درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
پنجشنبه، 27 اردیبهشت 1403 - 07:48   

فراخوان دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی

  فراخوان دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی


ادامه ادامه مطلب یک

۷ اصل حمایتی در روابط

  ۷ اصل حمایتی در روابط


ادامه ادامه مطلب دو

برنامه‌های انجمن متخصصان روابط‌عمومی به مناسبت روز روابط‌عمومی

  برنامه‌های انجمن متخصصان روابط‌عمومی به مناسبت روز روابط‌عمومی


ادامه ادامه مطلب سه

فناوری، پایان شکست فتوشاپ

  فناوری، پایان شکست فتوشاپ


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  مدیریت بحران و شش مولفه اساسی آن
  قدرت گوش دادن فعال
  روابط‌عمومی، اهمیت افکار عمومی درون و برون‌سازمانی
  روابط‌عمومی؛ از اطلاع‌رسانی تا اطلاع‌یابی
  کاربردهای بازخورد ساندویچی در روابط‌عمومی
  این روابط را عمومی می‌کند
  ضرورت راه‌اندازی رشته ارتباطات در دانشگاه‌های سراسری و آزاد ارومیه
  بیانیه موسسه کارگزار روابط‌عمومی به مناسبت روز ملی ارتباطات و روابط‌عمومی
  فرسودگی روابط‌عمومی
  ضرورت گذر از ارتباطات سنتی و حرکت به سمت اطلاع‌رسانی نوین
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 1029صفحه نخست » تازه های نشر روابط عمومیپنجشنبه، 8 تیر 1391 - 11:14
معرفی کتابخانه مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه ها
می­توان گفت کتابخانه­ مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه­ها مهم­ترین و مجهزترین کتابخانه در حوزه­ ارتباطات و روابط عمومی است
  

کتابخانه­ها همیشه به منزله­ بخشی از بافت اجتماعی وجود داشته­اند و نقش خود را در رشد و توسعه­ فرهنگ جوامع ایفا کرده­اند. اما همانند هر مجموعه­ دیگری، گذشت زمان و ظهور نیازهای جدید، کتابخانه را نیز از نهاد ساده به نهادی گسترده و با سیستمی پیچیده مبدل کرده است و کتابخانه از محوطه­ای که تنها شاخص ارزیابی آن تعداد کتاب­های موجود و جنس آن­ها بود به سازمانی با شاخه­های متعدد تبدیل شده است که هر یک نقش ویژه­ خود را دارند؛ از این جمله­اند کتابخانه­های عمومی، دانشگاهی، مدارس، تخصصی و ...

ناگفته پیداست که این درجه­ پیچیدگی و تخصص، با اهمیتی که هر جامعه برای این نهاد قائل شده و کارکردهایی که برای آن تعریف شده است نسبت مستقیم دارد و متأسفانه در کشور ما، همه­ انواع کتابخانه­ها اعم از عمومی، دانشگاهی، مدارس و ... هنوز فاصله­ زیادی تا استانداردهای جهانی دارند و در قالب چارچوب­ها و تعاریف بین­المللی نمی­گنجند.

در هر حال آنچه در این گزارش بدان خواهیم پرداخت، معرفی برخی کتابخانه­های تخصصی و دانشگاهی در حوزه­ ارتباطات و روابط عمومی است که البته تعدادشان از انگشتان دست هم تجاوز نمی­کند. از میان کتابخانه­های تخصصی، کتابخانه­ مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه­ها و کتابخانه­ مرکز تحقیقات، مطالعات و سنجش برنامه­ای سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و از میان کتابخانه­های دانشگاهی، کتابخانه­های دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی، دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران و دانشکده خبر سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران و از میان انتشارات تخصصی روابط عمومی انتشارات کارگزار روابط عمومی برای معرفی برگزیده شده­اند.

قبل از معرفی این کتابخانه­ها لازم است اشاره شود که نکته­ مشترک بین بیشتر این کتابخانه­ها عدم دسترسی و اطلاع آن­ها به آمار دقیقی از منابع­شان بود که این مسأله مانع ارزیابی صحیح از وضعیت موجود در یک کتابخانه است.

 

کتابخانه مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه ها

می­توان گفت کتابخانه­ مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه­ها که زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اداره می­شود و کار خود را از سال 1375 آغاز کرده است، مهم­ترین و مجهزترین کتابخانه در حوزه­ ارتباطات و روابط عمومی است و کار خود را کاملاً بر این حوزه (با تأکید بر مطبوعات) متمرکز کرده است. بانک­های اطلاعاتی موجود در این کتابخانه که اکثراً در زمینه­ علوم ارتباطات و علوم اجتماعی هستند، عبارت­اند از:

1-   3100 عنوان کتاب فارسی و 1852 عنوان کتاب لاتین

2-   7324 مقاله­ فارسی و 2880 مقاله­ غیر فارسی در زمینه­ رسانه­های گوناگون

3-   نشریات ادواری، 198 عنوان فارسی و 97 عنوان غیر فارسی (جاری و صحافی شده)

4-   730 عنوان پایان­نامه­ فارسی و 5 عنوان پایان­نامه­ لاتین

که اکثر این عناوین در زمینه­ی علوم ارتباطات و علوم اجتماعی هستند.

علاوه بر این دو مجموعه نیز به شرح زیر توسط خود کتابخانه منتشر می­شود:

1. فهرست تازه­های کتابخانه

در این فهرست که به صورت فصلی منتشر می­شود، مشخصات کتاب­شناسی کتاب­ها و گزارش­ها و مقالات فارسی و لاتین و همچنین فهرست نشریات ادواری دریافت شده بر حسب الفبای عنوان ارائه می­شود.

2- چکیده­ مقالات گزیده­ فارسی

برای تهیه­ این نشریه که از شماره­ 1 (تابستان 1377) آن در کتابخانه موجود است، ابتدا مقالاتی که در زمینه­ رسانه­های گروهی، به ویژه مطبوعات، در روزنامه­­ها و مجله­های فارسی منتشر می­شود، مورد بررسی قرار می­گیرد و سپس چکیده­ راهنمایی برای هر یک از مقالاتی که به نقد و بررسی جنبه­های نظری و کاربردی موضوعات فوق­الذکر می­پردازند، تهیه می­شود.

در این کتابخانه از مشاوره با یک کارشناس ارشد کتابداری برای اداره­ بهتر امور استفاده می­شود و در مورد خرید کتب مورد نیاز نیز معمولاً اساتید مشخصی که متخصص در رشته­ ارتباطات هستند کتب جدید را معرفی کرده و پیشنهاد خرید می­دهند. خرید کتاب­های لاتین نیز تنها یک بار در سال و در زمان نمایشگاه بین­المللی کتاب صورت می­گیرد. همانند بیشتر کتابخانه­ها در سطح کشور در اینجا نیز دسترسی به اینترنت وجود ندارد و با شرایط موجود و به دلیل برخی محدودیت­ها، ایجاد چنین بخشی در آینده­ نزدیک هم پیش­بینی نمی­شود؛ اما جست و جوی کامپیوتری در مورد منابع کتابخانه امکان­پذیر است و سیستم کامپیوتری این کتابخانه بهتر و دقیق­تر از سایر کتابخانه­هاست.

در بخش تشریفات نیز تقریباً بیشتر مجلات مربوط به علوم ارتباطات در زمینه­های مختلف از جمله سینما، تئاتر، رادیو و تلویزیون، روابط عمومی، کامپیوتر، عکاسی، گرافیک، چاپ و ... به چشم می­خورد که دوره­های صحافی شده­ شماره­های پیشین آن­ها نیز در آرشیو موجود است.

کتابخانه­ مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه­ها مدتی است که با سیستم باز اداره می­شود و مراجعه­کنندگان می­توانند از هشت صبح تا شش بعدازظهر از خدمات آن بهره­مند شوند. این کتابخانه به صورت تلفنی نیز به اعضای خود سرویس می­دهد و کارکنان مرکز، دانشجویان رشته­های علوم ارتباطات و سایر رشته­ها در مقطع کارشناسی به بالا، کارکنان شاغل در مطبوعات، پژوهشگران کارشناسان و کارکنان سازمان­های فرهنگی دولتی کشور، پژوهشگران آزاد در رشته­های ارتباطات و سایر رشته­ها، می­توانند طبق آیین­نامه، به عضویت این کتابخانه درآمده و از خدمات آن استفاده کنند.

   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظرات کاربران: 1 نظر (فعال: 1 ، در صف انتشار: 0، غیر قابل انتشار: 0)
مرتب سازی بر حسب ( قدیمیترین | جدیدترین | بیشترین امتیاز | کمترین امتیاز | بیشترین پاسخ | کمترین پاسخ)
مهسا سهرابی
| 1391/4/11 - 12:37 |     0     0     |
خیلی نیاز دارم که از کتابخونه این مرکز استفاده کنم ولی شرایط کتابخونه واقعاً سختگیرانه طراحی شده و به نوعی استفاده من رو غیر ممکن میکنه.


نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  درک جعل عمیق و راه‌های مقابله با آن


  مدیریت بحران و شش مولفه اساسی آن


  هفت اشتباه زبان بدن


  قانون کارما: هر چه بکاریم همان را درو می‌کنیم


  برندسازی کارفرمایی برای استارتاپ ها


  فرسودگی روابط‌عمومی


  قدرت گوش دادن فعال


  کاربردهای بازخورد ساندویچی در روابط‌عمومی


  چرا «روز ملی ارتباطات و روابط عمومی» و «روز جهانی ارتباطات و جامعه اطلاعاتی» از تقویم رسمی کشور حذف شد؟


  عذرخواهی و گلایه‌های عضو باسابقه شورای روابط‌عمومی استان مازندران


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد