شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- امروزه تفریح و تفرج جزء جدایی ناپذیر زندگی مردم شده است .گردشگری در وهله¬ی اول فعالیتی انسانی که مسافرت از یک مبداء به یک مقصد و برای تفریح یا تجارت میباشد.این مفهوم در برگیرنده فرآیندهای مبادله ای فرهنگی ،اقتصادی ، اجتماعی ست.گردشگری فعالیت چندجانبه¬ و از لحاظ جغرافیایی پیچیده بوده و نتیجه خدمات مختلفی است که در مراحل گوناگون عرضه میشود.شناخت بازار گردشگری یکی از اهداف مهم در جهت ارتقای این صنعت میباشد هرچه بازار منسجم تر و مشخص تر باشد توسعه گردشگری بهتر اتفاق می افتد.
"روابط عمومی برای هر مکانی که آرزومند ارتقای جذابیت، شهرت و حفظ نام مثبت باشد ضروری است. معمولترین عناصر موجود در ابزار روابط عمومی بازاریابان عبارت است از: انتشار رسانهای، ابزارهای مطبوعاتی، دیدارهای رسانهای، کنفرانسهای رسانهای، جلسههای توجیهی، ترویجها، مناقصهها، سخنرانیها و فرآیند اسپانسر شدن. روابط عمومی قوی میتواند صرفه مالی فوقالعادهای داشته باشد و چنانچه خوب اجرا شود موجب افزایش چشمگیر آگاهی و شکستن هزینههای پرداختی تبلیغها شود."
در سال 2016، روابط عمومی ها تلاش کردند تا بیش از 400 میلیون برنامه رسانه ای تأثیر گذار برای مقصد را تولید کنند و 11 میلیون دلار در ارزش عمومی پرداخته نشده با مقالات و نکات در رسانه هایی مانند AFAR، Shape، USA Today، Outside، Bridal Guide، CondeNastTraveler.com، DuJour، Caribbean Living، The New York Post و Dallas Morning News.
از آنجا که مشارکت های موفقیت آمیز برای استراتژی هدف گردشگری مؤثر در میان چشم انداز گردشگری و سفر پیچیدۀ امروز لازم هستند، وزارت گردشگری در برنامه های آموزشی جامعی برای شرکای اصلی صنایع داخلی سرمایه گذاری کرده است. تا به امروز، وزارت گردشگری آموزش را برای بیش از 200 نفر از شرکا انجام داده است و سمینارهای آموزشی را در موضوعات درگیر، با مشتری در رسانه های اجتماعی و اینکه چرا جزایر کیمن را انتخاب ارجح برای برگزاری مراسم ازدواج و ماه عسل قرار دهند، ارائه داده اند.
در نوامبر سال 2016، وزارت گردشگری میزبان نشست روابط عمومی ها برای شرکای صنعتی خودش بود تا استراتژی هایی را برای به حداکثر رساندن ارائه محصولات شان در رسانه های هدف در جهت تلاش برای جذب بازدیدکنندۀ بیشتر پیشنهاد کند.
بنا به گزارش شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران، استراتژی روابط عمومی قوی برای حفظ روابط رسانه ای قوی به کار گرفته شده در نهایت کمک کرد که مقصد گردشگری در ذهن افراد باقی برای پوشش و بازدید بمانند.