شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- تلاش برای گسترش بانکداری الکترونیک در کشور که سالهاست در دستورکار بانک مرکزی و مسئولان بانکها قرار گرفته،
به گزارش شارا به نقل از گسترش آنلاین، شاید تاحد زیادی توانسته افراد را تشویق به استفاده از دستگاههای خودپرداز و دیگر ابزارهای الکترونیک بانکی کند و باعث پیشرفت بانکداری الکترونیک در کشورمان شود، اما تا رسیدن به نقطه مطلوب، راه درازی پیشروی این سیستم است، چراکه هنوز بسیاری از افراد هستند که در امور مالی و بانکیشان از تمامی ابزارهای نوین بانکی بهره نمیگیرند. کارشناسان نبود فرهنگسازی مناسب و اطلاعرسانی را مانعی مهم بر سر راه توسعه بانکداری الکترونیک در کشور میدانند و بر این باورند که این عامل باعث شده مردم از مزیتهای بانکداری نوین در کشور غافل و نسبت به برخی از این ابزارها بیاعتماد باشند. کارشناسان براین باورند که در کنار فرهنگسازی باید همچنان در جهت توسعه و روزآمدی ابزارهای الکترونیک بانکی اقدام شود.
در همین رابطه محمدتقی چهرودی، مدیر امور فناوری و اطلاعات بانک کارآفرین، ناکافی بودن فرهنگسازی و اطلاعرسانی را عامل عدم استفاده کامل از ابزارهای الکترونیک بانکی دانست و گفت: ابزارهای نوین بانکداری درکشور طی سالهای اخیر همچون دیگر کشورها از رشد و توسعه مناسبی برخوردار بوده است، اما بعضا شاهد هستیم که مردم هنوز در امور مالی و بانکی خود از تمامی ابزارها استفاده نمیکنند که دلیل این امر را میتوان در عدم فرهنگسازی درست در این بخش دانست.
وی با بیان اینکه طی سالهای اخیر با تلاشهایی که صورت گرفته، امکانات نسبتا کافی در بخش بانکداری الکترونیک فراهم شده که استفاده از این امکانات میتواند افراد را برای حضور در شعب بانکها بینیاز کند، تصریح کرد: افراد امروزه میتوانند پرداخت قبوض، پرداخت عوارض، خریدهای روزانه، پرداخت اقساط و... را از طریق ابزارهای الکترونیکی و به صورت اینترنتی یا خودپرداز انجام دهند که این امر باعث کاهش هزینه و صرفهجویی در وقت افراد میشود.
این کارشناس با تاکید بر اینکه برای توسعه و همهگیر شدن استفاده از ابزارهای الکترونیک در کشور باید در جهت فرهنگسازی و جلب اعتماد مردم نسبت به این ابزارها اقدام شود، افزود: در حال حاضر یکی از موانعی که بر سر راه توسعه بانکداری الکترونیک درکشور وجود دارد، عدم اعتماد به برخی از این ابزارهاست که بانکها باید با اطلاعرسانی و آگاهسازی افراد در این راستا اقدام کنند، البته این امر تاحدودی زمانبر است.چهرودی با اشاره به اینکه در بخش سختافزاری و ابزارهای بانکی، ایران نسبتا همگام با کشورهای دیگر در حال توسعه است، گفت: فقط باید شرایطی را ایجاد کرد تا جهت فرهنگسازی اقدامهایی نیز انجام شود، البته در این بخش هم میتوان گفت که کارهای مثبتی صورت گرفته و تعداد بالای تراکنشهای بانکی و افزایش کارتهای بانکی نشانگر استفاده بیشتر از این ابزارهاست.
علیرضا سفیدپور معاون طراحی محصولات الکترونیک بانک اقتصاد نوین هم در این رابطه با تاکید براینکه طی سالهای اخیر پیشرفتهای خوبی در زمینه بانکداری الکترونیک صورت گرفته و ایران در این بخش نسبت به دیگر کشورها از جایگاه مناسبی برخوردار است، افزود: اما با توجه به پیشرفت فناوری و ضرورت همگام شدن همه بخشها با این فرآیند، ضروری است که در بخش بانکداری الکترونیک هم تغییرات متناسب با این پیشرفتها انجام شود و در جهت بهروزآوری ابزارهای نوین بانکی اقدام شود.
وی به توسعه فرهنگسازی و اعتمادسازی بین افراد برای استفاده از ابزارهای نوین بانکی اشاره کرد و گفت: درصورتیکه مردم با مزیتهای این ابزارها آشنایی کافی داشته باشند و اعتمادسازی لازم درباره استفاده این ابزارها انجام شود، میتوان به توسعه این ابزارها و بهرهگیری از خدمات نوین بانکی امیدوار شد.به گفته سفیدپور، در سالهای اخیر پیشرفتهای خوبی در زمینه بانکداری الکترونیکی انجام شده است که اگر اقدامهای لازم در زمینه توسعه بیشتر این بخش صورت گیرد و محصولات جدید در این زمینه طراحی شود، در آینده نه چندان دور، بخش بانکداری الکترونیک از توسعه و گسترش بیشتری برخوردار خواهد شد.فرنود حسنی یکی دیگر از کارشناسان حوزه بانکداری الکترونیک هم، در این زمینه گفت: اگر سیستم بانکداری دارای زیرساخت مناسب، امکانات و تجهیزات فنی مناسب نباشد و از متخصصان مناسب برای راهاندازی این سیستمها بهره گرفته نشود، مشتریان بانکداری الکترونیک نخواهند توانست به خوبی از این ابزارها بهرهمند شوند و مشکلات همچنان به قوت خود باقی خواهند ماند.
وی تصریح کرد: برای تحقق کامل بانکداری نوین باید علاوه بر فرهنگسازی و بسترسازی مناسب و آموزش افراد جامعه، با تقویت زیرساختهای فیزیکی از قبیل سرعت اینترنت، بالا بردن ضریب امنیتی سیستم خدمات الکترونیک بانکی بخشی از مشکلات موجود را رفع کرده و مردم را به استفاده مناسب و راحتتر از خدمات الکترونیک بانکها ترغیب کرد.
حسنی بر این باور است که توسعه فناوری اطلاعات (IT) در بهبود عملکرد سیستم بانکی بسیار موثراست و با استفاده از ابزارهای الکترونیک بانکی میتوان خدمات بیشتر و بهتری به مشتریان ارائه داد، چراکه در این شرایط، حضور فیزیکی در بانک کاهش مییابد و معاملات آسانتر میشود.وی به بحث فرهنگسازی اشاره کرد و گفت: باید در این زمینه اقدامهای اساسی صورت گیرد تا مردم به جای دریافت پول نقد، برای انجام معاملات روزانه خود از ابزارهای دیگر بانکی همچون دستگاههای کارتخوان یا اینترنت و موبایل استفاده کنند.
|