شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران: رهبري سازماني پايدار در شرايط بحران و عدم‌قطعيت
شنبه، 8 اردیبهشت 1403 - 07:42     کد خبر: 52441

رهبران سازماني پايدار مي‌توانند به ايجاد يك جامعه عادلانه‌تر كمك كنند. هنگامي كه هر كس يك صدا و سهم در آينده داشته باشد، بيشتر احتمال دارد بتوان جامعه يا سازماني ايجاد كرد كه براي همه كار مي‌كند. يادمان باشد رهبري سازماني پايدار در همه شرايط به‌ويژه در زمان بحران و عدم‌اطمينان ضروري است. آنها مي‌توانند به ما در ايجاد اعتماد، ترويج نوآوري و ايجاد يك جامعه عادلانه‌تر كمك كنند. اگر مي‌خواهيم آينده‌اي بهتر براي همه ايجاد كنيم، بايد با توسعه رهبران سازماني پايدار شروع كنيم.

شبكه اطلاع‌رساني روابط‌عمومي‌ ايران (شارا) || جهان با تعدادي از بحران‌هاي به هم پيوسته، از جمله تغييرات آب و هوايي، نابرابري اقتصادي و بي‌ثباتي سياسي مواجه است. اين بحران‌ها احساس عدم‌اطمينان و اضطراب در مردم سراسر جهان ايجاد مي‌كند. با توجه به اين وضعيت، اتخاذ يك رويكرد پايدار براي رهبران سازمان مهم‌تر از هر زمان ديگري است. رهبري سازماني پايدار رويكرد متمايزي از رهبري سازماني است كه اثرات زيست محيطي، اجتماعي و اقتصادي تصميمات را در نظر مي‌گيرد.

 

رهبران سازماني پايدار متعهد به ايجاد آينده‌اي بهتر براي همه هستند و مايل به تصميم‌گيري‌هاي دشواري هستند كه ممكن است در كوتاه‌مدت مطلوب همگان نباشد. در زمان بحران و عدم‌اطمينان، رهبري سازماني پايدار مهم‌تر از هميشه است. هنگامي كه جهان با چالش‌هايي مواجه است، ضروري است كه رهبران سازماني ايفاي نقش كنند كه بتوانند ثبات و هدايت را فراهم كنند. رهبران سازماني پايدار مي‌توانند به ايجاد انعطاف‌پذيري و ايجاد يك جهان عادلانه‌تر و پايدار كمك كنند.


اهميت رهبري سازماني پايدار در زمان بحران

در زمان بحران، كاركنان براي راهنمايي و هدايت به رهبران كسب و كار خود نگاه مي‌كنند. رهبران سازماني پايدار مي‌توانند اين راهنمايي را با كمك به افراد براي درك چالش‌هايي كه با آن مواجه هستند و با طرح راه‌حل‌هايي پايدار و موثر ارائه دهند. به عنوان مثال، در طول پاندمي كوويد-۱۹، رهبران سازماني پايدار كمك كردند تا اطمينان حاصل شود كه مردم به غذا، مراقبت‌هاي بهداشتي و ساير خدمات ضروري دسترسي دارند. آنها همچنين به حمايت از كسب‌و‌كارها و كارگراني كه در طول پاندمي آسيب ديدند، كمك كردند.

 

 رهبران سازماني پايدار همچنين مي‌توانند به ايجاد انعطاف‌پذيري در مواجهه با بحران‌هاي آينده كمك كنند. با سرمايه‌گذاري در شيوه‌هاي پايدار مانند انرژي‌هاي تجديد‌پذير و زيرساخت‌هاي سبز، رهبران سازماني پايدار مي‌توانند به ايجاد يك جامعه انعطاف‌پذير‌تر كمك كنند كه قادر به مقاومت در برابر شوك‌ها و استرس‌ها باشد.


رهبران سازماني پايدار چه ويژگي‌هايي دارند؟

رهبران سازماني پايدار با ويژگي‌هاي زير مشخص مي‌شوند:

چشم‌انداز: رهبران سازماني پايدار چشم‌انداز روشني براي آينده‌اي بهتر دارند. آنها قادر به بيان اين ديدگاه به گونه‌اي هستند كه الهام‌بخش ديگران براي پيوستن به آنها در ايجاد يك جهان پايدارتر هستند.

شجاعت: رهبران سازماني پايدار از تصميم‌گيري‌هاي سخت نمي‌ترسند. آنها مايل به ايستادن براي آنچه به آن اعتقاد دارند هستند، حتي زماني كه اين تصميمات خيلي جذاب و مجبوب نيست.

يكپارچگي: رهبران سازماني پايدار صادق و قابل اعتماد هستند. آنها متعهد به انجام آنچه درست است هستند، حتي زماني كه دشوار است.

همدلي: رهبران سازماني پايدار قادر به درك و ارتباط با ديگران هستند. آنها قادر به ايجاد روابط و الهام بخشيدن به ديگران براي اقدام هستند.

سازگاري: رهبران سازماني پايدار قادر به انطباق با تغيير هستند. آنها مايل به يادگيري چيزهاي جديد و آزمودن ايده‌هاي جديد هستند.


رهبري سازماني پايدار با چه چالش‌هايي روبه‌رو است؟

اين رويكرد آسان نيست چرا كه نياز به يك تعهد بلندمدت و تمايل به مواجهه با چالش‌ها دارد. با اين حال، پاداش رهبري سازماني پايدار عالي است. آنها مي‌توانند به ايجاد دنياي بهتر براي همه كمك كنند و مي‌توانند ميراثي ماندگار به جا بگذارند.

برخي از چالش‌هاي رهبري سازماني پايدار عبارتند از:

طرز فكر كوتاه‌مدت: در كوتاه‌مدت، مي‌توان تصميماتي را كه پايدار نيستند و سودآورتر هستند، اتخاذكرد. رهبران سازماني پايدار بايد بتوانند ديگران را به مزاياي بلندمدت شيوه‌هاي پايدار متقاعد كنند.

كمبود منابع: شيوه‌هاي پايدار مي‌توانند گران‌تر از شيوه‌هاي ناپايدار باشند. رهبران سازماني پايدار بايد قادر به يافتن راه‌هايي براي تامين مالي ابتكارات پايدار باشند.

مقاومت در برابر تغيير: مردم اغلب در برابر تغيير مقاومت مي‌كنند، به‌ويژه هنگامي كه مربوط به عادات و شيوه زندگي آنها مي‌شود. رهبران سازماني پايدار بايد بتوانند مزاياي تغيير پايدار را به شيوه‌اي متقاعد‌كننده و الهام‌بخش بيان كنند.


آينده رهبري سازماني پايدار چگونه است؟

آينده رهبري سازماني پايدار روشن است. جهان به طور فزاينده‌اي از نياز به پايداري آگاه است و كسب‌و‌كارها و دولت‌ها شروع به برداشتن گام‌هايي براي رسيدگي به اين نياز مي‌كنند. رهبران سازماني پايدار در سال‌هاي آينده تقاضاي زيادي خواهند داشت. رهبري سازماني پايدار در زمان بحران و عدم‌اطمينان ضروري است. رهبران سازماني پايدار مي‌توانند راهنمايي و هدايت را فراهم كنند، انعطاف‌پذيري ايجاد كنند و يك جهان عادلانه‌تر و پايدار ايجاد كنند. اگر شما علاقه‌مند به تبديل شدن به يك رهبر سازماني پايدار هستيد، تعدادي از اقداماتي كه مي‌توانيد انجام دهيد شامل اين موارد است:

۱. درك قوي از چالش‌ها و فرصت‌هاي پايداري را توسعه دهيد. اين شامل درك اثرات زيست محيطي، اجتماعي و اقتصادي تصميمات ماست.

۲. مهارت‌ها و ويژگي‌هايي را كه براي رهبري پايدار ضروري است، توسعه دهيد. اين شامل مهارت‌هايي مانند چشم‌انداز، شجاعت، صداقت، همدلي و سازگاري است.

۳. مايل به اقدام و ايجاد تفاوت باشيد. اين به آن معني است كه مايل به به چالش كشيدن وضعيت موجود و تصميم‌گيري‌هاي سخت هستيد.

رهبري سازماني پايدار آسان نيست، اما ضروري است. اگر مي‌خواهيم آينده‌اي بهتر براي همه ايجاد كنيم، بايد با پرورش و توسعه رهبران سازماني پايدار شروع كنيم. رهبران سازماني پايدار مي‌توانند به ايجاد اعتماد و اطمينان در زمان عدم‌اطمينان كمك كنند. هنگامي كه كاركنان احساس كنند كه سازمان توسط كسي هدايت مي‌شود كه شايسته است و بهترين منافع را براي همگان در قلب و ذهن خود مي‌خواهد، بيشتر احتمال دارد كه مايل به همكاري و مشاركت با يكديگر براي حل مشكلات باشند. رهبران سازماني پايدار مي‌توانند به ترويج نوآوري و خلاقيت كمك كنند. هنگامي كه به كاركنان آزادي داده مي‌شود تا خارج از چارچوب فكر كنند و ايده‌هاي جديدي را مطرح كنند، احتمال بيشتري براي يافتن راه‌حل‌هايي براي چالش‌هايي كه با آن روبه‌رو هستند، وجود دارد.

رهبران سازماني پايدار مي‌توانند به ايجاد يك جامعه عادلانه‌تر كمك كنند. هنگامي كه هر كس يك صدا و سهم در آينده داشته باشد، بيشتر احتمال دارد بتوان جامعه يا سازماني ايجاد كرد كه براي همه كار مي‌كند. يادمان باشد رهبري سازماني پايدار در همه شرايط به‌ويژه در زمان بحران و عدم‌اطمينان ضروري است. آنها مي‌توانند به ما در ايجاد اعتماد، ترويج نوآوري و ايجاد يك جامعه عادلانه‌تر كمك كنند. اگر مي‌خواهيم آينده‌اي بهتر براي همه ايجاد كنيم، بايد با توسعه رهبران سازماني پايدار شروع كنيم.

 

گردآوري و تاليف: سيدمحمد اعظمي‌نژاد، مريم ميرصادقي

منابع: HBR-MIT SLOAN

 donya-e-eqtesad

انتهاي پيام/

 





 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


پیامک - فیس بوک - تویتر
نسخه اصلی - برگشت به خبرها