درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
پنجشنبه، 27 اردیبهشت 1403 - 10:47   

فراخوان دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی

  فراخوان دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی


ادامه ادامه مطلب یک

۷ اصل حمایتی در روابط

  ۷ اصل حمایتی در روابط


ادامه ادامه مطلب دو

برنامه‌های انجمن متخصصان روابط‌عمومی به مناسبت روز روابط‌عمومی

  برنامه‌های انجمن متخصصان روابط‌عمومی به مناسبت روز روابط‌عمومی


ادامه ادامه مطلب سه

فناوری، پایان شکست فتوشاپ

  فناوری، پایان شکست فتوشاپ


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  روز روابط‌عمومی مبارک
  مدیریت بحران و شش مولفه اساسی آن
  قدرت گوش دادن فعال
  روابط‌عمومی، اهمیت افکار عمومی درون و برون‌سازمانی
  روابط‌عمومی؛ از اطلاع‌رسانی تا اطلاع‌یابی
  کاربردهای بازخورد ساندویچی در روابط‌عمومی
  این روابط را عمومی می‌کند
  ضرورت راه‌اندازی رشته ارتباطات در دانشگاه‌های سراسری و آزاد ارومیه
  بیانیه موسسه کارگزار روابط‌عمومی به مناسبت روز ملی ارتباطات و روابط‌عمومی
  فرسودگی روابط‌عمومی
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 1244صفحه نخست » تازه های نشر روابط عمومیشنبه، 7 مرداد 1391 - 16:59
اولین کتاب و اولین دوره آموزش روابط عمومی
علی میرسعید قاضی - تدوین اولین کتاب روابط عمومی و برقراری نخستین دوره آموزشی توسط برنیز، به عنوان گام اول حرکت آن به سوی مفهوم کنونی کارشناسی این حرفه برداشته شد.
  

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران(شارا):پس از آن که در دهه های آغازین قرن بیستم، روابط عمومی به صورت یک حرفه مستقل و جداگانه در آمد و جایگاه خود را در میان مشاغل تخصصی در مدیریت مؤسسات باز کرد و از اشکال نخستین تبلیغاتی و مطبوعاتی خود جدا شد؛ تدوین اولین کتاب روابط عمومی و برقراری نخستین دوره آموزشی روابط عمومی توسط یکی از پیشگامان این رشته، به عنوان گام اول حرکت آن به سوی مفهوم کنونی کارشناسی این حرفه برداشته شد.

در طول تاریخ نزدیک به صد ساله روابط عمومی، ادوارد. ال. برنیز[1]، نویسنده اولین کتاب و مدرس نخستین دوره آموزشی روابط عمومی در سال 1923 در دانشگاه نیویورک، برای همه کسانی که به هر شکلی با حرفه روابط عمومی مرتبط هستند دارای جایگاه و منزلت ویژه بوده است. او 73 سال پیش در کتاب خود تعریفی برای روابط عمومی ارائه کرد که هنوز یکی از دقیق­ترین و در عین حال ساده­ترین تعریف­ها برای این رشته است. برنیز می گوید، روابط عمومی عبارتست از:

1- اطلاعاتی که برای آماده کردن مخاطبان در یک یا چند زمینه توسط یک مؤسسه یا فرد منتشر می­شود.

2- تبلیغات و اقدمات ترغیبی و تشویقی که برای دگرگونی و تعدیل در دیدگاه مخاطب یا مخاطبان از سوی مؤسسه یا افراد به عمل می­آید.

3- تلاش­هایی که برای وحدت دیدگاه­ها و رفتار یک سازمان با مخطبان و دیدگاه­ها و رفتار مخاطبان با سازمان و یا فرد صورت می­گیرد.

برنیز در تجدید نظری که در سال 1952 از این تعریف به عمل آورد و در کتاب مشهورش در زمینه روابط عمومی که عنوان هوشیارانه و جدیدی به نام «بنیاد رضایت و پذیرش»[2] به آن داد یکی از بهترین تعاریف روابط عمومی را تدوین کرد که از سوی نویسندگان کتاب­های روابط عمومی پس از خود بدون استثناء تکرار و به عنوان یک مرجع مطرح شد.

برنیز در یک خانواده اطریشی به دنیا آمد. هنوز کودک خردسالی بود که با خانواده­اش به ایالات متحده امریکا مهاجرت کردند. گفتنی است که مادر وی خواهر زیکموند فروید روانشناس مشهور است که واضع نظریه «تحلیل روانی»[3] است و نظریه جنجالی و بحث­برانگیز وی در مورد علل رفتار انسان، موجبات بحث و مجادله روانشناسان پس از وی را فراهم کرد.

والدین برنیز جوان، علاقه­مند بودند که وی در زمینه کشاورزی به تحصیل بپردازد و چند سالی نیز در این زمینه در دانشگاه «کرنل»[4] به تحصیل پرداخت ولی به سبب علاقه­مندی به رشته روزنامه­نگاری و ارتباطات، کشاورزی را رها کرد و پس از پایان تحصیل به عنوان خبرنگار به شهر نیویورک آمد.

برنیز در زمان جنگ اول جهانی (1919-1914) به کمیته «اطلاعات همگانی[5]» پیوست. وی در این کمیته با متخصصان مشهور تبلیغات آمریکا که در رأس آن­ها جورج کریل قرار داشت به کار پرداخت و تجارب فراوانی آموخت، به شکلی که پس از پایان جنگ دوباره به نیویورک آمد و بیش از 60 سال فعالیت خود را در زمینه روابط عمومی ادامه داد و در روند تکاملی این رشته نقش کلیدی ایفا کرد.

برنیز کتاب «شکل­دهی به افکار عمومی[6]» را در سال 1923 به رشته تحریر درآورد. کلیه مطالب این کتاب در زمینه روابط عمومی است. «والترلیپمن[7]»، نیز یک سال پیش­تر از برنیز کتاب برجسته خود (افکار عمومی) را نوشته بود. برنیز در کتاب خود مقوله افکار عمومی را از دیدگاه مدیریت و ارتباطات ولیپمن از دیدگاه علوم سیاسی مورد توجه قرار داده بودند. کتاب افکار عمومی لیپمن طی چند دهه یک کتاب درسی استاندارد برای علاقه­مندان علوم سیاسی و روزنامه­نگاری بود.

برنیز در سال 1962 پس از 40 سال تلاش در زمینه روابط عمومی بازنشسته شد ولی همچنان به ارائه خدمات مشاوره­ای در این رشته ادامه داد. انجمن روابط عمومی ایالات متحده امریکا در سال 1976 به سبب تلاش­های مستمر وی در زمینه تدوین تعاریف، بیان اصول عملی و ارائه کتاب­های آموزشی مفید جایزه طلایی خود را به برنیز تقدیم کرد.

کتاب «روابط عمومی» که توسط مهندس علی­اکبر دیباج تألیف و توسط شرکت ملی نفت ایران در سال 1345 به زبان فارسی انتشار یافت، نخستین کتاب فارسی در این رشته است و برداشت آزادی از کتاب روابط عمومی «ادوارد برنیز» می­باشد که مطالب آن با نوشته­ این پیشگام روابط عمومی در جهان نزدیکی فراوانی دارد. 


 

[1] . Edward L. Bernays

[2] . Crystallizing of Consent

[3] . Psyeho- Analisis

[4] . Cornell University

[5] . The Commetee on Public Information

[6] . Crystallizing of Public Opinion

[7] . Walter Lipmann

   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  درک جعل عمیق و راه‌های مقابله با آن


  مدیریت بحران و شش مولفه اساسی آن


  هفت اشتباه زبان بدن


  قانون کارما: هر چه بکاریم همان را درو می‌کنیم


  فرسودگی روابط‌عمومی


  برندسازی کارفرمایی برای استارتاپ ها


  قدرت گوش دادن فعال


  کاربردهای بازخورد ساندویچی در روابط‌عمومی


  چرا «روز ملی ارتباطات و روابط عمومی» و «روز جهانی ارتباطات و جامعه اطلاعاتی» از تقویم رسمی کشور حذف شد؟


  ضرورت گذر از ارتباطات سنتی و حرکت به سمت اطلاع‌رسانی نوین


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد