شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران: عصر جميني
شنبه، 8 اردیبهشت 1403 - 03:45     کد خبر: 55007

عصر جميني به دوراني اطلاق مي‌شود كه با ظهور و تسلط مدل زباني بزرگ جميني از گوگل آغاز شده است. اين مدل كه در ژوئن ۲۰۲۲ توسط ساندار پيچاي، مدير عامل گوگل، رونمايي شد، به عنوان آغازگر عصري جديد در هوش مصنوعي گوگل معرفي گرديد.

شبكه اطلاع‌رساني روابط‌عمومي‌ ايران (شارا) || عصر جميني به دوراني اطلاق مي‌شود كه با ظهور و تسلط مدل زباني بزرگ جميني از گوگل آغاز شده است.


اين مدل كه در ژوئن ۲۰۲۲ توسط ساندار پيچاي، مدير عامل گوگل، رونمايي شد، به عنوان آغازگر عصري جديد در هوش مصنوعي گوگل معرفي گرديد.

جميني كه عضوي از خانواده مدل‌هاي زباني Gemini است، از جمله مدل‌هاي پيشرفته هوش مصنوعي محسوب مي‌شود و قابليت‌هاي متعددي را ارائه مي‌دهد، از جمله:

توليد متن: جميني مي‌تواند متن‌هاي باكيفيت و خلاقانه در قالب‌هاي مختلف مانند شعر، كد، فيلمنامه، قطعات موسيقي، ايميل، نامه و غيره توليد كند.


ترجمه زبان: جميني مي‌تواند زبان‌ها را به طور دقيق و روان ترجمه كند.


پاسخ به سوالات: جميني مي‌تواند به سوالات شما به طور جامع و آموزنده پاسخ دهد، حتي اگر سوالات باز، چالش برانگيز يا عجيب باشند.


خلاصه‌سازي: جميني مي‌تواند متن‌هاي طولاني را به طور خلاصه و concise ارائه دهد.


كد نويسي: جميني مي‌تواند كدهاي مختلف را در زبان‌هاي برنامه‌نويسي گوناگون بنويسد.


عصر جميني هنوز در ابتداي راه خود قرار دارد، اما پتانسيل اين را دارد كه انقلابي در نحوه تعامل ما با كامپيوترها ايجاد كند.

برخي از تاثيرات بالقوه عصر جميني عبارتند از:

ايجاد رابط‌هاي كاربري جديد و كارآمدتر:
جميني مي‌تواند براي ايجاد رابط‌هاي كاربري مبتني بر زبان طبيعي استفاده شود كه به كاربران اجازه مي‌دهد به طور طبيعي و شهودي با كامپيوترها تعامل داشته باشند.


بهبود دقت و كارايي برنامه‌هاي هوش مصنوعي: جميني مي‌تواند براي آموزش و بهبود ساير مدل‌هاي هوش مصنوعي استفاده شود و به آنها كمك كند تا وظايف خود را با دقت و كارايي بيشتري انجام دهند.


ايجاد محصولات و خدمات جديد: جميني مي‌تواند براي ايجاد محصولات و خدمات جديدي استفاده شود كه قبلاً غيرممكن بود، مانند دستياران مجازي واقعاً هوشمند يا موتورهاي جستجوي پيشرفته‌تر.


با اين حال، چالش‌هايي نيز در عصر جميني وجود دارد كه بايد به آنها توجه شود:

تعصبات: مدل‌هاي زباني بزرگ مانند جميني مي‌توانند تعصبات موجود در داده‌هايي را كه آموزش ديده‌اند، منعكس كنند. اين امر مي‌تواند منجر به نتايج ناعادلانه يا تبعيض‌آميز شود.


سوء استفاده: جميني مي‌تواند براي اهداف مخرب مانند توليد اخبار جعلي يا انتشار اطلاعات نادرست استفاده شود.


از دست دادن شغل: با خودكار شدن وظايف توسط هوش مصنوعي، ممكن است شاهد از دست دادن شغل در برخي از مشاغل باشيم.


در مجموع، عصر جميني دوراني از نوآوري و تحول سريع در هوش مصنوعي است. اين عصر فرصت‌هاي جديد زيادي را براي بهبود زندگي ما به ارمغان مي‌آورد، اما خطرات و چالش‌هايي را نيز به همراه دارد.

مهم است كه از اين فناوري به طور مسئولانه و اخلاقي استفاده كنيم و براي كاهش خطرات بالقوه آن تلاش كنيم.

 

منبع انگليسي: bard

منبع فارسي: شارا

 

انتهاي پيام/

 

 


 


 

 

 

 

 

 

 


پیامک - فیس بوک - تویتر
نسخه اصلی - برگشت به خبرها