اشاره
شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- دکتر هادی کمرئی یکی از مدیران فعال و خلاق در حوزه روابطعمومی است، مدیر کل روابط عمومی بانک توسعه تعاون که به تازگی به عنوان رئیس انجمن متخصصان روابطعمومی انتخاب شد.
شارا مصاحبه اختصاصی با دکتر کمرئی انجام داده که مخاطبان با دیدگاه ها و نظرات این مدیر بیش از پیش آشنا شوند.
در ابتدا اهمیت و جایگاه روابطعمومی در سازمانها را جویا شدیم، کمرئی هم روابطعمومی را حلقه واسط میان مردم و دولت دانست. از وی درمورد دستاوردهای انجمن متخصصان روابطعمومی و نقش و جایگاه آن در کشور جویا شدیم.
در انتها هم رئیس انجمن متخصصان روابطعمومی به برنامه های آینده انجمن اشاره کرد که در ادامه مصاحبه کامل آن آمده است...
امروز جایگاه و اهمیت حرفه روابط عمومی به چه شکل است؟
ارتباطات یکی از بنیادی ترین دانش ها و مهمترین عوامل پیشرفت انسان امروزی و شالوده و اساس دیگر علوم قرن حاضر است. امروز عصر اطلاع رسانی است و رابطه ای معنادار میان قدرت اطلاع رسانی حکومت ها با جایگاه آنها در جهان وجود دارد. در واقع امروز نمی توان کشوری قدرتمند را دید که از نظر ارتباطات ضعیف باشد. حکومت در چنین جهانی بدون بهره مندی از روابط عمومی ممکن نیست و هر حکومتی باید در کنار برنامه های خود، نگاهی نیز به روابط عمومی داشته باشد و در واقع امروز اگر جنگی باشد؛ در درجه اول جنگ ارتباطات است.
در تعریف کلان تر می توان گفت با عنایت به این که یکی از ویژگیهای حکومتهای مردمی، کاهش فاصله میان دولتمردان و اقشار مختلف مردم است، ارتباط مستقیم مبتنی بر اعتماد، احترام و منافع متقابل مشترک کارگزاران حکومت با مردم امری لازم به نظر می آید؛ ارتقای سطح ارتباط، همدلی، تفاهم، همکاری و توسعه نهادهای ارتباطی بین دولت و ملت یک ضرورت اساسی است.
واحدهای روابط عمومی سازمان ها و نیز رسانههای همگانی از بهترین نهادهای ارتباط بین دولت و مردمند آنها را میتوان حلقه واسط میان مردم و دولت دانست، روابط عمومی هنر مردمداری و هنر ایجاد ارتباط اثربخش بین سازمان و مخاطب می باشد و از مهمترین وظایف آن اطلاع رسانی و آگاه ساختن مردم و بازتاباندن اطلاعات و سلیقههای مردم به مسئولان است.
امروزه نقش روابط عمومی ها در کمک به تصمیم گیری های مدیریتی و استراتژیک یک سازمان نقشی در خور توجه است. تبدیل روابط عمومی به ابزار مدیریتی برای فعالیت های حرفه ای، از مشخصه های جدید روابط عمومی در قرن حاضر است. بنابراین، از نقاط برجسته و ممتاز در مدیریت استراتژیک، تأکید بر محیط برون سازمانی و حتی جهانی است و در واقع، منظور از وظایف استراتژیک روابط عمومی، دخالت در روند تصمیم گیری سازمان است.
روابطعمومی بخش مهمی از سازمان است و همچون زبان گویایی است که سعی می کند بواسطه فلسفه عمومی سازمان، وظایفی همچون اطلاعرسانی، اطلاعیابی، پاسخگویی، شناخت افکار عمومی، شناخت و تجزیه و تحلیل نقاط قوت، ضعف ها، فرصت ها و محدودیت ها را بر عهده بگیرد و در یک رویکرد حرفه ای با پیشگیری از محدودیت ها، بهترین استفاده را از فرصت ها برای تحقق اهداف سازمان و منافع جامعه ببرد.
نقش و جایگاه انجمن متخصصان روابط عمومی جهت ارتقای روابط عمومی کشور را چگونه ارزیابی میکنید؟
صنعت روابط عمومی در طی دهه اخیر، تحولات بنیادی پرشتابی را پشت سر گذاشته که عمدتاً به خاطر دسترسی به جوامع جدید یا رسانه اجتماعی و ابزارهای مرتبط به آن بوده است.
توجه ویژه به روابط عمومی، به عنوان نهادی که می تواند به صورت نظام مند، برنامه ریزی شده و سنجیده در جهت ایجاد، حفظ و گسترش تعامل و تفاهم مدیران با کارکنان اقدام کند، بسیار حائز اهمیت است. بنابراین وجود انجمن متخصصان به عنوان به عنوان یک نهادی تخصصی در جهت هم افزایی فکری و تبادل تجربیات حرفه ای توانسته طرح جامع نظام مندی در این حیطه در سازمان های کشور بوجود بیاورد و به نوعی نیازهای اجتماعی افراد جامعه را مرتفع سازد.
از آنجایی که روابط عمومی پدیده ای اجتماعی است که با ارزش ها، سازمان اجتماعی، قدرت، گفتمان و خردجمعی و کنش جمعی سر وکار دارد، این انجمن توانسته در راستای انجام وظایف ذاتی خود هم ابعاد تئوریک و هم عملی این رشته و حرفه را در جامعه عینیت و تداوم بخشد و خط بطلانی بر روی مناسبات تعارف آمیز و ناسالمی که بعضاً شاهد آن هستیم بکشد و زمینه های تولید و اصلاح و پیشرفت نهاد روابط عمومی در جامعه را فراهم آورد.
انجمن متخصصان با حضور اساتید برجسته روابط عمومی، مدیران با تجربه و افراد متخصص این فن، نمایندگان انجمن ها و مؤسسات خصوصی توانسته فرصتی را برای بررسی مشکلات موجود روابط عمومی در کشور فراهم آورد و تا حدودی بسیار زیادی دغدغه های آنها را مرتفع سازد.
با وجود این نظام در کشور مسایل و مطالبات مربوط به ارتباطات و روابط عمومی های کشور به طور قانونی و حرفه ای مورد بررسی و تصمیم سازی قرار گرفته و به این ترتیب کارمندان و دست اندرکاران روابط عمومی توانسته اند مأمن و مکانی برای خود داشته باشند و فعالیت های حرفه ای خود را در به نحو احسن و شایسته انجام دهند. تشکیل این انجمن تاکنون توانسته کمک شایانی به توسعه دانش روابط عمومی در کشور نماید و به نوعی موجب هماهنگی و انسجام بین اعضا و کارگزاران این رشته در کشور فراهم آمده است.
دستاوردهای ملموس انجمن متخصصان برای روابط عمومی در سال های گذشته چه بوده است؟
یکی از دستاور دهای ملموس و قابل اشاره انجمن متخصصان، برگزاری سالیانه و مداوم گردهمایی و همایش های مربوط به حرفه روابط عمومی است که مخاطبان اصلی آن متخصصان، مدیران و کارشناسان روابط عمومی سازمان هاست که همه ساله گرد هم می آیند و مشکلات و چالش های این بخش را مورد بررسی قرار می دهند و به ایراد نقطه نظرات و مقالات علمی خود می پردازند که این روند تاکنون نتایج مثبتی در پی داشته و با ایجاد عرصه رقابتی در بین سازمان و ارگان های ذینفع به نوعی مدیران و کارشناسان این امر را ترغیب نموده که بدنبال ارتقاء دانش و توانمندی های حرفه ای خود باشند.
همچنین تدوین بسته پیشنهادی اعتلای روابط عمومی در ایران یکی از این فعالیت های تاثیرگذار است که برای نخستین بار تهیه و منتشر شد و در اختیار مسئولان قرار گرفت. انتشار کتاب های کاربردی یکی دیگر از این فعالیت هاست و در حوزه های آموزش و سیاست گذاری فعالیت های مختلفی صورت گرفته که علاقمندان می توانند برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت انجمن رجوع نمایند.
برنامه شما برای آینده انجمن چیست؟
هر کار مؤثر و صحیحی در روابط عمومی نیازمند جریان منظم وکارآمد است که آغاز آن با تحقیق و پژوهش شروع می شود وعلیرغم وقوف همگان بر این مطلب متأسفانه در این حوزه در جهت اعتماد سازی کم کاری هایی صورت گرفته است. اگرچه تلاش هایی نیز به صورت پراکنده انجام شده، اما کافی نبوده است. به طور مثال در برگزاری جشنواره ها همواره تلاش بر این بود که همه گروه ها به مشارکت دعوت شوند چه در تدریس، چه در داوری، چه در اداره جشنواره اما به نظر در این رابطه کار و حمایت کافی صورت نگرفته است.
یکی از کارهای آینده در این انجمن تجدید نظر در روند برنامه های گذشته و ارائه برنامه های جدید و منسجم جهت همراهی و نزدیکی بیشتر میان متخصصان این امر می باشد. از دیگر مشکلاتی که تاکنون انجمن متخصصان با آن دسته و پنجه نرم کرده است این موضوع می باشد که این انجمن متأسفانه عضو فعالی به حساب نمی آید و گواهی های این انجمن و درس های علمی و آموزشی وفرهنگی در آن جایگاه واقعی خود را پیدا نکرده است که ما در صدد هستیم تا بتوانیم جایگاه واقعی انجمن متخصصان روابط عمومی را در سطح کشور و سازمان های ذیربط ارتقا دهیم.
|