شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)، با محمد جشنی، رئیس کل روابط عمومی شرکت ملی صنایع پتروشیمی پیرامون کتاب استانداردهای روابطعمومی به گفت و گو نشسته ایم.
محمد جشنی، از ایدهپردازان و مدیر این پروژه؛ موفق به کسب جایزه ویژه سال روابط عمومی از انجمن متخصصان روابط عمومی و موسسه کارگزار روابط عمومی شد، در همین خصوص شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران گفت و گوی اختصاصی با جشنی، مدیر پروژه موفق کتاب استانداردهای روابط عمومی ایران تهیه کرده است.
محمد جشنی با تاکید بر فرآیندگرایی در روابطعمومی و تقویت نگاه سیستمی در روابطعمومی عنوان کرد: انجام وظایف روابط عمومی در بخش های گوناگون کشور، در سالهای متمادی بیشتر تحت تاثیر سلیقه فعالان این بخش تعریف میگردد که به ذات این حرفه آسیب میرساند. لذا میتوان اهمیت تدوین استانداردهای روابطعمومی را در ایجاد یکپارچگی و وحدت رویه فعالان این حوزه قلمداد نمود...
در ابتدا به طور خلاصه به ماهیت نظامنامه فرایندها و فعالیتهای روابط عمومی اشارهای داشته باشید؟
باتشکر از شما؛ ابتدا بایستی به طور اجمالی عرض کنم این مجموعه به عنوان اولین استانداردهای روابطعمومی در کشور تدوین شده و در آن عمدهترین فعالیتهای روابط عمومی در 3 بخش؛ آخرین تعریف مفهومی(روزآمد) هر فعالیت، فرایند اجرای هر فعالیت(اقدامات قبل، حین و بعد از هر فعالیت) و مدل ترسیمی اجرای هر فعالیت(فلوچارت) تبیین شده است.
ایده تدوین فرآیندهای روابطعمومی از کجا نشات گرفت و چگونه شد که روابطعمومی شرکت ملی صنایع پتروشیمی وارد چنین پروژهای شد؟
بنده در ابتدای ورودم به مجموعه پتروشیمی در 2 مرداد ماه 89 در جلسه معارفه تاکید کردم که
یکپارچه سازی فرایندها و تقویت نگاه سیستمی در روابط عمومی ضروری و از برنامه های اینجانب است. بدین معنا که بایستی با رویکردی دانش محور، نگاه همه فعالان روابطعمومی به این حوزه مشترک باشد و همه با ایجاد وحدت رویه و نگاه هماهنگ به این عرصه، به سمت تحقق اهداف روابط عمومی پیش برویم. لذا با تعامل شایسته اداره کل روابط عمومی و همکاران روابط عمومی در شرکت های تابعه و همکار، بر این ضرورت صحه گذاشته شد و با استقبال همکاران، پروژه تدوین نظامنامه فرایندها و فعالیتهای روابط عمومی با اخذ مجوز از معاون محترم وزیر و مدیرعامل کلید خورد.
به نظر شما چرا تدوین فرآیندهای روابطعمومی تا این اندازه برای روابطعمومیها مهم است و روابط عمومی ها چه بهره ای میتوانند از این دستآوردها ببرند؟
همانگونه که در سئوال قبل اشاره داشتم، گام اول در بررسیهای بایسته برای تحقق رویکرد دانشی در هر سیستم، مفهوم سازی مولفه ها و عناصر آن سیستم است. انجام وظایف روابطعمومی در بخشهای گوناگون کشور، در سالهای متمادی بیشتر تحت تاثیر سلیقه فعالان این بخش تعریف میگردد که به ذات این حرفه آسیب میرساند. لذا می توان اهمیت تدوین استانداردهای روابط عمومی را در ایجاد یکپارچگی و وحدت رویه فعالان این حوزه قلمداد نمود.
آیا فرآیندهای طراحی شده، همه حوزه های روابط عمومی را پوشش می دهد؟
بله، حتما اینگونه است. نگاه بخشی زیبنده این حرفه نیست و بنده همیشه در جلسات مختلف به همکاران عرض کردهام که مهم پرداختن به ذات روابطعمومی است نه بخشینگری. اینکه تصور کنیم ذات و ماهیت روابطعمومی از سازمانی به سازمان دیگر متفاوت است، اولین آسیبی است که خودمان به روابط عمومی وارد می کنیم. بایستی به این حوزه بعنوان یک حرفه تخصصی نگریست. در غیر این صورت، دانش محور کردن فرایندهای روابطعمومی امکانپذیر نخواهد بود. لذا با جامعیتی که این پروژه دارد، میتوان ادعا کرد که برای جامعه روابطعمومی کشور بسیار مفید و راهنمای عمل مناسبی محسوب میگردد.
چه کسانی در طراحی، تدوین و اجرای این پروژه نقشآفرینی کردند؟
نقش اصلی را بایستی به باور جناب آقای مهندس بیات به روابطعمومی داد که با کلیت این پروژه موافقت کردند. همراهی همکاران روابطعمومی صنعت پتروشیمی، اداره کل پژوهش منابع انسانی شرکت ملی صنایع پتروشیمی، موسسه مطالعات بینالمللی انرژی و تلاش استاد دکتر یحیایی ایلهای که با علاقهمندی در تدوین این پروژه همت گماشتند، قابل تقدیر است. همچنین شایسته است از انجمن متخصصان روابطعمومی و موسسه کارگزار روابطعمومی به ویژه جناب آقایان باقریان و سید محسنی به خاطر پیگیری اهدای جایژه ویژه به این پروژه سپاسگزاری نمایم.
اگر نکته و کلام خاصی دارید که نیاز به رسانه ای شدن است بفرمایید.
خوب است به این نکته اشاره کنم که عمده کتب منتشره که در کتابخانههای ما وجود دارند، علیرغم ارزشی که دارند، بلااستفاده میمانند اما این نظامنامه با رویکردی کاربردی تدوین گردیده و امید میرود به عنوان راهنمای عمل همکاران روابطعمومی در سطح کشور، منشاء اثری مفید بحساب آید. لذا مطالعه و استفاده از آن را به همه همکاران عرصه روابطعمومی کشور توصیه میکنم. نکته دیگر اینکه مجموعه مورد نظر به همت جناب آقای دکتر یحیایی ایلهای در دو جلد منتشر خواهد شد که جلد اول آن، مشتمل بر 75 فعالیت اصلی روابطعمومی، فعلا در دسترس علاقهمندان قرار گرفته است. همچنین ذکر این نکته ضروری است که مجموعه استانداردهای روابطعمومی برای اولین بار تدوین شده لذا خالی از اشکال نیست. بی شک دریافت رهنمودها و راهنماییهای صمیمانه از سوی علاقهمندان، به طور حتم بر پر بار شدن آن خواهد افزود. |