شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- یادگیری پیوسته و همچنین کنجاوی و اشتیاق به درک صنعتی که در آن مشغول به کار هستید، کلیدهای موفقیت هستند.
1. لبو مادیبا، مدیر بازاریابی مرکز روابط عمومی تاکید میکند: اعتبار در دست خودتان است، پس خودتان آن را بسازید. رقابت فشرده است، عدم برخورداری از مهارتها و تخصص بزرگترین چالش است. صنعت فقط بهترین ها را تولید نمیکند. علیرغم آموزش دانشگاهی که به فعالان جوان روابط عمومی داده میشود، اما آنها هنوز هم برای ورود به صنعت به خوبی آماده نیستند. فعالان جوان باید از نظر زمانی برای یادگیری رموز و تکنیکهای کاری سرمایهگذاری کنند. نوشتن و گذراندن امتحانات به تنهایی کافی نیست، آنها باید بدانند که محور این صنعت چیست و چگونه به تجارت ارتباط می یابد.
روابط عمومی یک مهمانی بزرگ نیست، باید تضمین کنید که قادر به تمایز میان کانالهای متفاوت ارتباطی هستید، چرا که نقش و وظیفه فعالان روابط عمومی دیگر تغییر کرده است، شرکتهای روابط عمومی در حال بدل شدن به عوامل گردآوری محتوا برای مشتریان به صورت آنلاین، در کانالهای رسانه اجتماعی، رادیو، صنعت چاپ و تلویزیون و سایر سکوها هستند.
2. آندره فوری، مدیر ارتباطات استراتژیک موسسه ماکوسبروستر میگوید: یاد بگیرید که چگونه محتوایی تاثیرگذار را تولید کنید. «اغلب افرادی که امروز وارد صنعت میشوند از تلفن هوشمند برخوردارند- آنها از برنامهها و سرویسهای متعددی که دسترسی و استفاده از آنها رایگان است استفاده میکنند تا به تولید مقالات تصویری جالب، تهیه کلیپهای ویدئویی کوتاه، نوشتن پستهای وبلاگی، پست محتوا در توئیتر و فیسبوک بپردازند و سپس پاسخ و واکنش دوستان و دنبال کنندگان خود را ببینند. صنعت روابط عمومی از یک نقش راهبردی برخوردار است که باید در زمینه تولید محتوا ایفا نماید.-اگر بتوانیم این مهارتها را در میان داوطلبان جوان روابط عمومی که به بازار کار گام میگذارند گسترش دهیم، همه ما نتایج مثبت این کار را در آینده خواهیم دید».
3. وینسنت ماگونیا، مدیر عامل موسسه ماگنا کارتا توصیه میکند، در زمینه فناوری هر چه قدر که میتوانید یاد بگیرید. «مهارتهای خود را به هر میزان که میتوانید توسعه دهید تا از این طریق مزایای فناوری را درک کنید و این که چگونه فناوری را میتوان در روابط عمومی مورد استفاده قرار داد. به هر میزان که میتوانید درباره بخشهای کلیدی اقتصاد یاد بگیرید. نسبت به وضعیت منطقهای که در آن فعالیت میکنید، مشکلات و آینده آن از طریق شناخت چالشها و موفقیت های آن آگاهی کسب کنید، بدین وسیله میتوانید بفهمید که موقعیتها و فرصتها در کجا قرار دارند. قادر باشید تا به آسانی جهان ارتباطات و رسانه را بپیمایید. بفهمید که روابط عمومی در چه جایی به بهترین شکل با مجموعه بازاریابی شکل تناسب مییابد».
4. گرگ فوربس، مدیر بازاریابی لیونز وینگ میگوید: صنعت رسانه را به خوبی بشناسید. «باید روزنامهنگاران و ویراستاران را بشناسید، باید بدانید که انتشارات در کجا به بهترین شکل برای چارچوب رسانه تناسب دارد، باید موضع و موقعیت رسانه را در چارچوب صنعت بزرگتر بدانید، بدانید که صنعت به کدام سو در حال حرکت است، باید عواملی را که میتوانند بر سبک ویراستاری تاثیر بگذارند را بشناسید. به نظر میرسد که شناخت و ایجاد روابط قوی با مخاطب رسانهای برای فعالان روابط عمومی یک مهارت بسیار دشوار باشد. بسیاری از فعالان روابط عمومی از فرآیند اتاق خبر اطلاعی ندارند. در زمینه مطالب مطبوعاتی هنوز هم یک رویکرد تخلیه یکباره مطالب وجود دارد. برای انتشار گستردهی مطالب، یک اتاق ویژه وجود دارد، اما همچنان این اتاق به شناخت این موارد نیاز دارد: مطلب به چه کسی ارسال میشود، چه چیزی برای کدام انتشارات مرتبط میباشد، و همچنین آماده سازی و تدوین محتوا برای این انتشارات. این امر همچنین به شناخت مخاطبی نیاز دارد که انتشارات او را هدف قرار داده است. اگر از ارتباط لازم برای تعیین مسائل فوق برخوردار نیستید، بنابراین به روزنامهنگار، مخاطب و یا مشتری خود سرویسی ارائه نحواهید داد. ایجاد رابطه در جایی که روزنامهنگاران به شما اعتماد میکنند یک مهارت دشوار اما بسیار ضروری است.
5. فوری میگوید: به آنچه قول میدهید عمل کنید «به وقت روزنامهنگاران احترام بگذارید. مطالب و خبرهای نامربوط را برای رسانه ارسال نکنید. حتماً پیش از ارسال مطلب، سه نسخه اخیر روزنامه یا مجله را مطالعه کنید. به برنامههای رادیویی که قرار است برای آنها مطلب بفرسید گوش دهید و بفهمید که کدام محتوا برای یک مجری خاص، بهترین محتوا است. بدانید در چه زمانی تیمهای تحریریه در محدوده زمانی مشخص مشغول انجام کاری هستند. اگر به ارائه اطلاعات به یک روزنامهنگار در تاریخ معین متعهد شدهاید، حتماً به قول و تعهد خود پایبند بمانید. و مهمتر از همه، به خاطر داشته باشید که رسانهها شرکای ما هستند. روابط عمومی و روزنامه گاری مکمل یکدیگر هستند و بختهای ما اغلب با هم گره خوردهاند. بنابراین برای ایجاد روابط قوی با رسانه زمان صرف نمایید».
6. گالیا کربل، مدیر بازاریابی موسسه گریتر تان، توصیه میکند که با برند زندگی کنید و آماده باشید. او می گوید:«درباره مشتریان خود تحقیق کنید، بطن تجارت و محیط خارجی تجارت آنها را بشناسید و در این باره متخصص باشید. رسانه خود را بشناسید، کنجکاو باشید، بخوانید، گوش دهید و تماشا کنید».
7. انگرید لوتز، مدیر بعدی موسسه پریسا (PRISA) میگوید: دوست دارم که به فعالان جوان که به صنعت گام میگذارند بگویم « زمان شما همین الآن است!». دانش شهودی خود از فناوری را به دست بیاورید و آن را در ارتباطات به کار بگیرید، مشتاق باشید و اجازه ندهید که افراد بیانگیزه تفکر خلاق شما را بکشند. شما از این فرصت برخوردارید تا بر جهان صنعت روابط عمومی تاثیر بگذارید- شروع کنید و دنبالش بروید!»
منبع مرجع: شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)
گروه ترجمه شارا
|