شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- با آمدن سال ۲۰۱۴ ، صاحبان کسب و کار برای رسیدن موثر به مشتریان خود باید از مواردی آگاه باشند؟ در این مقاله روندهایی که به وضوح در حال توسعه هستند، مورد توجه قرار می گیرد و رویکرد بازاریابی اثربخش مبتنی بر وب را بررسی خواهیم نمود. همچنین به جایگاه مهم تجارت الکترونیک که در بسیاری از سازمان ها به عنوان یک مزیت رقابتی مهم اشاره خواهیم نمود.
واژگان کلیدی: بازاریابی اثربخش، وب، تصمیم گیری چند معیاره
مقدمه:
اگر بازاریابی سنتی عمل پرزنت کردن چیزی به فرد دیگر باشد، بازاریابی اینترنتی چیست؟ تنها کاری که لازم است اضافه کردن یک کلمه به تعریف اصلی است:
بازاریابی ایمیل عمل پرزنت کردن چیزی به فرد دیگر به صورت آنلاین است.
بله، بازاریابی اینترنتی همان بازاریابی سنتی است که به صورت آنلاین انجام می شود. این تعریف در عین سادگی مفهومی بسیار پیچیده دارد.
پس چه چیزی در بازاریابی اینترنتی تغییر پیدا کرده است؟ مطمئنا اساس کار تغییری پیدا نکرده اند اما بعضی از مفاهیم و ابزارهای خاص تغییر پیدا کرده اند.
اولین مفهوم خاص که تغییر پیدا می کند عمل پرزنت کردن است. در اینترنت روش هایی که ما چیزی را معرفی می کنیم بسیار متفاوت تر و گوناگون تر از روش های قدیمی هستند. ما می توانم بوسیله ایمیل پرزنت کرده یا از وب سایت استفاده کنیم. همین طور ما می توانیم از طریق پادکست و فیلم نیز برای معرفی کردن استفاده کنیم. یا اینکه از شبکه های اجتماعی و بلاگ استفاده کنیم. حتی اگر ما تعریف وسیعی از اینترنت داشته باشیم می توانیم با استفاده از طریق موبایل هایی پرزنت خود را انجام دهیم که به اینترنت وصل می شوند. به طور خلاصه روش های زیادی برای معرفی کردن چیزی در اینترنت وجود دارد و ما باید به تمامی آن توجه داشته باشیم.
مفهوم خاص بعدی که تغییر می کند آن چیزی است که ما معرفی می کنیم. مطمئنا ما هنوز خودمان، شرکتمان، برندمان و محصول خود را معرفی می کنیم. اما ما می توانیم وبسایت خود را نیز معرفی کنیم. بعضی افراد بیان می کنند که وبسایت نماینده و بخشی از شما، شرکتتان، یا محصول شما محسوب می شود اما این مسئله درست نیست و وبسایت مسئله ای کاملا جدا است.
بازاریابی اینترنتی به نام بازاریابی آنلاین، بازاریابی وب و بازاریابی دیجیتال نیز شناخته می شود. این عبارات معنای یکسانی داشته و هیچ تفاوتی در اساس آنها وجود ندارد. در ادامه به بررسی دقیق این مفاهیم خواهیم پرداخت.
نویسندگان:
دکتر مصطفی قاضی زاده
استادیار گروه مدیریت بازرگانی دانشگاه شاهد
دکتر سعید صفری
مدیر گروه مدیریت صنعتی دانشگاه شاهد
ریحانه هلالی
کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی-گرایش بازاریابی بین الملل
دانلود مقاله با لینک مستقیم
منبع: TMBA
|