دکتر علی اصغر کیا کارشناس رسانه درباره جایگاه و کارکرد رادیو در دنیای مدرن با توجه به رشد روزافزون فناوری های ارتباطی و گسترش شبکه های تلویزیونی گفت: به نظر من، رادیو جایگاهش را از دست نداده و به خاطر قابلیت هایی که دارد، هنوز مخاطبانش را حفظ کرده است. حتی فناوری های جدید هم به رادیو کمک کرده است، رادیو اینترنتی راه اندازی شده و این رشد فناوری در مسائلی مثل تقویت امواج به رادیو کمک کرده است.
وی ادامه داد: اما از لحاظ محتوایی باید روی رادیو بازنگری شود. در کشور ما رادیو بیشتر برای مصارف آموزشی مدنظر قرار گرفته و به کارکردهای آموزشی آن توجه ویژه شده است در حالی که باید به بعد سرگرمی آن هم توجه شود، خیلی از رادیوهای مطرح دنیا فقط به ابعاد سرگرمی و تفریحی توجه می کنند به عنوان مثال، شبکه های رادیویی ای در جهان وجود دارند که در طول شبانه روز، تنها موسیقی پخش می کنند. این استاد دانشگاه افزود: بنابراین می توان گفت که رادیو از دو بعد مورد توجه قرار می گیرد، یکی تکنولوژی هایی است که به گسترش فنی رادیو و سهل الوصول بودن دسترسی به آن کمک می کند و دیگری، برنامه های رادیو هستند که به اعتقاد من، محتوا باید همراه با بحث فنی رادیو تغییر کند. خیلی بهتر می شود اگر تغییر در محتوا و تغییرات تکنولوژیکی و فنی رادیو همزمان با یکدیگر صورت گیرد. اما این که فقط فرم برنامه های رادیویی را ببینیم و همه شبکه های رادیویی فارغ از محتوا و موضوعی که دارند فرم کلی یکسانی داشته باشند، نتیجه مطلوبی نخواهد داشت.
وی با اشاره به تنوع مخاطبان رادیو و سلیقه های متنوع آن ها تاکید کرد: از طرف دیگر، تعدد مخاطبان رادیو بسیار بالاست و به همین دلیل نمی توان برنامه ای را تولید کرد که همه از آن راضی باشند. اما شبکه های تخصصی مثل اقتصاد، ورزش و معارف، ایجاد شده اند تا بتوانند به نیاز مخاطب جامعه امروز پاسخ دهند. درست است که ما شبکه های متنوع و متعددی داریم، اما باید طوری باشد که برنامه ها با کارشناسی تولید شوند. تولید محتوا، به کارشناس، نویسنده و مجری قوی نیاز دارد. اما توان مالی رادیو مثل تلویزیون نیست که بتواند با آن رقابت کند.
دکتر کیا ادامه داد: باید روی این مسئله برنامه ریزی شود. نیروهای متخصص در رادیو وجود دارند اما به دلیل مسائل مالی، خیلی از آنها در رادیو باقی نمی مانند. مثلاً خیلی از مجری های خوب تلویزیون از رادیو آمده اند چون در رادیو به آنها توجه نشده است؛ فقر اقتصادی هم به همین دلیل در رادیو بیشتر است.
این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: ما در رادیو بیشتر به دنبال کارکرد آموزشی هستیم و مسائل آموزشی و راهنمایی را تقویت می کنیم. اما رادیو کارکردهای دیگری مثل پخش موسیقی و ورزش هم دارد و پر کردن اوقات فراغت، کمتر مطرح می شود. رادیو می تواند رسانه موفقی باشد اما باید از قالب شبکه های تخصصی بیرون بیاید و یک سری شبکه های عمومی هم داشته باشد تا بتواند مخاطب بیشتری جذب کند.
روزنامه ایران، شماره 5021 به تاریخ 8/12/90، صفحه 18 (سینما و تلویزیون) |