درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
چهارشنبه، 26 اردیبهشت 1403 - 15:17   

فراخوان دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی

  فراخوان دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی


ادامه ادامه مطلب یک

فراخوان جذب کارشناس روابط‌عمومی در اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان فارس منتشر شد

  فراخوان جذب کارشناس روابط‌عمومی در اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان فارس منتشر شد


ادامه ادامه مطلب دو

برنامه‌های انجمن متخصصان روابط‌عمومی به مناسبت روز روابط‌عمومی

  برنامه‌های انجمن متخصصان روابط‌عمومی به مناسبت روز روابط‌عمومی


ادامه ادامه مطلب سه

سئو چگونه به شما کمک می‌کند تا مشتریان بیشتری پیدا کند

  سئو چگونه به شما کمک می‌کند تا مشتریان بیشتری پیدا کند


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  پیچیدگی‌های نظام رسانه‌ای
  ایران قوی با روابط عمومی قوی
  آخرین فرصت برای ثبت‌نام در وبینار "فناوری‌های نوین و هوش مصنوعی در روابط‌عمومی"
  10 روش برای استفاده از هوش مصنوعی برای بازاریابی بیش از حد شخصی
  روابط‌عمومی از حقوق بشر تا بخش کشاورزی
  زنده یاد «بیژن ناهیدی» مدیر اسبق روابط‌عمومی سازمان دامپزشکی به دیار باقی شتافت
  فراخوان جذب کارشناس روابط‌عمومی در اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان فارس منتشر شد
  «جشنواره روابط‌عمومی»؛ بزرگ‌ترین رویداد دانشگاهی کشور
  روابط‌عمومی‌ها عملکرد دستگاه‌ها را صادقانه با مردم درمیان بگذارند
  روابط‌عمومی ایدیولوژیک؛ اثرهای مثبت و منفی
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 2906صفحه نخست » گزارشیکشنبه، 1 اردیبهشت 1392 - 06:48
نیازسنجی کارگزاران و مدیران
در سال 1391،بیش از 2373 مطلب در حوزه روابط عمومی در شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران منتشر شده است.
  

نیازسنجی اولویت های خبری و اطلاعاتی مدیران اجرایی و کارگزاران روابط عمومی

 

   شارا- در نگاهی به مطالب و اخبار منتشره در سال 1391 در می یابیم، در این سال،2373 خبر در زمینه فعالیت های حوزه روابط عمومی و ارتباطات، در "شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران" منتشر شده است. این تعداد خبر در 22 حوزه موضوعی، تقریبا بخش اعظم مطالب این حوزه را شامل می شوند. در این تحلیل نقدگونه به دنبال آن هستیم تا دریابیم اولویت های خبری و اطلاعاتی این حوزه بیشتر در چه زمینه هایی بوده است.

 

ترتیب رتبه ای اخبار و مطالب

ردیف

موضوع

 تعداد

 درصد

1

نقد و نظر پیرامون مسائل حوزه روابط عمومی و ارتباطات

394

61/16

2

رویدادها و اخبار جاری              "                  "

343

46/14

3

اخبار استانها و شهرستانها

257

 83/10

4

تبلیغات، بازاریابی و فروش

170

16/7

5

روابط عمومی و رسانه

170

16/7

6

انتصاب ها ( تودیع و معارفه)

150

32/6

7

مراسم جمعی( گردهمایی، همایش، جشنواره و . . . )

110

63/4

8

 مقاله، یاداشت و گزارش

110

63/4

9

تکنیک های کاربردی روابط عمومی و ارتباطات

85

58/3

10

روابط عمومی الکترونیک و دنیای مجازی

78

28/3

11

روابط عمومی در جهان

75

16/3

12

دومین کنگره جهانی کارگزاران مسلمان روابط عمومی

70

95/2

13

روابط عمومی درایران

61

57/2

14

روابط عمومی

56

36/2

15

کتاب های منتشر شده در زمینه ارتباطات و روابط عمومی

45

89/1

16

دوره ها و کارگاه های آموزشی

37

55/1

17

نشریات و اسناد مکتوب منتشر شده

33

39/1

18

تجلیل و بزرگداشت پیشکسوتان

29

22/1

19

گزارش های اختصاصی شارا

27

13/1

20

روز روابط عمومی

25

05/1

21

تقدیر، تشکر و تبریک

19

80/.

22

مصوبات جدید دولت در زمینه روابط عمومی

17

71/.

 

 

1. نقد ونظر پیرامون فعالیت های حوزه روابط عمومی و ارتباطات
 اصلی ترین ماموریت شبکه های خبری و اطلاع رسانی، گشودن فضایی برای نقد، نظر و گفت و گو پیرامون فعالیت های حوزه های مرتبط با حوزه موضوعی آن شبکه است.  اگر این شاخص را ملاک قضاوت قرار دهیم می توان گفت: شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران به خوبی توانسته است، این فضا را برای مخاطبان خود فراهم آورد.
از مجموع 2373 خبر منتشر شده در این حوزه، 394 خبر، یعنی 61/16 درصد اخبار منتشره در زمینه نقد و نظر پیرامون فعالیت های مربوط به روابط عمومی و ارتباطات بوده است و این خود نشانگر این موضوع است که نقد و نظر و گفت و گو در فعالیت های خبری این حوزه جایگاه خاص خود را یافته و توانسته است، نقطه نظرات صاحب نظران، کارشناسان و مخاطبان را واتاب دهد و تریبونی برای ایجاد تعامل و گفت و گو بین مسئولان و مخاطبان باشد.


2.رویدادها، اخبار و اتفاقات جاری
رویدادهای خبری حوزه ارتباطات و روابط عمومی به سان جریانی مدام و مستمر ارتباط بین فعالیتهای جاری و روزانه این حوزه را رقم می زند. اطلاع از اخبار و رویدادهایی که  بسیاری از آنها مبنای عمل و اقدام قرار می گیرد، جایگاه خاصی را درتصمیم گیری های دست اندرکاران این حوزه دارد. از بین 2372 خبر منتشره، 343 خبر یعنی 47/14 درصد اخبار مربوط به رویدادها، اخبار و اتفاقات این حوزه است. انتشار این تعداد خبر در این زمینه نشانگر آن است که شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران به خوبی توانسته است، رویدادها و اتفاقات رخ داده طی سال 1391 را به خوبی پوشش دهد و از سویی نیز مخاطبان این فرصت را یافته اند که از طریق این شبکه در طول شبانه روز به اخبار و رویدادهای رخ داده، دست یابند و نیازهای خبری خود  را در اولین فرصت و با دسترسی آسان مرتفع نمایند.
خط خبری شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران توانسته است با انتشار بیشترین حجم خبرهای مربوط به رویداهای و اخبار این حوزه، فضایی مطمئن را در دسترس مخاطبان خود قرار دهد.
 
3.اخبار استانها و شهرستانها
ایران تنها تهران نیست. نگاهی جامع و مانع به مسئولیت های رسانه ای و جامع نگری در انجام اهداف کلان برای یک رسانه از ویژگی هایی است که شاید بتواند به عنوان یک نقطه تمایز رسانه های مسئول و آگاه را از رسانه های ی سونگر و خطی و جناحی متمایز کند. پرداختن به اخبار و اطلاعات مربوط به استان ها و شهرستان های کشور، این فرصت را در اختیار همه دست اندرکاران حوزه روابط عمومی و ارتباطات قرار داده است تا با استفاده برابر از ظرفیت های رسانه ای شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران تلاشها، اقدامات سازنده و نتیجه فعالیت های خود را در منظر نگاه مخاطبان خود در سرتاسر کشور قرار دهند.
نگاهی اجمالی به عناوین این اخبار نشانگر این است که نبض ارتباطات و روابط عمومی در سراسر کشور می زند و فضاهای اطلاع رسانی و خبری مانند شارا می توانند کمک بزرگی به دیده شدن این تلاشهای ارزنده و موثر باشند.
از مجموع  2373 خبر منتشر شده در خصوص روابط عمومی ایران، 257 خبر مربوط به فعالیتهای انجام شده در استان ها و شهرستان های کشور می باشد که حجمی برابر با 83/10 درصد از کل اخبار منتشره را به خود اختصاص داده است. انعکاس این تعداد خبر و قرار گرفتن استان ها و شهرستان ها در رتبه سوم به لحاض تعداد  اخبار منتشر شده، حاکی از این امر است که شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران  توانسته است ضمن فاصله گرفتن از اخبار مرکز محور، به مسئولیت های اجتماعی خود در خصوص پوشش اخبار  استان ها و شهرستان ها که به طور طبیعی دسترسی کمتری به مراکز خبری و اطلاع رسانی دارند، به خوبی و شایستگی عمل نماید و یقینا اگر متقابلا، متولیان امر روابط عمومی و ارتباطات در گوشه گوشه کشور به این مهم توجه بیشتری نشان دهند در سالهای آتی شاهد نتایج ثمربخش تری در این زمینه خواهیم بود. قطعا انعکاس این تعداد خبر، تمامی آنچه باید در مورد فعالیت های استانی حوزه روابط عمومی بازتاب یابد، نیست و امیدواریم فضای بیشتری در آینده به این امر مهم اختصاص یابد.
 
4. حوزه تبلیغات، بازازیابی و فروش
تبلیغات و روابط عمومی در نگاه بسیاری از مردم دو سوی یک معادله اند که یکی به سوی بیداری ساز مخاطب و دیگری به خواب کردن او میل دارد. نگاه هایی هم وجوددارد که روابط عمومی را آفتاب و تبلیغات را باد می انگارد. اما واقعیت آن است که این دو به دور از نگاه های افراطی و تفریطی دو سوی یک معادله اند که اگر در جای درست خود قرار گیرند، تاثیر و جایگاه خاص خودرا خواهند داشت و شاید بتوان بر این نگاه که روابط عمومی را ادامه تبلیغات می داند، صحه گذاشت. یعنی وقتی کالاو یا خدمتی توانست با تبلیغات موثر به درستی، با شفافیت و حقیقت گونه به مخاطب شناسانده شود، این روابط عمومی است که می تواند با ارتباط اصولی تداوم فروش و یا مصرف آن کالا و یا خدمت را تضمین کند.
اخبار مندرج در شارا در این خصوص نیز گویای همین تعادل هستند. هیچ متخصص ارتباطات و اطلاع رسانی نمی تواند منکر ارزشهای تبلیغات، بازاریابی و فروش موثر شود. شاهد این مدعا نیز تعداد اخبار منتشر شده در این خصوص در شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران است.
از مجموع 2372 خبر منتشره، 170 خبر، یعنی 16/7 درصد از کل اخبار منتشر شده به حوزه تبلیغات، بازاریابی و فروش تعلق دارد. از سویی دیگر انتشار چنین حجمی از اخبار مربوط به این حوزه نشانگر این است که  متولیان اداره شبکه، به تمامی جوانب موثر در شکل گیری و اثرگذاری فضاهای ارتباطی توجه داشته اندو با درک نیازهای مخاطب، تلاش کرده اند با برآورد نیازهای حرفه ای مخاطبان، پاسخگوی این مطالبات باشند.


5.اخبار مربوط به حوزه روابط عمومی و رسانه
روابط عمومی و یا هر نهاد ارتباطی دیگری، بدون رسانه امکان و زمینه رشد، توسعه و تداوم حیات  موثر ندارد. شاید یکی از دلایل راه اندازی شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران(شارا) نیاز به رسانه ای اختصاصی و حرفه ای در زمینه روابط عمومی و ارتباطات باشد که، باعث شده است این شبکه در یکسال گذشته شکل گرفته و اکنون در آستانه یک سالگی، امیدوارتر و با صلابت تر به آینده ای بهتر بیندیشد.
در ردیف قبلی و تحلیل مربوط به خبرهای منتشره شده در حوزه تبلیغات، بازاریابی و فروش اشاره شد که این شبکه به نیازهای متنوع مخاطبان خود توجه داشته است و خوشبختانه این تعادل در نگاه به وجوه گوناگون طیف خواسته های مخاطبان وجود داشته است. نگاهی به تعداد خبرهای منتشر شده در این زمینه نشانگر تعادل اخبار منتشر شده بین حوزه تبلیغات و روابط عمومی و رسانه است. در این ردیف هم از تعداد 2372 خبر منتشره، 170 خبر، یعنی دقیقا به تعداد خبرهای مربوط به حوزه تبلیغات و بازاریابی، و به میزان 16/7 درصد از کل اخبار منتشره، خبر منعکس شده است.
خبرهای این بخش بیشتر شامل اخباری است که به تعاملات بین روابط عمومی و رسانه، نقش تکمیلی بین رسانه و روابط عمومی و اخبار مربوط به  حوزه رسانه ها در زمینه ارتباطات  پرداخته است و در این زمینه اطلاعات و آگاهی های لازم را در اختیار مخاطبان شبکه قرار داده است.
 
6. اخبار مربوط به انتصاب ها( تودیع و معارفه)
یکی از  بخشهای اداری که معمولا در مسیر تغییر و تحولات اداری دچار تغییر می شود، مدیریت های روابط عمومی و بخشهای اصلی تابعه آن هستند. مدیران روابط عمومی و یا دیگر مدیران مرتبط با حوزه ارتباطات و روابط عمومی معمولا از بین افرادی که برای مسئولان شناخته شده هستند، انتخاب می شوند و به همین دلیل هم با رفت و آمدهای اداری مدیران این حوزه در معرض تغییر هستند. به همین دلیل خبرهای مربوط به انتصاب مدیران این بخش حجم قابل توجهی از اخبار را به خود اختصاص می دهد و به عنایت به مکاتباتی که معمولا با مدیران روابط عمومی انجام می شود، اطلاع از این نوع تغییر و تحولات برای مخاطبان مهم است و این گونه اخبار را دنبال می کنند.
در همین ارتباط از بین 2372 خبر منتشر شده، 150 خبر یعنی 32/6 از کل اخبار به انتصابات این حوزه اختصاص یافته است.
 
7. رویدادهای روابط عمومی( همایش، جشنواره، گردهمایی، نشست، میزگرد و . . .)
برگزاری مراسم جمعی در ادارات و سازمانها، یکی از تکالیف روابط عمومی ها است. این مراسم می تواند شامل یک نشست صمیمانه چند نفره تا کنفرانس و همایشی بین المللی باشد. اخبار مربوط به این مراسم نیز برای مخاطبان شبکه جذابیت خاصی دارد. لزوم اطلاع از موضوع، زمان، مکان و شرایط برگزاری چنین مراسمی می تواند به دست اندرکاران این حوزه کمک کند تا با شرکت و تشریک مساعی در زمینه های لازم به همدیگر کمک کرده و این مراسم را با تاثیرگذاری بیشتری برگزار نمایند.
از میان 2372 خبر منتشره در خصوص اخبار روابط عمومی، 110 خبر، یعنی 63/4 درصد از کل اخبار به خبرهای این بخش اختصاص یافته است و به نظر می رسد اختصاص این حجم از اخبار به مراسم جمعی نشانگر اهمیت آن برای دست اندرکاران و متولیان حوزه ارتباطات و روابط عمومی باشد.
 
8. مقاله، یادداشت و اظهار نظرهای کارشناسی
نوشتن یکی از توانائی
های لازم برای مدیران و کارشناسان حوزه روابط عمومی و ارتباطات است. ایجاد فضایی برای نوشتن، اظهار نظر و تعامل حرفه ای در این زمینه می تواند باعث بوجود آمدن زمینه ای برای نقد و نظرهای کارشناسی و منصفانه باشد. نیاز به بیان رویدادها و اتفاقات روز این حوزه، انعکاس دغدغه ها و دلمشغولی های صاحب نظران و اموری از این دست باعث شده است، شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران بخشی از فضای خبری و اطلاع رسانی خود را به نظرات صاحب نظران، کارشناسان، مسئولان و مدیران این حوزه اختصاص دهد . در همین ارتباط و از بین 2372 خبر منتشر شده، 110 خبر، یعنی 63/4 درصد کل اخبار این شبکه به مقالات، یادداشت ها و اظهار نظرهای کارشناسی مخاطبان اختصاص یافته است.
 
9. تکنیک های کاربردی در زمینه روابط عمومی و ارتباطات
روابط عمومی نهایتا پاسخ خود را در حوزه عمل می گیرد. شعار تنها نمی تواند یک روابط عمومی و یا متخصص در زمینه ارتباطات و روابط عمومی را به موفقیت برساند.
کارشناسان و متخصصان این حوزه باید با تکنیک های مورد نیاز در زمینه های ارتباطی، مهارتهای حرفه ای و توانائیهای فنی و تکنیکی مربوطه آشنا باشند. شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران با توجه به این نیاز و برآورد نیازهای حرفه ای مخاطبان خود بخشی از اخبار خود را به معرفی تکنیک های مورد نیاز مخاطبان شبکه اختصاص داده و در زمانهای مختلف نسبت به معرفی این تکنیک ها اقدام کرده و اطلاعات و دانش روز را در زمینه مهارتهای حرفه ای مورد نیاز در اختیار مخاطبان خود قرار داده است.
در همین رابطه از بین 2372 خبر منتشر شده، 85 خبر، یعنی 58/3 درصد از کل اخبار به مقالات، توصیه های و بیان تکنیک های حرفه ای این حوزه اختصاص یافته و مورد توجه و بازدید مخاطبان شبکه قرار گرفته است.
 
10.
روابط عمومی الکترونیک و دنیای مجازی
گسترش فن آوری های نوین، زندگی کنونی بشر را تغییر داده و باعث شده است، تمامی رشته ها و فنون با رویکردی نو به اهداف و ماموریت های خود توجه کنند. در دنیای ارتباطات و روابط عمومی هم فن آوریهای نوین توانسته اند، زمینه های مناسبی رابرای تسهیل در انجام ماموریت های محوله به دست اندرکاران این بخش فراهم آورند. روابط عمومی هم با آنکه  همچنان پیگیر وظایف ذاتی و حرفه ای خود است ، دیگر نمی تواند تنها با تکیه بر ابزارهای سنتی و قدیمی پاسخگوی انتظارات و نیازهای مشتریان و مخاطبان خود باشد. روابط عمومی الکترونیک و مسائل و فضاهای ایجاد شده در دنیای مجازی، توانسته اند کمک زیادی به مسئولان و متولیان حوزه ارتباطات و روابط عمومی ارائه کنند تا آنها بتوانند بهنیازهای روبه افزایس و فزاینده محیط های جدید بر اساس فن آوریهای نو پاسخ دهند. به همین جهت شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران نیز به این مهم توجه داشته و در همین ارتباط از میان 2372 خبر منتشره در سال 1391، تعداد 78 خبر یعنی 28/3 درصد از کل اخبار منتشر شده یه حوزه روابط عمومی الکترونیک و فضاهای مجازی اختصاص داشته است.
 
11.
تحولات روابط عمومی در جهان
شبکه های اطلاع رسانی مجازی پنجره ای  گشوده به کل جهان هستی و میزکوچک خبری در دهکده جهانی هستند که نمی توانند از اخبار جهانی در حوزه تخصصی خود غافل باشند. روابط عمومی  در ایران از آن دسته فنونی است که علیرغم همه مشکلات و تنگناها از ارتباط با جهان پیرامون خود غافل نبوده استو هیچگاه و در هیچ برهه ای از زمان از نقش فراملی خود غافل نمانده است. برگزاری کنگره ها، کنفرانس ها و همایش های بین المللی و تعاملات دانشی در این حوزه موید این مدعاست. در همین ارتباط شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران نیز تلاش کرده است، ضمن رصد اخبار مربوط به حوزه روابطعمومی و ارتباطات، انتشاراخبار قابل توجه این بخش را در دستور کار خود قرار دهد و به گواهی آمار توانسته است، به نسبت عملکرد خوبی در این زمینه داشته باشد.
از میان 2372 خبر منتشر شده در سال 1391، تعداد 75 خبر به حوزه اخبار جهانی روابط عمومی اختصاص یافته است  که 16/3 درصد از کل اخبار منتشره را در بر می گیرد.
 
12.
کنگره جهانی کارگزاران مسلمان روابط عمومی
همانگونه که در بخش اخبار جهانی روابط عمومی اشاره شد، ایران اسلامی توانسته است در زمینه روابط عمومی و ارتباطات سردمدار آغاز گردهمایی های بین المللی باشد. در همین زمینه موسسه کارگزار روابط عمومی، علاوه بر برگزاری ده دوره کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران، توانسته است، ضمن پایه گذاری دبیرخانه دائمی کنگره جهانی کارگزاران مسلمان روابط عمومی در ایران، ضمن مشارکت در برگزاری اولین دوره این کنگره در مالزی،کنگره دوم را در آذرماه سال 1391 در ایران برگزار کند. علیرغم اینکه شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران تلاش کرده است، از اختصاصی کردن این شبکه برای موسسه بنیانگذار خود، پرهیز کندو حجم تعداد خبرهای منتشره در دیگر رسانه ها از 600 خبر نیز تجاوز کرده است، اما به دلیل اهمیت موضوع بخشی از اخبار شبکه به این کنگره اختصاص یافته است. از تعداد 2371 خبر منتشر شده، تعداد 70 خبر ، یعنی 95/2 درصد حجم خبرها به اخبار دومین کنگره جهانی کارگزاران مسلمان روابط عمومی اختصاص یافته است.
 
13.
روابط عمومی ایران
عنوان شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران، نشانگر تعلق این شبکه به حوزه روابط عمومی و البته ارتباطات دارد. روابط عمومی در ایران در عین حال که از الگوهای بین المللی پیروی می کند، دارای هویتی ملی و ایرانی است. به همین دلیل بخشی از اخبار شارا نیز به روابط عمومی ایرانی اختصاص یافته اند. نگاهی به آمار نشان می دهد، از بین 2372 خبر منتشره در سال 1391، تعداد 61 خبر ، یعنی 57/2 درصد از کل اخباربه روابط عمومی ایرانی تعلق دارد.
 
14. روابط عمومی
روابط عمومی به عنوان یک علم، هنر و حرفه، مقتضیات و مشخصات خاص خود را دارد. خاستگاه جهانی روابط عمومی، تئوریهای مربوط به این رشته، انگاره های جدید در این خصوص و آنچه ماهیت و سرشت روابط عمومی را در بر می گیرد، موضوع بخشی از اخبار شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران بوده است.
نطریه های جدید، تحولات صورت گرفته، موفقیت های بدست آمده و همه اتفاقاتی که به نوعی مربوط به شاخصه عام روابط عمومی است، موضوع این اخبار بوده است.
از میان 2732 خبرمنتشر شده، 56 خبر مربوط به روابط عمومی به صور ت عام بوده اند و 36/2 درصد اخبار منتشره را در بر گرفته اند.
 
15. کتاب های منتشر شده در حوزه ارتباطات و روابط عمومی
بدون داشتن سواد و دانش لازم نمی توان در حوزه ارتباطات و روابط عمومی موفق بود. اگر کسی مدعی چنین امری شود، یا موفقیت را نمی شناسد و یا اینکه به ارزش سواد و دانش بی توجه بوده است. کتاب جز نیازهای ضروری دست اندرکاران این حوزه پر مشغله و استرس زا است. البته افرادی زیادی وجود دارند که شاید در طول سال یک کتاب هم در حوزه تخصصی خود نخوانند، اما نیم نگاهی به وضعیت فعلی این حرفه و نارضایتی های موجود بی ارتباط به همین بی توجهی به کتاب و کتاب خوانی نیست. تلاش شده است، کلیه کتاب های تازه منتشر شده در حوزه ارتباطات و روابط عمومی در شارا معرفی شوند و معرفی بیش از 50 کتاب منتشره در این زمینه حاکی از عزم جدی در این زمینه بوده است.
از میان 2372 خبر منتشر شده، تعداد 45 خبر، یعنی 89/1 درصد از کل اخبار منتشر شده به حوزه معرفی کتاب های مربوطه اختصاص یافته است.
 
16. دوره ها و کارگاههای آموزشی
پویایی حرفه روابط عمومی به آمادگی حرفه ای دست اندرکاران آن بستگی دارد. آموزش موضوعی است که  برای شاغلان این حرفه بسیارحیاتی است. برگزاری دوره های آموزشی در قالب کلاسهای بازآموزی و کارگاه های آموزشی کمک می کند تا کارشناسان و متولیان اداره بخش های گوناگون در این حرفه اطلاعات و دانش خود را به روز کرده و نسبت به مسئولیت های جدید و جاری خود بیشتر آشنا شوند. اخبار مربوط به دوره ها و کارگاه های آموزشی و باز آموزی نیز بخشی از اخبار شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران را به خود اختصاص داده اند. در این بخش اطلاعات مربوط به دوره ها، خبرهای پیرامونی آن و خبرهای آموزشی درج گردیده است که به نظر می رسد برای تحرک و پویایی بیشتر باید اخبار بیشتر و متنوع تری در این بخش درج گردد. در هر صورت اخبار مربوط به برگزاری دوره ها و کارگاه های آموزشی از بین 2372 خبر، تعداد 37 خبر را به خود اختصاص داده است که حجمی برابر با 55/1 درصد را  در بر می گیرد.
 
17. ائنتشارات و نشریات مربوط به ارتباطات و روابط عمومی
نشریات و اسناد مکتوب در حوزه روابط عمومی و ارتباطات نقشی مهم در تبادل اطلاعات و دانش دارند. اطلاع از اتفاقات روز روابط عمومی، خبرهای دست اول و مورد نیاز دست اندرکاران این حوزه و ایجاد ارتباط بین اعضای این خانواده بزرگ می تواند از طریق این نشریات صورت واقع پیدا کند. همچنین این نشریات می توانند نقش آموزشی خود را ایفا کنند و از این طریق خوانندگان را با آموزش های لازم در این زمینه آشنا کنند. شارا که به عنوان یک رسانه بخشی از ماموریت خود را ارایه آموزش های لازم دراین زمینه می داند، به طور مداوم نسبت به اطلاع رسانی در خصوص نشریات مجلات و نشریات تازه منتشر شده اقدام و این نشریات را به مخاطبان معرفی کرده است.
 از سویی دیگر با انتشار برخی مقالات آموزشی و بیان تکنیک های نوشتاری نیازهای دانشی دستاندرکاران این حوزه را پاسخگو بوده است. درهمین ارتباط تعداد 33 خبر در باره نشریات منتشره شده در سال 1391 انتشار یافته است.
 
18. اخبار مربوط به تجلیل و قدردانی از پیشکسوتان و فرهیختگان
قدرشناسی از تلاشها و خدمات بزرگانی که در حوزه روابط عمومی و ارتباطات منشا اثرات ماندگار و جاودانه ای بوده اند، تکلیفی است که همه نسلها باید آن را به خوبی بشناسند و به شایستگی این بزرگان و مفاخر ارزشمند را ارج نهند. شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران تلاش کرده است، در گام اول در شناسایی و معرفی این بزرگان و در گام دوم در بیان دست آوردهای گرانقدر این عزیزان پیشگام باشد. همچنین با اطلاع رسانی در خصوص این مراسم سعی بر آن داشته است تا زمینه حضور همه همکاران در پنین مراسمی را فراهم آورد. در سال 1391 هم خوشبختنانه دست اندرکاران حوزه ارتباطات و روابط عمومی این رسم حسنه را از یاد نبردند و نسبت به چند نفری از بزرگان و پیشکسوتان این حوزه ادای احترام و از آنان تجلیل کردند.این مراسم تجلیل گاه در مجالس مستقلی که به همین منظور تشکیل شده بود صورت پذیرفت و گاه نیز در حاشیه مراسم جمعی روابط عمومی مانند: کنگره ها، کنفرانس ها، همایش ها و ...صورت عمل به خود گرفت. شارا در همین ارتباط 29 خبر را تولید و بر روی خط خبری شبانه روزی خود قرار داده است.
 
19.انتشار گزارش های اختصاصی
تولید خبر مبنای کار و معرفی منابع خبر از اصول مبنایی شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران بوده است. این شبکه به عنوان رسانه ای تخصصی و حرفه ای تلاش کرده است، علیرغم همه محدودیت ها، اخبار تولیدی و اختصاصی خود را در مقیاس های زمانی کوتاه مدت برای مخاطبان ارسال نماید . علاوه بر آن اخبار و گزارشهای اختصاصی در مناسبت های گوناگون و یا موضوعات مهم نیز تولید شده اند. درتولید این خبرهای اختصاصی تلاش شده است اتفاقات مهم روز روابط عمومی و ارتباطات از زبان شخصیت های مورد وثوق به بحث گذاشته شده و حاصل نظریات این افراد در معرض استفاده مخاطبان شبکه قرار گیرد. خوشبختانه در سال 1391، تعداد 27 خبر اختصاصی توسط خبرنگاران . گزارشگران اختصاصی شارا، تهیه و منتشر شده است.
 
20. گرامیداشت روز روابط عمومی
چند سالی است که  رو.ز 27 اردیبهشت ماه به عنوان روز ملی ارتباطات و روابط عمومی در تقویم رسمی کشور به ثبت رسیده است. این روز که بهانه ای مناسب برای یادآوری تلاشها و زحمات دست اندرکاران این حوزه است، دست مایه ای برای اظهارنظرهای گوناگون در این زمینه شده است. شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران هم نسبت به چنین رویدادی بی اعتنا نبوده و در همین ارتباط 25 خبر در قالب: اظهار نظر شخصیت های سیاسی و فرهنگی، مقالات منتشر شده، گفت و گوهای انجام گرفته و پیام های صادر شده از سوی نهادها و تشکلهای حرفه ای و اشخاص، منتشر نموده است. البته به نظر می رسد این روز در سال های اخیر  نسبت به سالهای اولیه نامگذاری، کمتر مورد توجه متولیان امر ارتباطات و اطلاع رسانی بود هاست و نیاز به برنامه ریزی و توجه بیشتری دارد.
 
21. انعکاس مراتب تقدیر و تشکر شخصیت ها و نهادها
حوزه روابط عمومی و ارتباطات از حوزه های سخت شغلی در دنیای معاصر است. تلاش بی وقفه، پویایی و تحرک زیاد و نیاز به آگاهی و دانش در این زمینه روزهای سختی را فرار روی دست اندرکاران این حرفه قرار داده است. به همین دلیل نیاز است تا از کارهای برجسته و شاخص و شایسته در این زمینه در زمانهای مختلف و با بهانه های گوناگون تقدیر و تشکر شود. در همین ارتباط شخصیت های فرهنگی و سیاسی و هنری و یا سازمان ها و نهادهای مرتبط به مناسبت های مختلف، افراد و یا تشکل های روابط عمومی را مورد تقدیر، تشکر و سپاسگذاری قرار داده اند.  این موضوع گرچه آن چنان که لازم و شایسته است مورد توجه نبوده است، اما شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران تلاش کرده است ضمن اطلاع رسانی مداوم در این خصوص، زمینه توجه بیشتر مسئولان را نسبت به این موضوع فراهم آورد. در همین ارتباط تعداد 19 خبر در این شبکه انتشار یافته است.
 
22. مصوبات جدید دولت در خصوص روابط عمومی
به دلیل ساختار سیاسی، اجتماعی و فرهنگی در ایران، روابط عمومی هم مانند بسیاری از حرفه های موجود، چشم تمنا به دولت دارد. سایه سنگین تصدی گری دولتی باعث شده است، این حرفه هم تحت تاثیر سیاست های اعلامی از سوی دولت باشد و به همین دلیل هرگونه سیاست و تصمیمی می تواند این حوزه را تحت تاثیر خود قرار دهد. تصمیماتی از قبیل قرار گرفتن حوزه روابط عمومی در سایه نظارت شورای اطلاع رسانی دولت، طرح بحث حذف روابط عمومی دربرخی سازمانها و یا ادغام آن با برخی حوزه های کاری دیگر و. . . از حمله سیاست هایی بوده اند که بدون درنظر گرفتن مثبت یا منفی بودن تبعات آن، این حوزه را تحت تاثیر قرار داده و باعث طرح بحث های گوناگون در این حوزه شده اند. شارا بخشی از اخبار خود را نیز به این موضوع اختصاص داده و درسال 1391، تعداد 17 خبر در این زمینه منتشر کرده است.

   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  روابط‌عمومی از حقوق بشر تا بخش کشاورزی


  آشنایی با الگوهای رفتاری در ارتباطات


  برداشت‌های کلیدی از یک ابزار هوش مصنوعی ویژه خبرنگاران


  ۱۰ اصل خوب گوش دادن


  روابط‌عمومی خوب یک تجارت خوب است


  روابط‌عمومی


  روابط‌عمومی ایدیولوژیک؛ اثرهای مثبت و منفی


  چگونه به عنوان یک رهبر سؤالات واقعاً قدرتمند بپرسیم


  پرورش صحیح، در گروی آموزش مناسب


  خبرنگاری توسعه


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد