درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
یکشنبه، 30 اردیبهشت 1403 - 04:22   

فراخوان دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی

  فراخوان دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی


ادامه ادامه مطلب یک

رئیس اوپن‌ای‌آی اولین تصویر تولید شده توسط GPT-4o را به اشتراک می‌گذارد

  رئیس اوپن‌ای‌آی اولین تصویر تولید شده توسط GPT-4o را به اشتراک می‌گذارد


ادامه ادامه مطلب دو

سام آلتمن می‌گوید نمی‌تواند برای غذا خوردن بیرون برود

  سام آلتمن می‌گوید نمی‌تواند برای غذا خوردن بیرون برود


ادامه ادامه مطلب سه

تبلیغات سامسونگ اپل را به خاطر فاجعه بازاریابی له می‌کند

  تبلیغات سامسونگ اپل را به خاطر فاجعه بازاریابی له می‌کند


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  بازسازی اعتماد عمومی با بازشناسی کارکرد روابط‌عمومی
  آینده روابط‌عمومی با وجود هوش مصنوعی: همزیستی انسان و ماشین
  رقص گوگل با ریتم خودش: پاسخ ساندار پیچای به ساتیا نادلا
  روابط‌عمومی‌ها نقش مهمی در انعکاس خدمات دولت در دستگاه‌های اجرایی دارند
  روابط‌عمومی مدیر مدار یا روابط‌عمومی مردم‌دار؟
  چالش‌های بازاریابی برای کسب‌وکارهای کوچک در سال ۲۰۲۴: گزارش اضطراب را نشان می‌دهد
  مسئولیت اجتماعی و روابط‌عمومی دو روی یک سکه
  ۵ ضعف سرمایه‌‌‌داری و مسوولیت‌‌‌پذیری اجتماعی
  هوش مصنوعی مولد توسعه ربات‌های انسان‌نما را سرعت می‌بخشد: این برای مشاغل چه معنایی دارد؟
  چگونه مدیران می‌توانند از بازاریابی دیجیتال استفاده کنند؟
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 31960صفحه نخست » مقالات روابط عمومیشنبه، 11 آذر 1396 - 12:01
حرفه ای به نام توجیه گری
پروین خدادادی حدادان/دانشجوی دکتری علوم ارتباطات - متخصصان توجیه‌گری (Spin Doctor) بخشی از متخصصان حرفه روابط عمومی را تشکیل می‌دهند که در کادر عملیاتی دولت‌ها، حزب‌ها و سازمان‌های اقتصای چون بانک ها، بیمه ها، موسسات، جایگاه ویژه و بسیار مهمی را دارا هستند.
  

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- متخصصان توجیه‌گری (Spin Doctor) بخشی از متخصصان حرفه روابط عمومی را تشکیل می‌دهند که در کادر عملیاتی دولت‌ها، حزب‌ها و سازمان‌های اقتصای چون بانک ها، بیمه ها، موسسات، جایگاه ویژه و بسیار مهمی را دارا هستند.


سال بلو، رُمان نویس کانادایی در سال ۱۹۷۷ میلادی برای اولین بار در یک سخنرانی نام «اسپین دکتر» را به زبان آورد. «ویلیام سفیر» نویسنده روزنامه ی نیویورک تایمز در مقاله ۲۱ اکتبر ۱۹۸۴ خود در رابطه با مناظره تلویزیونی انتخاباتی دو نامزد ریاست جمهوری آمریکا، برای نخستین بار مشاوران انتخاباتی والتر ماندیل و رونالد ریگان را «اسپین دکتر» نامید.


واژه ی Spin به معنای چرخیدن و چرخاندن است و اسپین دکترها کسانی هستند که با مأموریتی ویژه از طرف سازمان‌ها یا دولت‌ها مشغول به ساختن، پرداختن، «صاف کردن» یا به اصطلاح «چرخاندن» خبر هستند. متخصص‌های توجیه‌گری، مُبلغ یک سیستم، سازمان تجاری، یک سیاست‌مدار، فرقه یا دولتند، که از جمله وظایف آنها می‌توان به پخش عمدی و هدف گیری شده ی اخبارِ محو، شناور، نیمه اشتباه یا حتی کاملاً اشتباه (دروغ) اشاره کرد، تا بتوان واکنش یک گروه یا مردم یک منطقه یا کشور را ارزیابی کرد یا اینکه روی مردم تأثیر گذاشت (باور سازی) و حتی الامکان نظر ایشان را به نفع «هر فردی که خود بخواهند» عوض کرد.


وقتی دولتی بخواهد قانون مهمی را که دارای پیامدهای کلان برای مردم و جامعه است، به تصویب برساند و به واکنش مردم در این رابطه شک داشته باشد، توجیه‌گران، اخبار «شناوری» را در مورد قانون مربوطه با روش ویژه‌ای به گوش رسانه‌ها می‌رسانند و پس از پخش خبر، کارشناسان واکنش جامعه را سنجیده و به دولت گزارش می‌کنند. اگر واکنش رسانه‌ها و جامعه منفی باشد دولت موجودیت چنین طرح یا قانونی را تکذیب می‌کند.


زمینه سازی و درست جلوه دادن مقاصد سازمان، فرد یا دولت (به عنوان مثال برای آغاز یک جنگ یا یک درگیری اقتصادی افراد حقیقی یا حقوقی) روحیه سازی مردم و آماده ساختن جامعه یا جوامع برای مقاصد اقتصادی و یا هر موضوع دیگری، می تواند از بخش های مربوط به این موضوع باشد.


به گفته ی هفته نامه اشپیگل از قول یک سازمان تحقیقاتی آمریکایی، صنایع، ارگان‌ها، سندیکا‌ها، ملاکین، بانک ها، بیمه‌ها و غیره سالانه تقریباً سه میلیارد دلار صرف عملیات لابی گری می‌کنند تا به روی دولت مرکزی و ارگان‌های آن تأثیر بگذارند و بتوانند اهداف و مقاصد خود را پیش ببرند و عملی کنند. صنایع داروسازی از مهمترین سرمایه گذاران در این بخش هستند. خود دولت آمریکا سالانه مبلغی بیش از دو میلیارد و پانصد میلیون دلار هزینه عملیات اسپین دکترها می‌کند.


اشپیگل می‌نویسد ما خودمان نمی‌دانیم که چند تن از همکاران ما در حقیقت اسپین دکتر و «نفوذی» هستند. مثلاً طی سال های اخیر و بنابر گزارش‌های متفاوت، در رابطه با خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، رسانه‌های روپرت مرداک فعالیت کلانی انجام دادند. در ماه‌های قبل از همه پرسی روزی نگذشت که در صفحه اول روزنامه‌های گروه مرداک خبری منفی درباره ی اتحادیه اروپا منتشر نشود.

 

یکی از کارسازترین پیام‌های اسپین ها در این باره، خبرِ «هجوم» ترک‌ها در آینده نزدیک (پس از عضو شدن در اتحادیه اروپا) به اروپای مرکزی و بریتانیا بود که اصل خبر حقیقت نداشت و ندارد، زیرا تا عضو شدن ترکیه راه بسیار مشکل و طولانی در پیش است و کلا عضویت ترکیه هنوز قویاً زیر سؤال است.

 

منبع مرجع: شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)

 


 

 

 

 

 

   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  هفت گام برای توسعه روابط‌عمومی


  8 راه برای تقویت رابطه ایمنی عمومی - جامعه با روابط‌عمومی


  ۵ ضعف سرمایه‌‌‌داری و مسوولیت‌‌‌پذیری اجتماعی


  مرجعیت رسانه‌ای


  7 کلید برای به دست آوردن بیشترین بهره از هوش مصنوعی مولد


  در نکوهش چاپلوسی و رفتارهای منافقانه


  شیفتگی جمعی


  ارتباطات پایدار و نقش روابط‌عمومی‌


  چگونه اخبار جعلی را در طول جنگ تشخیص دهیم؟


  چگونه مدیران می‌توانند از بازاریابی دیجیتال استفاده کنند؟


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد