درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
سه شنبه، 25 اردیبهشت 1403 - 21:25   

فراخوان دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی

  فراخوان دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی


ادامه ادامه مطلب یک

۷ اصل حمایتی در روابط

  ۷ اصل حمایتی در روابط


ادامه ادامه مطلب دو

برنامه‌های انجمن متخصصان روابط‌عمومی به مناسبت روز روابط‌عمومی

  برنامه‌های انجمن متخصصان روابط‌عمومی به مناسبت روز روابط‌عمومی


ادامه ادامه مطلب سه

فناوری، پایان شکست فتوشاپ

  فناوری، پایان شکست فتوشاپ


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  ما دقیقاً چه‌کاره‌ایم؟
  چرا «روز ملی ارتباطات و روابط عمومی» و «روز جهانی ارتباطات و جامعه اطلاعاتی» از تقویم رسمی کشور حذف شد؟
  منصور شیخ‌الاسلامی مدیر حوزه مدیر روابط‌عمومی صندوق کارآفرینی امید شد
  تنزل جایگاه روابط‌عمومی: مشکلی دیرینه و فراتر از دولت‌ها
  ۲۷ اردیبهشت، روز ملی ارتباطات و روابط‌عمومی
  در روز ملی ارتباطات و روابط‌عمومی چه باید کرد؟
  عذرخواهی و گلایه‌های عضو باسابقه شورای روابط‌عمومی استان مازندران
  مدیرکل روابط‌عمومی‌ و امور بین الملل استانداری فارس: آموزش، پیش نیاز عملکرد مطلوب روابط عمومی‌هاست
  روز ملی روابط‌عمومی: بازگشایی پارادایم جدید روابط‌عمومی
  چگونه روابط‌عمومی دیجیتال را با موفقیت با روابط‌عمومی داخلی ادغام کنیم
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 2954صفحه نخست » گزارشسه شنبه، 3 اردیبهشت 1392 - 15:28
احیای روزنامه نگاری شهروندی
مصطفی مسجدی آرانی - .حالا دیگر بوستون آرام یا حداقل آرام‌تر شده است. توئیت صبح روز شنبه پلیس بوستون، پرونده را به آرامشی مقطعی رساند. این توئیت می‌گفت که متهم دستگیر شده و عدالت پیروز شده است.
  

رسانه های مدرن به کمک کاربران خود که اصلی ترین بازیگران محل انفجار بودند توانستند نقش خوبی در خبررسانی و شناسایی مجرمین داشته باشند. بسیاری می‌گویند که صفحه اختصاص یافته در شبکه ردیت (Reddit) برای شناسایی مجرمین باعث شد که لحظه به لحظه تصوری شفاف‌تر از مظنونی به دست آید و کار شناسایی ساده‌تر شود..

.حالا دیگر بوستون آرام یا حداقل آرام‌تر شده است. توئیت صبح روز شنبه پلیس بوستون، پرونده را به آرامشی مقطعی رساند. این توئیت می‌گفت که متهم دستگیر شده و عدالت پیروز شده است. در این میان، آیا رسانه‌ها هم پیروز بوستون بودند؟

.برای بررسی دقیق حادثه بوستون از منظر عملکرد رسانه‌ها، بهتر است رسانه‌ها را به دو دسته سنتی و مدرن تقسیم کنیم. مراد ما از این تقسیم‌بندی این است که خبرگزاری‌ها، سایت‌های خبری، روزنامه‌ها و شبکه‌های تلویزیونی را در ذیل رسانه سنتی و شهروند خبرنگاری و شبکه اجتماعی را در ذیل رسانه مدرن دسته‌بندی کنیم.

.

رسانه‌های سنتی؛ سه پیروزی، یک شکست

.رسانه‌های سنتی در جریان این حادثه هم پیروزی‌هایی داشتند و هم متحمل شکست‌ شدند. پیروزی رسانه سنتی در این بود که اولا حادثه را به صورت لحظه به لحظه پوشش دادند. این پوشش باعث شد تا مردم به اطلاعات دسترسی داشته باشند و رسانه‌‌ها هم مخاطب خود را.

.اما پوشش آنلاین توسط خبرگزاری و سایت خبری و پوشش زنده تلویزیونی توسط شبکه‌ها مساله عجیبی نبود اما روزنامه‌ها چگونه توانستند به روز باشند؟ ماجرا این بود که روزنامه‌ها هم توانستند با سایت‌های آنلاین خود و نیز اکانت‌های خود در شبکه اجتماعی، مخاطبان خود را حفظ کنند. مثلا چنین نبود که مخاطب «گاردین» صبح روز یک شنبه از دستگیری «زاخار»، با خبر شود بلکه او در متروی لندن و در اپلیکیشن این روزنامه می‌توانست خبر دستگیری «متهم شماره ۲» را بخواند.

.پیروزی دیگر این رسانه‌ها بعد از دستگیری متهم شماره ۲ اتفاق افتاد، زمانی که رسانه‌ها با آگاهی نسبت به وضعیت وخیم مجروح و عدم پاسخگویی او به دلایل قانونی و پزشکی، به سمت خانواده او رفتند و کشورهای دیگری که «زاخار» و «تیمور لنگ» در آنجا زندگی می‌کردند را زیر و رو کردند تا بتوانند از این ماجرا ریشه‌یابی کنند.

