درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
سه شنبه، 25 اردیبهشت 1403 - 22:38   

فراخوان دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی

  فراخوان دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی


ادامه ادامه مطلب یک

۷ اصل حمایتی در روابط

  ۷ اصل حمایتی در روابط


ادامه ادامه مطلب دو

برنامه‌های انجمن متخصصان روابط‌عمومی به مناسبت روز روابط‌عمومی

  برنامه‌های انجمن متخصصان روابط‌عمومی به مناسبت روز روابط‌عمومی


ادامه ادامه مطلب سه

فناوری، پایان شکست فتوشاپ

  فناوری، پایان شکست فتوشاپ


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  ما دقیقاً چه‌کاره‌ایم؟
  چرا «روز ملی ارتباطات و روابط عمومی» و «روز جهانی ارتباطات و جامعه اطلاعاتی» از تقویم رسمی کشور حذف شد؟
  منصور شیخ‌الاسلامی مدیر حوزه مدیر روابط‌عمومی صندوق کارآفرینی امید شد
  تنزل جایگاه روابط‌عمومی: مشکلی دیرینه و فراتر از دولت‌ها
  ۲۷ اردیبهشت، روز ملی ارتباطات و روابط‌عمومی
  در روز ملی ارتباطات و روابط‌عمومی چه باید کرد؟
  عذرخواهی و گلایه‌های عضو باسابقه شورای روابط‌عمومی استان مازندران
  مدیرکل روابط‌عمومی‌ و امور بین الملل استانداری فارس: آموزش، پیش نیاز عملکرد مطلوب روابط عمومی‌هاست
  روز ملی روابط‌عمومی: بازگشایی پارادایم جدید روابط‌عمومی
  چگونه روابط‌عمومی دیجیتال را با موفقیت با روابط‌عمومی داخلی ادغام کنیم
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 3263صفحه نخست » گزارششنبه، 28 اردیبهشت 1392 - 02:59
نقل احوال فرزندان روابط عمومی
فرینوش اکبرزاده - مغز متفکر و ویترین معرفی سازمان، تنها بخشی از القاب و عناوینی است که به بخشی از مجموعه فعالیتی سازمان‌ها اطلاق می‌شود بخشی کوچک اما اثرگذار.
  

 

 

هنر هشتم، مغز متفکر، ویترین معرفی سازمان و ده‌ها عنوان دیگر، تنها بخشی از القاب و عناوینی است که به بخشی از مجموعه فعالیتی سازمان‌ها اطلاق می‌شود بخشی کوچک اما اثرگذار است که روابط عمومی در دنیای سراسر خبر و اطلاع امروز، نقشی بی‌مانند را ایفا می‌کند.

روابط عمومی سازمان‌ها و نهادهای دولتی، صنعتی، علمی و آموزشی و امثال آن را هرگونه که تعریف کنیم، نمی‌توانیم از نقش مهم و اثرگذار آن در جلب همراهی مردم و روند فعالیت‌های سازمان چشم پوشی کنیم و اقبال مردمی به سازمان‌های پاسخگو و حافظ ارتباط نشانه‌ای بر موفقیت روند اطلاع رسانی ارزیابی می‌شود.

با این وجود همچنان در بسیاری از نهادها و سازمان‌های کوچک و بزرگ شهرهایمان، شاهد درهایی بسته و ارتباط قطره‌ای با مردمی هستیم که مخاطبان اصلی اقدامات این مراکز هستند.

این چالش به همراه چالش جدی دیگری همچون تخصصی شدن و بهره‌گیری از نیروهای متخصص، صداقت و صراحت کلامی،‌ حفظ منافع سازمانی، ارتباطات الکترونیکی، تصحیح دیدگاه‌های منفی سنتی و ده‌ها مسئله دیگر، پیش روی بخش روابط عمومی‌ها قرار گرفته و با توجه به گسترش دنیای ارتباطات و تسهیل دسترسی مردم به انواع خبرهای درست و نادرست، نقش روابط عمومی‌ها را در گسترده کردن شفافیت و صراحت پررنگ‌تر می‌کند.

فرا رسیدن روز جهانی روابط عمومی و ارتباطات بهانه‌ای بود برای گفت‌وگو با برخی مسئولان، پ‍ژوهشگران و فعالان فعلی و قبلی عرصه روابط عمومی در شهر تبریز، شهری که با معرفی مرحوم «پروفسور حمید نطقی» به عنوان پدر روابط عمومی ایران، خود را یکی از مدافعان و طراحان ایده‌های نوین و اثرگذار بر حوزه روابط عمومی می‌شناسد.

 

تخصص واجب‌تر از نان شب

حسن اسدزاده شهیر، رئیس روابط عمومی سازمان امور مالیاتی، از جمله اولین کسانی است که با او به صحبت می‌نشینیم.

وی که از جمله فعالان خوش نام و اثرگذار در حوزه اقدامات تخصصی روابط عمومی‌های استان نیز است، روابط عمومی را نوعی از عملکرد مدیریت مدیریتی معرفی می‌کند که به ایجاد و حفظ خط مشی‌های متقابل در زمینه شناخت و پذیرش روابط کمک کرده و موجب همکاری سازمان با مخاطبان آن می‌شود.

به گفته این مدرس علوم ارتباطات، روابط عمومی شامل چگونگی اداره مشکلات یا مسائل سازمان است به شکلی که به مدیریت سازمان کمک می‌کند تا از افکار عمومی آگاهی یابد و به آنها پاسخگو باشد.

اسدزاده وظیفه مدیر روابط عمومی در این راستا را ایجاد بسترهای لازم برای تحقق این امر و استقرار آن می‌داند.

به گفته این عضو هیئت رئیسه مجمع روابط عمومی‌های استان آذربایجان‌شرقی، هرچند در سال‌های اخیر تغییرات اندکی در عرصه فعالیتی روابط عمومی‌ها حاصل شده است اما تحول چشمگیری را شاهد نیستیم و در هنوز بر روی همان پاشنه سابق می‌چرخد.

وی که دانش آموخته رشته علوم ارتباطات نیز هست، برای تغییر فضای فعالیتی روابط عمومی‌ها و بهبود شرایط سنتی حاکم بر این عرصه، تغییر دیدگاه‌ها را مهم‌ترین قدم می‌داند و می‌گوید: در این عرصه نیازمند مقدماتی همچون آموزش مداوم و فرهنگ‌سازی، ایجاد زمینه مشارکت گسترده مردم، تجهیز روانی مردم برای پذیرش پیامدهای توسعه، کمک به افزایش بهره‌وری سازمان، تقویت و گسترش تفاهم درون سازمانی و همچنین کارآمد کردن نظام کارشناسی هستیم.

اسدزاده همچنین با تاکید جدی بر استفاده از نیروهای متخصص، لزوم این اقدام را اظهر من الشمس می‌داند و می‌گوید: استفاده از نیروهای متخصص در روابط عمومی از نان شب هم واجب‌تر است و بدون شک این کار مثل هر شاخه دیگری سبب ساز ارتقا سیستم شده و باعث بهبود امور می‌شود.

مدرس روزنامه‌نگاری و علوم ارتباطات، با اشاره به یکی از آسیب‌های حوزه روابط عمومی و اطلاع رسانی، روابط عمومی توجیه‌گر را یک روابط عمومی سازمان محور و مدیر محور معرفی کرد که به طور مستمر در توجیه دیدگاه‌های مدیران سازمان و منافع سازمان خود می‌کوشد و با تحریف، پنهان‌کاری، دروغ، و گمراهی و بستن راه‌های نشر اطلاعات واقعی و عینی سازمان به خارج با حجم زیادی از اطلاع رسانی و تبلیغات غیرواقعی سعی در مشاطه کردن اهداف، برنامه‌ها و فعالیت‌های سازمان می‌کنند.

وی می‌افزاید: ‌این روابط عمومی با برقراری ارتباطات یکسویه و انجام فعالیت‌های انتشاراتی پرزرق و برق، برگزاری مناسبت‌ها و رویدادها سعی می‌کنند تا بر افکار عمومی، فکر مخاطبان مورد نظر و اشخاص و افراد نفوذ کند و اقدامات و فعالیت‌های سازمان خود را توجیه کند. این روابط عمومی دائماً بر بوق تبلیغات می‌دمد و با استدلال‌ها و منطق بی‌پایه و سماجت، تصمیمات مدیریت و اقدامات سازمان را توجیه می‌کند.

این کارشناس ارشد علوم ارتباطات، تصحیح و ارتقا این دیدگاه را با دادن نقش مستقل به روابط عمومی‌ها و استقلال حرفه‌ای آنها ممکن دانسته و دادن جایگاه‌هایی برای آینده نگری، بحران ستیزی، اعتبارسازی برای سازمان و فرهنگ سازی را از جمله اقدامات موثر روابط عمومی‌های اطلاع رسان و شفاف معرفی می‌کند.

 

برخورد صادقانه تضمین کننده حمایت مردمی

رئیس روابط عمومی استانداری آذربایجان‌شرقی، برای تمام فعالان رسانه‌ای استان، چهره‌ای خوش نام و آشناست.

جواد آهنگری که پیش از این به عنوان رئیس روابط عمومی فرمانداری شهرستان تبریز کارنامه موفقی را از عملکرد واحد روابط عمومی ارائه کرده است، ابراز امیدواری می‌کند با بررسی‌های دقیق و کارشناسانه بتوان شاهد موفقیت‌های هرچه بیشتر در حوزه فعالیتی روابط عمومی‌ها بود.

به گفته وی، هنوز دیدگاه دقیقی نسبت به اطلاع رسانی اقدامات صورت گرفته در سازمان‌ها و ادارات از طریق روابط عمومی‌ها وجود ندارد و هنوز خیلی‌ها براین باورند که بیان برخی مطالب می‌تواند منجر به بروز مشکلاتی در استمرار فعالیت‌های آنان شود، به همین جهت با دیدی منفی نسبت به عملکرد روابط عمومی‌ها می‌نگرند.

آهنگری، وجود نگاه تبلیغی صرف به موضوع اطلاع رسانی را موجب تبدیل روابط عمومی به کانونی تبلیغاتی می‌داند که کارکردش در حد بزرگنمایی اقدامات ثمربخش سازمان تقلیل یافته است.

عضو هیئت رئیسه مجمع روابط عمومی‌های آذربایجان‌شرقی، یکی از راه‌های برون رفت از فضای فعلی عملکرد روابط عمومی‌ها را آموزش دقیق و جدی فعالان این عرصه و همچنین مدیران سازمان‌ها و نهادها می‌داند و می‌افزاید: در مرحله بعدی باید با اعتمادسازی، بیان درست و دقیق مطالب و برخورد صادقانه، اعتماد مردم را به عنوان صاحبان اصلی اقدامات جلب نمود، زیرا اگر مردم بدون پیچیدگی و حاشیه در جریان امور و مسائلی که با کار و زندگی آنان در ارتباط است قرار بگیرند، از انجام هیچ حمایتی خودداری نمی‌کنند.

 

تجربه و تخصص، دو بال پرواز تا موفقیت

یکی دیگر از فعالان این عرصه، مدیر سابق روابط عمومی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی تبریز است.

محمدامین خوش‌نیت روابط عمومی را به عنوان نهاد واسط بین یک سازمان، رسانه‌های گروهی و مردم معرفی می‌کند و می‌گوید: برخلاف گذشته که ادعا می‌شد روابط عمومی تنها یک حلقه واسط بین سازمان و ارباب رجوع است و از آن به صورت دوبعدی و دو سویه تفسیر و تعبیر می‌کردند، در شرایط کنونی این نهاد تخصصی رسالت و مسئولیتی بزرگ‌تر و مهم‌تر پیدا کرده که همان نقش آفرینی به عنوان کانون مثلثی است که چشم همه را به خود خیره ساخته است. حالا دیگر روابط عمومی دو بعدی و دو وجهی نیست. حداقل سه بعدی و سه وجهی است و حالت خطی خود را از دست داده است. از این رو چه از نظر قالب و چه از نظر محتوا، هرگونه تغییر و تصمیم در دل این نهاد می‌تواند بر سرنوشت سازمان و وضعیت تصمیم‌گیری و برنامه‌های مخاطبان و در نهایت جامعه رسانه‌ای فعال در جغرافیای آن سازمان تاثیر بگذارد.

روزنامه‌نگار و فعال رسانه‌ای برجسته تبریز، ضمن اشاره به مشکلات مختلف این عرصه، وضعیت رو به رشدی برای روابط عمومی‌ها در سطح ادارات و سازمان‌های آذربایجان‌شرقی نسبت به سال‌های گذشته به تصویر می‌کشد و می‌افزاید: خوشبختانه ذهنیت‌های گذشته نسبت به روابط عمومی به عنوان واحدی خدماتی با وظایفی کاملا پیش پا افتاده و دم دستی از سطح مدیریت سازمان‌های اداری تبریز تا اندازه‌ای رفع شده است. اما با این حال این وضعیت تا رسیدن به استانداردهای تعریف شده و حتی سطح معمول و مرسوم روابط عمومی‌ها در شهری مانند تهران فاصله بسیاری دارد.

این دانش آموخته رشته علوم ارتباطات هم توجیه‌گری را یکی از آسیب‌های فعالیتی روابط عمومی‌ها می‌داند و می‌گوید: یکی از مسئولیت‌‌های مهم روابط عمومی‌ها در عصر کنونی و با توجه به کثرت و تعدد مشکلات و چالش‌ها، تعدیل وضعیت کنونی و اجتناب از دفاع صرف و جانبدارانه از سازمان است.

روزگاری از روابط عمومی انتظار می‌رفت در مواقع بحرانی و زمان بروز مشکلات که در هر سازمانی می‌تواند روی دهد، اقدام به ارائه پاسخ به افکار عمومی و تکذیب اتهامات کرده و در مقامی بالاتر نسبت به توجیه نقص و قصور و سهل انگاری پیش آمده اقدام کند، اما شاهدیم اکنون با توسعه رسانه‌های گروهی، افزایش وسعت دید و نگرش رسانه‌ها و به تبع آن افکار عمومی، این واکنش‌های کلیشه‌ای هرگز جوابگو نیست و نمی‌تواند ناجی یک سازمان بحران زده باشد.

خوش‌نیت نقش روابط عمومی‌ها در پیشگیری و تعدیل مشکلات را مورد توجه قرار داده و عقیده دارد: روابط عمومی‌ها باید پیش از بروز بحران درون و برون سازمان با برنامه‌ریزی و بسترسازی‌های مناسب اولا از بروز بحران جلوگیری کرده و با افکار سنجی نسبت به شناسایی نقاط ضعف سازمان اقدام کنند و از سوی دیگر با موضوعات مطرح در شرایط بحرانی با دیدی کارشناسانه‌تر و منطقی‌تر رفتار کنند.

وی انتخاب شیوه‌ها و رفتارهای مناسب در روابط عمومی بر اساس مطالعات کارشناسانه، نظرخواهی‌ها، افکارسنجی‌ها، جغرافیای محل فعالیت، شرایط روحی و روانی، سلایق و رصد نگرش مخاطبان و رسانه‌ها به آن سازمان را از جمله اقدامات روابط عمومی‌ها برای نیل به کمال مطلوب خود می‌داند و تصریح می‌کند: هرگز نمی‌توان یک نسخه واحد را برای یک موضع در تمام ادارات و سازمان‌ها و روابط عمومی‌ها تجویز کرد.

خوش‌نیت، بهره‌گیری از نیروهای متخصص و تحصیل کرده این رشته در کنار صاحبان تجربه و پیشکسوتان این عرصه و نیز استفاده از تجارب و مهارت‌های سایر ادارات و شهرها را راهکار مناسبی برای ترمیم و ارتقای جایگاه روابط عمومی‌ها معرفی می‌کند. وی نفی هر یک از این توانمندی‌ها و راهکارها را موجب آسیب دیدن این حوزه برمی شمرد زیرا بهره‌گیری از دو قشر تحصیل کرده و با تجربه، به مانند پرواز با دو بال است که نبود یکی سبب خواهد شد تا هدف غایی و منظور اصلی که همان پرواز است حاصل نشود، در حالی که استفاده ترکیبی و تلفیقی می‌تواند راه رسیدن به اهداف آرمانی در رابطه با نهاد روابط عمومی را سرعت ببخشد.

 

صداقت، رمز موفقیت روابط عمومی

یکی از سازمان‌های موفق در برقراری ارتباط و اطلاع رسانی در استان، سازمان جهاد کشاورزی است و بدون شک بخش مهمی از این موفقیت را مرهون تلاش‌های صادقانه یوسف امامی، رئیس روابط عمومی خود است.

وی که از هفت سال قبل در این قسمت مشغول به کار شده، روابط عمومی را تشکیلاتی دوسویه در سازمان می داند که باید همزمان پاسخگوی درون و بیرون سازمان باشد و به عنوان حلقه اتصال با خارج از سازمان نیز عمل کند.

امامی، پیشبرد برنامه‌ها و اقدامات حوزه روابط عمومی را در نخستین قدم نیازمند حمایت و اعتقاد عمیق مدیر یا رئیس سازمان به حوزه اطلاع رسانی می‌داند و می‌گوید: از سه سال قبل تا کنون که آقای محمدیان رئیس فعلی سازمان جهاد کشاورزی در این سازمان مشغول به کار شده‌اند، شاهد توسعه بخش روابط عمومی و اثرگذاری بیشتر آن در انتقال درست اطلاعاتی در بخش کشاورزی و تامین امنیت غذایی استان بوده‌ایم. این مسئله در وهله اول نشان دهنده روحیه رسانه‌ای مدیر سازمان و حمایت وی از این بخش است.

با این وجود رئیس روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی استان، صداقت را مهمترین عامل موفقیت اقدامات روابط عمومی می‌داند و می‌گوید: در این سال‌ها با دست باز و صادقانه با مردم تعامل داشته‌ایم و هرجا هم مشکل و کاستی بوده، بیان کرده‌ایم و خوشبختانه شاهد اقبال مخاطبان هم بوده‌ایم و توانسته‌ایم مشکلات را هم به این شکل پشت سرگذاشته و از بحران‌ها عبور کنیم.

 

تلاش برای تصحیح دیدگاه‌ها

امکان ندارد ساکن استان آذربایجان‌شرقی باشید و روزی بگذرد و در رسانه های دیداری و شنیداری و مکتوب و دیجیتال شهر، ردی از حوزه گسترده میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نبینید.

مجید ناصردوست، چند سالی است که به عنوان رئیس روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی در حال فعالیت است و اثرگذاری اقدامات وی را در آشنایی روزافزون شهروندان با مسائل این حوزه‌ها و افزایش حساسیت عمومی در این زمینه می‌توان به سهولت مشاهده کرد.

وی برای تعریف روابط عمومی دیدگاه خاصی دارد و می‌گوید: تعریف من از روابط عمومی، تعریفی متفاوت‌تر از آنچه در برخی منابع علمی و تجربی وجود دارد نخواهد بود و البته این تعاریف نیز برای همگان به راحتی قابل دسترس هستند. اما به نظر من نباید با این موضوع شخصی برخورد شود و تعریف‌هایی جدید از آن ارائه کرد، زیرا نزدیک بودن تعاریف و داشتن دیدگاهی منطقی و استاندارد می‌تواند به شناخت بهتر روابط عمومی و ایجاد جایگاه صحیح برای آن در جامعه کمک کند.

ناصر دوست آنچه که به عنوان روابط عمومی در بخش دولتی و بخش خصوصی وجود دارد را با تعاریف موجود از فعالیت‌های این حوزه بسیار منفک و بی‌ارتباط می‌داند و از نبود جایگاه تخصصی روابط عمومی‌ها در استان انتقاد می‌کند.

رئیس روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی دیدگاه فعلی به فعالیت‌های حوزه روابط عمومی را دیدگاه‌هایی نادرست معرفی می‌کند و می‌گوید: من تصور می‌کنم مسئله دیدگاه سنتی به روابط عمومی‌ها نیست. چون آنچه در عمل وجود دارد در واقع یک تفکر غلط است نه سنتی. تفاوت تفکر سنتی و مدرن در مراکز علمی و دانشگاهی معنا پیدا می‌کنند. به طور مثال اگر روزی اطلاع رسانی از طریق رسانه‌های مکتوب تفکر رایجی بود امروز با پیشرفت در این حوزه باید اهمیت بسیاری برای رسانه‌های دیجیتال قایل شد. اما آنچه در این زمینه اهمیت دارد و فراموش شده، این است که نیاز به تغییر از کدام طرف احساس شده؟! نگاه کدام مجموعه را می‌خواهیم نسبت به روابط عمومی‌ها تغییر دهیم؟ بخش خصوصی؟ نهادهای دولتی؟ مجامع علمی؟

ناصر دوست، وجود مجمع روابط عمومی‌ها را ضرورتی مانند تمام تشکل‌های صنفی در هر حوزه ای می داند که بی تردید بودنشان بسیار بهتر از نبودنشان است و می‌افزاید: به عقیده بنده این مجمع از بدو تاسیس تا کنون حرکت قابل توجهی نداشته است، علت این امر به هیچ یک از بزرگواران عضو این مجمع در سال های گذشته و اکنون باز نمی‌شود و دلیل آن همان عدم وجود تعریف و جایگاه مشخص برای روابط عمومی‌ها در مجموعه‌های دولتی و خصوصی و علمی و امثال آن است.

 

مدیریت بایدها و نبایدهای سازمانی

امیر کریمزاد شریفی، فعال جوان حوزه رسانه و روابط عمومی‌های تبریز و مدیر روابط عمومی بانک توسعه تعاون در استان است.

وی هم با اشاره به تعارف مرسوم و معمول از روابط عمومی‌ها، این بخش را به عنوان قلب تپنده و مغز متفکر و حلقه رابط داخل و خارج سازمان معرفی و تصریح کرد: متاسفانه فاصله زیادی بین تعاریف و آنچه در واقعیت در حال رخ دادن است مشاهده می‌کنیم.

کریم‌زاد شریفی عدم وجود نگاه اولویت‌دار به مسائل حوزه روابط عمومی را از آسیب‌های دامنگیر این بخش اثرگذار می‌داند و می‌گوید: روابط عمومی به تازگی شاهد گسترش دامنه‌های خود و اثرگذاری ارتباطات در عملکردش بوده است، هنوز هم درگیر ساختار حاکم بر سازمان‌ها و سیاست‌های کلی است که در حال اجرای آن هستند.

وی تلاش فعالان برای جایگاه واقعی این بخش را بسیار موثر می‌داند ولی اهمیت نظر و تفکر مدیران در ثمربخشی این اقدامات را هم مورد تاکید قرار می‌دهد و می‌گوید: همکاری دو طرفه و مبتنی بر اعتماد روابط عمومی و مدیر بسیار موثر است و مدیری که طعم این اثربخشی را چشیده می‌تواند تاثیر آن را به خوبی درک کند.

عضو هیئت رئیسه مجمع روابط عمومی‌های آذربایجان‌شرقی، روابط عمومی‌ها را توجیه‌گر سازمان و عملکرد مدیر نمی‌داند اما می‌گوید: روابط عمومی‌ها در حیطه عملکرد سازمانی خود بایدها و نبایدهایی دارند که ملزم به رعایت آن هستند و این کار توجیه‌گری نیست، بلکه مدیریت کردن موضوع است؛ هرچند با تلاش فعالان و نهادهایی همچون مجمع روابط عمومی‌های استان می‌توانیم شاهد گسترش دامنه‌های فعالیتی روابط عمومی‌ها نیز باشیم.

 

ابلاغ داخلی قانون است

هرچند هنوز حضور بانوان در عرصه مدیریت روابط عمومی ها کمرنگ است، اما هستند سازمان‌ها و نهادهایی که با اعتماد کردن به نیروی کارآزموده و متخصص خود، شاهد موفقیت بخش روابط عمومی بوده‌اند.

حکیمه عوض‌پور مدتی است که به عنوان مسئول روابط عمومی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تبریز مشغول به فعالیت شده و با توجه به حجم بالای برنامه‌ها و اقدامات این سازمان که مخاطبانی از اقشار مختلف مردم شهر دارد، به خوبی از پس این مسئولیت برآمده است.

وی، برقراری ارتباط میان سازمانها و نهادها با مخاطبان را مهم‌ترین وظیفه روابط عمومی‌ها می داند و رابطه‌ای مبتنی بر درستی، شفافیت و همه جانبه بودن را از جمله زمینه‌های ثمربخشی اقدامات این بخش برمی شمرد.

به گفته این دانش آموخته علوم ارتباطات، هنوز تصور درست و دقیقی از کارکردهای روابط عمومی‌ها وجود ندارد و این مسئله موجب می‌شود بسیاری از مواقع روابط عمومی به عنوان انجام دهنده کارهای باقی مانده سازمان‌ها و نهادها دیده شده و به این شکل از وظایف اصلی خود دور شود.

عوض‌پور، بالا رفتن تخصص و جذب نیروهای جدید و پرتوان را آغاز روندی امیدوار کننده برای بهبود جایگاه روابط عمومی‌ها می‌داند و می‌افزاید: نهادهای تخصصی مانند مجمع روابط عمومی های استان می‌توانند با برگزاری جلسات و کارگاههایی به ویژه برای مدیران، آنها را با وظایف و ویژگی های روابط عمومی‌ها آشنا کنند..

مسئول روابط عمومی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تبریز، بیان عملکرد و اقدامات را بخشی از وظایف روابط عمومی‌ها دانست و در عین حال تاکید کرد: در مراکز مختلف جمله مشهوری هست که می‌گوید «ابلاغ داخلی قانون است» بر همین اساس روابط عمومی سازمان‌ها و نهادها باید خودشان را با انتظار مدیر از این بخش هماهنگ نمایند تا با تکیه بر این حمایت دوطرفه، موجب شکوفایی و جلب حمایت مردمی نیز بشوند.

 

هنر تعامل با انسانها

چند سالی است شاهد حضور جوانان تحصیل کرده و متخصص در پست‌های مختلف تخصصی هستیم. روابط عمومی نیز از این امر مستثنی نیست و جوانان شهر با مجهز نمودن خود به دانش فنی و همراه نمودن آن با تجربه کاری، توانسته‌اند در زمینه فعالیتی خودشان موثر باشند.

مهدی زنده زرم، دانش آموخته رشته روابط عمومی، روابط عمومی را هنر تعامل با انسان‌ها می‌داند و آن را آمیزه‌ای از مدیریت و برقراری رابطه با مخاطبان معرفی می‌کند.

کارمند روابط عمومی شرکت توزیع نیروی برق تبریز هم بر روند بهبود فعالیت‌های تخصصی این حوزه تاکید می کند و می‌گوید: اکنون در آزمون استخدامی برخی سازمان‌ها و نهادها، کارشناس روابط عمومی هم یکی از بخش‌های موجود برای جذب نیرو می باشد و همین اتفاق نشان دهنده آغاز تخصصی شدن در این حوزه است.

زنده رزم، مشکلات موجود در این عرصه را ریشه ای دانسته و تصحیح آن را نیز اقدامی بلندمدت معرفی می نماید و می‌افزاید: در بافت روابط عمومی‌ها تفکر تبلیغی رشد یافته است و تصور می شود باید برای سازمان تبلیغ نمود و این تفکر جلوی رشد این بخش را می گیرد.

به گفته وی، اگر سازمانی با مشکل یا بحران مالی مواجه شود، اولین بخشی که تحت فشار قرار می گیرد روابط عمومی سازمان است و این امر نشانه آن است که هنوز تعریف و دیدگاه دقیقی نسبت به عملکرد این بخش وجود ندارد، هرچند این دیدگاه در حال تعدیل است.

 

پر و بالی برای اثربخشی

زهرا عبدالهی خبرنگار حوزه صنعت و کارمند روابط عمومی گروه صنعتی تراکتورسازی ایران هم ضمن ارائه تعاریف علمی موجود از عملکرد روابط عمومی‌ها، ارتباط درون و برون سازمانی، اطلاع رسانی تولیدات و اقدامات و تحقیقات مجموعه را از جمله فعالیت‌های روابط عمومی مجموعه های صنعتی معرفی می‌کند.

وی با تاکید بر اهمیت آموزش در این حوزه، برقراری رابطه بین نهادهای مختلف در ابعاد تخصصی را ضامن موفقیت‌های بیشتر در عرصه اطلاع رسانی دانست و گفت: پر و بال دادن به روابط عمومی‌ها و باور توانمندی‌های این بخش می‌تواند زمینه ساز موفقیت های چشمگیر در عملکرد سازمانی و جلب توجه مخاطبان شود.

عبدالهی با انتقاد از دستورالعمل‌های فعالیتی مجمع روابط عمومی‌ها در خصوص عدم حضور روابط عمومی مجموعه‌های صنعتی در این جمع تخصصی، گفت: با توجه به اینکه شهر ما شهری صنعتی است و ده‌ها مجموعه مختلف با عملکرد تخصصی صنعتی در آن مشغول فعالیت هستند، باید تجدید نظری جدی در آیین‌نامه‌های این مجمع برای بهره‌گیری از توان این مجموعه‌ها نیز صورت بگیرد.

 

اخلاق + مثبت اندیشی + مهارت

صدا و سیمای هر شهری یکی از حساس‌ترین مجموعه‌های فعالیتی آن شهر و استان به شمار می‌رود و به دلیل ویژگی‌های ذاتی خود، ناچار به برقراری گسترده ارتباط به طیف های مختلف مخاطبان است.

مختار خوش پیمان، رئیس روابط عمومی صدا و سیمای مرکز آذربایجان شرقی، با اشاره به عوامل موفقیت یکی روابط عمومی، تجمیع اخلاق و مثبت نگری و مهارت حرفه ای را عامل ثمربخشی اقدامات صورت گرفته در بخش های روابط عمومی عنوان می نماید و می گوید: در کارکرد روابط عمومی‌ها باید ابعاد درون و برون سازمانی را تفکیک نمود و با تنظیم ارتباط درون سازمانی موجب پویایی و در نهایت برقراری موثر تعامل برون سازمانی شد.

عضو هیات رییسه مجمع روابط عمومی های آذربایجان شرقی استفاده از نیروی متخصص برای سازمان‌ها را همانقدر مهم دانست که مراجعه بیمار به پزشک متخصص اهمیت دارد.

به گفته وی، با این دیدگاه تخصصی و استفاده از کسانی که مسلط به علم روابط عمومی بوده و در بخش تجربی نیز فعالیت داشته‌اند می‌توان دیدگاه‌های موجود مدیران به عملکرد روابط عمومی را تصحیح کرد،‌ زیرا هر مدیری با مشاهده ثمربخشی اقدامات بخش‌های مختلف خود حاضر به حمایت از آن می شود.

خوش پیمان اتصال جریان های مختلف فکری و فعال کردن ظرفیت‌های عمیق تخصصی را به همراه مهارت افزایی و شناسایی افراد مستعد از جمله برنامه‌های مجمع روابط عمومی‌های استان برشمرد و گفت: کمیسیون‌هایی با تصمیمات اجرایی در این مجمع در حال فعال شدن هستند و می توانیم به تاثیر آنها در بهبود وضعیت عملکردی روابط عمومی‌ها امیدوار باشیم.

 

تبلیغات به یاری روابط عمومی می‌آید

سید سعیدحسینیان، مدرس دانشگاه در زمینه رشته‌های مدیریت و بازاریابی است و در زمینه تبلیغات نیز صاحب نظر و مشاور خبره‌ای است.

نظر او را در خصوص تعریف کارکردهای روابط عمومی جویا شدیم. به گفته وی، روابط عمومی نهادی برای برقراری ارتباط و عجین با تبلیغات است و سه هدف عمده یعنی آشنایی بخشی به محیط از عملکرد درونی، دریافت بازخورد محیط از این آشنایی بخشی و توسعه ارتباط این دو بخش را دنبال می‌کند.

حسینیان با اشاره به دو اشکال اساسی نهادهای دولتی و خصوصی در زمینه عملکرد روابط عمومی‌ها گفت: سازمان‌های دولتی فضایی بروکراتیک دارند و به دور از تعریف روابط عمومی‌ها، بر اساس شرح وظایف عمل می‌کنند و این به معنای نقص انگیزه و هدف برای فعالان آن سازمان‌هاست. در بخش خصوصی هم نقص دانش تخصصی موجب عدم پیشرفت این حوزه شده است.

این استاد صاحب نام و با تجربه، اهمیت نیروهای متخصص و کارآزموده را در هر بخشی به ویژه در حوزه‌های مرتبط با علوم انسانی بسیار مهم می‌داند و می‌گوید: امروز دنیا به سمت تخصصی شدن پیش می‌رود اما این ماموریت باید از سوی مدیران شکل بگیرد و این ممکن نمی‌شود مگر اینکه خود به آن ایمان و باور کامل داشته باشند.

به گفته حسینیان، محیط‌های تجاری و اقتصادی، اهمیت اطلاع رسانی و نقش روابط عمومی را به شکلی پررنگ‌تر نمایان می‌کنند و نیازمند خلاقیت در این زمینه هستند زیرا تا زمانی در گردونه رقابت باقی می‌مانند که با مشتریان ارتباط خوبی برقرار کنند. این مسئله در مورد سازمانهای دولتی هم صادق است و برای جلب اعتماد مردم باید با اطلاع رسانی واقعی، موفقیت خود را موجب شوند؛ زیرا شاید تبلیغ غیرواقعی در کوتاه مدت نتایجی در برداشته باشد، اما بدون شک برای بازه‌های بلند مدت جوابگو نیست و فقط صداقت می‌تواند همراهی مردم را تضمین کند.

 

روزی برای دور شدن از روزمرگی

احمد علیرضابیگی، استانداری است که خیلی وقت‌ها می‌توان او را دور از کاخ زیبا و تاریخی استانداری و به شکلی متفاوت با پیچیدگی‌ها و روند معمول دیدار با مقامات بلندپایه، دید و از او در خصوص مسائل مختلف نظرخواهی کرد.

استاندار آذربایجان‌شرقی، روز روابط عمومی را نمادی برای نشان دادن اهمیت و جایگاه روابط عمومی‌ها و توجه بیشتر آنان برای دور شدن از روندهای همیشگی و روزمرگی‌های شغلی معرفی می‌کند و می‌گوید: کارکرد روابط عمومی هم برای مدیران، هم برای فعالان رسانه‌ای و هم برای مردم بسیار مهم است.

به گفته وی، ‌روابط عمومی برخلاف روند گذشته که فقط می‌خواست مدیر را روی آنتن ببرد و به تعبیری او را مشهور کند، امروز تنظیم‌کنندگی روابط مردم با آن نهاد یا دستگاه را برعهده دارد و برای اجابت خواست مردم باید باید زمینه‌های ارتباط دوسویه را فراهم کند.

بیگی، فعالیت موثر و واقعی روابط عمومی‌ها را هدیه‌ای برای مدیران معرفی کرد و موفقیت این بخش را در گرو انتقال حس دیده شدن و شنیده شدن به مردم و مخاطبان دانست.

استاندار آذربایجان‌شرقی ابراز امیدواری کرد روابط عمومی‌ها با دور شدن از فضای تزیین و دکور سازمان بودن، با ایجاد زمینه‌های واقعی برای ارتباط و شناخت کاستی‌ها، حقیقت مداری را سرلوحه قرار داده و با انجام تعهدات شغلی و حرفه ای خود به توسعه فضای کاری جامعه مبادرت ورزند.

 

حکایت همچنان باقیست

یک روز و یک هفته برای سخن گفتن از شغلی که ارتباط درهم تنیده و همزمانی با سازمان‌ها و مردم دارد، فرصت کمی است.

سخنان فعالان موفق تجربی و آکادمیک این حوزه اما می‌تواند نشانگر وضعیت آن در جامعه ای باشد که از هر راهکاری برای دستیابی به زمینه های توسعه پایدار بهره می گیرد.

باید پذیرفت روابط عمومی در دنیای امروز جایگاهی ارزشمند و در خور توجه و تامل دارند و بدون شک می توانند راهکاری برای ثمربخشی اقدامات نهادهای مختلف و تامین امنیت فکری شهروندان را فراهم آورند.

تا رسیدن به کمال مطلوب البته هنوز حکایت باقیست ...

منبع: فارس

   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  روابط‌عمومی از حقوق بشر تا بخش کشاورزی


  ۷ اصل حمایتی در روابط


  ایران قوی با روابط عمومی قوی


  4 نکته برای ایجاد برندسازی کارفرمایی استارتاپ شما


  روابط‌عمومی ایدیولوژیک؛ اثرهای مثبت و منفی


  گاهی به چیزی فراتر از نیازهای جسمانی توجه کن


  چالش‌های پوشش خبری و راهکارهای رفع آن


  پرورش صحیح، در گروی آموزش مناسب


  خبرنگاری توسعه


  چند نکته در مورد بهترین راه برای نوشتن بیانیه مطبوعاتی


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد