شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)، از ابزارهای سنتی در روابط عمومی می توان به رادیو و تلویزیون، بروشور، بنر، نشریات و ... اشاره کرد و در روابط عمومی مدرن نیز یکی از مولفههای مهم ابزارهای الکترونیک است. از انواع ابزار الکترونیک نیز میتوان به خبرنامه الکترونیک، روزنگار الکترونیک، استفاده از پست الکترونیک جهت ارتباط با مخاطبان ، استفاده از وب سایت و اینترانت جهت درج اخبار و اطلاع رسانی، استفاده از شبکه های اجتماعی جهت اطلاع رسانی و تبلیغات ، استفاده از پادکست و وادکست ، استفاده از تلویزیون های شهری جهت انجام تبلیغات ، استفاده از سایبر نیوز جهت انتشار اخبار و تبلیغات و نیز استفاده از اس ام اس های انبوه جهت اطلاع رسانی اخبار اشاره کرد که اینها تنها بخشی از ابزارهای گوناگون روابط عمومی ها ی مدرن به شمار می روند .
روابط عمومی الکترونیک مزایای خاصی نسبت به روابط عمومی سنتی دارد که از آن جمله می توان به مواردی چون سهولت دسترسی مخاطبان به خدمات مورد نیاز با هزینه کمتر ، کاهش هزینه های اطلاع رسانی ،سرعت بالا در انتقال اطلاعات و ایجاد تعاملات دو سویه با مخاطبان به صورت بر خط و حذف کاغذ و حفظ محیط زیست اشاره کرد .
روابط عمومی بانک تجارت در سال های اخیر در جهت همراستا شدن با تغییرات فضای کسب و کار در کنار استفاده از ابزارهای سنتی در استفاده از ابزار الکترونیک نیزگامهای اساسی برداشته است که از جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:
1) سایبر نیوز (تلویزیون اطلاع رسانی داخل شعب ):که به نوعی اطلاع رسانی مستقیم به مخاطب با استفاده از سیستم یکپارچه الکترونیکی را انجام می دهد ، از مهمترین عوامل اجرای این پروژه استفاده بهینه از فضای داخل شعب و آماده سازی اذهان مشتریان برای انجام خدمات بانکی است زیرا بهترین موقعیت برای انتقال پیام مورد نظر و القای آن ایجاد شده است. تلویزیون های هوشمند (Smart tv) این امکان را فراهم می کنند تا در کنار پخش کانال های دیجیتالی و آنالوگ تلویزیون،آخرین اخبار اقتصادی کشور را به اطلاع مشتریان رسانده و جدیدترین خدمات بانک را نیز به آنان معرفی کنیم.
2)تلویزیون شهری: یکی از مهمترین عواملی که در پیدایش این سیستم نقشآفرینی کرد، استفاده بهینه از فضای بیرونی ساختمان های بانک بود ، که شاید بی هیچ هزینه ای در اختیار سازمان قرار داشت و همچنین اختیار تام از نظر انتقال پیام در دست بانک بود .باتوجه به اینکه یک مخاطب ممکن است فرصت کمی را جهت دریافت خدمات مورد نظر در بانک داشته باشد، با این سیستم این امکان به وجود آمد که در کمترین زمان بیشترین تاثیرگذاری بر مخاطب به وجود آید.این دستگا ه به نوعی هم قابلیت پخش شبکه های دیجیتال تلویزیونی را در خود دارد و هم این که هر نوع برنامه ای که از لحاظ انتقال پیامهای تبلیغات مفهومی نیاز است را پوشش می دهد.
استفاده از نرم افزار واقعیت افزوده (QR): این بارکُد دربردارندهی دادهی نهفته میتواند نوشته، نشانی وب، شماره تلفن، یا دادهی دیگری باشد. و استفاده از آن باعث می شود حجم وسیعی از اطلاعات که می تواند شامل تبلیغات بانک یا دسترسی به یک سایت باشد در قالب یک بارکد در اختیار مخاطب قرار گیرد و نیز باعث صرفه جویی بسیار در وقت و کاهش هزینه های چاپی در انتشار اخبار و اطلاعات می شود .
روزنگار الکترونیک: اجرای این طرح به منظور ایجاد کانال ارتباطی مستمر با مشتریان در قالب پست الکترونیک است که اخبار و رویدادهای بانک را به صورت مستقیم به مشتریان انتقال می دهد و مشتریان از این طریق با بانک و دیگر مشتریان ارتباط پیدا می کنند و از نظرات مدیران ارشد شبکه بانکی در حوزه های اقتصادی نیز مطلع می شوند.
پادکست: استفاده از رادیوی اینترنتی به منظور اطلاع از آخرین اخبار اقتصادی و بانکی با امکان دانلود در اختیار مخاطبان بانک قرار می دهد .
وادکست: پادکست ویدئویی که از طریق آن می توان اخبار بانک تجارت شامل برگزاری مراسم ،همایش ها و مسابقات را در اختیار مخاطبان قرار داد .
نیاز به روابط عمومی مبتنی بر فن آوری اطلاعات و ارتباطات نیاز ضروری هر سازمانی است. در این راستا استفاده از ابزارهایی مثل اینترنت و شبکه های اجتماعی امری اجتناب ناپذیر است. آنچه که اهمیت دارد این است که با توجه به رشد سریع و تحول تکنولوژیهای اطلاعاتی و ارتباطاتی فرآیندها و ابزارهای مورد استفاده روابط عمومی باید با این تکنولوژیها هماهنگ و همسو شود و این تطابق و هماهنگی در بستر فرهنگ سازی، آموزش و تغییر نگرش ها امکان پذیر است.
ابراهیم کاظم پور – مدیر روابط عمومی و تبلیغات بانک تجارت
سیده شهلا ابوطالبی- کارشناس روابط عمومی و تبلیغات بانک تجارت
منبع: شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)
|