نکته‌ دیگری در ین زمینه بسیار قابل توجه است. رسانه‌های مختلف دنیا (رسانه‌های سنتی) در لحظات پر التهاب بوستون، بیش از آنکه به فکر تهیه خبر اختصاصی از خبرنگار خود باشند، با همکاری رسانه‌های دیگر به جریان اطلاع‌رسانی می‌اندیشیدند. مثلا بی.بی.سی. که در حومه بوستون خبرنگاری نداشت، با خبرنگار خبرگزاری فرانسه تماس می‌گرفت تا بتواند خبر تهیه کند و نه اینکه به فکر تهیه خبر اختصاصی باشند. این همکاری هم در نوع خود، جالب توجه است.

.شکست رسانه های سنتی اما، در دو خبررسانی بود. این شکست توسط دو رسانه معتبر هم رقم خورد. نخست سی.ان.ان. که در روز انفجار، خبر از دستگیری یک متهم داد، در حالی که متهم دستگیر نشده و صرفا شناسایی شده بود. شکست دوم را هم باید به «پای نیویورک پست» نوشت که در روی جلد خود، عکس دو بی گناه را به عنوان متهمان حادثه منتشر کرد و از مخاطبان خواست آنان را شناسایی کنند. این دو بی دقتی نشانگر این بود که در عصر شهروند-خبرنگاری، ممکن است عجله رسانه سنتی برای «خبر اول» بودن یا «سرعت»، به ضرر اعتبار آنان منتهی شود؛ همچنان که این اتفاق به خصوص در مورد سی. ان.ان افتاد و این شبکه آماج حمله منتقدان واقع شد.

..

شبکه اجتماعی به مثابه کارآگاه

.اما در طرف رسانه‌های مدرن چه رخ داد؟ رسانه های مدرن به کمک کاربران خود که اصلی ترین بازیگران محل انفجار بودند توانستند نقش خوبی در خبررسانی و شناسایی مجرمین داشته باشند. بسیاری می‌گویند که صفحه اختصاص یافته در شبکه ردیت (Reddit) برای شناسایی مجرمین باعث شد که لحظه به لحظه تصوری شفاف‌تر از مظنونی به دست آید و کار شناسایی ساده‌تر شود. البته فقط این رسانه اجتماعی در این امر موثر نبود که شبکه توئیتر و فیس‌بوک هم در این زمینه موثر بودند. ضمنا باید به این موضوع اشاره کرد که تصاویر مردمی از محل حادثه نقش بالایی در شناسایی مجرمین داشت. البته همین شبکه ها هم نقش بالایی در سردرگمی خبری در لحظات حساس داشتند اما این سردرگمی، اندکی بیش دوام نمی‌آورد؛ چرا که رسانه رسمی و پرقدرت در این شبکه‌ها وارد می‌شدند و جریان را به دست می‌گرفتند.

.در عین حال، ماجرای توئیت کردن مظنون از محل جرم هم نکته دیگری بود که نشان داد، او در اوج خفا و پنهانی هم از این رسانه‌ها برای رساندن صدای خود به جهان استفاده می‌کند و این دلیل دیگری است بر قدرت این گونه شبکه‌ها.

..

مدیریت بحران تو سط رسانه ها.

در حادثه بوستون، گونه ای از مدیریت بحران توسط رسانه ها رقم خورد؛. مسئولان امنیتی و پلیس، بعد از وقوع این حوادث به جای رویکرد امنیتی به ماجرا و به خصوص محل حادثه رویکردی ملی و شفاف پیش گرفتند. آنان به رسانه‌ها اجازه دادند– البته با حفظ برخی از حدود – به محل حادثه بیایند و از آنجا گزارش کنند. در عین حال، نظرگاه کلی پاسخ رسمی، شفاف و سریع هم رویکرد دیگر این مقامات بود. آنان با کنفرانس‌های مطبوعاتی سریع و متوالی نمی‌گذاشتند جریان شایعه در جامعه به راه بیفتد و این مساله خود به بالا رفتن احساس امنیت کمک کرد.

اتخاذ این دو رویکرد زمینه‌ای شد برای عملکرد مناسب رسانه‌ها. اگر رویکردها به سمت امنیتی شدن می‌رفت و شفافیت و اطلاع‌رسانی مقامات رسمی به درستی و در وقت مناسب اتفاق نمی‌افتاد؛ مسلما رسانه‌های خرد و حتی بزرگ هم نمی‌توانستند چنین عملکرد مطلوبی داشته باشند.

منبع: رصد

   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  روابط‌عمومی از حقوق بشر تا بخش کشاورزی


  ۷ اصل حمایتی در روابط


  ایران قوی با روابط عمومی قوی


  4 نکته برای ایجاد برندسازی کارفرمایی استارتاپ شما


  روابط‌عمومی ایدیولوژیک؛ اثرهای مثبت و منفی


  گاهی به چیزی فراتر از نیازهای جسمانی توجه کن


  چالش‌های پوشش خبری و راهکارهای رفع آن


  پرورش صحیح، در گروی آموزش مناسب


  خبرنگاری توسعه


  چند نکته در مورد بهترین راه برای نوشتن بیانیه مطبوعاتی


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد