شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- هدف از این پژوهش شناسایی و رتبه بندی عوامل موثر در بازاریابی صنعت گردشگری جزیره کیش است و در این راستا سه عامل کلان اقتصادی، اجتماعی- فرهنگی، سیاسی- قانونی را که به نظر می رسد با توسعه صنعت گردشگری مرتبط باشند به عنوان ابعاد موضوع مطرح شد.
پس از آن به جمع آوری اطلاعات و شناسائی جنبه های مختلف موضوع از طریق مصاحبه با کارشناسان، مدیران و صاحب نظران حوزه گردشگری و مطالعات کتابخانه ای پرداخته شد.
جامعه آماری پژوهش کلیة مدیران، کارشناسان و صاحب نظران در حوزة گردشگری شامل 750 نفر که طبق جدول مورگان 230 نفر به عنوان حجم نمونه در نظر گرفته شد و سپس پرسشنامه بصورت تصادفی در بین نمونه آماری توزیع گردید.
پرسشنامه ها از طریق نرم افراز Spss مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج این پژوهش نشان داد تمامی عوامل تاثیرگذار در این پژوهش در توسعه صنعت گردشگری جزیره کیش مؤثرند. در نتیجه برنامه ریزی بازاریابی گردشگری باید مستمر و به طور فرآیندی صورت گیرد و همیشه با روشها و ابزارهای جهانی و بین المللی و با نگاه منطقه ای به روز شود.
در واقع عناصر تشکیل دهنده بازاریابی گردشگری نه تنها وسیله ای لازم و مهم برای افزایش تعداد گردشگران به شمار می روند، بلکه چنانچه با برنامه ریزی و به طور سیستمی مورد استفاده مسئولان و بازاریابان گردشگری قرار گیرند، میتوانند نقشی اساسی و ارزنده ای در ایجاد جایگاه مثبت در ذهن گردشگران به عهده داشته باشند.
واژگای کلیدی: بازاریابی گردشگری، عوامل اقتصادی، عوامل اجتماعی- فرهنگی، عوامل سیاسی- قانونی، جزیره کیش.
مقدمه :
گردشگری بعنوان یکی از سریعترین بخشهای اقتصادی درحال رشد است. کشورهای پیشرو در این بُعد از فعالیتهای اقتصادی، سالانه سهم عمده ای از درآمدهای ناشی از ورود گردشگران را به خود اختصاص می دهند.
در واقع نه تنها گردشگری بزرگترین صنعت دنیاست بلکه روزبه روز نیز در حال رشد است، به گونه ای که سازمان جهانی گردشگری پیش بینی می کند که درسال 2020 تعداد گردشگران به 5/1 میلیارد نفر خواهد رسید (شاو و ویلیامز، 2004).
در این میان بازاریابی گردشگری اهمیت ویژه ای می یابد، زیرا اگر بازاریابی را فرایندی مدیریتی بدانیم تمام فعالیتهای برنامه ریزی، تهیه محصولات گردشگری و جذب گردشگر نیازمند عملیات و فعالیتهای بازاریابی است.
بازاریابی عبارت است از همة فعالیتهای ارزیابی بازار و نیازهای مشتریان آن بازار، همراه با ارزیابی خدمات، امکانات، هزینه های حصول به هدف و تسهیلاتی که رضایت مشتریان را در بر دارد. این کار شامل برنامه های هدف گذاری شده بر گروه خاصی از مشتریان و ترغیب آنها به استفاده از خدمات است (وان بینن، 2007).
ضعف بازاریابی گردشگری در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری عمده ترین عامل عقب ماندگی ایران از روند روبه رشد این صنعت در جهان (اسلام، 1382).
نویسندگان:
مهرداد تاوتلی
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت گردشگری دانشگاه تهران واحد پردیس بین الملل
بهاره محمدی
دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی-مدیریت بازاریابی دانشگاه تهران واحد پردیس بین الملل کیش
دانلود فایل کامل مقاله
منبع: شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)
|