شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)-|| صنعت بیمه به عنوان یکی از عمدهترین نهادهای اقتصادی مطرح بوده و به دلیل پشتیبانی فعالیت دیگر نهادها در هر جامعهای جایگاه ویژهای دارد. برای اندازه گیری میزان موفقیت صنعت بیمه در ایران و دیگر کشورها معمولا از شاخصی به نام ضریب نفوذ استفاده میشود و با توجه به این شاخص میتوان گفت که کشورها چقدر در صنعت بیمه پیشرفت داشته اند.
بررسی آمار نشان میدهد که سرعت رشد صنعت بیمه در ایران بالاتر از میانگین منقطه و جهان بوده و با وجود افت ضریب نفوذ بیمه در منطقه خاورمیانه و ثابت ماندن آن در جهان، این شاخص در ایران روندی افزایشی هرچند با سرعت کم داشته است؛ نکته حائز اهمیت این است که توسعه هر پدیده ای در جامعه، منوط بر فرهنگ سازی است.
از آن جایی که فرهنگ سازی یک فعل اجتماعی است که در ارتباط با گستره وسیعی از انسانها سروکار دارد و می خواهد بر رفتار و ذهنیت تعداد زیادی از آدمیان تأثیر بگذارد یک عمل روابط عمومی نیز هست زیرا شناخت افکار عمومی و تأثیرو نفوذ در آن یکی از وظایف و شاید مهمترین وظیفه روابطعمومی است.
شناخت افکار عمومی نقش بسیار زیادی در فرایند فرهنگ سازی خواهد داشت به این دلیل که فرهنگ و رفتار یک جامعه ناشی از نوع تفکر و اندیشه حاکم بر اذهان مردم آن جامعه است و تغییر و اصلاح فرهنگ یک جامعه با تغییر و اصلاح فکر و اندیشه مردم آن جامعه ممکن می شود.
از این رو روابط عمومی به عنوان نماینده رسمی و علمی شناخت و مطالعه افکار عمومی اهمیتی مضاعف می یابد. روابط عمومی به دلیل وظایف درون سازمانی و برون سازمانی بیش از همه در اعتلا و رشد فرهنگ و رفتار با انسان سر و کار دارد و از زمینه ها و امکانات و ابزارهای خوبی جهت اعتلا بهره مند است و به مخاطب شناسی برای اقناع و نفوذ در مخاطبین دسترسی دارد.
طریق شناخت علمی و صحیح مخاطبان به راهبردهای معین و اجرای برنامه های سازماندهی شده به اطلاع رسانی و تدوین فرهنگ صحیح فردی و اجتماعی بستگی دارد و با تعمیم وسیع برای ترویج و تبلیغ یعنی جا انداختن رفتارها و الگوهای مناسب رفتاری به مقوله فرهنگ سازی مربوط است.
از سوی دیگر، آموزش از مهم ترین فرآیندهایی است که ترمیم و تجدید زندگی آدمیان به آن وابستگی وپیوستگی دارد. امروز مهم ترین نقش وحساسیت نظام های آموزش عالی، فرهنگ سازی در جوامع است . در شرایط کنونی یکی ازشاخصه های کشورهای در حال توسعه را مسأله فرهنگ" و به ویژه نقش نظام آموزش عالی درآن می دانند. فرهنگ و میزان سطح ارتقای معیاری برای توسعه یافتگی محسوب می شود. بر همین اساس میتوان در کتابهای درسی از ظرفیتهای آموزش و پرورش برای فرهنگ سازی و آمادگی ساختار ذهنی دانش آموزان برای فهم درست تری از بیمه استفاده کرد یا به عنوان مثال در دانشگاهها بر روی تربیت نیروی انسانی ومدیران در صنعت بیمه تمرکز کرد.
در همین راستا و برای گسترش و توسعه فرهنگ بیمه، به ابتکار بیمه مرکزی ج.ا.ا ، شرکت های بیمه با همکاری و همراهی مدیران و مسئولان آموزش و پرورش ، طرح ملی تحت عنوان "زنگ بیمه" را در مدارس استان های سراسر کشور اجرا کردند. زیرا معتقدند صنعت بیمه با ورود به مدارس قطعاً به خانوادهها راه پیدا میکند و روند همگانیسازی آن شتاب بیشتری خواهد یافت.
داود شکری مدیر روابط عمومی، بازاریابی، فروش، تبلیغات و crm شرکت سهامی بیمه"ما"
|