شارا، زهرا بابازادگان- همه می خواهند بدانند چگونه به روابط عمومی بپردازند. چگونه این کار را به نحو بهتری انجام دهند و چه زمانی کس دیگری را برای انجام این کار به خدمت بگیرند. در زیر دستورالعمل هایی برای کسانی که برای رویکرد روابط عمومی برای علامت تجاری و کسب و کارشان به کمی کمک احتیاج دارند، ارایه شده است:
1- روزنامه نگاران هم انسان هستند. مطمئنا، آن ها می دانند که به شما به همان اندازه ای که شما به آن ها نیاز دارید نیاز دارند. ولی این دلیل نمی شود که زمانی را برای شناختن و نزدیکی با آن ها اختصاص ندهید. هر مشاور شایسته روابط عمومی با روزنامه نگار مانند یک انسان برخورد می کند نه به عنوان یک آدرس پست الکترونیک از میان صدها آدرس در یک فهرست. اگر شما مایل به ایجاد رابطه سودمند هستید، بررسی کنید آیا آن ها فرزندانی دارند، یا اهل کجا هستند و به خاطر داشته باشید که هیچکس به محبت جواب نه نخواهد داد. هیچ عملی خیلی کوچک نیست و قطعا آن ها دفعه بعدی که ایمیل تان را دریافت کنند شما را به خاطر خواهند آورد.
2- همواره ایمیل ها را شخصی کنید- بدون استثنا! هیچ ایمیلی به بدی ایمیلی نیست که با کلمه "ویراستار محترم" یا اخیرا "ویراستار/ بلاگر محترم" آغاز شود. هرگز این کار را انجام ندهید. بسیاری از متخصصان روابط عمومی ممکن است در این گناه نابخشودنی مقصر باشند اما تفاوت تاثیر ایمیل شخصی شده بی بدیل است. قدمی به جلوتر بردارید و به مقاله آخر آن ها اشاره کنید و یا اگر در مکاتبات خود در هفته گذشته، پاسخ خارج از دفتر هستم را از آن ها دریافت کردید بپرسید که تعطیلات را چگونه گذرانده اند. البته در دقیقه نود به یاد سپاری این قبیل امور گاهی کار دشواری است.
3- وقتی یک شرکت کوچک هستید، هر کسی که با شما طرف تجاری قرار می گیرد یک سخنگو است. هیچ چیز قوی تر از روابط عمومی کلامی نیست بنابراین هر جا که می روید کلمه را بسط دهید. پیوستگی و اتحاد به نفع شماست به خصوص اگر کسب و کار ک.چک و نااسی هستید. شرکتی را برگزینید که سهیم ارزش های شما شوند و با آنها در انجام یک پروژه، مبارزه تبلیغاتی یا شاید یک رقابت ساده فیس بوک همکاری کنید. چیزهای زیادی از این همکاری مشترک به دست خواهید آورد. همیشه روابط تجاری را حفظ کنید. مطمئن شوید که پیام شما به مخاطبانتان می رسد و هرگز پل ها را خراب نکنید. هرگز نخواهید دانست که مشتری بعدی شما کِی خواهد آمد.
4- روزنامه همیشه جواب نیست. تصور غلطی وجود دارد که متاسفانه بسیاری از شرکت های روابط عمومی در منطقه مرتکب آن می شوند که انتشار اخبار شما در روزنامه محلی به بخت و شهرت منتهی می شود، اما بدبختانه این نوع روابط عمومی توسط بسیاری فراموش شده است به ویژه در چرخه حیات رسانه ای امروز. دیگر روابط عمومی مترادف روابط رسانه ای نیست. اکنون ما در عصر پیچیده رسانه زندگی می کنیم. آیا شما یک شرکت ورزشی هستید؟ شاید همکاری با گروهی از مربیان شخصی جواب این سوال باشد. آیا یک شرکت بزرگ هستید و مطلب مهمی برای اعلام دارید؟ اخبار شب تلویزیون ممکن است پاسخ سوال تان باشد. آماده تفکر ورای روزنامه های سنتی باشید و به مخاطبان هدف تان در هر کجا که هستند برسید درست ترین کانال همیشه واضح ترین آن نیست.
5- داستان خود را حفظ کنید و یاد بگیرید که چطور آن را به خوبی روایت کنید. مردم داستان ها را به یاد می سپارند نه اهداف و ماموریت های شرکت ها را. آن ها به ندرت چهره ها و نام ها را در حافظه خود نگه می دارند. اما همیشه داستان را به یاد خواهند داشت. داستان علامت تجاری شما ماهیت شما و کارهایی است که انجام می دهید. این چیزی است که باعث جذب مردم می شود. مردم را جذب کنید و هر جا که لازم است خود را به یادماندنی کنید. این کاری است که نیازمند تمرین است. روی دوستان و غریبه ها امتحان کنید، جلوی آیینه با صدای بلند بگویید به چشم های تان نگاه کنید و تکرار کنید تا زمانی که کاملا راضی شوید. داستان خود را گیرا، خلاصه، شخصی و مهم تر از همه صادقانه کنید.
منبع: شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران(شارا) |