درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
چهارشنبه، 26 اردیبهشت 1403 - 23:46   

فراخوان دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی

  فراخوان دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی


ادامه ادامه مطلب یک

۷ اصل حمایتی در روابط

  ۷ اصل حمایتی در روابط


ادامه ادامه مطلب دو

برنامه‌های انجمن متخصصان روابط‌عمومی به مناسبت روز روابط‌عمومی

  برنامه‌های انجمن متخصصان روابط‌عمومی به مناسبت روز روابط‌عمومی


ادامه ادامه مطلب سه

فناوری، پایان شکست فتوشاپ

  فناوری، پایان شکست فتوشاپ


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  عذرخواهی و گلایه‌های عضو باسابقه شورای روابط‌عمومی استان مازندران
  مدیرکل روابط‌عمومی‌ و امور بین الملل استانداری فارس: آموزش، پیش نیاز عملکرد مطلوب روابط عمومی‌هاست
  روز ملی روابط‌عمومی: فراتر از انتشارات مطبوعاتی - بازگشایی پارادایم جدید روابط‌عمومی
  چگونه روابط‌عمومی دیجیتال را با موفقیت با روابط‌عمومی داخلی ادغام کنیم
  چرا داشتن یک موسیقی متن در محل کار می‌تواند بهره‌وری شما را افزایش دهد
  فناوری، پایان شکست فتوشاپ
  چند نکته در مورد بهترین راه برای نوشتن بیانیه مطبوعاتی
  ۷ اصل حمایتی در روابط
  گاهی به چیزی فراتر از نیازهای جسمانی توجه کن
  چالش‌های پوشش خبری و راهکارهای رفع آن
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 2981صفحه نخست » گزارشدوشنبه، 9 اردیبهشت 1392 - 04:42
مشکلات اطلاع رسانی در البرز
اشکان مرادی - رسانه های منتقد در البرز پس از رصد پایگاه های اطلاع رسانی ادارات به نتایج جالبی از عملکرد ادارات و نهادها دست یافته که با هم اولین قسمت آن را در ذیلا می خوانیم.
  

شارا- بررسی پرتال های اطلاع رسان البرز از دیدگاه و لسان مدیران رسانه های منتقد استانی.

 پس از گذشت بیش از یک ماه از آغاز سال جدید بسیاری از مدیران البرزی هنوز هم در تعطیلات اطلاع رسانی به سر می برند.
رسانه های منتقد در البرز پس از رصد پایگاه های اطلاع رسانی ادارات در این استان به نتایج جالبی از عملکرد ادارات و نهادها دست یافته که با هم اولین قسمت آن را در متن ذیل می خوانیم.
متاسفانه در استان البرز ازنیمه اسفند ماه 91 تا به امروز یعنی 7 اردیبشهت ماه 92، آنهم با توجه به فرامین و تاکیدات رهبر معظم در خصوص اطلاع رسانی و ارائه گزارش عملکرد و در اختیار گزاردن اطلاعات مورد نیاز مردم مخصوصا در رابطه با خدمات ارائه شده ادارات، ارگان ها و سایر نهادهای خدمات رسان که صد البته به منظور اعمال طرح تکریم ارباب رجوعان ونیز اهمیت بخشی به شعار دولت در خصوص راه اندازی و ترویج دولت الکترونیک عدم پوشش حداقلی ادارت سکوت سئوال برانگیزی را برای اصحاب رسانه ایجاد نموده است.
اما قبل از تحلیل و تفسیر اطلاع رسانی در البرز می پردازم به تعریف جامعه ای از دولت الکترونیک ومزایای آن:
دولت الکترونیک به معنای اطلاع رسانی و خدمات رسانی به موقع ، دقیق و کارا در 24 ساعت شبانه روز ، 7 روز هفته و تمامی روزهای سال از طریق وسایل ارتباطی گوناگون مانند کارگیری انواع رسانه ها است .


راهکارهای دولت الکترونیکی
1. ساده سازی نحوه ارایه خدمات به مشتریان و تسهیل دسترسی به آنها
2. بهبود کارآیی و اثربخشی دولت از طریق حذف لایه ها و سطوح مدیریتی
3. تسهیل دسترسی مشتریان به اطلاعات از این طریق که مشتری مداری جایگزین بوروکراسی اداری شود .
4. بهبود وضعیت پاسخگویی به مشتریان و تضمین پاسخگویی در خصوص نیازهای آنان
5. ساده سازی فرآیندهای کسب و کار موسسات ، کاهش هزینه ها از طریق یکپارچه سازی و حذف سیستم های زاید
6. ایجاد بینش نتیجه گرایی در دولت
7. افزایش میزان خلاقیت از طریق به کارگیری روند بخش خصوصی در امور دولتی


و اما پرتال چیست؟
پورتال صفحه وب واسطی است که امکان دسترسی آسان را به هر چیزی که کاربر ، برای انجام وظیفه یا خواسته اش نیاز دارد، بدون توجه به اینکه محل فیزیکی آن کجاست، از طریق درگاهی واحد برای کاربر خود فراهم می کند.
پرتال اصلی سازمان محلی برای ارائه متمرکز اطلاعات سازمان، کنترل مرکزی زیرسایت‌ها و در عین‌حال آرشیوی جهت دسترسی یکپارچه و مجتمع به اطلاعاتی از قبیل آرشیو اخبار و سایر مستندات می‌باشد.
معمولا مدیر پرتال می‌تواند سایت‌های زیر مجموعه را بسته به امکانات و تنظیمات موردنظر تولید نموده و در مواقع لزوم ساختار آنها را گسترش دهد. این سایت‌ها که می‌توانند توسط مسئولین مربوطه به‌صورت مستقل نگهداری، به‌روزرسانی و مدیریت ‌شوند، دارای یکپارچگی مرکزی اطلاعات و نظام واحد کاربری هستند. این پرتال‌ها با تعاریفی که از قوانین و اهداف سازمان و زیرمجموعه‌های آن استخراج می‌گردد، با هم در تعامل اطلاعاتی بوده و مستقیماً و یا به‌صورت گروهی با پرتال مرکزی و پرتال واحدهای هم‌عرض در ارتباط هستند. با استفاده از امکانات اکثر پرتال‌ها می‌توان در کنار حفظ استقلال کاری هر پرتال، با در نظر گرفتن پیوستگی اطلاعاتی، پرتال‌های متعددی را راه‌اندازی نموده و در اختیار مخاطبین قرار داد. مولد پرتال با هدف ارائه بستری مناسب و کارآمد برای تعاملات یک سازمان با مخاطبین حقیقی و حقوقی طراحی و ارائه می‌شود. این مجموعه‌ها نگاه نوینی به مدیریت جامع اطلاعات تولید شده در سطح سازمان داشته و درگاهی مناسب جهت انجام تعاملات اداری با مخاطبین می‌باشد.


ویژگیهای اصلی یک پورتال عبارت اند از:
تجمع اطلاعات
هدف دار بودن اطلاعات
دردسترس بودن اطلاعات
دریچه ورود منحصر به فرد
بروز بودن اطلاعات
سرویس های متداول درپرتال:
1 - سرویس مدیریت محتوا
2 - سرویس پست الکترونیک
3 - سرویس کنفرانس الکترونیکى
4 - سرویس جستجو
5 - سرویس عضویت در سایت
6 - سرویس نظر سنجى
7 - سرویس تکمیل و ارسال فرم هاى الکترونیکى
8 - سرویس پرداخت اینترنتى
9 - سرویس خبر
حال توضیحات فوق را در یک کفه ترازو و وضعیت وضعیت اسف بار پرتال های ادارت در البرزرا در کفه دیگر گذاشته و خود قضاوت کنید:
در مرحله نخست اکثر پرتال ها از وضعیت فنی ،طراحی و محتوایی حداقلی نیز برخوردار نیستند البته ناگفته نماند تعداد بسیار محدودی از ادارات در شرایط بهتر اما نه در سطح مطلوب آنهم در تمامی موارد ذکر شده ،برخوردار هستند.
از نگاه اهالی رسانه سطح بسیار پایین رعایت موارد اصولی شاخه های مختلف تولید یک خبر، گزارش و یا گزارش تصویری در پرتال های ادارات مشهود است.
حتی تعدادی از آنها از ویرایش ابتدایی هم محروم هستند ،البته به این معضلات عدم اطلاع رسانی بروز و مطابق با تقویم را نیز اضافه نمایید.
بیشتر اخبار درج شده بروی سایت ها به عنوان نامه های داخلی ادارت محسوب می شود نه به عنوان یک خبر و یا گزارش قابل برداشت ،استفاده از تصاویر مرتبط و با کیفیت حداقلی نیز یکی دیگر از ضعف های مجموعه مدیران پرتال هاست .
نکته قابل توجه اینکه خوشبختانه در استان البرز با توجه به نوپا بودنش ،از حضور برخی از مدیران توانمند کشوری برخوردار است که به صورت شبانه روزی در حال خدمت رسانی به مردم هستند اما بدلیل عدم ارائه به موقع و کارشناسی این خدمات شهروندان و سایر کابران در فضای مجازی استانی و کشوری از این همه فعالیت بی خبرند.
به عنوان مثال دوتن از مسئولینی که در سال 91 بیشترین فعالیت را در حوزه های مرتبط با خود داشته اند استاندار البرز و شهردار کرج بوده اند،اما به علت ضعف شدید ،درج اخبار و گزارشات آنهم بصورت کاملا غیر کارشناسانه مردم و بسیاری از مسئولین از این اخبار مطلع نیستند.
در واقع عدم اطلاع رسانی در استان موجب گشته تا تفاوت بین یک مدیر فعال و غیر فعال از دیدگاه مردم مقفول بماند.


اما بپردازیم به وضعیت پرتال های ادارات البرزی؛
استانداری البرز به عنوان اداره کل اطلاع رسانی و اداره ای مرجع در استان که نقش بسیار مهمی را در راستای هماهنگی بین ادارات استان می تواند اجرا کند از وضعیت عملکردی مناسبی چه در درج اخبار و چه در لینک کلیه ادارات کل به پرتال اصلی استانی برخوردار نیست .
پرتالی ناقص که روزانه تنها چند خبر از سراسر استان بر روی این سایت وجود دارد و علی رغم جلسات ،دیدارها و حضور در مراسمات مختلف درونی و برونی استانی استاندار روزانه اخبار بسیار محدودی از شخص استاندار بروی پرتال موجود است
در سایر معاونت ها و ادارات کل زیر مجموعه استانداری نیز تنها مدیر خبر سازی که مرتب از اخبار بازدید ها و گزارشات اطلاعات جامعه ای را در اختیار اهالی قلم میگذارد البته آن هم نه خیلی بروز ،تنها معاونت عمران استانداری است.
سایر معاونت ها و ادارات با چراغ خاموش اطلاع رسانی در حرکت هستند.
در میان فرمانداری های استان آنها نیز نتوانستند که ادارات زیر مجموعه خود را از طریق پرتال به خود لینک نمایند و تنها در میان 4 فرمانداری کرج در وضعیت مطلوب تری به سر می برد اما همچنان ادارات اندکی لینک به پرتال هستند.
فرمانداری نظر آباد اخبار نسبت متنوعی دارد اما دارای بروز رسانی بسیار ضعیفی است.
فرمانداری طالقان اخبارش بیشتر بصورت تک محوری و عموما در خصوص شخص فرماندار می باشد و ادارات کاملا در سایه هستند.
فرمانداری اشتهارد که از کم ترین اخبار البته از نوع پر غلط ترین ویرایش خبری برخوردار است.
برخی از ادارات کل نیز پرتال آنها بیشتر شبیه تریبون شخصی مدیران است تا پایگاه اطلاع رسانی به شهروندان از جمله سازمان تبلیغات اسلامی
اداره پست از سال گذشته بیشتر اخبار سراسری و یا اخبار داخلی کوتاه که کمتر مورد استفاده رسانه ها قرار می گرفت را در سایت خود به همراه دارد.
میراث و گردشگری که سال گذشته تنها به اخبار سراسری بسنده می کرد امسال با رویکرد جدیدی اخبار استانی را تحت پوشش دارد که البته نظر به گستردگی آن باز هم بسیار ضعیف است.
ناگفته نماند برخی از ادارات که به واسطه نوع خدمات رسانی و زیر مجموعه خود میتواند بیشترین اخبار را داشته باشند از ضعیف ترین به روز رسانی و خبر بسر می برند .
از جمله آنها حوزه هنری ،ارشاد اسلامی خصوصا ادارات شهرستانی ارشاد،صنعت و معدن،بنیاد شهید،حج و زیارت،آب فاضلاب،نوسازی مدارس می توان نا را م برد.
بعضی از ادارت نیز تنها پیام تبریک و تسلیت و یا مطالبی در خصوص مراسمات و اخبار و گزارشات بروز نشده را یدک می کشند مانند شهرک های صنعتی
اوقاف که بیشتر تریبون مختص به مدیر کل است و نهایتا چند خبر راجع به توزیع کتاب و برخی مناسبت های دیگر
از همه تاسف بار تر اینکه نظر به اهمیت و جایگاه اداراتی با رویکرد مذهبی آنها نقش خیلی کم رنگی در زمینه اطلاع رسانی دارند از جمله،مساجد غرب استان،دبیرخانه کانون های مساجد،حج و زیارت،ستاد بازسازی عتبات و عالیات
یک سری از ادارت که کاملا بی رنگ هستند مانند تامین اجتماعی ،خدمات درمانی ،ثبت احوال،ثبت اسناد،پزشکی قانونی،بنیاد مسکن،امور مالیلاتی ،جهاد کشاورزی
اما دانشگاه آزاد که یکی از ارگانهایی که می تواند نقش بسیار محوری در راستای توسعه علمی و ارتباطات بین دانشجویان و ادارات استان آنهم بواسطه داشتن بیش از 30 هزار دانشجو و 700 نفر هیات علمی را رهبری کند از کمترین اخبار و گزارشات در استان برخوردار می باشد.
نهاد کتابخانه ها که تقریبا روند رو به رشدی داشته اما انتظار از این واحد اطلاع رسانی بسیاری گسترده تر و بروز تر است.
دانشگاه علوم پزشکی و نظام مهندسی که بیشتر شبیه پرتالی با درج نامه های اداری است تا اطلاع رسانی به شهروندان
راه و شهرسازی تقریبا اخبار بروز دارد اما بیشتر متن آنها یدک عناوین مدیر را می کشد تا اطلاع رسانی کامل از چند و چون خبر و یا گزارش .
دامپزشکی و بهزیستی و صنعت و معدن دارای بروز رسانی بسیار بسیار ضعیف در اخبار و گزارش ها هستند.
تربیت بدنی با وجود تعداد بالای زیر مجموعه آن هم به بار کشی عنوا ن مدیر و تک محوری بودن اخبار پرداخته و خبرهای مندرج شامل چندین نقل قول است وخبر های بسیار کوتاه ، غیر متنوع و دور از استاندار های تهیه خبر
و اما اداره فن آوری و اطلاعات که علی رغم نامش از کمترین اخبار استانی برخوردار است البته آنهم از نوع تک محوریش
نیروی انتظامی با توجه به گستردگی کار اخبار بسیار کم روزانه بروی پرتال این ارگان به نمایش گذاشته می شود در حالی که سایر استان ها در سایت پلیس بسیار فعال تر از البرز هستند این مهم در حالی است که اطلاع رسانی این پایگاه می تواند آگاهی بسیاری را برای همشهریان به همراه داشته باشد.
پرتال های مجموعه قضایی استان که دست خوش کیفیت نامطلوب اطلاعات مورد نیاز متقاضیان و بروز رسانی آن است.
پایگاه اطلاع رسانی امام حسن مجتبی که دارای اخبار غنی بین المللی و کشوری بسیاری است اما متاسفانه در بروز روز رسانی اخبار استانی خصوصا ویرایش آن دارای مشکل اساسی است.
بنیادنخبگان نیز از کمترین اخبار و بروز رسانی برخوردار است.
کانون پرورشی فکری کودک و نوجوان که انصافا بروز ترین اخبار را در خود جای داده در حالی که شاید بعضی از آنها بار خبری نداشته باشد و تنها در راستای اطلاع رسانی است.
آمورش و پرورش که بیشتر به جای اخبار تولیدی از اخبار سایر رسانه ها استفاده مینماید و در مجموع اخبار و گزارشات تولیدی اندکی را ذر بر می گیرد.
شهرداری کرج که با وجود تنوع بسیار و سازمانها زیر مجموعه اش در بازتاب فعالیت های مدیریت شهری عملکردی بسیار نزولی و با درج اخبارخطی از برخی از مدیران خاص حمایت می کند تا از فعالیت شهر دار.
اتاق تعاون هم انصافا علاوه بر اخبار خود به سایر اخبار های استانی و کشوری نیز می پردارد اما باز هم این سایت از بروز رسانی ضعیفی برخوردار است.
مجمع امور صنفی که باز هم شامل بیش از 70هزار صنف در استان است از عملکرد بسیار ضعیفی برخوردار است .
کار وامور اجتماعی نیز از ویرایش خوب اما از عدم بروز رسانی برخوردار است.
حال شما رصد کنید تا چه اندازه ادارات البرزی در امر اطلاع رسانی با توجه به تعریف استاندارها قدم برنداشته اند و تا چه اندازه برخی از مدیران توانسته اند باز تاب فعالیت های خود را به رسانه ها که همانا نمایندگان مردم هستند ارائه دهند.
البته عدم اطلاع رسانی خارج از این سه حالت نیست:
1-یا مدیر فعالیتی برای ارائه ندارد و صرفا کرسی آن را اشغال نموده است.
2-یا مدیر قائل به تکریم ارباب رجوع نیست و با اطلاع رسانی بیگانه است.
3-یا اینکه نیروی کارآمد و کارشناسی در مجموعه روابط عمومی آن ادارات نیست.
در هر صورت پیشنهاد منتقدین رسانه ای بکارگیری مستقیم و غیر مستقیم فعالان رسانه ای به عنوان مدیران پرتال های اداری و یا مشاورین فرهنگی مطبوعاتی در ادارات کل است تا علاوه بر بروز رسانی اخبار بتوانیم از پرتال های استانی به عنوان دریچه های اطلاع رسانی استانی،کشوری و بین المللی جهت بازتاب هرچه کلان تر موفقیت ها ،مدیریت ها ،نواقص و مکمل آن پاسخگوی نیاز ارباب رجوعان باشیم،که البته این مهم نیازمند تشکیل کارگروه ویژه ای از اهالی رسانه است تا با تطابق تعاریف دولت الکترونیک ،و پرتال ها و نیازهای البرزی ها بتواند در سازندگی این مهم گام بردارند.
منبع: موج

   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  روابط‌عمومی از حقوق بشر تا بخش کشاورزی


  ۷ اصل حمایتی در روابط


  4 نکته برای ایجاد برندسازی کارفرمایی استارتاپ شما


  روابط‌عمومی ایدیولوژیک؛ اثرهای مثبت و منفی


  گاهی به چیزی فراتر از نیازهای جسمانی توجه کن


  چالش‌های پوشش خبری و راهکارهای رفع آن


  پرورش صحیح، در گروی آموزش مناسب


  خبرنگاری توسعه


  چند نکته در مورد بهترین راه برای نوشتن بیانیه مطبوعاتی


  واکاوی ورود داده‌نگاری به یک روزنامه شاخص محلی


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد