درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
یکشنبه، 30 اردیبهشت 1403 - 03:38   

فراخوان دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی

  فراخوان دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی


ادامه ادامه مطلب یک

رئیس اوپن‌ای‌آی اولین تصویر تولید شده توسط GPT-4o را به اشتراک می‌گذارد

  رئیس اوپن‌ای‌آی اولین تصویر تولید شده توسط GPT-4o را به اشتراک می‌گذارد


ادامه ادامه مطلب دو

سام آلتمن می‌گوید نمی‌تواند برای غذا خوردن بیرون برود

  سام آلتمن می‌گوید نمی‌تواند برای غذا خوردن بیرون برود


ادامه ادامه مطلب سه

تبلیغات سامسونگ اپل را به خاطر فاجعه بازاریابی له می‌کند

  تبلیغات سامسونگ اپل را به خاطر فاجعه بازاریابی له می‌کند


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  بازسازی اعتماد عمومی با بازشناسی کارکرد روابط‌عمومی
  آینده روابط‌عمومی با وجود هوش مصنوعی: همزیستی انسان و ماشین
  رقص گوگل با ریتم خودش: پاسخ ساندار پیچای به ساتیا نادلا
  روابط‌عمومی‌ها نقش مهمی در انعکاس خدمات دولت در دستگاه‌های اجرایی دارند
  روابط‌عمومی مدیر مدار یا روابط‌عمومی مردم‌دار؟
  چالش‌های بازاریابی برای کسب‌وکارهای کوچک در سال ۲۰۲۴: گزارش اضطراب را نشان می‌دهد
  مسئولیت اجتماعی و روابط‌عمومی دو روی یک سکه
  ۵ ضعف سرمایه‌‌‌داری و مسوولیت‌‌‌پذیری اجتماعی
  هوش مصنوعی مولد توسعه ربات‌های انسان‌نما را سرعت می‌بخشد: این برای مشاغل چه معنایی دارد؟
  چگونه مدیران می‌توانند از بازاریابی دیجیتال استفاده کنند؟
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 46918صفحه نخست » مقالات روابط عمومیپنجشنبه، 16 اردیبهشت 1400 - 10:17
واکسن روابط‌عمومی
اعتماد و اطلاعات و یک استراتژی ارتباطی روشن و شفاف می‌تواند موثر باشد. با فرض اینکه بپذیریم اعتماد مردم به سازمان غذا و دارو در بالاترین سطح است باز هم رفتار سازمان غذا و دارو و به‌خصوص رئیس روابط‌عمومی این سازمان در توییتر حرفه‌ای نیست.
  

شبکه اطلاع رسانی روابط‌عمومی یران (شارا)-|| بعد از گذشت بیش یک سال از آغاز همه‌گیری کووید-۱۹ در دنیا، یکی از دغدغه‌های اصلی دولتمردان در کشورهای مختلف افزایش اطمینان و اعتماد مردم برای واکسیناسیون عمومی است. ارتباطات در این زمینه نقش مهمی ایفا می‌کند. به جرات می‌توان گفت دولت‌ها در سراسر دنیا، هیچ برنامه مدیریت بحران از پیش آماده‌‌شده‌ای در رویارویی با این پاندمی برای اجرا نداشتند. اما در این شرایط یک نکته روشن و مبرهن است؛ کشورها هر یک به‌نوعی از بحران شیوع ویروس کرونا متاثر شدند چالش‌های مشترکی در این بحران برای همه وجود داشت. امروز گفت‌و‌گوی صادقانه و ارتباط شفاف با مردم از طریق رسانه‌ها و همراهی افکار عمومی برگ برنده کشورها برای مقابله با این اپیدمی است و کشورهایی که در این زمینه موفق عمل می‌کنند، برنده هستند.

در یک نظرسنجی که در نوامبر سال ۲۰۲۰ در آمریکا انجام شد ۶۰ درصد آمریکایی‌ها اعلام کردند که احتمالا یا قطعا واکسن کووید-۱۹ را برای جلوگیری از شیوع این بیماری دریافت خواهند کرد این آمار نسبت به نظرسنجی مشابهی که ۶ ماه قبل از آن در ماه مه ‌صورت گرفته بود ۱۲ درصد کاهش داشت.

تردید در دریافت واکسن از سوی افراد دلایل متعددی از جمله دیدگاه‌های سیاسی، مذهبی، فرهنگی و جمعیت‌شناسی دارد. یکی دیگر از عوامل موثر سواد سلامت، چگونگی دریافت اطلاعات مربوط به این حوزه و درک آن است. اینکه مردم متوجه باشند چقدر در معرض ابتلا به یک بیماری مانند کووید-۱۹ هستند، شدت و اثر این بیماری چیست و واکسن چقدر موثر است می‌تواند به افزایش اعتماد‌ سازی برای دریافت واکسن اثرگذار باشد.

برای درک بهتر این موضوع موسسه روابط‌عمومی (instituteforpr.org) اقدام به انتشار منابع مختلف مانند مقاله‌ها و گزارش‌های معتبر به‌عنوان راهنمای متخصصان روابط‌عمومی در زمینه واکسن کووید-۱۹ کرده است.

این راهنما همچنین مباحثی از قبیل اطلاعات غلط و دروغین را پوشش می‌دهد و در زمینه طراحی برنامه‌ها، کانال‌ها و استراتژی‌های ارتباطی کمک می‌کند. بدیهی است داشتن استراتژی ارتباطی برای افزایش جذب اعتماد عمومی برای دریافت یک واکسن در نهایت منجر به تسریع در بهبود شرایط اقتصادی خواهد شد.

جای خالی موسسه‌های مشابه مانند موسسه روابط عمومی در ایران محسوس است. آن هم وقتی یک سخنگو نه یک متخصص ارتباطات در وزارتخانه بهداشت یا سازمان غذا و دارو به‌جای پاسخگویی شفاف درباره روند واکسیناسیون در ایران در پاسخ به یک شهروند در توییتر می‌نویسد: «شما نزن اجباری نیست.» این فقط یک اشتباه ساده از جنس ارتباطات نیست و حکایت از آن دارد که روابط عمومی سازمان غذا و دارو از فقدان پروتکل‌های ارتباطی رفتار سازمانی در شبکه‌های اجتماعی رنج می‌برد. همچنین هیچ فکت‌شیت یا مستنداتی درباره فعالیت‌های صورت گرفته در زمینه روند واکسیناسیون در ایران نه برای شهروندان که حتی برای رسانه‌ها هم فراهم نشده است که حداقل عارضه این دو نقطه ضعف در استراتژی و فعالیت‌های ارتباطی بی‌اعتمادی به سازمان غذا و دارو یا وزارت بهداشت است.

در این شرایط اعتماد و اطلاعات و یک استراتژی ارتباطی روشن و شفاف می‌تواند موثر باشد. با فرض اینکه بپذیریم اعتماد مردم به سازمان غذا و دارو در بالاترین سطح است باز هم رفتار سازمان غذا و دارو و به‌خصوص رئیس روابط‌عمومی این سازمان در توییتر حرفه‌ای نیست. می‌توان گفت مردم نمی‌خواهند بدانند که واکسن تولید ایران چقدر خوب است بلکه می‌خواهند از روند کار آگاهی داشته باشند. این روزها زمانی است که باید درباره روند کار صحبت کنید. این موضوع درباره واکسن‌های وارد شده هم صدق می‌کند. انتشار گزارشی شفاف از تعداد واکسن‌ها، دریافت‌کنندگان و اینکه به چه دلیل واکسن را دریافت کرده‌اند می‌توانست اعتماد عمومی را به این سازمان برگرداند.

باید توجه کرد برنامه ارتباطی واکسن کووید-۱۹ باید یک برنامه کامل و بی عیب و نقص باشد. همان‌طور که گفته شد تولید و توزیع اولین قدم است اما چالش اصلی متقاعدسازی مردم است.

نتایج یک نظرسنجی که میان ۱۳ هزار نفر از ۱۹ کشور در دنیا انجام شده نشان می‌دهد که بیش از ۷۰ درصد از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی نسبت به دریافت واکسن مردد هستند و ۱۴ درصد هم ایمنی و اثر واکسن‌ها را رد کرده‌اند. در نظرسنجی‌های دیگر در انگلستان ۳۶ درصد از مردم به واکسیناسیون اعتماد ندارند و این میزان در آمریکا به عدد ۵۱ درصد می‌رسد (درباره ایران به نظرسنجی مشابهی برنخوردم).

از یک طرف باید درباره واکسن اطمینان داد و از سوی دیگر کسانی را که تمایلی به دریافت واکسن ندارند را ترغیب کرد. این ماموریت در کشورهای دنیا به عهده متخصصان روابط عمومی گذاشته شده است. انتشار گزارش‌های آماری کاهش ابتلا به ویروس کووید-۱۹ در کشورهایی که از واکسن استفاده کرده‌اند می‌تواند موثر باشد. همچنین اعتبارسازی توسط افراد مورد اعتماد در جامعه و انتقال پیام‌ها درباره بهداشت عمومی از طریق ایشان هم از راه‌حل‌های این مساله است. یعنی استفاده از جریان اطلاعات. فایزر مثال خوبی در این زمینه است. شرکتی که از بیانیه‌های ساده مطبوعاتی برای اطلاع‌رسانی استفاده می‌کند، البته بدون پرداختن به جزئیات.

باید امیدوار بود که شاید متخصصان ارتباطات بتوانند با برنامه‌های خود باعث افزایش اعتماد عمومی در گرفتن واکسن در دنیا شوند. پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که همه‌گیری کووید-۱۹ تا پایان سال ۲۰۲۱ به پایان می‌رسد.

حمید جعفری

متخصص روابط‌عمومی و ارتباطات بازاریابی
https://donya-e-eqtesad.com

 

 

 

 

 

   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  هفت گام برای توسعه روابط‌عمومی


  8 راه برای تقویت رابطه ایمنی عمومی - جامعه با روابط‌عمومی


  ۵ ضعف سرمایه‌‌‌داری و مسوولیت‌‌‌پذیری اجتماعی


  مرجعیت رسانه‌ای


  7 کلید برای به دست آوردن بیشترین بهره از هوش مصنوعی مولد


  در نکوهش چاپلوسی و رفتارهای منافقانه


  شیفتگی جمعی


  ارتباطات پایدار و نقش روابط‌عمومی‌


  چگونه اخبار جعلی را در طول جنگ تشخیص دهیم؟


  چگونه مدیران می‌توانند از بازاریابی دیجیتال استفاده کنند؟


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد