شارا، محمود مختاریان- همه می دانیم که امروز در جهان حرف اول را کسی می زند که اطلاعات بیشتری داشته باشد. در روزهای پایان سال 91 موسسه «مارس وان» دعوت به ثبت نام برای سفر به مریخ کرد. «باس لنسد روپ» مدیر این موسسه اعلام کرد 70 ایرانی ثبت نام کرده اند و شهامت و اشتیاق ایرانی ها برای سفر به کرات دیگر را تحسین کرد. جوانان ما لحظه به لحظه تمامی رسانه های جهان را رصد می کنند و اطلاعات ریز آن ها را دارند.
هم اکنون 3500 شبکه ماهواره قابل رویت در ایران، برنامه پخش می کنند که 600 شبکه برای پخش برنامه های خود از ایران آگهی می گیرند و یک شبکه تجاری اروپایی چون روزانه 700 ایمیل از ایران داشته مجری ایرانی استخدام کرده است. فراموش نکنیم ایران پس از چین دومین کشور وبلاگ جهان است. هم اکنون یک میلیون ایرانی وبلاگ دارند و شگفت آور این که 50 هزار بچه زیر 10 سال ایرانی صاحب وبلاگ هستند. ناگفته نماند روابط عمومی ها باید بدانند رسانه ها چشم و گوش مردم هستند. وظیفه رسانه مکتوب تولید فکر و آوردن اندیشه های نو است. در 22 بهمن امسال شایع شد که هر کس شماره اتومبیلش را به راهنمایی و رانندگی پیامک کند جریمه اش بخشیده می شود. میلیون ها نفر در سراسر ایران شماره های اتومبیل خود را پیامک کردند در حالی که اصلا چنین خبری وجود نداشت. وظیفه اصلی هر روابط عمومی جلب اعتماد مخاطبان است. زمانی که در المپیک مدال کشتی قهرمان ما را به ناحق ندادند اتفاق عجیبی افتاد. روابط عمومی این فدراسیون از مردم ایران و جهان خواست پیام اعتراض خود را به گوش جهانیان برسانند. 300 هزار نفر از سراسر جهان به فدراسیون جهانی کشتی ایمیل فرستادند و آن ها را نکوهش کردند که چرا حق این قهرمان را ندادید. فدراسیون جهانی کشتی رسما عذرخواهی و ضمن پوزش خواهش کرد که دیگر پیام نفرستند.
روابط عمومی های ما به خوبی رسانه ها را می شناسند، وظایف و نقش خودشان را در این تعامل بلدند. آن ها می دانند با رفتار و کردار سنتی نمی توان به جنگ مشکلات امروز رفت و گفته یورگن هابرماس استاد ارتباطات را جدی بگیریم که ما دموکراسی نداریم، ما مدیاکراسی داریم. اندیشه بکاریم، عادت درو کنیم، عادت بکاریم، فرهنگ درو کنیم. |