شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- کتاب همگرایی رسانهای و فناوریهای ارتباطی و اطلاعاتی تازهترین انتشارات الکترونیک دفتر مطالعات و برنامهریزی رسانهها است که خانم دکتر بیبیسادات میراسماعیلی نوشته شده است.
به گزارش روابط عمومی دفتر مطالعات و برنامهریزی رسانهها این کتاب با مقدمه دکتر سید وحید عقیلی دانشیار ارتباطات اجتماعی واحد علوم و تحقیقات همراه شده است نسخه چاپی ندارد و در4 فصل، 283 صفحه تدوین و تنظیم و رایگان در دسترس قرار داده شده ست. علاقهمندان میتوانند کتاب را پایان همین صفحه دریافت نمایند.
بنا بر این گزارش کتاب همگرایی رسانهای و فناوریهای ارتباطی و اطلاعاتی برگرفته از پایان نامهی دوره دکترای خانم میراسماعیلی به نحوی تهیه و تنظیم شده تا علاقهمندان را با مفاهیم و موضوعات همگرایی رسانهای، حوزه فناوریهای نوین ارتباطی، اقتصاد رسانه و همگرایی فنآورانه و نیز زمینهها، علل و پیامدهای آن، به طور عمیق آشنا سازد.
دکتر عقیلی در مقدمه خود برای کتاب آورده است: فنآوریهای نوین ارتباطی تأثیرات بسیار شگرفی را در حوزه کارکرد رسانههای جمعی و رسانههای سنّتی، اقتصاد رسانهها، علم اقتصاد، صنایع رسانهای، وضع قوانین و مقرّرات جدید، ایجاد بنگاههای جدید و نیز ادغام آنها، وضعیّت بازار و ساختار جدید آن، جهانیسازی، تغییر بازارهای سرمایه، تجارت بینالمللی محصولات رسانهای، کاربرد اجتماعی رسانههای بینالمللی و همگرایی فناورانه بوجود آوردهاند.
از میانه دهه آخر هزاره دوّم به بعد عمر فنآوریهای نوین به کمتر از 5 سال رسیده، که یکی از مهمترین دلایل آن سرعت بالای گسترش اینترنت است. تعداد کاربران اینترنت هر سال تقریبا 2 برابر میشود یا هر 2 سال سرعت پردازندههای کامپیوتریبه 2 برابر افزایش مییابد اما قیمت آنها نصف میشود و بدین ترتیب امکان دسترسی تعداد بیشتری از مردم به اطلاعات فراهم شده است. میانگین حجم اطّلاعاتی که مردم روزانه با آن سروکار دارند بیش از 60 برابر میانگین 3 دهه پیش است.
ظهور و گسترش فناوریهای نوین ارتباطی و تولید انبوه محتوای دیداری و شنیداری و جمع شدن و ازدیاد مخاطبان بیشمار و نهایتاً سرازیر شدن آگهیهای تجاری، راه را برای مطالعات اقتصادی رسانههموار کرد. از دیگر سوی، قدرت گرفتن بازار شرکتهای رسانهای و تسلّط آنها بر تولید، توزیع و فنآوری اطلاعات، به طور بالقوّه نفوذ این شرکتها بر دولتها را افزایش داده و منجر به تغییرات بسیاری در حوزه وضع قوانین، آزادسازی، هدایت سرمایهها به سوی تولید اطّلاعات و اخبار و برنامههای ماهوارهای و در نهایت ادغام جهانی شرکتهای رسانهای گردیده است.
جهانیسازی رسانهها و ادغام بینالمللی شرکتهای رسانهای باعث کاهش تنوّع، تکثّر، کیفیّت و استقلال محتوای دریافتی مخاطبان نیز شده است. تأثیر فنآوریهای نوین ارتباطی بر نظریههای ارتباطی و رسانههای جمعی میباشد که نه تنها این نظریهها را دگرگون ساخته، بلکه بر ارتباطات اجتماعی مردم کشورها، مناطق جغرافیایی و در نهایت ارتباطات بینالمللی در سطوح اجتماعی، فرهنگی و سیاسی تأثیر بسزایی گذاشته است.
فصل نخست کتاب، ضمن ارائه تعاریفی جامع از رسانههای نوین و ارتباطات جمعی و تفاوتهای بین رسانههای نوین و سنّتی به موضوع نظریه رسانههای نوین میپردازد و با تقسیمبندی همگرایی به انواع همگرایی رسانهای، همگرایی شبکه، همگرایی خدمات و تجهیزات و نهایتا کنشگران جدید این حوزه میپردازد.
فصل دوّم، اختصاص به همگرایی رسانهای و اقتصاد رسانهها داشته، و به تحوّلات تاریخی اقتصاد رسانه، چارچوب نظری رسانهها، علم اقتصاد، توسعه اقتصاد رسانهها، صنایع رسانهای، کالاهای رسانهای، رقابت، نیروی کار رسانهای، موضوعات مطرح در اقتصاد رسانهای، ویژگیهای اقتصاد اطّلاعات، تغییر بازار سرمایه، تجارت بینالمللی محصولات رسانهای و نهایتاً کاربردهای اجتماعی رسانههای بینالمللی میپردازد.
فصل سوّم، همگرایی رسانهای و سیاست رسانهها در اروپای غربی، به مفهوم سیاست رسانهها و مشکلات سازماندهی آنها در کشورهای عمده اروپای غربی و نهایتاً پیامدها و الزامات ناشی از آن در تنظیم و راهبری سیاستها میپردازد.
چهارم، همگرایی تکنولوژیک، که بیشتر به جنبههای فنّی همگرایی تکنولوژیک مربوط میشود به شبکه و ارتباطات، پروتکلها و طراحی ارتباطات، شبکههای بیسیم، تلفن همراه، سیر تکاملی شبکههای تلفن همراه، اینترنت و مشخّصات فنّی سینگالها در ارتباطات موبایل پیشرفته اختصاص دارد.
دریافت فایل کامل کتاب
|