درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
چهارشنبه، 26 اردیبهشت 1403 - 14:05   

فراخوان دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی

  فراخوان دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی


ادامه ادامه مطلب یک

۷ اصل حمایتی در روابط

  ۷ اصل حمایتی در روابط


ادامه ادامه مطلب دو

برنامه‌های انجمن متخصصان روابط‌عمومی به مناسبت روز روابط‌عمومی

  برنامه‌های انجمن متخصصان روابط‌عمومی به مناسبت روز روابط‌عمومی


ادامه ادامه مطلب سه

فناوری، پایان شکست فتوشاپ

  فناوری، پایان شکست فتوشاپ


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  ضرورت گذر از ارتباطات سنتی و حرکت به سمت اطلاع‌رسانی نوین
  چشم‌انداز روابط‌عمومی در ایران: امید یا چالش؟
  پایگاه و جایگاه روابط‌عمومی در ایران
  ۲۷ اردیبهشت روز ملی ارتباطات و روابط‌عمومی
  نقش روابط‌عمومی در جهش تولید با مشارکت مردم
  بیانیه انجمن متخصصان روابط‌عمومی به مناسبت روز ملی ارتباطات و روابط‌عمومی
  درک جعل عمیق و راه‌های مقابله با آن
  قانون کارما: هر چه بکاریم همان را درو می‌کنیم
  هفت اشتباه زبان بدن
  برندسازی کارفرمایی برای استارتاپ ها
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 6055صفحه نخست » دوشنبه، 22 مهر 1392 - 05:52
رویکرد مسبب فیلترینگ شبکه های اجتماعی
شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)-
  

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)، دکتر حمید ضیایی پرور- اخیرا همایشی در تهران برگزار شد که موضوع اصلی آن شبکه های اجتماعی مجازی بود.
چند تن از مسئولان دولتی و استادان دانشگاه در این همایش سخنرانی کردند. برگزار کننده این همایش نیز جهاد دانشگاهی بود . پیشتر نیز همایش هایی در زمینه شبکه های اجتماعی مجازی در ایران برگزار شده بود اما ویژگی اصلی این همایش ، سازماندهی آن توسط نهادی دولتی و حضور مسئولان دولت در آن بود.


تا همین اواخر شبکه های اجتماعی یکسره به عنوان تهدید تلقی و قلمداد می شدند، مسدود سازی دسترسی به این شبکه ها یا همان فیلترینگ شبکه های مذکور با همین رویکرد صورت گرفته بود . بخش عمده دغدغه های مسئولانی که این شبکه ها را تهدید می انگارند به مسایل امنیتی و اخلاقی مرتبط می شود. شاید برخی تحولات سیاسی و امنیتی در سال های گذشته ، دلیلی بر این رویکرد بود اما اکنون در فضای آرامی که بر کشور حکمفرما است دلیل موجهی برای ادامه این رویکرد وجود ندارد به ویژه اینکه این شبکه ها توان و ظرفیت آن را دارند که به فرصت تبدیل شوند.


نقش بی بدیل این شبکه ها و استفاده جوانان کشورهای اسلامی از آنها برای ایجاد آگاهی و انقلابها و جنبش های موسوم به بیداری اسلامی در منطقه شمال آفریقا و خاور میانه نمونه هایی از استفاده مردمی از فرصتهای ایجاد شده توسط شبکه های اجتماعی مجازی به شمار می رود.


در ایران نیز دو نمونه برجسته کمپین مبارزه با تحریف نام خلیج فارس و کمپین جین از جمله مواردی هستند که قابلیت این شبکه ها برای دفاع از منافع ملی و تمامیت ارضی و هویت دینی و ملی کشور را نشان دادند.


به ویژه در ماجرای اخیر کمپین جین که واکنشی آشکار از سوی میلیون ها کاربر اینترنتی ایران علیه نخست وزیر رژیم صهیونیستی بود، می توان اتحاد و یگانگی ایرانیان را از هر طریف و تفکر سیاسی و اجتماعی مشاهده کرد. در حقیقت اگر در چارچوب جنگ نرم به دنبال دفاع موثر از مرزهای دیجیتالی کشور هستیم، شبکه های اجتماعی مجازی چه با منشا داخلی و چه با منشا خارجی بهترین فضا برای این دفاع و یا پدافند غیر عامل سایبری هستند. سربازان و افسران این جنگ نرم نیز میلیونها کاربر اینترنت در ایران هستند که در چنین مواقعی به طور خودجوش و البته با عبور از موانع و سیم های خارداری که توسط نیروهای خودی در مقابل آنها ایجاد شده به مقابله با دشمن می پردازند.


جالب ترین نکته در این ماجرا این است که میلیونها پیام و عکس و کامنت و توئیت که از طریق این شبکه ها در روزهای اخیر منتشر شده و حتی صفحه شخصی نخست وزیر رژیم صهیونیستی نیز توسط کاربران ایرانی با عکس هایی از نحوه پوشش آزادانه ایرانی ها از جمله استفاده از شلوارهای جین بمباران شده، با ابتکارهای شخصی این کاربران و با هزینه و انرژی شخصی خودشان تولید و ارسال شده است و بازتابهای رسانه ای گسترده ای در در سراسر جهان و حتی رسانه های رژیم صهیونیستی داشته است .


در این ماجرا دستگاه های دولتی نه تنها نقشی و کمکی نداشته اند بلکه با تداوم وضعیت فیلترینگ شبکه های اجتماعی عملا بر دست و پای این افسران و سربازان جنگ نرم غل و زنجیر نیز افکنده اند.
این تجربه نشان داد که شبکه های اجتماعی مجازی نه تنها تهدید نیستند بلکه فضایی برای فرصت سازی و اطلاع رسانی آگاهانه از ایران و دفاع از مواضع به حق ایران در محافل جهانی به شمار می روند. همچنین استفاده از این شبکه ها برای ارتباط مستقیم با ملتها ، بخشی از دیپلماسی عمومی به شمار می رود که از سوی برخی از سیاستمداران ایرانی به شکل هوشمندانه ای دنبال می شود.
...............
نویسنده: دکتر حمید ضیایی پرور "استاد علوم ارتباطات"
منبع : سایت خبرنگار
لینک یادداشت: http://reporter.ir/1392/07/21/000233.php

   
  

اخبار مرتبط:

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  ۷ اصل حمایتی در روابط


  درک جعل عمیق و راه‌های مقابله با آن


  4 نکته برای ایجاد برندسازی کارفرمایی استارتاپ شما


  گاهی به چیزی فراتر از نیازهای جسمانی توجه کن


  چالش‌های پوشش خبری و راهکارهای رفع آن


  هفت اشتباه زبان بدن


  قانون کارما: هر چه بکاریم همان را درو می‌کنیم


  برندسازی کارفرمایی برای استارتاپ ها


  چند نکته در مورد بهترین راه برای نوشتن بیانیه مطبوعاتی


  چرا «روز ملی ارتباطات و روابط عمومی» و «روز جهانی ارتباطات و جامعه اطلاعاتی» از تقویم رسمی کشور حذف شد؟


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد