بررسی ورتبه بندی عناصر آمیخته ترفیع بر جذب مشتریان بانک سپه
نویسندگان :
دکتر حامد حق طلب
محمد سروریان
استاد یار،عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی ،واحد تربت جام
دانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی(گرایش بازاریابی) ،دانشگاه آزاد اسلامی،واحد تربت جام
sarvaryanm@yahoo.com
شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- یکی از مهمترین منابع سازمانها بودجه در اختیار آنها است که معمولاً یکی از اقلام این بودجه به فعالیتهای ترفیعی شرکتها اختصاص مییابد. ولی عموماً سازمانها کمتر به اثربخشی شیوه های ترفیعی خود توجه مینمایند. در نتیجه ممکن است علیرغم صرف هزینههای زیاد، به نتایج مطلوب دست پیدا نکنند. لذا برای اطمینان کافی از اثر بخشی شیوه های ترفیعی، قبل از صرف هزینههای آن میبایست اقداماتی صورت پذیرد که از مهمترین آنها می توان به تعیین آمیخته ترفیع اشاره نمود در این پژوهش به بررسی و رتبه بندی تاثیر عناصر آمیخته ترفیع بر جذب مشتریان درشعب بانک سپه شهر قم پرداخته و باتوجه به پاسخ های داده شده به پرسشنامه ها (محقق ساخته) توسط مشتریان پاسخها از روش آزمون t تک گروهی به وسیله نرم افزار spss مورد تجزیه وتحلیل واقع می گردد و با تایید تمامی فرضیه های پژوهش از طریق آزمون مذکور محقق به این نتیجه می رسد که کلیه عناصر آمیخته ترفیع بر جذب مشتریان بانک سپه در شهر قم تاثیر معنا داری دارد .و در نهایت با توجه به میانگین های بدست آمده در آزمون t تک گروهی نتیجه می گیریم: بیشترین تاثیر بر جذب مشتری از بین آمیخته ترفیع به ترتیب مربوط به فروشندگی شخصی، تبلیغات غیر شخصی، ابزارهای پیشبرد فروش وبازاریابی مستقیم می باشد.و روابط عمومی کمترین تاثیر را بر جذب مشتریان بانک سپه در شهر قم دارد.
واژگان کلیدی: آمیخته ترفیع ،جذب مشتری ، تبلیغات غیر شخصی، ابزارهای پیشبرد فروش، روابط عمومی، فروشندگی شخصی، بازاریابی مستقیم
مقدمه:
با توجه به تاسیس بانکها و نهادهای اقتصادی و مالی خصوصی مانند بانکهای خصوصی، موسسات مالی اعتباری و صندوق ها ،به نظرمی رسد رقابت دربین موسسات مالی وبانکها در حال افزایش است و برای هر بنگاه اقتصادی بدست آوردن مشتریان جدید می تواند از اهمیت ویژه ای برخوردار باشد .لذا برای بانکها نیز به عنوان یک بنگاه اقتصادی پیاده سازی صحیح و دقیق عناصر آمیخته بازاریابی بسیار حائز اهمیت می باشد. یکی از عناصر مهم آمیخته بازاریابی در کسب و کار، ترفیع میباشد.
موفقیت یا عدم موفقیت بسیاری از سازمانها و شرکتها در گرو فعالیتهای ترفیعی وترویجی آنهاست. لذا بدلیل اهمیت و نقش مهم این امر، هرساله شاهد بالا رفتن بودجه ترفیعی در سازمانها و شرکتها میباشیم. اما پرداختن به امورترفیعی برای بسیاری از سازمانها و شرکتها تبدیل به یک عادت شده است بطوریکه معمولاً بدون در نظر گرفتن نتایج حاصل از تاثیر گذاری فعالیتهای ترفیعی ، هر سال بودجه بیشتری برای فعالیتهای ترفیعی و به خصوص تبلیغات خود تصویب نموده و هزینه مینمایند.و همین جهت گیری تبلیغی مستلزم هزینه، نه تنها هزینه ها راافزایش می دهد بلکه اگر با در نظر گرفتن اثر بخشی سایر عوامل ترفیعی صورت نگیرد ضررهای بسیار بالایی را به شرکت یا سازمان تحمیل می نماید. همچنین تصمیم راجع به انتخاب ترکیب آمیخته ترفیع نیز عموماً بدون بررسیهای کافی اتخاذ میشود.
پر واضح است که در چنین شرایطی مسئول امور بازاریابی وترفیعات هرسازمان یا شرکت بدون اطمینان لازم از اثربخشی ترفیعات ،نمی تواند ترکیب مناسبی را برای فعالیتهای ترفیعی خود به گونه ای در نظر بگیر د که حد اکثر اثر بخشی را داشته باشد و ممکن است برای آن هزینههای بسیاری صرف نماید در صورتیکه یک فعالیت ترفیعی دیگر می توانسته هزینه کمتر و اثر بخشی بیشتر را به دنبال داشته باشد.
از طرف دیگر مشاورین و شرکتهای تبلیغاتی نیز کمتر در مقام پاسخگویی در مقابل عملکرد خود قرار میگیرند چرا که اصولاً از ابتدا برای تبلیغ دهنده مشخص نبوده که هدف از صرف هزینه برای تبلیغ خود چه بوده است. معمولاً کوچکترین تغییرات، بعنوان مثال در جذب مشتری برای شرکت یا دیدگاه مردم نسبت به یک نام تجاری کافی است که ترفیع دهنده را از اثر بخشی ترفیع خود مطمئن سازد. در هر صورت هر تبلیغ دهندهای اقدام به تخصیص بودجه لازم و انتخاب پیام و رسانه برای تبلیغ خود خواهد نمود اما سوال اینجاست که کدام ترکیب از آمیخته ترفیع شرکتها و سازمانها را به اهداف خود که در اینجا جذب مشتری می باشد نزدیکتر میسازد؟