درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
چهارشنبه، 26 اردیبهشت 1403 - 16:01   

فراخوان دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی

  فراخوان دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی


ادامه ادامه مطلب یک

فراخوان جذب کارشناس روابط‌عمومی در اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان فارس منتشر شد

  فراخوان جذب کارشناس روابط‌عمومی در اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان فارس منتشر شد


ادامه ادامه مطلب دو

برنامه‌های انجمن متخصصان روابط‌عمومی به مناسبت روز روابط‌عمومی

  برنامه‌های انجمن متخصصان روابط‌عمومی به مناسبت روز روابط‌عمومی


ادامه ادامه مطلب سه

سئو چگونه به شما کمک می‌کند تا مشتریان بیشتری پیدا کند

  سئو چگونه به شما کمک می‌کند تا مشتریان بیشتری پیدا کند


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  پیچیدگی‌های نظام رسانه‌ای
  ایران قوی با روابط عمومی قوی
  آخرین فرصت برای ثبت‌نام در وبینار "فناوری‌های نوین و هوش مصنوعی در روابط‌عمومی"
  10 روش برای استفاده از هوش مصنوعی برای بازاریابی بیش از حد شخصی
  روابط‌عمومی از حقوق بشر تا بخش کشاورزی
  زنده یاد «بیژن ناهیدی» مدیر اسبق روابط‌عمومی سازمان دامپزشکی به دیار باقی شتافت
  فراخوان جذب کارشناس روابط‌عمومی در اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان فارس منتشر شد
  «جشنواره روابط‌عمومی»؛ بزرگ‌ترین رویداد دانشگاهی کشور
  روابط‌عمومی‌ها عملکرد دستگاه‌ها را صادقانه با مردم درمیان بگذارند
  روابط‌عمومی ایدیولوژیک؛ اثرهای مثبت و منفی
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 38506صفحه نخست » گزارشیکشنبه، 29 اردیبهشت 1398 - 12:30
حال خوب روابط عمومی باشیم
ندا عبدی - یک روابط عمومی خوب، نیاز به سه اصل اساسی دارد که با نبود یکی از آنها، ممکن است کارکرد آن به شدت مختل شود. این سه اصل و یا بهتر بگوییم اضلاع مثلث روابط عمومی «نگاه مدیریت»، «مخاطبان» و «دانش، نگرش و تجربه روابط عمومی» هستند که اگر یکی از آنها نباشد، شک نکنید که روابط عمومی به همان جایگاه نصب بنرهای مناسبتی و فرمایشی تنزل خواهد یافت.
  

 

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)-|| خوب به خاطر دارم که 3 دهه قبل از این، یکی از اقوام برای توصیف پیشرفت های بشر مرتب این جمله را تکرار می کرد: «عصر؛ عصر اتم است!» اما اگر بگوییم عصر حاضر عصر ارتباطات و فناوری اطلاعات است، سخن به بیراهه نبرده ایم. اطلاعات در کسری از ثانیه در جهان مخابره می شود و آگاهی در هیچ کشوری حبس نمی شود.


به همین منظور در سال 85 و در پاسخ به درخواست معاون مطبوعات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیر کل دبیرخانه شورای فرهنگی عمومی طی نامه‌ ای اعلام کرد: «در خصوص پیشنهاد نامگذاری یک روز به عنوان «روز روابط عمومی» برابر مصوبه جلسه ۵۹۰ مورخ ۸۵/۶/۲۸ شورای عالی انقلاب فرهنگی، روز ۲۷ اردیبهشت به عنوان «روز ارتباطات و روابط عمومی» تعیین و اعلام می شود.»


در مصاحبه های بعدی نیز هدف از این نامگذاری «اهتمام جدی مسؤلان نسبت به اهمیت و کارکرد نهاد روابط عمومی» ذکر شد. موضوعی که روابط عمومی را بیش از هر زمان مورد توجه قرار داده و آن را از واحدی با کارکرد و دیدگاه نصب اعلامیه ها و بنرهای مناسبتی که به افراد بدون پست سازمانی و تخصص مشخص اختصاص می یافت، رها کرده و به جایگاه واقعی آن یعنی پل ارتباطی دستگاه اجرایی با مخاطب که توسط متخصصان امر اداره می شود، ارتقا داد. هر چند امروز این مناسبت از برخی تقویم های کشور به دلایل نامعلوم! حذف شده است، اما شنیدن دیدگاه جامعه ارتباطات در زمینه ضرورت توجه به روابط عمومی و جایگاه آن و دغدغه هایشان خالی از لطف نیست.


چشم بینا و گوش شنوا
با وجود پیشرفت ها و تلاش هایی که متخصصان روابط عمومی برای ارتقای جایگاه و تعریف نقش روابط عمومی داشتند، اما هنوز هم دیدگاه ها در برخی دستگاه های اجرایی، نهادها و شرکت های خصوصی نسبت به روابط عمومی اصلاح نشده و نیازمند اصلاح ساختار و رویه است.


یک روزنامه نگار با بیان اینکه ارتباطات و روابط عمومی لازم و ملزوم همدیگرند، می گوید: در جهان کنونی ارتباطات زیربنای رشد و توسعه به شمار می آید. برای رسیدن به توسعه متوازن باید از روابط عمومی به عنوان یکی از شاخص های توسعه استفاده لازم جهت ارتباط مردم و دولت استفاده کرده و برای این مهم، سازوکار مشخصی تعریف کرد.


رضوان آیرملو می افزاید: روابط عمومی از نگاه رسانه مهم ترین پل ارتباطی، چشم بینا و گوش شنوای مسئولان و سازمان و منبع مورد اعتماد خبرنگاران و رسانه هاست، به ویژه در شرایط کنونی، جهت امید آفرینی و برقراری رابطه با مردم و انعکاس اقدامات انجام شده نیاز به روابط عمومی ها فعال و متخصص در این حوزه بیش از هر زمانی احساس می شود.


وی با ابراز تأسف از تنزل جایگاه روابط عمومی در مواردی، اضافه کرد: به نظر نگارنده، متاسفانه امروزه جایگاه روابط عمومی تنزل یافته و مدیران این حوزه در اغلب موارد آشنا به مسئولیت روابط عمومی نبوده و بدون تجربه و مهارت لازم، مستقیم وارد کار در این حوزه شده اند. در کنار این نیز بدنه مدیریتی و مسئولان اعتقادی چندانی به فلسفه روابط عمومی و دانستن مردم ندارند. این دو عامل سیستم روابط عمومی ها را با مشکل مواجه کرده است، این در حالی است مدیران باید به نقش و جایگاه استراتژیک روابط عمومی ها ارج نهاده و از این جایگاه برای فعالیت های حرفه ای، علمی و الکترونیکی نهایت بهره را ببرند.


روابط عمومی، عامل انسجام درون و برون سازمانی
بسیاری از مردم و حتی کارمندان و جامعه هدف روابط عمومی، نقش و جایگاه آن را در بیرون از سازمان و نهاد تعریف می کنند. در حالی که ارتقا و بهبود ارتباطات درون سازمانی نیز از وظایف اصلی روابط عمومی است.


مسئول روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی نیز به جایگاه روابط عمومی اشاره کرده و ادامه می دهد: این درست است که وظایف روابط‌عمومی‌ها فراتر از اهداف و چارچوب‌های سازمانی تعریف و تدوین می‌شود، اما در شرایط کنونی کشور به نظر می‌رسد امیدآفرینی، اصلی‌ترین وظیفه فعالان این عرصه به شمار می‌رود و ضروری است که آموزش‌، همفکری و هم‌افزایی در این خصوص به صورت مدون و سازمان‌یافته شکل گیرد.


ناصر ناصری قامت می افزاید: همچنین انسجام، وحدت رویه و تحرک بیشتر در کارکردهای درونی و بیرونی روابط عمومی‌ها و همچنین فراهم آوردن زمینه مناسب برای تبادل اطلاعات و هماهنگی جامع و گسترده میان مدیران روابط عمومی به بالندگی و رشد عرصه ارتباطات و روابط‌عمومی کمک شایانی می‌کند.


نگاه مدیران به روابط عمومی
یک روابط عمومی خوب، نیاز به سه اصل اساسی دارد که با نبود یکی از آنها، ممکن است کارکرد آن به شدت مختل شود. این سه اصل و یا بهتر بگوییم اضلاع مثلث روابط عمومی «نگاه مدیریت»، «مخاطبان» و «دانش، نگرش و تجربه روابط عمومی» هستند که اگر یکی از آنها نباشد، شک نکنید که روابط عمومی به همان جایگاه نصب بنرهای مناسبتی و فرمایشی تنزل خواهد یافت.

مدیر روابط عمومی معاونت حمل و نقل شهرداری ارومیه می گوید: اینکه مدیران چه نگاهی به روابط عمومی دارند بیشتر به نوع نگاه آنها به مدیریت و سازمان گره خورده است. مدیران اغلب نگاه درستی به روابط عمومی ها ندارند. آنان یا با نگاهی ابزاری به روابط عمومی ها نگاه می کنند، یا نگاهی تک بعدی.


جعفر احمدی که از اعضای تیم تدوین سند راهبردی روابط عمومی در استان آذربایجان غربی است، ادامه می دهد: آن دسته از مدیرانی که به وابط عمومی ها ابزاری نگاه می کنند، روابط عمومی را نردبانی برای بالا رفتن از مردم و مدیران بالاتر از خود می بینند، نه پل ارتباطی بین مردم و سازمان. آن دسته از مدیرانی هم که تک بعدی به روابط عمومی نگاه می کنند، بیشتر یک مورد از فعالیت های متعدد روابط عمومی مورد نظرشان است. یعنی روابط عمومی را یا عکاس، یا تدارک چی و یا اطلاع رسان و... می بینند.


وی اضافه می کند: مدیران باید به این باور برسند که تشکیلات و ساختار از عناصر سازمان هستند و درون این ساختار روابط عمومی جایگاهی مشخص و تعریف شده دارد. این در کل سازمان های این کره خاکی ثابت است. اما در مدل ایرانی مدیریت، چون تفکر سیستمی وجود ندارد، روابط عمومی ها جایگاهی مشخص ندارند. پس باید دیدگاه مدیران را به سازمان تغییر داد تا جایگاه و نقش روابط عمومی ها به درستی درک شود.


مدیر روابط عمومی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان غربی نیز معتقد است: دیدگاه مدیران به روابط عمومی در استان همچنان یک دیدگاه سنتی و کلیشه ای با افکار جزمی است.


محسن نورمحمدی می گوید: علاوه بر جایگاه و اهمیت روابط عمومی به دلیل وسعت زیاد امور و گاهی هنری بودن قضایا و اهمیت آن، یک دلیل رشک برانگیز نیز باعث مداخلات و تداخل در امور با مدیران میانی و ختی ارشد می شود.


حفره های نیازمند ترمیم روابط عمومی بخش خصوصی
هر چند بخش خصوصی برای اولین بار در جهان صاحب روابط عمومی شد، اما به نظر می رسد هنوز هم جایگاه آن به نهایت مطلوب نرسیده و نیازمند ترمیم و بهبود است.


مدیر روابط عمومی شرکت سیمان ارومیه با بیان اینکه جایگاه روابط عمومی نتوانسته در بین مدیران بخش خصوصی مقبولیت لازم را داشته باشد‌، می گوید: معمولا مدیران منابع انسانی و... خود را قیم روابط عمومی ها می دانند و ضرورتی برای فعالیت روابط عمومی ها متصور نیستند.


مصطفی مقدم اضافه می کند: به علت نگاه سنتی و مطلق به بعد اطلاع رسانی در روابط عمومی از جمله فعالیت مناسبت های دینی و ملی (نصب بنر و...) نتوانسته ایم بطور شایسته توانایی واحدهای روابط عمومی را تببین کنیم و باید بگویم که روابط عمومی بخش خصوصی آذربایجان غربی هم در کما است. در حالی که اگر بتوانیم ظرفیت های اقتصادی و فنی شرکتها را به وسیله روابط عمومی بخش خصوصی و دولتی بازتاب دهیم موجب ایجاد فرصت های اشتغال زایی و سرمایه گذاری خواهد شد.


وی به یکی از مشکلات موجود در حوزه روابط عمومی اشاره و اظهار می کند: روابط عمومی بایستی مستقیم با بالاترین مقام اثرگذار مجموعه ارتباط داشته باشد و تا زمانی که روابط عمومی زیرمجموعه سایر بخش ها فعالیت نمایند، پیشرفتی میسر نخواهد بود.


نقش سندی که راهبردی است
با تلاش جمعی از متخصصان روابط عمومی استان آذربایجان غربی و بعد از برگزاری جلسات متعدد و نیازسنجی ها و مطالعات فراوان، در نهایت سند راهبردی روابط عمومی استان در روز 27 اردیبهشت 97 رونمایی شد. سندی که بعدها به مدیران دستگاه های اجرایی جهت اجرا ارسال شد، اما در اغلب موارد به خود واحد روابط عمومی برای بررسی ارجاع داده شد.


مدیر روابط عمومی شرکت سیمان ارومیه می گوید: سند راهبردی روابط عمومی ها، گنجینه ای جامع و کامل و چراع راهی برای آینده روابط عمومی ها است. عدم ارتقاء جایگاه و نقش روابط عمومی ها به علت کم توجهی متولیان امر به این سند راهبردی است. بنابراین باید مکانیزم لازم جهت صحت سنجی اجرای مفاد سند در ارگان ها و دستگاههای اجرایی تهیه شود.


مدیر روابط عمومی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان نیز معتقد است: به گمانم 95 درصد مدیران حتی نگاه گذرایی هم به این سند نکرده اند. سندی که تدوین شده، شاید از نظر فحوا در نوع خود بی نظیر است، ولی به دلیل کم اهمیت جلوه دادن امور مرتبط به روابط عمومی توسط برخی مدیران، متاسفانه همچنان در غفلت قرار دارد و تاثیری در عملکرد و رفتار مدیران با روابط عمومی نداشته است.


مدیر روابط عمومی معاونت حمل و نقل شهرداری ارومیه نیز می گوید: سند راهبردی روابط عمومی آنچنان که مورد انتظار بود اجرا نشد، البته به دستگاههای اجرایی ابلاغ شده ولی ضمانت اجرایی ندارد، چرا که برای اغلب مدیران روابط عمومی مهم نیس! ضرورت و ضمانت اجرای این سند وجود و فهم تفکر سیستمی است.

 

 

 

 

   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  روابط‌عمومی از حقوق بشر تا بخش کشاورزی


  آشنایی با الگوهای رفتاری در ارتباطات


  برداشت‌های کلیدی از یک ابزار هوش مصنوعی ویژه خبرنگاران


  ۱۰ اصل خوب گوش دادن


  روابط‌عمومی خوب یک تجارت خوب است


  روابط‌عمومی


  روابط‌عمومی ایدیولوژیک؛ اثرهای مثبت و منفی


  چگونه به عنوان یک رهبر سؤالات واقعاً قدرتمند بپرسیم


  پرورش صحیح، در گروی آموزش مناسب


  خبرنگاری توسعه


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد