شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- در زیباشناسی شهری و بالطبع ارتباط آن با بازارها پارامترهای زیادی نقش دارد. در این مقوله که از آن جمله میتوان به رنگ و تناسب رنگها در محیط و فضای شهر، نحوه ساخت و ساز در فضای شهری، میزان و آرایش فضای سبز، نوع درختان، نحوه قرار گرفتن نمادهای قدیمی و سنتی یک شهر، میزان فضاهای و جاذبههای گردشگری از سوی شهر و نوع و میزان خدمات حمایتی از قبیل فروشگاه های زنجیره ای و نحوه تعامل انها با مشتریان داخلی و خارجی از سوی بازارها اشاره کرد. عدم توجه به پارامترهای ذکر شده در مبحث زیباشناسی بازارهای شهری نقش اساسی در افسردگی جامعه و ایجاد فضاهای نامطلوب برای افراد ساکن و گردشگران به دنبال دارد. اما متاسفانه در روند ایجاد بازارهای جدید گاها چنین مواردی نادیده گرفته می شود.این مقاله به دنبال این است که به بررسی زیبایی بازارهای شهری،ایجاد احساس زیبایی بازارهای شهری در ذهن شهروندان، بپردازد. به همین منظور در بازارهای شهری تهران به صورت تصادفی 150 نفر مورد مصاحبه قرار گرفتند. سوالات در دو بخش اطلاعات عمومی و شناسایی مهم ترین فاکتورها در جذاب کردن بازارها بیش از پیش تهیه شد. در نهایت تاکید بر گوناگونی رنگها و بکارگیری طراحی متناسب با فضا و بافت فرهنگی پیشنهاد شد.
واژگان کلیدی: زیباشناسی شهری، رنگ، فضای شهری، بازارهای شهری
مقدمه:
وقتی صحبت از زیباسازی بازارهای شهری می کنیم در واقع به دو نکته اشاره کرده ایم: یکی ایجاد زیبایی و دیگری حذف و رفع تمام عواملی که موجب بدمنظر شدن و نازیبایی بازارهای شهری می شوند. بسیاری عقیده دارند که مورد دوم مهمتر است زیرا با تحقق آن عامل اول می تواند کارساز باشد. این نیاز به زیبایی جزء ناشناخته ترین نیازها می باشد؛ مازلو معتقد است که این نیاز در بعضی افراد وجود دارد. این گونه افراد با دیدن زشتی(به طریقی خاص) بیمار می شوند و با قرار گرفتن در محیطی زیبا بهبود می یابند این حالت تقریباً بطور عام در کودکان سالم دیده می شود.(رضاییان، 1390(
یکی از مهمترین ارکان سیاست فرهنگی شهر زیبایی بازارهای شهری و چگونگی تبدیل بازارهای شهری به محیطی مطلوب می باشد. انسان توانایی ایجاد تغییر در شهر را دارد و در هر جائیکه انسان قابلیت تغییر و دگرگونی را دارد، فرم و ظاهر قابلیت تغییر را دارد که این مطلب در مورد بازارهای شهری نیز صدق میکند. در این میان نقش طبقه فرهنگی از جمله نویسندگان، هنرمندان، روزنامهنگاران و غیره در شهرها قابل توجه است زیرا این قشر در شهرها شکل گرفته است، و از نظر کمی جمعیت قابل ملاحظهای هستند و همچنین به دلیل اهمیت اقتصاد فرهنگ، اقتصاد هنر و اقتصاد خلاقیت، تعداد زیادی از این قشر از ثروت قابل ملاحظهای برخوردار هستند. گرچه در برخی کشورها به این گروه اهمیت کمی داده میشود، اما عمدتاً در کشورهای پیشرفته این گروه نقش تعیین کنندهای در سرنوشت شهرها دارند. لازم به ذکر است که بازار همانند هر پدیده ساخت انسان دارای فرم و محتواست و زیباشناسی بازارهای شهری معطوف هر دوی این امور میباشد. امروزه بحث زیباییشناسی شهرها بحثی حاشیه ای، رمانتیک یا فلسفی (ظاهرا به معنای غیر ملموس) نیست و هدف بیان زیبایی شاعرانه از شهر نیست. زیباییشناسی مانند هر سیستم شهری از جمله حمل و نقل، امنیت، بهداشت و ... یک مولفه ساختاری و اجتناب ناپذیر در شهر به حساب می آید و اهمیت آن اگر بیشتر از دیگر ابعاد نباشد، کمتر نیست. یکی از دلایل اهمیت این امر این است که بازارهای شهری محیطی انسانی است و انسانها وجوه زیبایی، معنویت، خلاقیت وفرهنگی خود را در قالب فرم، زیبایی و اشکال گوناگون امر زیبایی شناسانه تبلور میبخشند و در جنبه انسانی شهر، زیباییشناسی مهمترین بعد است.(فاضلی، 1390(
نویسندگان :
افشین رسولی
کارشناسی ارشد مدیریت شهری، دانشگاه علامه طباطبایی
محمدرضا عطارپور
دانشجوی دکتری مدیریت تکنولوژی دانشگاه علامه طباطبایی، تهران
سجاد رسولی
کارشناسی پروتز دندان، دانشگاه علوم پزشکی ارتش، تهران
دانلود فایل مقاله
منبع: TMBA
|