درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
چهارشنبه، 26 اردیبهشت 1403 - 17:23   

فراخوان دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی

  فراخوان دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی


ادامه ادامه مطلب یک

فراخوان جذب کارشناس روابط‌عمومی در اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان فارس منتشر شد

  فراخوان جذب کارشناس روابط‌عمومی در اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان فارس منتشر شد


ادامه ادامه مطلب دو

برنامه‌های انجمن متخصصان روابط‌عمومی به مناسبت روز روابط‌عمومی

  برنامه‌های انجمن متخصصان روابط‌عمومی به مناسبت روز روابط‌عمومی


ادامه ادامه مطلب سه

سئو چگونه به شما کمک می‌کند تا مشتریان بیشتری پیدا کند

  سئو چگونه به شما کمک می‌کند تا مشتریان بیشتری پیدا کند


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  پیچیدگی‌های نظام رسانه‌ای
  ایران قوی با روابط عمومی قوی
  آخرین فرصت برای ثبت‌نام در وبینار "فناوری‌های نوین و هوش مصنوعی در روابط‌عمومی"
  10 روش برای استفاده از هوش مصنوعی برای بازاریابی بیش از حد شخصی
  روابط‌عمومی از حقوق بشر تا بخش کشاورزی
  زنده یاد «بیژن ناهیدی» مدیر اسبق روابط‌عمومی سازمان دامپزشکی به دیار باقی شتافت
  فراخوان جذب کارشناس روابط‌عمومی در اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان فارس منتشر شد
  «جشنواره روابط‌عمومی»؛ بزرگ‌ترین رویداد دانشگاهی کشور
  روابط‌عمومی‌ها عملکرد دستگاه‌ها را صادقانه با مردم درمیان بگذارند
  روابط‌عمومی ایدیولوژیک؛ اثرهای مثبت و منفی
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 4273صفحه نخست » گزارشیکشنبه، 6 مرداد 1392 - 21:42
گزارش جایزه ملی سال روابط عمومی
با توجه به تاریخ 60 ساله روابط عمومی در ایران، متاسفانه تاکنون حرکت جدی برای استانداردسازی آن صورت نپذیرفته است.
  

شارا- مراسم اهداء جایزه ملی سال روابط عمومی به مجموعه استانداردهای حرفه ای روابط عمومی روز چهارشنبه 2 مرداد در هتل ارم تهران برگزار شد.
به گزارش شارا، انجمن متخصصان روابط عمومی و موسسه کارگزار روابط عمومی این پروژه را که به همت روابط عمومی شرکت ملی صنایع پتروشیمی، دکتر یحیایی ایله ای و کمیته ای از 10 مشاور علمی تالیف و تدوین شده است، به عنوان کتاب سال روابط عمومی برگزیده اند.

فرآیند گرایی، تسهیل کننده عمل گرایی در روابط عمومی
رئیس انجمن متخصصان روابط‌عمومی در مراسم اهدای جایزه ملی سال روابط عمومی در خصوص فرایندگرایی اظهار کرد: یکی از موضوعاتی که شاید کمتر در حوزه علمی و اجرایی روابط‌عمومی‌ها بدان پرداخته شده است،چگونگی طراحی و معماری کردن روند انجام فنون و فعالیت های روابط‌عمومی است و به تعبیری نظامند کردن فرآیند گرایی فعالیت های واحدهای روابط‌عمومی سازمان‌ها بوده است.
سید شهاب سیدمحسنی با بیان اینکه در روابط‌عمومی هر فعالیتی که قرار است انجام شود تابع چه فهرستی از اقدامات و توجه به چه نکات ریزی است گفت: فرآیندگرایی از جمله مسائل مهمی است که می تواند آن کار و فعالیت مورد نظر را ضمن تسریع، توام با کیفیت و اثربخشی بیشتری به سرانجام برساند.
وی تصریح کرد: فرآیندگرایی به ما می آموزد که برای انجام یک فعالیت درست، علمی و تاثیرگذار از کجا باید شروع و در هر مرحله چه کاری انجام داده و درنهایت بازده کار چه خواهد بود.
وی ادامه داد و افزود: تهیه و تدوین چنین نظامنامه ای برای تمامی فعالیت¬های روابط عمومی ما را به سمت استاندارد‌سازی اقدامات و برنامه¬های روابط عمومی سوق خواهد داد که ادامه آن مسیر حرفه گرایی در عرصه روابط عمومی می‌باشد.
سید محسنی با نتیجه‌گیری صحبت های خود گفت: فرآیند گرایی در فنون و فعالیت¬های روابط عمومی ضمن تسهیل و سرعت بخشیدن به کار و عملیات در روابط عمومی، فعالیت-ها را نیز حرفه ای وتخصصی خواهد کرد و یکی از مهمترین اهداف در راستای اعتلای دانش حرفه ای روابط عمومی در کشور محقق خواهد شد.
وی در پایان در خصوص ضرورت نشست فوق گفت: برگزاری نشستی تخصصی با موضوع بررسی و نقش جایگاه فرآیندگرایی در فنون و فعالیت¬های روابط عمومی با مشارکت انجمن متخصصان روابط عمومی و موسسه کارگزار روابط عمومی و با حمایت شرکت ملی صنایع پتروشیمی خود می تواند نقطه عطفی درشروع این حرکت موثر و ماندگار در واحدهای روابط عمومی باشد.

همچنین رونمایی از کتاب استانداردهای روابط عمومی که همانا به نوعی راهنمای عملی آشنایی بافرایند فنون وفعالیت ها درروابط عمومی محسوب می شود نیزمی تواندپشتوانه ارزشمندی از ادبیات نظری برای این حرکت مهم وتاثیرگذار درجامعه روابط عمومی محسوب گردد.

نقش فرایند گرائی در روابط عمومی
همچنین در این مراسم محمد جشنی رئیس کل روابط عمومی شرکت ملی صنایع پتروشیمی و مدیر پروژه نظامنامه فرآیند های روابط عمومی در سخنانی با تاکید بر نقش فرایند گرائی در روابط عمومی اظهار کرد: کتاب استاندارد های روابط عمومی می تواند کارکرد های روابط عمومی را متحول کند.
وی ادامه داد: تلاش ها و پیگیری های تمام دست اندرکاران در چاپ این کتاب، منجر به دریافت جایزه سال روابط عمومی شده که می تواند به گسترش همکاری ها میان صنعت و متخصصان روابط عمومی منجر شود.

استانداردهای روابط عمومی یک اثر ماندگار است
دکتر احمد یحیایی ایله‌ای، نویسنده کتاب استانداردهای روابط عمومی در مراسم اهدای جایزه ملی سال روابط عمومی به معرفی این کتاب پرداخت و اظهار کرد: بسیار خوشحالم که امروز این فرصت را یافته ام تا به معرفی یکی از آثار علمی و کاربردی تولید شده در حوزه روابط عمومی بپردازم. در حقیقت این محصول نتیجه کار و تلاش گروهی از صاحب نظران، استادان و دست اندرکاران روابط عمومی کشور است و تولیدی برای تمامی کارگزاران روابط عمومی می باشد.
دکتر یحیایی ایله‌ای در ابتدای سخنرانی خود به آسیب‌شناسی روابط عمومی پرداخت و گفت: آسیب شناسی روابط عمومی ایران چند واقعیت را برای ما روشن می کند:
اول اینکه: تعریف غیرکارشناسی ساختار روابط عمومی و ترکیب آن با دیگر واحدهای سازمانی، روابط عمومی را از ماهیت و مسیر اصلی منحرف کرده است.
دوم اینکه: بخش قابل توجهی از مدیران و کارکنان روابط‌‌عمومی ها (بخصوص مدیران) تخصص روابط عمومی ندارند و همچنین آموزش‌های بدو خدمت و ضمن خدمت را پیگیری نمی کنند.
سوم اینکه: رابطه دانشگاه و روابط عمومی سازمان‌ها یا به طور کلی قطع است یا رشته ای ضعیف از چنین رابطه ای وجود داشته و ناکارآمد است.
چهارم اینکه منابع کاربردی حوزه روابط عمومی که عمدتا توسط مجریان روابط عمومی نگاشته شده است از حداقل پشتوانه و مبناهای علمی برخوردار است.
یحیایی ایله‌ای درخصوص تدوین کتاب استانداردهای روابط عمومی عنوان کرد: تهیه و تدوین استانداردهای روابط عمومی با بهره‌مندی از صاحب نظران و کارگزاران روابط عمومی سعی کرده است که مبانی علمی کار را برای تدوین یک اثر کاربردی مورد توجه و تاکید قرار دهد.
وی ادامه داد و افزود: تدوین نظام‌نامه بر مبنای یک پژوهش میدانی، سه هدف کلی را پیگیری کرده است:
1) مفهوم سازی فعالیت های روابط عمومی، که در جلد اول آن 75 فعالیت یا فرایند را در روابط عمومی بازگو کرده‌ایم، برای این کار از منابع بین‌المللی و داخلی استفاده شده است و تلاش کرده‌ایم تا تعریفی عملیاتی و اجرایی از فعالیت‌های روابط عمومی را انجام دهیم.
2) ترسیم فرآیند اجرایی در حوزه های مختلف روابط عمومی: ترسیم شکلی برای فهم و درک راحت تر اجرایی کردن هر فعالیت و همچنین تعیین مسیر کار برای هر فعالیت بر اساس تجربیات افرادی متفاوت دیده شده است.
3) تدوین اقدامات اجرایی در فعالیتهای روابط عمومی: برای هر فعالیت در سه مرحله قبل از اجرا، حین اجرا و بعد از اجرا اقدامات اجرایی لیست شده است تا هر کارگزار روابط عمومی در انجام فعالیتها حداقل ها را بدانند و وقت و تمرکز خود را برای کار بصورت خلاقانه صرف کند.
وی برای تدوین بخش های مختلف کتاب به مدل کوه یخی (
The iceberg model) اشاره کرد و گفت: استانداردهای روابط عمومی به دو بخش دسته‌بندی شده است اصول فعالیت‌های روابط عمومی شامل (پژوهش، برنامه‌ریزی و ارزیابی) و بخش دوم فنون فعالیت های روابط عمومی که شامل (ارتباطات رسانه‌ای، ارتباطات مردمی، ارتباطات کارمندی، مدیریت انتشارات، مدیریت گردهمایی، مدیریت نمایشگاه، مدیریت تبلیغات و سمعی و بصری) تقسیم‌بندی شده است.
دکتر ایله ای در پایان گفت: تلاش بسیاری شده است تا یک اثر منحصر به فرد، ماندگار و کاملا کابردی تولید شود اما مطمئنا کاستی ها و نواقص بسیاری دارد و امیدواریم با کمک استادان و کارگزاران و حمایت روابط عمومی های صاحب صلاحیت امکان تولید و انتشار آثاری مفید تر در آینده نزدیک میسر شود.

روابط عمومی کلید سربلندی هر سازمان است
مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: روابط عمومی نبض تپنده و کلید سربلندی هر سازمان است.
معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی اظهار کرد: روابط عمومی به عنوان کلید بالندگی و سربلندی هر سازمان نقشی تاثیر گذار در توسعه و رشد سازمان ایفا می کند.
عبدالحسین بیات افزود: همکاری و ارتباطات تعاملی و اقناعی به عنوان یک راهبرد در مسیر فعالیت روابط عمومی ها نقش آفرین است و می توان گفت که امروز روابط عمومی در هر سازمانی نقش پیشرو را دارد.
وی تصریح کرد: روابط عمومی یک هنر است و با در نظر گرفتن تمام سلایق و نظرها پل ارتباطی سازمان و مخاطبان به شمار می رود.
مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ادامه داد: جایگاه روابط عمومی بسیار ارزشمند است و رشد و توسعه نقش روابط عمومی ها در عملکرد هر سازمان می تواند سبب همگرائی بیشتر شود.
وی با بیان این که صنعت پتروشیمی پیشتاز خصوصی سازی و اجرای اصل ٤٤ قانون اساسی پیشگام در کشور است گفت: ارتباط سازمانی و دستوری در این صنعت اکنون به همکاری بر اساس اصول شناخته شده و تعامل تبدیل شده و روابط عمومی پل ارتباطی سازمان با تمام ذینفعان است.
بیات ادامه داد: شرکت ملی صنایع پتروشیمی آمادگی دارد تا تجربه های خود را در اختیار تمام متقاضیان قرار دهد.

روابط عمومی خوب، مانع استیضاح وزیر می‌شود

رییس کمیسیون اجتماعی: روابط عمومی خوب، مانع استیضاح وزیر می‌شود

رییس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر لزوم تغییر نام معاونت‌های پارلمانی به معاونت پارلمانی و روابط عمومی گفت: سازمانی که معلومات پارلمانی و روابط عمومی خوب دارد، وزیرش هیچ گاه استیضاح نمی‌شود.

عبدالرضا عزیزی در نشست بررسی نقش فرآیندگرایی در روابط عمومی به میزبانی پتروشیمی کشور گفت:‌ کسانی که می‌خواهند قدرتمند شوند باید ارتباطات قوی داشته باشند.

وی افزود: در گذشته کسانی قوی بودند که خان و شاه بوده و یا پول داشتند اما اکنون اگر کسی ویژگی‌های گذشته را داشته باشد اما ارتباطات نداشته باشد گویی هیچ ندارد.

عزیزی تصریح کرد: در حوزه روابط عمومی می‌توان امری مشابه اتحادیه‌ی سازمان‌های مردم‌نهاد از جمله نظام‌پزشکی را داشت که در شهرستان‌ها و در نهایت در حوزه کشوری شکل می‌گیرد.

 

رییس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی ابراز داشت: متاسفانه الان یک نفر از همه جا مانده و رانده را در سازمان به بخش روابط عمومی می‌فرستند که این نشان دهنده‌ی اگاهی کم مدیر است.

عزیزی در پایان خاطرنشان کرد: کسانی که برای روابط عمومی ارزش قائلند در آینده حتما به سمت‌های بالا می‌رسند، چون می فهمند که روابط عمومی چه نقشی دارد.


روابط عمومی آمیزه ای از سه عنصر
مهدی باقریان رییس موسسه کارگزار روابط عمومی در مراسم اهدای جایزه ملی سال روابط عمومی، طی سخنانی ضمن عرض تسلیت پانزدهمین سالگرد ارتحال دکتر حمید نطقی پدر علم روابط عمومی ایران، به نکاتی در خصوص دکتر نطقی اشاره کرد و گفت: دکتر نطقی معتقد بود روابط عمومی آمیزه ای از سه عنصر است:
دوره اول که به دوره هنر مشهور شده است مربوط به دوران پیش از تاریخ است یعنی از 5 هزارسال پیش از میلاد تا اندکی پس از جنگ جهانی نخست. هر چند این دوره در تاریخ بشری خیلی طولانی بود اما پیچیدگی زیادی نداشت. از ترسیم اشکال روی بدنه غارها و پوست های حیوانات گرفته تا استفاده از روش های سنتی که ارزش های انسانی را در قالب شعر، داستان، حکمت و غیره به گوش زورمندان می‌رساندند همه و همه از مظاهر روابط عمومی است؛ هر چند چیزی به عنوان روابط عمومی وجود نداشت.
وی با مثال های عینی از تاریخ و تمدن ایران نمونه های آن را بسیار زیاد عنوان کرد و گفت: قابوس نامه، سیاست نامه، اخلاق ناصری و باب هشتم گلستان در نصیحت پادشاهان نمونه‌هایی از این فعالیت هاست. این دوره، دوره مردمداری است.
دومین دوره، دوره فن و تکنیک نامیده شد. بعد از پایان دوره اول، اوضاع و شرایط آن چنان دگرگون و پیچیده شد که می بایست برای مدیریت این اوضاع و شرایط، تکنیک ها و روش های خاصی ابداع می شد. البته در همین دوره، بازارگرمی و فریب رواج زیادی داشت؛ به ویژه اگر صمیمیت، صداقت و حسن نیتی در کار نبود.
عضو هیات مدیره انجمن متخصصان روابط عمومی در ادامه تصویرسازی را از ویژگی های روابط عمومی فنی و تکنیکی دانست و گفت: تصویرسازی همانند زیبا کردن تصویر زشتی ها است و در واقع در این دوره روابط عمومی در لبخندهای دستوری و یا فشردن دست خلاصه می شود و هنوز مدیران به اهمیت موضوع پی نبرده بودند. در این دوران میان مدیران و کارکنان ارتباطی وجود نداشت. علاوه بر آن مدیران در معرض هجوم افکار عمومی نیز بودند؛ چرا که کار روابط عمومی صرفا تبلیغات و آگهی نویسی بود.
مدیرمسئول انتشارات کارگزار روابط عمومی، دوره روابط عمومی فنی و تکنیکی را تا پایان جنگ جهانی دوم عنوان کرد و گفت: دوره سوم بعد از جنگ جهانی دوم آغاز شد؛ یعنی روابط عمومی مبتنی بر فلسفه مدیریت نو به این معنا که روابط عمومی بخشی از مسئولیت مدیران است و روابط عمومی نیز مدیران اجرایی را در پذیرش این مسئولیت یاری می کند.
عضو هیات مدیره انجمن متخصصان روابط عمومی در ادامه به مشکلات سر راه روابط عمومی ها پرداخت و اظهار داشت: در رابطه با مدیریت و فلسفه روابط عمومی، هنوز ابهام زیادی وجود دارد و بی ایمانی مدیران ارشد اجرایی نسبت به این حرفه به عنوان بخشی از فلسفه مدیریت چیزی نیست که نیاز به توضیح داشته باشد. در این بخش روابط عمومی به عنوان یک علم و دانش باورپذیر نشده است و مدیران روابط عمومی از این بابت همیشه گلایه دارند.
باقریان در انتهای سخنرانی خود به حرکت جدی پیرامون فرآیندپذیر کردن فعالیت های روابط عمومی اشاره کرد و گفت: در رابطه با تکنیک ها و فنون و فرآیندهای روابط عمومی متاسفانه مشکل جهانی است و بالطبع، روابط عمومی های کشور ما در این زمینه با مشکلات عدیده ای مواجه اند و با توجه به تاریخ 60 ساله روابط عمومی در ایران، متاسفانه تاکنون حرکت جدی برای استانداردسازی روابط عمومی صورت نپذیرفته است؛ خوشبختانه در طی دو سال گذشته، روابط عمومی شرکت ملی صنایع پتروشیمی، پروژه ای را کلید زد که منجر به طراحی 75 فرآیند روابط عمومی برای نخستین بار در کشور شد.
وی همچنین با تشکر از زحمات نویسنده و مدیر این پروژه گفت: زحمت اصلی این مجموعه به دوش دکتر ایله ای و جشنی مدیر کل روابط عمومی شرکت ملی صنایع پتروشیمی بود ولی مشاوران علمی این پروژه در تطبیق فرآیندهای مذکور با اصول علمی و معیارها و ارزش های بومی تلاش زیادی کردند که جای دارد از همه آن ها تشکر کنم. البته نباید فراموش کرد موسسه کارگزار روابط عمومی و انجمن متخصصان روابط عمومی با تشکیل جلسات مختلف و همچنین انتشار مجموعه مذکور، نقش بسزایی در به بار نشستن این پروژه داشتند.

جایزه سال روابط عمومی

در پایان این مراسم، جایزه سال روابط عمومی به محمد جشنی رئیس اداره کل روابط عمومی شرکت ملی صنایع پتروشیمی، ایده پرداز و مدیر پروژه نظامنامه فرآیندهای روابط عمومی اهدا شد.
همچنین در این مراسم با اهدای لوح سپاس و تندیس به مهندس بیات معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی و دکتر احمد یحیایی ایله ای مجری پروژه استانداردهای ملی روابط عمومی تقدیر بعمل آمد.
شایان ذکر است در پایان مراسم از مهندس رحمانی مدیرعامل شرکت پتروشیمی شازند هم تقدیر شد.

 

رونمایی کتاب استانداردهای روابط عمومی

در این مراسم از کتاب استاندارد های روابط عمومی که توسط انتشارات کارگزار روابط عمومی منتشر گردید رونمائی شد.

   
  

فايل ها الصاقي:

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظرات کاربران: 1 نظر (فعال: 1 ، در صف انتشار: 0، غیر قابل انتشار: 0)
مرتب سازی بر حسب ( قدیمیترین | جدیدترین | بیشترین امتیاز | کمترین امتیاز | بیشترین پاسخ | کمترین پاسخ)
مجید فلاح
| 1392/5/13 - 22:50 |     0     0     |
امانت داری یکی از نقش های اصلی روابط عمومی میباشد. چرا رعایت امانت در خلق ایده استاندارد سازی روابط عمومی نشده است.


نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  روابط‌عمومی از حقوق بشر تا بخش کشاورزی


  آشنایی با الگوهای رفتاری در ارتباطات


  برداشت‌های کلیدی از یک ابزار هوش مصنوعی ویژه خبرنگاران


  ۱۰ اصل خوب گوش دادن


  روابط‌عمومی خوب یک تجارت خوب است


  روابط‌عمومی


  روابط‌عمومی ایدیولوژیک؛ اثرهای مثبت و منفی


  چگونه به عنوان یک رهبر سؤالات واقعاً قدرتمند بپرسیم


  پرورش صحیح، در گروی آموزش مناسب


  خبرنگاری توسعه


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد