شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران: پايان وب؟ چه خبر است؟
شنبه، 8 اردیبهشت 1403 - 04:10     کد خبر: 54981

مقاله "پايان وب" توسط جوديت دونات و بروس اشناير، نگراني عميقي را در مورد تهديد هوش مصنوعي (AI) براي اكوسيستم آنلاين پيچيده‌اي كه به نويسندگان، هنرمندان و ساير سازندگان محتوا اجازه مي‌دهد تا به مخاطبان انساني دسترسي پيدا كنند، مطرح مي‌كند.

شبكه اطلاع‌رساني روابط‌عمومي‌ ايران (شارا) || مقاله "پايان وب" توسط جوديت دونات و بروس اشناير، نگراني عميقي را در مورد تهديد هوش مصنوعي (AI) براي اكوسيستم آنلاين پيچيده‌اي كه به نويسندگان، هنرمندان و ساير سازندگان محتوا اجازه مي‌دهد تا به مخاطبان انساني دسترسي پيدا كنند، مطرح مي‌كند.

استدلال آنها به اين شرح است:

انتشار: نقش اصلي آن اتصال نويسندگان به مخاطب است.

ناشران: به عنوان دروازه بان عمل مي‌كنند، محتوا را فيلتر كرده و "بهترين" را برجسته مي‌كنند.

نويسندگان: براي جلب توجه، كار خود را مطابق با معيارهاي ناشران تنظيم مي‌كنند.

نويسندگان بيان مي‌كنند كه هوش مصنوعي اين فرآيند را مختل مي‌كند. الگوريتم هاي هوش مصنوعي مي‌توانند:

محتواي با كيفيت پايين را به سرعت توليد كنند: اين امر نويسندگان انساني را تحت فشار قرار مي‌دهد تا براي جلب توجه، بيشتر كار كنند و در نهايت منجر به كاهش كيفيت كلي محتوا مي‌شود.

مخاطبان را دستكاري كنند: الگوريتم‌هاي هوش مصنوعي مي‌توانند علايق و نيازهاي كاربران را به طور دقيق تر از انسان‌ها شناسايي كنند و از اين طريق محتواي مضر و نادرست را به طور موثرتري پخش كنند.

تمركز قدرت در دستان تعداد كمي: شركت‌هاي بزرگ فناوري كه به هوش مصنوعي قدرتمند دسترسي دارند، مي‌توانند ترافيك و توجه را كنترل كنند و صداي منتقدان و افراد غيرهمفكر را خفه كنند.

در نهايت، دونات و اشناير هشدار مي‌دهند كه هوش مصنوعي مي‌تواند منجر به نابودي "وب باز" شود، فضايي كه زماني براي تبادل آزاد ايده‌ها و اطلاعات ارزشمند بود و به جاي آن، فضايي بسته و تحت سلطه منافع شركتي و دستكاري ايجاد شود.

آيا اين يك سناريوي محتمل است؟
نگراني‌هاي دونات و اشناير قابل تامل است. هوش مصنوعي پتانسيل تغيير چشمگير نحوه توليد و مصرف محتوا را دارد. با اين حال، مهم است كه به چند نكته توجه داشته باشيم:

هوش مصنوعي هنوز در مراحل اوليه توسعه خود است: قابليت‌هاي آن در حال حاضر اغراق‌آميز است.

انسان‌ها كنترل هوش مصنوعي را در دست دارند: ما نحوه توسعه و استفاده از اين فناوري را تعيين مي‌كنيم.

راه‌حل‌هاي بالقوه‌اي وجود دارد: مي‌توان از هوش مصنوعي براي مبارزه با انتشار اطلاعات نادرست، حمايت از خلاقيت و ايجاد فضاي آنلاين دموكراتيك تر استفاده كرد.

آينده وب نامشخص است. اما سرنوشت آن توسط هوش مصنوعي تعيين نمي شود، بلكه توسط انتخاب هاي ما تعيين خواهد شد. ما بايد با دقت تأثيرات بالقوه هوش مصنوعي را بر جامعه خود ارزيابي كنيم و با هم براي ايجاد اينترنت بهتر براي همه تلاش كنيم.

مقاله جوديت دونات و بروس اشناير به درستي به چالش‌هاي فزاينده‌اي كه اينترنت آزاد با ظهور هوش مصنوعي با آن مواجه است اشاره مي‌كند. با اين حال، من معتقدم كه اين به معناي نابودي قريب‌الوقوع وب نيست، بلكه فرصتي براي تحول آن است.

درست است كه هوش مصنوعي مي‌تواند به طور بالقوه جايگزين برخي از وظايف انجام شده توسط انسان‌ها در حال حاضر در فرآيند انتشار، مانند فيلتر كردن نامزدها و ويرايش پيش‌نويس‌ها باشد. با اين حال، هوش مصنوعي همچنين مي‌تواند ابزارهاي قدرتمندي را براي خلاقيت و دسترسي به اطلاعات ارائه دهد كه مي‌تواند به نفع نويسندگان، هنرمندان و ساير سازندگان محتوا باشد.

به عنوان مثال، هوش مصنوعي مي‌تواند براي كمك به نويسندگان در تحقيق، ويرايش و يافتن مخاطبان جديد استفاده شود. همچنين مي‌تواند براي ايجاد شكل‌ها و گونه‌هاي جديد محتواي جذاب و تعاملي استفاده شود.

علاوه بر اين، هوش مصنوعي مي‌تواند به تجزيه و تحليل داده‌ها در مورد اينكه چه چيزي در اينترنت به خوبي كار مي‌كند كمك كند و به سازندگان محتوا كمك كند تا استراتژي‌هاي خود را براي رسيدن به مخاطبان خود بهبود بخشند.

در نهايت، تأثير هوش مصنوعي بر وب به نحوه استفاده ما از آن بستگي دارد. اگر با هوش مصنوعي به عنوان ابزاري براي كنترل و سانسور رفتار كنيم، ممكن است شاهد نابودي وب آزاد باشيم.

با اين حال، اگر از هوش مصنوعي به عنوان ابزاري براي توانمندسازي خلاقيت و دسترسي استفاده كنيم، مي‌توانيم وب را به مكاني حتي قدرتمندتر و مفيدتر براي همه تبديل كنيم.

من معتقدم كه آينده وب روشن است. هوش مصنوعي پتانسيل اين را دارد كه آن را به مكاني دموكراتيك تر، خلاقانه‌تر و مفيدتر براي همه تبديل كند.

با اين حال، اين به عهده ماست كه از هوش مصنوعي به طور مسئولانه و اخلاقي استفاده كنيم تا اطمينان حاصل كنيم كه از آن براي خير و نه شر استفاده مي‌شود.

منبع انگليسي: theatlantic
منبع فارسي: شارا - شبكه اطلاع‌رساني روابط‌عمومي ايران

با كليك روي لينك زير به كانال تلگرام ما بپيونديد:
https://telegram.me/sharaPR
 

انتهاي پيام/

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


پیامک - فیس بوک - تویتر
نسخه اصلی - برگشت به خبرها