فرصتی برای دستیابی به مهارت بیشتر
تبلیغات زمینهساز ارائه خدمات بهتر و بهروز است و کانونهای تبلیغاتی، بستری مناسب برای ارائه این خدمات به عموم به شمار میروند. بنابراین، تلاش برای آسانسازی امور این کانونها و همچنین ایجاد زمینههای مناسب برای ارتباط آسان و مؤثر آنها با نهادهای قانونی، میتواند گامی پویا در پیشرفت هر چه بیشتر صنعت تبلیغات در کشور باشد. برپایی همایشهایی با حضور دستاندرکاران و مسئولان فرهنگی و کارشناسان تبلیغات میتواند تأثیری مطلوب در ارتقای دانش و سطح تجربی تبلیغات و رفتارهای سازمانی در این حوزه داشته باشد.
"در اکثر موارد همه ما دارای اطلاعات و دانش مربوط به حوزههای فعالیت خود هستیم، اما برای استفاده از این آموختهها مهارت کمتری داریم." این سخن احساناله حجتی، مدیرکل دفتر تبلیغات و اطلاع رسانی در هفتمین دوره از همایشهای کارشناسان تبلیغات است که با هدف ساماندهی فعالیتهای کانونهای آگهی و تبلیغاتی برگزار شده است.
همایش با ایجاد فضایی رقابتی زمینه پیشرفت فعالیتهای تبلیغاتی را ایجاد میکند
با گذشت بیش از یک سال از هفتمین و هشتمین همایش، کارشناسان تبلیغات و معاونان فرهنگی استانها از اثرات این همایش و توجه آن به افزایش مهارت و دانش تبلیغاتی شرکتکنندگان آن میگویند.
یکی از کارشناسان تبلیغات استانها، برگزاری همایشهای گذشته را مطلوب میداند و در اینباره میگوید: "در دو همایش گذشته، مطالب از کیفیت خوبی برخوردار بود و بحث و تبادل نظر در این همایشها زمینه افزایش مهارت و تجربه کارشناسان را فراهم آورد و موجب ارتقای دانش و دانستههای آنها شد."
به گفته فاطمه دهحقی، کارشناس تبلیغات استان مرکزی، این همایشها را زمینهساز تعامل هدفمند کارشناسان تبلیغات در استانها با ادارات کل و مرجع قلمداد میکند و میافزاید: "در فضایی رقابتی، کارشناسان فعال در حوزههای مرتبط با فعالیتهای تبلیغاتی استان از جمله؛ انجام امور صدور مجوزها، انجام امور طرحهای تبلیغات محیطی و انجام امور مربوط به منع به کارگیری اصطلاحات بیگانه را مورد تشویق قرار داد که حاصل آن افزایش بهرهوری کارشناسان و ایجاد انگیزههای مثبت سازمانی است."
همایش، مسیری مناسب برای ارتقای دانش و مهارتهای مطلوب است
مصیب چراغی، معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه نیز تصریح میکند: "همایش معاونان فرهنگی و کارشناسان تبلیغات استانها، گردهمایی مناسبی است که در آن با بررسی وضعیت و مسایل عرصه تبلیغات کشور، میتوان به پیشرفت کارشناسان و ارتقای سطح دانش و مهارت آنها نائل شد."
وی با اشاره به اهتمام دستاندرکاران برگزار کننده برای ایجاد فضایی مطلوب برای بالا بردن کیفیت محتوای همایشها اظهار میکند: "ایندست همایشها میتوانند از طریق مهارتافزایی و افزایش شناخت کارشناسان و دستاندرکاران در پیشبرد اهداف فرهنگی و تبلیغاتی مؤثر واقع شوند. خوشبختانه همایش سال گذشته با عنایت به کاربردی بودن مباحثی که در آن مطرح شد، از اثرگذاری بالایی در استانها برخوردار بود. "
سامانه صدور مجوز،حرکت به سمت ایجاد وحدت رویه در صدور مجوزهای کانونهای تبلیغاتی
در هفتمین همایش کارشناسان تبلیغات استانها از سامانه الکترونیکی صدور مجوز رونمایی شد و پس از طی مدت کوتاهی به منظور رفع اشکالات و ابهامات کارشناسان و مسئولان در رابطه با این سامانه در تیرماه سال 91، هشتمین همایش نیز برگزار و به ارائه آموزشها و تبادل نظر درخصوص این سامانه پرداخته شد.
به گفته حجتی، مدیرکل دفتر تبلیغات و اطلاعرسانی، در مدت زمانی که از بهره برداری از این سامانه میگذرد، صدور پروانه کانونهای آگهی و تبلیغاتی، به سمتی رو به حرکت است که با ایجاد وحدت رویه در بررسی اسناد و صدور مجوزها، شناختی جامع و کامل از کانونهای تبلیغاتی سراسر کشور حاصل شده است.
این سامانه زمینه دسترسی آسان و فوری به اطلاعات کانونهای تبلیغاتی تمام کشور را فراهم کرده است و همچنین موجب تسهیل ارائه گزارش به مراجع بالاتر و استفاده از آمار و اطلاعات مذکور برای سیاستگذاریهای آتی پیرامون کانونها شده است؛ تسریع در فرآیند صدور مجوز برابر ماده 7 قانون اجرای سیاستهای کلی قانون اساسی از دیگر دست آوردهای مهم راه اندازی "سامانه تبلیغ" بوده است.
راهاندازی سامانه الکترونیکی صدور مجوز گامی ارزنده و اندیشمندانه در عرصه تبلیغات کشور
بیش از یک سال از رونمایی سامانه الکترونیکی صدور مجوز کانونهای تبلیغاتی در هفتمین همایش میگذرد و اینک کارشناسان و معاونان فرهنگی ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آن را گامی مؤثر و پویا در خصوص ارتقای وضعیت تبلیغات کشور معرفی میکنند.
سعید فرجی رئیس اداره فرهنگی، مطبوعاتی و تبلیغات استان مرکزی درباره سامانه صدور مجوز در یک سال گذشته میگوید: "راهاندازی این سامانه حرکتی ارزنده به شمار میرود که صدور مجوزهای کانونهای تبلیغاتی را تسریع کرده و بهبود بخشیده و مانع فعالیت اداری وقتگیر و انرژیبر در این حوزه شده است."
احمدرضا نداف معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس نیز درباره این سامانه اظهار میکند: "سامانه صدور مجوز امکان ارتباط سریع و همچنین یکسان سازی روند صدور مجوز را در سراسر کشور فراهم کرده است؛ متحدالشکل شدن مجوزها، اطلاع کامل دفتر تبلیغات و اطلاعرسانی از مجوزهای صادر شده و وضعیت کانونها و تهیه بانک اطلاعاتی جامع از کانون های سراسر کشور از مزایای این سامانه و بهره گیری از این نرمافزار است که اثر مطلوب آن به خوبی دیده میشود."
اکبریان معاون فرهنگی استان چهار محال و بختیاری نیز راه اندازی این سامانه الکترونیکی را گامی مثبت ارزیابی میکند و میگوید:" راه اندازی سامانه تبلیغ، کار بسیار اندیشمندانه ای است که باعث تسریع در انجام امور و یکسان سازی صدور مجوز در کشور شده است."
سامانه الکترونیکی تبلیغ، اعتبار مجوز کانونهای تبلیغاتی را بالا برده است
هادی فیض منش، معاون امور فرهنگی و هنری استان همدان نیز درباره این سامانه میگوید: "سامانه تبلیغ اقدام به جایی بود که به یکپارچه سازی صدور مجوزها کمک چشمگیری کرد و جا دارد بهروزرسانی آن در اولویت قرار گیرد تا به مرور، روند صدور مجوزها تسریع و ابهامات و مسائل پیرامون آن در تمام استانهای کشور برطرف شود."
علی اسلامی کارشناس تبلیغات استان چهارمحال و بختیاری نیز اظهار میکند:" هرچند راه اندازی و به کارگیری این سامانه باعث افزایش حجم کار در روند صدور مجوز ها شد، اما قابلیتهای بسیار این نرم افزار موجب تسریع امور شده و اعتبار پروانههای صادره را بالابرده است. همچنین با به کارگیری این سامانه شاهد دقت عمل بیشتری در روند صدور پروانه های فعالیت در شهرستانها و حضور افراد متخصص در عرصه تبلیغات برای اخذ مجوز های لازم هستیم."
این گزارش سعی دارد تا به نظرات اکثر کارشناسان تبلیغات و معاونان فرهنگی درباره برپایی نهمین همایش «کارشناسان تبلیغات و معاونان فرهنگی» بپردازد، از این رو، در گزارشهای بعدی نیز به بررسی سخنان و نظرات کارشناسان و معاونان فرهنگی استانها خواهیم پرداخت که میتوانید به زودی این گزارشها را از همین پایگاه اطلاع رسانی مشاهده و مطالعه کنید.