قدرتمند را نشان می‌دهد. نمایشگاه‌های تجاری- صنعتی که فلسفه و تفکر اصلی آنها برگرفته از روش‌های سنت «بازار روز» یا «گردهمایی محلی» است، اکنون به ابزار بسیار مهمی برای نمایش تولیدات به مصرف‌کننده داخلی و خارجی و ارائه راهکارهای مناسب برای تولیدات بیشتر و پیشنهاداتی به مصرف‌کنندگان و تجار تبدیل شده که در واقع ارتباط مستقیمی با شعار سال 1391 که تقویت و پیشبرد تولید ملی و نهایتاً حمایت از کار و سرمایه ایرانی است، دارد.

در این مقاله، اهداف تشکیل نمایشگاه ها، ویژگی ها، مزایا و اثرات آنها مورد بررسی قرار گرفت و به اثرات اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، آموزشی و هنری اشاره شد.

 

بیانیه پایانی کنفرانس روابط‌عمومی، صنعت و تولید ملی

شرکت‌کنندگان در کنفرانس روابط‌عمومی، صنعت و تولید ملی با صدور بیانیه‌ای از فعالیت مستمر، دائمی، علمی و عملی دبیرخانه دائمی این کنفرانس خبر دادند. متن این بیانیه بدین شرح است:

خداوند منان را سپاس که یکبار دیگر خانواده بزرگ روابط‌عمومی کشور توفیق یافت تا در مجمعی علمی و کاربردی با عنوان کنفرانس روابط‌عمومی، صنعت و تولید ملی و با حضور استادان فرهیخته حوزه‌های ارتباطات، مدیریت، جامعه شناسی، تبلیغات و بازاریابی، مدیران ارشد تعدادی از سازمان‌ها‌ و مؤسسات صنعتی و مالی و اعتباری، مدیران و کارشناسان روابط‌عمومی و نمایندگان انجمن‌های تخصصی روابط‌عمومی و رسانه‌های گروهی به بررسی راهکارهای تأثیرگذاری بیشتر بر فرآیند تولید و صنعت کشور پرداخته و علاوه بر بیان دغدغه‌‌های موجود، به بیان راه‌حل‌های مدنظر بپردازند.

واقعیت این است که روابط‌عمومی در ایران پس از حدود 60 سال فعالیت، هیچگاه متناسب با پیشرفت سایر علوم و فنون، ارتقاء نیافته و موفق به ایفای نقش واقعی خود چه در درون و چه در برون سازمان، نشده است. خوشبختانه در دهه اخیر و بواسطه همه‌گیر و فراگیر شدن فناوری‌های نوین اطلاعات و ارتباطات و شکل‌گیری و تلاش‌های مستمر نهادهای تخصصی و غیردولتی، فرصتی تاریخی دست داد تا روابط‌عمومی‌های کشور علاوه بر جبران عقب‌ماندگی‌های خود، با تجهیز و استفاده از ابزار و امکانات جدید، سهم بیشتری در انجام وظایف مدیران  ارشد، در جهت کسب رضایتمندی بیشتر مخاطبانشان و ایجاد و تقویت مشروعیت و محبوبیت سازمانی ایفا کنند.

مواردی که مورد اشاره قرار گرفت، حکم می‌کنند که در سال‌های پیشرو، سرعت تغییرات و تحولات علمی و فناورانه بسیار، بسیار شتابان‌تر از پیش خواهد بود. بر همین اساس شکل‌گیری و فعالیت نهادها و انجمن‌های تخصصی روابط‌عمومی و لزوم حضور و نقش‌آفرینی آن‌ها در حل مسائل کلان کشور یک اصل انکارناپذیر است. بر همین اساس ما شرکت کنندگان در کنفرانس روابط‌عمومی، صنعت و تولید ملی اعلام می‌کنیم:

1- فعالیت دبیرخانه کنفرانس روابط‌عمومی و صنعت مستمر، دائمی، علمی و عملی خواهد بود. بهره‌گیری از دانش و راهنمائی‌های اساتید و دانشگاهیان ارجمند در کنار توجه به تجربه مدیران و پیشکسوتان این حوزه در طرح‌ریزی و تدوین برنامه‌های راهبردی و عمل این دبیرخانه یک ضرورت همیشگی خواهد بود.

2- خواستار تشکیل شورای مشورتی مدیران و کارشناسان روابط‌عمومی‌های بخش‌های صنعتی با هدف برگزاری هم‌اندیشی‌های تخصصی و چاره‌اندیشی‌های گروهی برای شناسایی مسائل و ارائه راه‌حل‌های ارتباطی به منظور  ارتقای کمی و کیفی صنعت و تولیدات ملی هستیم.

3- خواستار تلاش گروهی مدیران و کارشناسان روابط‌عمومی بخش‌های صنعتی برای آشنا کردن و آشتی دادن مدیران ارشد سازمان‌ها با روابط‌عمومی هستیم. معتقدیم اگر مدیران ارشد سازمان‌ها با مزایا و فواید علمی و عملی روابط‌عمومی و نتایج حاصل از کارکردهای آن، آشنا شوند بیش از پیش به علمی و تخصصی بودن این حرفه و فن، متقاعد شده و زمینه نقش‌آفرینی بیشتر روابط‌عمومی‌ها را فراهم خواهند کرد و البته در این مسیر اهتمام دائمی به افزایش دانش و مهارت همکاران ارجمند، غیر قابل انکار است.

4- خواستار همکاری و همیاری بیشتر رسانه‌ها و بویژه رسانه ملی در معرفی و شناساندن پتانسیل‌های روابط‌عمومی‌های تخصصی و بویژه روابط‌عمومی‌های بخش صنعت هستیم.

 

تقدیر از حامیان

نخستین کنفرانس «روابط‌عمومی و صنعت» با عنوان «روابط‌عمومی، صنعت، تولید ملی» با تقدیر از حامیان به کار خود پایان داد.

شرکت‌های صتسا، ویستابست، کیش سازان، بانک ملی ایران، بانک توسعه تعاون، مؤسسه مالی و اعتباری مهر، خانه صنعت، معدن و تجارت، شرکت ساماندهی صنعت اسب ابرش، سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور، خبرگزاری‌های رسمی کشور، خبرگزاری بین المللی پیام کوتاه نسیم و روزنامه‌های دنیای اقتصاد، جهان اقتصاد، عصر اقتصاد، کار و کارگر، تفاهم، حمایت و هفته‌نامه‌های عصرارتباط، دنیای نوین کسب‌و‌کار، جوان ری، ماهنامه‌های صنعت حمل و نقل و مدیریت ارتباطات و انتشارات سیمای شرق در برگزاری کنفرانس روابط‌عمومی، صنعت و تولید ملی مشارکت داشتند.

در متن لوح تقدیمی به مدیران ارشد و مدیران روابط‌عمومی این مؤسسات که به امضای سید غلامرضا کاظمی دینان رسیده  آمده است:

برگزاری کنفرانس روابط‌عمومی، صنعت و تولید ملی در سالی که از سوی مقام معظم رهبری به عنوان سال حمایت از تولید ملی و سرمایه ایرانی نامگذاری شده و حمایت و مشارکت سازمان تحت مدیریت جناب‌عالی از این اقدام، بیانگر :

1- تدبیر و احساس مسؤولیت شما در پاسداشت اقتصاد، صنعت و ارزش‌های ملی است.

2- اهمیت و اعتباری است که برای حرفه و هنر روابط‌عمومی در سامان بخشیدن به چالش‌های درون و برون سازمانی، قائلید.

3- شفافیت عملکرد و احترام به کارکردهای سازمان متبوع خویش در احترام به مخاطبان و مشتریان است.

بدینوسیله مراتب سپاس دبیرخانه دائمی کنفرانس روابط‌عمومی و صنعت، ستاد اجرایی و کمیته‌های تخصصی، بویژه کمیته علمی  را اعلام و تداوم موفقیت‌ها و اثربخشی آن برادر گرامی را از درگاه حضرت حق مسئلت می‌نماید.

   
  

اخبار مرتبط:

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  روابط‌عمومی از حقوق بشر تا بخش کشاورزی


  آشنایی با الگوهای رفتاری در ارتباطات


  برداشت‌های کلیدی از یک ابزار هوش مصنوعی ویژه خبرنگاران


  ۱۰ اصل خوب گوش دادن


  روابط‌عمومی خوب یک تجارت خوب است


  روابط‌عمومی


  روابط‌عمومی ایدیولوژیک؛ اثرهای مثبت و منفی


  چگونه به عنوان یک رهبر سؤالات واقعاً قدرتمند بپرسیم


  پرورش صحیح، در گروی آموزش مناسب


  خبرنگاری توسعه


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد