شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- نخستین روز سومین گردهمایی آموزشی مدیران و کارشناسان روابط عمومی با حضور اعضای هیئت رئیسه شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان ،مدیران وکارشناسان روابط عمومی استان ها در مرکز پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد.
به گزارش شارا به نقل از روابط عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور ، مهندس اخوان عبدالهیان رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خراسان رضوی ضمن خوش امدگویی به میهمانان، بر اعتمادسازی بین سازمانهای نظام مهندسی ساختمان، اعضا و مسوولان تاکید کرد.
وی افزود: اگر هدف ما ارتقای جایگاه مهندسان و تاثیرگذاری در کیفیت پروژهها است، هر نظام مهندسی برای رسیدن به این اهداف باید برنامههایی داشته باشد و در این راستا نقش روابط عمومی در تجلی و رسیدن به غایت اهداف بسیار مهم است و برای نیل به این اهداف، هیات مدیرهها و روسای سازمانها باید به این موضوع باور داشته باشند که روباط عمومی با ایجاد تعامل و رابطه با اعضا و کارکنان، میتواند بسیار موثر باشد.
وی بر این نکته تاکید کرد که مسوولان از ما خدمات مناسب میخواهند و مردم از ما امنیت و کیفیت ساخت و ساز و اعضا نیز شفافیت در اطلاعرسانی، صداقت در گفتار و عمل و دفاع از حقوقشان به شکلی مناسب را خواستارند و همهی اینها نشان میدهد که روابط عمومی نقش بسیار مهمی در اطلاعیابی و اطلاعرسانی دارد.
اخوان عبدالهیان تصریح کرد: طبق مصوبهای در هیات مدیره شورای مرکزی، هر روابط عمومی بودجه مشخصی دارد و برای تمام استانها رابط مشخص شده تا با روابط عمومی و بینالملل شورای مرکزی در ارتباط باشند.
نمونه فعالیت روابط عمومی سازمان نظام مهندسی
رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خراسان رضوی برای نشان دادن اهمیت روابط عمومی به حادثهای که حدود سه سال پیش در گلبهار شهرکی در 30 کیلومتری مشهد روی داد اشاره کرد و گفت: چهل هزار واحد مسکونی مسکن مهر در این شهرک ساخته شده و ساختمانی در مرحله اسکلت در آنجا فروریخت که در اثر آن دو نفر از کارگران جان خود را از دست دادند و مثل همیشه بدون درنگ، مهندس ناظر مقصر اصلی اعلام شد.
حتی یکی از نمایندگان مجلس نیز گفته بود که مهندس ناظر مقصر اصلی این حادثه است اما روابط عمومی سازمان با تلاش خود این تهدید را به فرصت تبدیل کرد. در این راستا سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خراسان رضوی پس از بررسی متوجه شد که مهندسان و مجری خارج از ضوابط سازمان انتخاب شده و سازمان هیچ نقشی در حادثه نداشته است. ب
نابراین سازمان با ارایه گزارش دقیق از مراحل مختلف ساخت و ساز، نماینده مجلس را متقاعد کرد که علل واقعی حادثه کاملاً بررسی شده و پرونده در مسیر مناسب قرار گیرد و حتی دو روز بعد، نماینده مجلس اصلاحیهای فرستاد و به این ترتیب سازمان در نقش مدعیالعموم ظاهر شده و توانست به خوبی از مهندس ناظر دفاع کند.
اخوان در پایان سخنان خود بر داشتن رابطه مناسب و تعامل با قوه قضاییه، نمایندگان مجلس و مسوولان در جهت دفاع از حقوق مهندسان بویژه مهندسان ناظر تاکید کرد.
نقش آموزش در توسعه روابط عمومی سازمان نظام مهندسی
دکتر مهدی اژدری مقدم عضو شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور نیز بر نقش کلیدی روابط عمومیها تاکید کرد و نقش آموزش و پژوهش و ارتباط آن با روابط عمومیها را پررنگ دانست.
وی به رشد تکنولوژی، وسایل ارتباط جمعی و شبکههای اجتماعی اشاره و اظهار کرد: کمتر سازمانی وجود دارد که به روابط عمومی و ارایه نقطه نظرات نیاز نداشته باشد.
نقش روابط عمومی در سازمان نظام مهندسی کشور
وی گفت: 250 هزار نفر مهندس، عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان هستند که در امر ساخت و ساز، خدمات زیادی به مردم ارایه میکنند ولی یکی از مظلومترین سازمانهای متولی امر ساختمان است و این مساله بیانگر نیاز به فعالیت مستمر و فرهنگی مسوولان روابط عمومی است که برای این مظلومیتزدایی فکری اساسی کنند و با تعامل و اطلاعرسانی درست، تهدیدها را به فرصت تبدیل کنند.
روابط عمومی در سند چشم انداز کشور
دکتر ژدری مقدم با اشاره به اینکه در دنیای امروز، روابط عمومی، صرفاً ارایه خبر نیست، افزود: امروزه دامنه فعالیتهای روابط عمومی بسیار وسیع و گسترده است و نمود آن در سند چشمانداز سازمان و به تبع آن در پیشنویس سند چشمانداز روابط عمومی سازمانهای استانها دیده شده است.
وی قانون را راهنما و کتاب اصلی برای فعالیت روابط عمومیها دانست و گفت: مواد 2، 15 و 21 قانون عملاً بیانگر نقش و وظایف هیات مدیرهها است و نقش آموزش و پژوهش در همهی این مواد بسیار پررنگ و اساسی است.
|