درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
جمعه، 28 اردیبهشت 1403 - 17:08   

فراخوان دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی

  فراخوان دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی


ادامه ادامه مطلب یک

رئیس اوپن‌ای‌آی اولین تصویر تولید شده توسط GPT-4o را به اشتراک می‌گذارد

  رئیس اوپن‌ای‌آی اولین تصویر تولید شده توسط GPT-4o را به اشتراک می‌گذارد


ادامه ادامه مطلب دو

چرا نوشتن با دست برای تفکر و یادگیری بهتر از تایپ کردن است؟

  چرا نوشتن با دست برای تفکر و یادگیری بهتر از تایپ کردن است؟


ادامه ادامه مطلب سه

فناوری، پایان شکست فتوشاپ

  فناوری، پایان شکست فتوشاپ


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  پوستر دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی چه چیزی را نشان می‌دهد؟
  ملازاده سکاندار روابط عمومی بیمه دی شد
  ضرورت ارتقای جایگاه روابط عمومی در صنعت بیمه
  رئیس اوپن‌ای‌آی اولین تصویر تولید شده توسط GPT-4o را به اشتراک می‌گذارد
  هفت گام برای توسعه روابط‌عمومی
  روز ملی ارتباطات و روابط‌عمومی، فرصتی برای بهره‌مندی از هوش مصنوعی در روابط‌عمومی
  پنج عنوان شغلی جدید در حوزه روابط‌عمومی تعریف شد
  ارتباطات پایدار و نقش روابط‌عمومی‌
  در نکوهش چاپلوسی و رفتارهای منافقانه
  مرجعیت رسانه‌ای
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 16564صفحه نخست » مقالات روابط عمومیسه شنبه، 15 اردیبهشت 1394 - 17:46
نقش روابط عمومی ‏ها در اقتصاد مقاومتی
آنچه که مهم است و همه ما خصوصاً اعضای مجموعه روابط عمومی‏ ها باید به آن توجه و عنایت ویژه ‏ای داشته باشیم، درک و فهم این نکته است که «اقتصاد مقاومتی» را باید به عنوان یک واقعیت دید و در خصوص آن برنامه ‏ریزی کرد و آن را به یک دوره خاص زمانی و یا یک گروه خاص محدود نکرده و برای دست‏یابی به اهداف بلندی که در سایه اقتصاد مقاومتی ترسیم شده، فکر کرد، برنامه ‏ریزی نمود و برای اجرای آن آستین همت را بالا زد
  

مقدمه

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- امروزه جمهوری اسلامی در حوزه ‏های اقتصادی خود با مسائل یا مفاهیمی مواجه است که به هیچ عنوان تاکنون چه در عرصه نظر و در کتاب ‏های درسی و چه در عرصه عمل و تجارب بشری مشابه و ما به ازای واقعی نداشته است. بنابراین خود اتقلاب اسلامی مکل�'ف به نوآوری و ابتکار و نظریه ‏پردازی و الگوسازی در این عرصه‏ های جدید اقتصادی است. هر کشوری که علم استکبارستیزی را برپا کند نیازمند چنین الگوهایی است. یکی از این مفاهیم، «اقتصاد مقاومتی» است.

در چند سال اخیر و با شدت یافتن تحریم‏ های یک جانبه و غیرانسانی غرب علیه جمهوری اسلامی ایران با هدف متوقف کردن برنامه‏ های صلح ‏‏آمیز هسته ‏ای ایران، واژه جدید «اقتصاد مقاومتی» به ادبیات اقتصادی کشور اضافه و به فراخور حال و روز اقتصاد کشورمان مورد بحث قرار گرفته است.

این واژه اولین بار در دیدار کارآفرینان با مقام معظم رهبری در شهریور سال 1389 مطرح گردید. در همین دیدار، رهبر معظم انقلاب، «اقتصاد مقاومتی» را معنا و مفهومی از کارآفرینی معرفی و برای نیاز اساسی کشور به کارآفرینی نیز دو دلیل«فشار اقتصادی دشمنان» و «آمادگی کشور برای جهش» را معرفی نمودند. برای مفهوم اقتصاد مقاومتی در همین مدت زمان کم، تعاریف متفاوتی ارائه شده که هرکدام از جنبه ‏ای به این موضوع نگاه کرده ‏اند. در این میان رهبر فرزانه انقلاب خود تعریفی جامع از اقتصاد‏مقاومتی ارایه کرده‏اند. ایشان در دیدار با دانشجویان فرمودند:

«اقتصاد مقاومتی یعنی آن اقتصادی که در شرایط فشار، در شرایط تحریم، در شرایط دشمنی‏ ها و خصومت‏ های شدید می ‏تواند تعیین کننده رشد و شکوفایی کشور باشد.» براساس نظرات کارشناسان و متخصصان امر، اقتصاد مقاومتی را می‏توان چهارگونه تعریف نمود و چهار الگو از آن یا ترکیبی از همه آنها را در کشور به عنوان پروژه ‏هایی ملی پیگیری کرد:

اقتصاد موازی

تعریف اول از اقتصاد مقاومتی به مثابه «اقتصاد موازی» است؛ یعنی همان‏طور که انقلاب اسلامی با توجه به نیاز خود به نهادهایی با روحیه و عملکرد انقلابی، اقدام به تأسیس نهادهایی مانند کمیته‏ امداد، جهاد سازندگی، سپاه پاسداران و بنیاد مسکن نمود، امروز نیز بایستی برای تأمین اهداف انقلاب، این پروژه را ادامه داده و تکمیل کند؛ چرا که انقلاب اسلامی به اقتصاد مقاومتی و به نهادسازی‏ های مقاومتی در اقتصاد نیاز دارد.

اقتصاد ترمیمی

تعریف دوم از اقتصاد مقاومتی عبارت از اقتصادی است که در پی «مقاوم‏سازی»، «آسیب‏زدایی»، «خلل‏گیری» و «ترمیم» ساختارها و نهادهای فرسوده و ناکارآمد موجود اقتصادی است. یعنی اگر در رویکرد قبلی می‏گفتیم که فلان نهاد نمی‏تواند انتظارات ما را برآورده کند، در رویکرد جدید به دنبال آن هستیم که با بازتعریف سیاست‏های نهادهای موجود، کاری کنیم که انتظارات ما را برآورده سازند. مثلاً در این تعریف، ما از بانک مرکزی یا وزارت بازرگانی می‏خواهیم که کانون‏های ضعف و بحران را در نظام اقتصادی کشور شناسایی کرده و خود را بر اساس شرایط جدید اقتصادی، تحریم‏ها یا نیازهای انقلاب اسلامی باز تعریف نمایند و در نتیجه عملکردی جهادی ارایه دهند.

اقتصاد دفاعی

تعریف سوم از اقتصاد مقاومتی، متوجه «هجمه ‏شناسی»، «آفندشناسی» و «پدافندشناسی» ما در برابر آن هجمه است. یعنی ما باید ابتدا بررسی کنیم که مخالفان ما حمله به اقتصاد ایران و اخلال در آن را چگونه و با چه ابزارهایی صورت می ‏دهند. بنابراین وقتی به اقتصاد مقاومتی دست یافته ‏ایم که ابزارها و شیوه ‏های هجمه ‏ی دشمن را پیشاپیش شناخته باشیم و بر اساس آنها استراتژی مقاومت خود را علیه آنان تدوین و اجرا کنیم. بدیهی است تا آفند دشمن شناخته نشود، مقاومت متناسب با آن نیز طراحی و اجرا نخواهد شد. (در این بخش روابط عمومی‏ ها و نهادهای فرهنگی می‏ توانند نقش بارز و برجسته ‏ای داشته باشند که در ادامه به آن خواهیم پرداخت).

اقتصاد الگو

چهارمین تعریف نیز این است که اساساً اقتصاد مقاومتی یک رویکرد کوتاه مدت سلبی و اقدامی صرفاً پدافندی یا کوتاه ‏مدت می ‏دانستند، این رویکرد چشم ‏اندازی کلان به اقتصاد جمهوری اسلامی ایران دارد و یک اقدام بلندمدت را شامل می‏ شود. این تعریف هم به نظر می ‏رسد دور از دیدگاه ‏های رهبر معظم انقلاب نیست، رویکردی ایجابی و دوراندیشانه دارد. دراین رویکرد، ما در پی «اقتصاد ایده ‏آلی» هستیم که هم اسلامی باشد و هم ما را به جایگاه اقتصاد اول منطقه برساند؛ اقتصادی که برای جهان اسلام الهام بخش و کارآمد بوده و زمینه‏ ساز تشکیل «تمدن بزرگ اسلامی» باشد. بدین معنا اساساً در الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، یکی از مؤلفه ‏های مهم الگو می ‏باید متضمن مقاومت و تحقق آن باشد. دراین مقوله است که اقتصاد مقاومتی مشتمل بر اقتصاد کارآفرینی و ریسک ‏پذیری و نوآوری می‏ شود.

البته همه این چهار تعریف از اقتصاد مقاومتی به نوعی با هم رابطه «عموم و خصوص من وجه» دارند، منتها برخی کوتاه ‏مدت و برخی بلندمدت هستند و البته ترکیبی از استراتژی‏ های مطلوب را نیز برایمان به تصویر می ‏کشند.

 

رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار مسوولان و کارگزاران نظام که در سوم مرداد 91 برگزار شد در زمینه اقتصاد مقاومتی فرمودند:

ما چند سال پیش «اقتصاد مقاومتی» را مطرح کردیم. همه کسانی ک ناظر مسائل گوناگون بودند، می ‏توانستند حدس بزنند که هدف دشمن، فشار اقتصادی بر کشور است. معلوم بود و طراحی‏ ها نشان می ‏داد که اینها می ‏خواهند بر روی اقتصاد کشور متمرکز شوند. اقتصاد کشور ما برای آنها نقطه مهمی است. هدف دشمن این بود که بر روی اقتصاد متمرکز شود، به رشد ملی لطمه بزند، به اشتغال لطمه بزند، طبعاً رفاه ملی دچار اختلال و خطر شود، مردم دچار مشکل شوند، دلزده بشوند، از نظام اسلامی جدا شوند؛ هدف فشار اقتصادی دشمن این است، و این محسوس بود؛ این را انسان می ‏توانست مشاهده کند.

 

مسئله اقتصاد مهم است؛ اقتصاد مقاومتی مهم است. البته اقتصاد مقاومتی الزاماتی دارد. مردمی کردن اقتصاد، جزو الزامات اقتصاد مقاومتی است. این سیاست‏ های اصل 44 که اعلام شد، می ‏تواند یک تحول به وجود بیاورد؛ و این کار باید انجام بگیرد. البته کارهایی انجام گرفته و تلاش ‏های بیشتری باید بشود. بخش خصوصی را باید توانمند کرد؛ هم به فعالیت اقتصادی تشویق بشوند، هم سیستم بانکی کشور، دستگاه ‏های دولتی کشور و دستگاه‏ هایی که می‏ توانند کمک کنند – مثل قوه‏ مقننه و قوه قضائیه کمک کنند که مردم وارد میدان اقتصاد شوند. کاهش وابستگی به نفت یکی دیگر از الزامات اقتصاد مقاومتی است. این وابستگی، میراث شوم صد ساله ماست. ما اگر بتوانیم از همین فرصت که امروز وجود دارد، استفاده کنیم و تلاش کنیم نفت را با فعالیت‏ های اقتصادی درآمدزای دیگر جایگزین کنیم، بزرگترین حرکت مهم را در زمینه اقتصاد انجام داده ‏ایم. امروز صنایع دانش بنیان از جمله کارهایی است که می ‏تواند این خلأ را تا میزان زیادی پر کند. ظرفیت‏ های گوناگونی در کشور وجود دارد که می ‏تواند این خلأ را پر کند.

 

همت را براین بگماریم؛ برویم به سمت این که هر چه ممکن است، وابستگی خودمان را کم کنیم.

مسأله مدیریت مصرف، یکی از ارکان اقتصاد مقاومتی است؛ یعنی مصرف متعادل و پرهیز از اسراف و تنذیر. هم دستگاه‏ های دولتی، هم دستگاه ‏های غیردولتی، هم آحاد مردم و خانواده‏ ها باید به این مسئله توجه کنند؛ که این واقعا جهاد است. امروز پرهیز از اسراف و ملاحظه تعادل در مصرف، بلاشک در مقابل دشمن یک حرکت جهادی است؛ انسان می ‏تواند ادعا کند که این اجرا جهاد فی‏سبیل‏الله را دارد.

 

یک بُعد دیگر این مسأله تعادل در مصرف و مدیریت مصرف این است که ما از تولید داخلی استفاده کنیم؛ این را همه دستگاه‏ های دولتی توجه داشته باشند- دستگاه‏ حاکمیتی، مربوط به قوای سه ‏گانه – سعی کنند هیچ تولید غیر ایرانی را مصرف نکنند؛ همت را بر این بگمارند. آحاد مردم هم مصرف تولید داخلی را بر مصرف کالاهائی با مارک‏ های معروف خارجی که بعضی فقط برای نام و نشان، برای پُز دادن ، برای خودنمائی کردن در زمینه‏ های مختلف دنبال مارک ‏های خارجی می ‏روند ترجیح بدهند. خود مردم راه مصرف کالاهای خارجی را ببندند.

 

معظم‏ له همچنین در دیدار جمعی از پژوهشگران و مسئولات شرکت‏ های دانش ‏بنیان در هشتم مرداد 91 فرمود:

این که ما عرض کردیم «اقتصاد مقاومتی»، این یک شعار نیست؛ این یک واقعیت است. کشور دارد پیشرفت می ‏کند. ما افق‏ های بسیار بلند و نوید‏بخشی را در مقابل خودمان مشاهده ‏می ‏کنیم. خب، بدیهی است که حرکت به سمت این افق‏ ها، معارض ها و معارضه هایی هم دارد. بعضی از این معارضه‏ ها انگیزه ‏های اقتصادی دارد، بعضی انگیزه‏ های سیاسی دارد؛ بعضی منطق ه‏ای است، بعضی بین‏ المللی است. این معارضه‏ ها در مواردی هم منتهی می‏ شود به همین فشارهای گوناگونی که مشاهده می ‏کنید؛ فشارهای سیاسی، تحریم ، غیر تحریم، فشارهای تبلیغاتی – اینها هست- لیکن در لابه ‏لای این مشکلات، در وسط این خارها، گام‏ های استوار و همت‏ ها و تصمیم ‏هائی هم وجود دارد که بناست از وسط این خارها عبور کند و خودش را به آن نقطه مورد نظر برساند؛ وضع کشور الان اینجوری است.

 

خب، ما باید هر کدام نقش خودمان را بشناسیم و آن را ایفاء کنیم. یکی از بخش ‏های ما، اقتصاد است و خاصیت اقتصاد در یک چنین شرایطی، اقتصاد مقاومتی است؛ یعنی اقتصادی که همراه باشد با مقاومت در مقابل کارشکنی دشمن، خبائت دشمن؛ دشمنانی که ما داریم.

 

مقام معظم رهبری در خصوص مدیریت مصرف در دیداری که با دانشجویان در شانزدهم مرداد 91 داشتند ابعاد تازه‏ای ازنقش‏ صرفه‏ جویی و مصرف صحیح و استفاده از تولیدات داخلی را ارایه و فرمودند:

یک مسئله هم در اقتصاد مقاومتی، مدیریت مصرف است. مصرف هم باید مدیریت شود. این قضیه اسراف و زیاده‏ روی ، قضیه مهمی در کشور است. خب، حالا چگونه باید جلوی اسراف را گرفت؟ فرهنگ‏ سازی هم لازم است، اقدام عملی هم لازم است. فرهنگ‏ ساز ی‏اش بیشتر به عهده رسانه ‏هاست. واقعا در این زمینه، هم صدا و سیما در حوزه اول و بیش از همه مسئولیت دارد، هم دستگاه ‏های دیگر مسئولیت دارند. باید فرهنگ‏ سازی کنید. ما یک ملت مسلمان علاقه‏ مند به مفاهیم اسلامی هستیم، اینقدر در اسلام اسراف منع شده، و ما متأسفانه در زندگی‏ مان اهل اسرافیم! بخش عملیاتی‏ اش هم به نظر من از خود دولت باید آغاز شود. در گزارش‏ های شماها من خواندم، حالا هم بعضی از دوستان اظهار کردند که دولت درصدد صرفه جوئی است و می ‏خواهد صرفه‏ جوئی کند؛ بسیار خوب، این لازم است؛ این را جدی بگیرید.

 

دولت خودش یک مصرف کننده بسیار بزرگی است. شما از بنزین بگیرید تا وسائل گوناگون، یک مصرف کننده بزرگ، دولت است. حقیقتاً در کار مصرف، صرفه ‏جویی کنید. صرفه‏ جوئی، چیز بسیار لازم و مهمی است.

 

به مصرف تولیدات داخلی هم اهمیت بدهید. در دستگاه شما، در وزارت خانه شما، اگر کار جدیدی انجام می ‏گیرد، اگر چیز جدیدی خریده می ‏شود، اگر همین اقلام روزمره‏ای که مورد نیاز وزارتخانه است، تهیه می‏ شود، سعی کنید همه‏ اش از داخل باشد؛ اصرار بر این داشته باشید؛ خود این، یک قدم خیلی بزرگی می ‏شود. اصلاً ممنوع کنید و بگوئید هیچ‏کس حق ندارد که در این وزارتخانه جنس خارجی مصرف کند. به نظر من اینها می‏ تواند کمک کند.

 

سیاست‏ های کلی اقتصاد مقاومتی

 رهبر معظم انقلاب با ابلاغ سیاست‏ های کلی «اقتصاد مقاومتی» بر اساس بند یک اصل 110 قانون اساسی که پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام تعیین شده است، تأکید کردند:

پیروی از الگوی علمی و بومی برآمده از فرهنگ انقلابی و اسلامی، عامل شکست و عقب ‏نشینی دشمن در جنگ تحمیلی اقتصادی علیه ملت ایران خواهد شد، همچنین اقتصاد مقاومتی خواهد توانست در بحران‏ های رو به افزایش جهانی، الگویی الهام بخش از نظام اقتصادی اسلام را عینیت بخشد و زمینه و فرصت مناسب را برای نقش ‏آفرینی مردم و فعالان اقتصادی در تحقق حماسه اقتصادی فراهم کند.

 

در متن ابلاغیه رهبر معظم انقلاب به رؤسای قوای سه گانه و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام آمد است:

ایران اسلامی با استعدادهای سرشار معنوی و مادی و ذخائر و منابع غنی و متنوع و زیرساخت‏ های گسترده و مهم‏تر از همه، برخورداری از نیروی انسانی متعهد و کارآمد و دارای عزم راسخ برای پیشرفت، اگر از الگوی اقتصادی بومی و علمی برآمده از فرهنگ انقلابی و اسلامی که همان اقتصاد مقاومتی است، پیروی کند نه تنها بر همه مشکلات اقتصادی فائق می ‏آید و دشمن را که با تحمیل یک جنگ اقتصادی تمام عیار در برابر این ملت بزرگ صف‏آرایی کرده، به شکست و عقب ‏نشینی وا می ‏دارد، بلکه خواهد توانست در جهانی که مخاطرات ناشی از تحولات خارج از اختیار، مانند بحران‏ های مالی، اقتصادی، سیاسی و... در آن رو به افزایش است، با حفظ دستاوردهای کشور در زمینه‏ های مختلف و تداوم پیشرفت و تحقق آرمان‏ ها و اصول قانون اساسی و سند چشم ‏انداز بیست ساله، اقتصاد متکی به دانش و فناوری، عدالت بنیان، درون‏زا و برون‏گرا، پویا و پیشرو را محقق سازد و الگویی الهام ‏بخش از نظام اقتصادی اسلام را عینیت بخشد...

 

در سیاست‏ های ابلاغی که با هدف تأمین رشد پویا و بهبود شاخص ‏های مقاومت اقتصادی و دستیابی به اهداف سند چشم ‏انداز بیست‏ ساله، سیاست‏ های کلی اقتصاد مقاومتی با رویکردی جهادی، انعطاف ‏پذیر، فرصت ساز ، مولد، درون‏زا، پیشرو و برون‏گرا و در 24 بند اعلام شده، مواردی چون:

 

الف- تأمین شرایط و فعال‏ سازی کلیه امکانات و منابع مالی و سرمایه‏ های انسانی و علمی کشور به منظور توسعه کارآفرینی و به حداکثر رساندن مشارکت آحاد جامعه در فعالیت ‏های اقتصادی با تسهیل و تشویق همکاری‏ های جمعی و تأکید بر ارتقاء درآمد و نقش طبقات کم‏ درآمد و متوسط .

ب- پیشتازی اقتصاد دانش بنیان، پیاده‏ سازی و اجرای نقشه جامع علمی کشور و ساماندهی نظام ملی نوآوری به منظور ارتقاء جایگاه جهانی کشور و افزایش سهم تولید و صادرات محصولات و خدمات دانش ‏بنیان و دستیابی به رتبه اول اقتصاد دانش ‏بنیان در منطقه.

ج- سهم ‏بری عادلانه عوامل در زنجیره تولید تا مصرف متناسب با نقش آنها در ایجاد ارزش، بویژه با افزایش سهم سرمایه انسانی از طریق ارتقاء آموزش، مهارت، خلاقیت، کارآفرینی و تجربه .

د- مدیریت مصرف با تأکید بر اجرای سیاست‏ های کلی اصلاح الگوی مصرف و ترویج مصرف کالاهای داخلی همراه با برنامه ‏ریزی برای ارتقاء کیفیت و رقابت ‏پذیری در تولید.

ه – صرفه ‏جویی در هزینه‏ های عمومی کشور با تأکید بر تحول اساسی در ساختارها، منطقی‏ سازی اندازه دولت و حذف دستگاه‏ های موازی و غیرضرور و هزینه‏ های زاید.

و- تقویت فرهنگ جهادی در ایجاد ارزش افزوده ، تولید ثروت، بهره‏ وری ، کارآفرینی ، سرمایه‏ گذاری و اشتغال مولد و اعطای نشان اقتصاد مقاومتی به اشخاص دارای خدمات برجسته در این زمینه.

ز- تبیین ابعاد اقتصاد مقاومتی و گفتمان سازی آن بویژه در محیط‏ های علمی، آموزشی و رسانه ‏ای و تبدیل آن به گفتمان فراگیر و رایج ملی

در حوزه فعالیت روابط عمومی ‏ها بیشتر به چشم می‏ خورد و همه دستگاه ‏های فرهنگی و روابط عمومی سازمان‏ ها و نهادها باید با تدوین برنامه‏ ها و راهکارهای اجرایی مناسب در جهت عمل به این دستورات اقدامات لازم را انجام دهند. با نگاهی به اهم دیدگاه‏ ها و برنامه‏ های راهبردی رهبر انقلاب در خصوص اقتصاد مقاومتی و الزامات اجرایی آن خصوصاً مواردی که مربوط به حوزه‏ های فرهنگی و روابط عمومی‏ ها می ‏شود چون:

 


1. اصلاح الگوی مصرف، جلوگیری از اسراف،همت مضاعف و کار مضاعف، جهاد اقتصادی، تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی و جهاد اقتصادی حلقه‏ هایی برای ایجاد یک منظومه کامل در زمینه مسائل اقتصادی کشور است.
2. مسئله مدیریت مصرف، به عنوان یکی از ارکان اقتصاد مقاومتی و توصیه به مصرف متعادل و پرهیز از اسراف و تبذیر، در دستگاه ‏های دولتی، غیردولتی، آحاد مردم و خانواده‏ ها.
3. جلوگیری از تصمیم ‏های خلق ‏الساعه و تعیین مقررات و در مقابل تنظیم حرکت بر اساس برنامه
4. استفاده حداکثری از زمان و منابع و امکانات.
 

می‏توان نقش خود را شناخت، سمت و سوی حرکت را مشخص کرد و در آن مسیر گام برداشت.

 

برنامه ‏های روابط عمومی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان در خصوص اجرایی شدن اقتصاد مقاومتی

با توجه به تأکیدات رهبر معظم انقلاب در خصوص اقتصاد مقاومتی و ابلاغ سیاست‏ های کلی آن و سیاست‏ ها و جهت ‎‏گیری‏ های کشور و دولت در این خصوص، روابط عمومی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان هم تصمیم گرفت همپا و همراه با مردم کشورمان با اتخاذ برنامه‏ ها و روش ‏های مناسب، با صرفه‏ جویی در هزینه ‏ها، ضمن حفظ کیفیت خدمات ارایه شده، مسوولان را در این عرصه جدید یاری رسانده و از آنجایی‏ که از دانشگاهیان به عنوان، سرآمدان و رهبران فکری جامعه یاد می‏ شود، بتوانیم با الگو دهی شایسته، فرهنگ‏ سازی مناسبی را برای عموم مردم فهیم کشورمان ارایه دهیم.

 

الف – تلویزیون ابتکاری شهری:

در عصری که استفاده از ابزارهای الکترونیک با توجه به اقتضائات دنیای مدرن، امری ضروری و گریزناپذیر است، روابط عمومی سازمان‏ ها که خود رهبر و پیشتاز استفاده از ابزارهای نوین هستند می ‏توانند نقشی اساسی و مؤثر داشته باشند.

روابط عمومی ‏ها و خصوصاً روابط عمومی دانشگاه‏ ها با توجه به فضای پویا و با نشاط آنها به دلیل حضور دانشجویان و اساتید برجسته، خلاقیت و نوآوری، یکی از فاکتورهای مهم و در خور توجه آنان محسوب می ‏شود. به این دلیل در روابط عمومی ‏ها، هیچ‏گاه نباید به گذشته بسنده کرد، بلکه باید با استفاده از ابزارهای نو و طراحی و انجام امور خلاقانه، خلاقیت و نوآوری را در مجموعه بوجود آورده، به کل سازمان تعمیم داده و تحرک و نشاط سازمانی را ایجاد کنند.

تلویزیون به دلیل ویژگی منحصر به فردی که در ارسال پیام‏ های تصویری دارد، یکی از پر مخاطب ‏ترین وسایل ارتباط جمعی به شمار می ‏آید. این رسانه پیچیده و کارا علاوه بر پخش برنامه‏ ها، مسولیت تبلیغات موسسه‏ های تجاری، اقتصادی و فرهنگی را نیز به عهده دارد.

عکس

استفاده از تلویزیون شهری ابتکاری روابط عمومی دانشگاه با هدف کاهش هزینه‏ ها

 

مزایای اطلاع رسانی و تبلیغ در تلویزیون شهری:

 

1. امکان استفاده از سه عامل تأثیرگذار صدا، تصویر و حرکت
2. برخورداری از جاذبه‏ های زیاد برای مخاطبین
3. پوشش و دسترسی مکانی زیاد
 

با توجه به مطالبی که در خصوص اهمیت و مزایای تلویزیون شهری بیان شد، در روابط عمومی دانشگاه‏ علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان نیز لزوم استفاده و بهره ‏برداری از تلویزیون شهری به عنوان یکی از ابزارهای نوین اطلاع رسانی و تبلیغات احساس شد.

اما با تحقیقات و استعلامات بعمل آمده از شرکت ‏های فروش تجهزات و ابزارهای سمعی و بصری و تابلوهای الکترونیک، قیمت تلویزیون‏ های شهری با توجه به ابعاد، ویژگی‏ ها و قابلیت‏ ها، از حدود 30 الی 100 میلیون تومان متغیر بود که حتی با توجه به تمامی محاسن ذکر شده، قیمت بالایی داشت و خرید آن برای روابط عمومی دانشگاه میسر نبود.

 

اما از آنجایی که اعتقاد داریم روابط عمومی ‏ها در دو امر «خلاقیت و نوآوری» و «پیش‏گامی در استفاده از ابزارهای نوین» باید سرآمد دیگران باشند، به فکر روش ‏های کم‏ هزینه ‏تری افتادیم که در نهایت با استفاده از «یک دستگاه‏ ویدئو پرژکتور» که معمولاً در هر دانشگاهی تعداد زیادی از آن‏ها یافت می‏ شود و قیمتی حدود یک میلیون تومان دارد و ساخت یک سازه فلزی در ابعاد 6×4 متر و نصب پرده‏ای شفاف بر روی آن، تلویزیون شهری ابتکاری خود را ایجاد کردیم. در این روش و با استفاده از ویدئو پرژکتور و مراجعه به منوی دستگاه و انتخاب گزینهEnter, install setting  و سپس انتخاب گزینه Entet, image flip  و انتخاب گزینه سوم H ، از پشت پرده شفاف، تصویر را پخش می ‏کنیم بطوری که مخاطبان از جلوی پرده، تصویر واقعی و بسیار شفافی را مشاهده می‏کنند. که می‏ توانیم با اتصال یک دستگاه کامپیوتر، نوشته، اطلاعیه و پیام‏ های مختلف را از این پرده و با تلویزیون شهری ابتکاری پخش نماییم.

 

مزایای اختصاصی تلویزیون شهری ابتکاری دانشگاه:

الف- هزینه بسیار کم (حدود یک میلیون وپانصد هزار تومان) یعنی چیزی حدود 40 برابر ارزانتر نسبت به تلویزیون ‏های شهری موجود در بازار.

ب – کیفیت تصویر بالا نسبت به موارد مشابه به همراه پخش صدا

 

معایب:

با توجه به اینکه در این روش از سیستم و ویدئو پرژکتور استفاده می‏ شود و اساس پخش مطلوب تصویر در ویدئو پرژکتور تاریکی هواست، این سیستم در روز خصوصاً در محوطه‏ های باز (بیرون ساختمان‏ ها) خوب جواب نمی‏ دهد و فقط در ساعات تاریکی هوا (هنگام غروب خورشید به بعد) در داخل محوطه دانشگاه‏، سردرب و ورودی دانشگاه، دور میدان‏ ها، خوابگاه‏ های دانشجویی و... قابل استفاده است که البته در این زمان‏ ها هم می ‏توان بهره‏ برداری خوبی از آن کرد. لازم به ذکر است که در طول فصل پائیز و زمستان که دانشجویان بیشتر در دانشگاه حضور دارند به دلیل کوتاهی طول مدت روز، هوا زودتر تاریک شده و زمان زیادی را می‏ توان از این سیستم استفاده نمود.

در پایان آنچه که اهمیت دارد هزینه بسیار کم اجرای این سیستم است که در کنار معایب اندک آن قابل چشم ‏پوشی است و می ‏تواند با پخش اطلاعات مناسب در قالب فیلم، کلیپ، اطلاعیه و... در زمان‏ های مختلف، اطلاع رسانی و تبلیغات مورد نظر را بخوبی انجام داد.

 

ب- طرح شناسایی استعدادها و استفاده از ظرفیت ‏های فکری و اجرایی دانشجویان علاقمند به فعالیت‏ در روابط عمومی (کارگزاران افتخاری روابط عمومی):

به منظور شناسایی استعدادهای ناب دانشجویی و فراهم کردن شرایط حضور دانشجویان پس از دوران فارغ ‏التحصیلی در بازار کار و از همه مهمتر رفع مشکل و معضل کمبود نیروی انسانی متناسب در روابط عمومی ‏ها با هزینه ‏ای کم و اطلاع ‏یابی بی ‏واسطه از نظرات، پیشنهادات و انتقادات دانشجویان به عنوان مخاطبان اصلی دانشگاه‏ ها و پیش ‏بینی چالش ‏ها و بحران‏ ها در زمینه، «طرح فعالین دانشجویی روابط عمومی» به عنوان کارگزاران افتخاری و گروه دانشجویان داوطلب تهیه و به اجرا گذاشته شد که نتایج مثبت آن در دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان به وضوح قابل مشاهده است.

 

66

برای اینکه با توجه به فعالیت ‏های گسترده روابط عمومی بتوانیم دایره فعالین روابط عمومی را از چهار یا پنج کارشناس حوزه کارمندی بزرگتر کنیم، باید به دنبال استفاده از ظرفیت‏ های مغفول مانده مجموعه خودمان بگردیم که در دانشگاه‏ ها، نیروهای دانشجویی علاقمند و داوطلب، به دلایل مختلف از بهترین گزینه‏ ها هستند.

از جمله دلایلی که استفاده از دانشجویان را به عنوان بازوان روابط عمومی در قالب «طرح فعالین دانشجویی روابط عمومی» به مرحله اجرا رساند می‏توان به موارد ذیل اشاره کرد:

 

  1. دانشجویان با توجه به تحصیل و حضور در محیط دانشگاه‏، اغلب دانشجویان، اساتید و کارمندان را بخوبی شناخته و از روحیات، نیازها و توانمندی‏ های آنان با اطلاعند که از این شناخت و ارتباط در جهت بهبود ارتباط درون سازمانی و همگرایی مثبت در بین آنان و مجموعه مدیریت می ‏توان بهره برد.

  2. شناخت نسبی معضلات و چالش ‏های سیستم

  3. حضور دائم در خوابگاه‏ها و جمع‏ های دانشجویی و ارتباط مستقیم با دانشجویان دیگر به عنوان مخاطبان اصلی دانشگاه و ارتباط نزدیک و تنگاتنگ با آنان.

  4. انجام نظر سنجی و ارزیابی برنامه‏ های مختلف حوزه دانشجویی و کارمندی بصورت چهره‏ به‏ چهره با هدف اطلاع از نظرات و پیشنهادات آن‏ها و همچنین نفوذ بیشتر و مؤثرتر در مجموعه‏ های دانشجویی، کارمندی و هیات علمی

  5. رصد و بررسی انتظارات و انتقادات دانشجویاین و تلاش در جهت جلوگیری از بحران‏ ها و رویارویی با چالش ‏ها (در این میان نقش گوش دادن مؤثر و همدلی با مخاطب و ارایه نظرات به مدیریت نقش اساسی دارد)

  6. داشتن روحیه جوانی، تعهد همراه با عشق و علاقه و داشتن انگیزه برای آموختن مباحث جدید و شوق یادگیری و فعالیت‏ در محیط ‏های کاری و رسمی

  7. گستردگی در استفاده از دانشجویان از بُعد تعداد (با توجه به بدون هزینه بودن یا هزینه بسیارکم) و گستردگی حوزه ‏ای، بطوری که می‏ توان دانشجویان را در قالب فعالین دانشکده ‏ها ، گروه ‏ها، خبرنگاران واحدها، امور اجرایی، عکاسی و فیلمبرداری و... تقسیم ‏بندی کرد و بکار گرفت.

عکس

آماده ‏‏سازی و تدارکات برگزاری جشن فرزندان ممتاز توسط دانشجویان عضو روابط عمومی

آماده‏ سازی و تدارکات برگزاری جشن فارغ ‏التحصیلی توسط دانشجویان عضو روابط عمومی

 

هدف ما از تشکیل تیم فعالین دانشجویی روابط عمومی چیست؟

 الف- توجه و عنایت به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص استفاده از نیروهای جوان در کارها و مشارکت دادن آنان در امور و ایجاد روحیه نشاط و امید و تقویت حس خودباوری در جوانانی که آینده ایران اسلامی در دستان آنهاست.

ب – توانمندسازی و ارتقاء جایگاه روابط عمومی ‏ها با استفاده از ظرفیت‏ های فکری و اجرایی دانشجویان مستعد، علاقمند و توانا

ج- پرکردن اوقات فراغت دانشجویان و کمک به فرایند اجتماعی شدن و ارتقای مهارت‏ های اجتماعی آنان و مهیا کردن قشر جوان دانشجو برای حضوری مؤثر پس از دوران فارغ ‏‏التحصیلی در بازار کار

ه- داشتن ارتباط مؤثر و اطلاع داشتن از انتظارات و انتقادات دانشجویان به عنوان بخش اعظم مخاطبان روابط عمومی(در این خصوص نقش این دانشجویان در شناخت چالش ‏ها و جلوگیری از بحران‏ ها خصوصاً در حوزه دانشجویی که یکی از وظایف اصلی روابط عمومی هاست، بیشتر به چشم می‏آید.)

 

چگونگی اجرای طرح فعالین دانشجویی در روابط عمومی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان:

پس از احساس نیاز به استفاده از نیروهای کارآمد، خلاق، علاقمند و پویا در مجموعه روابط عمومی به عنوان مکملی برای کارکنان فعلی، استفاده از نیروهای دانشجویی داوطلب یا کارگزاران افتخاری روابط عمومی، بهترین گزینه بود که این امر طی فراخوانی در سطح دانشگاه از طریق پوستر، بنر، پیامک و در محل اردوها، جشن‏ ها، مراسمات ، خوابگاه‏ ها و... از سال 1388 در دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان آغاز شد.

 

عکس

اجرای گروه حاملان قرآن روابط عمومی دانشگاه در مراسم جشن تجلیل از فرزندان ممتاز کارکنان

فعالیت‏ های دانشجویان عضو فعال روابط عمومی در خصوص فضاسازی و برگزاری مراسمات محرم در خوابگاه دختران

با توجه به توانمندی‏ های سمعی و بصری، پژوهش‏ و افکارسنجی، اطلاع رسانی و ارتباط با رسانه ‏ها ، امور اجرایی مراسم و مناسبت‏ ها، ارتباطات درون سازمانی و... تقسیم و گروه بندی شدند.

شاید بتوان از رشد و بلوغ اعضای دانشجویی فعال روابط عمومی در حین کار دسته جمعی، ریشه دواندن در جامعه هدف با تکیه بر اصل کار از دانشجو برای دانشجو، آماده شدن برای ساختن فردایی روشن، اشاعه فرهنگ داوطلبی و ترویج روحیه نشاط، خلاقیت و پویایی در مجموعه روابط عمومی ‏ها و تأمین نیروی انسانی مکمل آن‏ها، به عنوان امتیازات ویژه اجرای این طرح یاد کرد. با توجه به جمیع جهات در نظر گرفته شده و مطالبی که عنوان نیروهای بالقوه در قالب طرح فعالین و کارگزاران افتخاری روابط عمومی می‏ تواند بسیاری از دغدغه ‏ها، مشکلات و کمبود‏های مجموعه روابط عمومی ‏ها را رفع کرده و پویایی آن‏ها را رقم بزند.

 

ج- اقدامات رسانه ‏ای و اطلاع رسانی:

در دنیای امروز، مقوله ارتباطات و اطلاع رسانی یکی از مباحثی است که نقش مؤثری را در جامعه ایفا می‏ کند.

بدون تردید روابط عمومی‏ ها و رسانه ‏های ارتباط جمعی به عنوان دو کانون مهم از نظام ارتباطی و اطلاع رسانی نقش تعیین کننده‏ای در افزایش آگاهی ‏های عمومی جامعه و فرهنگ ‏سازی و تنویر افکار عمومی دارند.

به همین منظور و در راستای کاهش هزینه‏ ها و استفاده از ظرفیت ‏های مختلف و فرهنگ‏ سازی اقتصاد مقاومتی، واحد ارتباط با رسانه‏ های روابط عمومی دانشگاه‏ علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان سعی نموده‏است با ایجاد ارتباطی مؤثر با رسانه‏ های کشوری و استانی و برگزاری تورهای رسانه ‏ای، نشست‏ ها و مصاحبه ‏های خبری، برگزاری کارگاه‏ های آموزش خبرنگاری و... فضایی را فراهم کند که ارتباط دوسویه روابط عمومی دانشگاه و رسانه‏ ها به شکل مطلوبی ایجاد، حفظ و استمرار یافته و با هزینه ‏ای کم، بازخوردی کلان را مشاهده نمود.

 

اقدامات واحد ارتباط با رسانه ‏های روابط عمومی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان در زمینه اقتصاد مقاومتی:

  1. تشکیل تیم رابطین خبری دانشکده ‏ها و معاونت‏ های دانشگاه

  2. از هر دانشکده و معاونت یک نفر به صلاحدید مدیر مجموعه انتخاب شد تا پس از طی دوره آموزشی خبرنویسی بتواند در سریع‏ترین زمان ممکن نسبت به تهیه و ارسال اخبار آن واحد اقدام نماید.

  3. تشکیل تیم خبرنگاران دانشجویی در قالب «یک دانشجو، یک خبرنگار»

  4. ایجاد و استفاده از راه‏ های ارتباطی از جمله سایت، ایمیل ، تلفکس، پیامک و... جهت دریافت اخبار از سوی تمامی دانشگاهیان
     

د – راه‏ اندازی خبرنامه الکترونیک

خبرنامه ‏های الکترونیک به دلیل رایگان بودن، یکی از امکانات جذاب وب سایت ‏های سازمان‏ ها و شرکت‏ ها بوده و باعث تعامل بین روابط عمومی با مخاطبان و مشتریان می ‏شود.

ارسال خبرنامه‏ های الکترونیک از روش‏ های پربازده و سریع اطلاع رسانی و تبلیغات آنلاین بوده و با توجه به اینکه در این روش اطلاعات مورد نظر به صورت گرافیک (با متون و تصاویر ثابت یا متحرک)، همزمان برای هزاران نفر فرستاده می ‏شود هزینه ‏ای نیز بر سیستم تحمیل نمی‏ شود و بر اساس مزایایی چون:

 

  1. پایین آوردن هزینه‏ های چاپ و انتشار

  2. پوشش گسترده مخاطبان

  3. کمک به حفظ محیط زیست با کاهش قابل توجه استفاده از کاغذ

  4. ارسال حجم نامحدودی از اطلاعات

  5. کاهش حجم نامه ‏های اداری و بایگانی و ... مورد توجه قرار گرفت.
     

عکس

نمونه خبرنامه الکترونیک روابط عمومی دانشگاه

لذا با توجه به جمیع مطالب گفته شده در خصوص ضرورت داشتن خبرنامه الکترونیک، در روابط عمومی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان تصمیم گرفتیم که با هدف :

الف- صرفه‏ جویی قابل توجه در هزینه ‏های چاپ و توزیع

ب- اطلاع رسانی بیشتر، کامل‏ تر و در زمان کوتاه ‏تر به مخاطبان

ج- استفاده از جذابیت ‏های گرافیکی و استفاده از انواع رنگ ها و... در طرح خبرنامه‏ (بدون محدودیت ‏در چاپ چهار رنگ، دورنگ و تک رنگ)

د- مرتبط بودن محتوای ارسالی با نیاز مخاطبان

و...، خبرنامه الکترونیک را راه‏ اندازی کرده و مورد استفاده قرار دهیم که در این خصوص خبرنامه ‏هایی با موضوعات مورد نیاز و علاقه مخاطبان (اعضای هیأت علمی، دانشجویان و کارکنان) از سایت‏ های مختلف جمع‏ آوری و یا با توجه به اتفاقات روز نگارش و برای آنان ارسال گردیده و می‏ گردد.

 

هـ – کاربرد تلفن همراه و سامانه پیام کوتاه:

پیام کوتاه (sms) در زمره آخرین دستاوردهای فناوری ارتباطی در یک دهه اخیر، طیف وسیعی از پیامدهای مثبت و منفی را در سطح ایران و جهان به همراه داشته است. این رسانه به دلایل اقتصادی (به صرفه بودن هزینه نسبت به مکالمه)، نیاز است. این رسانه به دلایل اقتصادی (به صرفه بودن هزینه نسبت به مکالمه)، نیاز روحی جامعه به تفریح و تفنن، دسترسی دائم و ... در بین مردم و علی ‏الخصوص جوانان محبوبیت یافته است.

 

امروزه تغییرات اساسی در شیوه تبلیغات، روش ‏های اطلاع رسانی و اطلاع ‏یابی، روش ‏های نظرسنجی و... ایجاد شده است و مدیر و کارشناس روابط عمومی ناگزیر از بهره‏ جویی از ابزارهای نو در کارهای خود می ‏باشد. آنچه که می‏ تواند روابط عمومی را پویاتر جلوه دهد ، نوآوری و خلاقیت در بهره ‏گیری از همین ابزارهای نوین و خلق تکنیک های نو در کارهاست. به عنوان نمونه شاید همه روابط عمومی ‏ها در حال حاضر از سامانه sms برخوردار باشند اما نحوه و نوع انرژی مثبت داده‏ و به رضایت وی منجر شود.

 

در روزهای امتحانات که فعالیت‏ های فرهنگی و فوق ‏برنامه واحدهای دانشگاهی بالاجبار و بدلیل عدم یا کمی حضور دانشجویان در محیط و مشغول بودن آن‏ها به امتحانات، کم‏رنگ و یا متوقف شده، با توجه به افزایش ضریب نفوذ تلفن همراه و گرایش بیشتر مردم و دانشجویان به استفاده از این وسیله ارتباطی، پیام کوتاه را می‏ توان در این دوره خاص از ترم تحصیلی به یک رسانه فرهنگی مؤثر تبدیل کرد. به همین منظور روابط عمومی دانشگاه تصمیم گرفت که با تهیه پیامک ‏هایی با موضوع امتحانات و با حال و هوا و زبان روز دانشجویان، فضای خشک و گاهاً خسته کننده امتحانات را تلطیف کرده و آنان را برای شرکت در امتحانات پیش‏ رو با نشاط‏ تر نماید که این امر با استقبال و پاسخ ‏های محبت آمیز آنان همراه بود که پیامک‏ های ارسالی توسط روابط عمومی و پاسخ ‏های دریافتی از دانشجویان در کتابچه‏ ای تحت عنوان «پیامک فصل امتحانات» جمع ‏آوری و تدوین شد (لازم به ذکر است که این کتابچه در هشتمین جشنواره روابط عمومی‏ های برتر ایران در بخش ارتباط الکترونیکی، مقام سوم را به خود اختصاص داد).

 

و- طرح سفرهای دانشگاهیان:

اگر به کارکرد اصلی سفرهای دانشگاهیان (که از سوی روابط عمومی دانشگاه‏ به این منظور طراحی شده) یعنی کارکرد مؤثر ارتباطی آن نگریسته و سپس نتایج و دستاوردهایش مورد بررسی قرار گیرد، از این دست سفرها به عنوان جایگزین و یا مکمل مناسبی جهت برنامه‏ های «پرسش و پاسخ» کلیشه ‏ای، ایجاد دیدارهای مردمی هفتگی، ارتباط الکترونیک از طریق سایت، وبلاگ، ایمیل و... می ‏توان استفاده نمود.

 

در نگاه دانشگاهیان و علی ‏الخصوص دانشجویان، مدیران و رئیس دانشگاه افرادی هستند کمتر در دسترس، با وقت کم، عبوس و با پاسخ ‏های از پیش آماده شده: نه، نمی‏ شود، نمی‏ توانیم و...، اما وقتی این افراد با همین رئیس در سفر و اردوی طولانی مدت‏تری همسفر می‏ شوند، بین آنچه که می ‏بینید با آنچه که در ذهن داشتند، فاصله زیادی خواهند یافت و شاید به همین علت باشد که پیامبر گرامی اسلام می ‏فرمایند: اگر می‏ خواهید کسی را بشناسید با او به مسافرت بروید. در این خصوص، سفرهای کوتاه مدت چند ساعته با توجه به کم هزینه تر بودن آنها و پوشش تعداد بیشتری از افراد و ارتباط با آنها مورد توصیه است.

الف- برنامه سفرهای کوتاه مدت (اردوهای نیم‏ روزه استانی)

ب – برنامه سفرهای میان مدت (اردوهای چند روزه کشوری)

(با دریافت تمام یا بخش اعظم هزینه ‏ها از سوی مخاطبان)

ج- برنامه سفرهای بلند مدت (اردوهای برون مرزی)

(با دریافت تمام یا بخش اعظم هزینه ‏ها از سوی مخاطبان)

 

... به هر روی، با طراحی ، برنامه ‏ریزی و اجرای جنین سفرهایی که غالباً با صرف هزینه بسیار اندکی قابلیت اجرا دارند می‏ توان بستر ارتباط مدیران سازمان و کارکنان (ارتباط درون سازمانی) را فراهم کرد و با استفاده از توانمندی ‏ها و همفکری با هم، سازمانی پویا، خلاق و کارآمد را جهت ارتباط با مخاطبان بیرونی (ارتباط برون سازمانی) تشکیل داد.

 

ز- همپای مهر و ماه (استفاده از ظرفیت ‏های مادی و معنوی والدین دانشجویان):

بمنظور استفاده از تجربیات و نظرات ارزشمند والدین دانشجویان و ارتباط هر چه بهتر و هدفمندتر والدین با دانشگاه و مراکز تحصیل و اقامت فرزندان خود، تور آشنایی والدین با دانشگاه‏ و محل تحصیل و اقامت فرزندان آنان، تحت عنوان برنامه سفر خانواده ‏ها به گرگان

در قالب برنامه «همپای مهر و ماه» طراحی شد.

بدون شک آشنایی خانواده‏ ها و دانشجویان با دستاوردهای نظام مقدس جمهوری اسلامی در حوزه ‏های علمی و پژوهشی و ظرفیت‏ ها و توانمندی‏ های دانشگاه مدنظر، تأثیرات شگرفی در ایجاد روحیه خودباوری و غرور ملی و افزایش شور و نشاط و امید در آن‏ها و بروز روحیه دلگرم کننده برای مسوولان و تلاشگران جامعه دانشگاهی داشته و به طور قطع این حرکت ارزنده، منشاء هم‏ اندیشی و هم‏ افزایی فکری و معنوی بین دانشگاه‏، دانشجو و خانواده‏ ها بوده و موجبات پیشرفت جامعه اسلامی مان در تمامی حوزه‏ه ای علمی، پژوهشی و... را فراهم می‏ آورد.

با زمینه سازی حضور والدین دانشجویان در دانشگاه، علاوه بر مزایا و محاسن برشمرده شده، می‏توان از ظرفیت‏ ها، همکاری‏ ها و همیاری‏ های مادی و معنوی والدین در جهت کمک به دانشگاه نیز استفاده نمود.

 

ک – استفاده از سازه‏ های نصب بنر:

هنوز هم در اغلب ادارات و نهادها و حتی دانشگاه ‏ها با توجه به نیاز دائمی به نصب بنرهای اطلاع رسانی در خصوص همایش ‏ها ، کارگاه‏ ها و... از سازه ‏های موقتی و اجاره ‏ای داربست یا اسپیس فریم استفاده می‏ شود که علاوه بر ایجاد اغتشاشات بصری و نازیبایی‏ محیطی و سردرگمی مخاطب در خصوص مکان‏ های اطلاع رسانی، هزینه ‏های بالایی را نیز متوجه دستگاه ‏ها می ‏‎کند.

لذا بر اساس نیاز مجموعه دانشگاهی (سایت اصلی منابع، سایت پردیس و خوابگاه‏ های دختران و پسران) تعداد مورد نیاز پایه نصب بنر در یک طرح، فرم، جنس و رنگ تهیه و نصب گردید.

 

عکس

استفاده از سازه‏های نصب بنر در اماکن مختلف دانشگاه با هدف صرفه ‏جویی در هزینه ‏ها و زیباسازی محیط

 

از جمله مزایای این سازه ‏ها می ‏توان به مواردی چون:

  • ثابت بودن مکان‏ های اطلاع رسانی و عادت کردن چشم مخاطب به دیدن پیام

  • امکان نصب سریع و بدون نیاز به داربست، بالابر و کارگر اضافی و اشتغال کم فضای محیط

  • استحکام و مقاوم بودن

  • محدود شدن ابعاد بنر در اندازه حداکثر 4*3 متر و جلوگیری از چاپ و نصب بنرهایی با ابعادی بسیار بزرگ و بدون ضابطه توسط برخی واحدها و... اشاره کرد که یک حساب سرانگشتی و در محیط‏ های دانشگاهی (با حجم بالای بنر و داربست‏ های اجاره‏ای نصب شده) می‏ توان به جرأت گفت که در کمتر از یکسال تمام هزینه سرمایه‏ گذاری شده جهت خریداری سازه‏ های جدید به سازمان برگشت داده خواهد شد.
     

ل- تربیت نیروهای اجرایی مورد نیاز (مجری، قاری، گروه نمایش، طنز و...) :

یکی از مواردی که اغلب روابط عمومی ‏ها و خصوصاً روابط عمومی دانشگاه ‏ها با آن مواجه هستند استفاده از گروه‏ های هنری جهت اجرای برنامه‏ های متنوع فرهنگی و هنری برای کارکنان و دانشجویان است که به دلایل مختلف هزینه ‏های بالایی را شامل می ‏شود.

در دانشگا‏ه‏ ها به دلیل وجود جوانان دانشجوی خلاق، هنرمند و با استعداد، می ‏توان با استعدادیابی، فراخوان علاقمندان و در صورت لزوم اندکی آموزش، نیروهای توانمندی را در هر زمینه تربیت و با استفاده از توان آن‏ها که اغلب به صورت افتخاری و یا با هزینه بسیار کمی صورت می‏ گیرد می ‏توان هزینه ‏های اجرای برنامه ‏ها را به شکل چشم‏گیری کاهش داد.

 

عکس

فرم فراخوان شناسایی و دعوت به همکاری دانشجویان علاقمند فعالیت در روابط عمومی

پوستر دوره آموزشی مجری‏ گری ویژه دانشجویان علاقمند فعالیت در روابط عمومی

 

م: دسته ‏بندی طرح ‏ها و بنرهای مناسبتی چاپ شده :

بخش قابل توجهی از هزینه روابط عمومی‏ ها را هزینه چاپ طرحها، پوسترها و بنرهای مناسبتی تشکیل می‏ دهد که اگر این بخش به نحو درستی مدیریت شده و مستندسازی و نگه‏داری اصولی در آن اعمال شود، می ‏توان مثلاً یک بنر طراحی و چاپ شده را برای مدت حداقل 10 سال با کیفیت مناسب آرشیو، نگهداری و استفاده نمود به صورتی که تنها یکبار بنرهای مربوط به ولادت و شهادت ائمه، مناسبت‏ های انقلابی و... را طراحی و چاپ کرد و هر بار پس از استفاده، دور لوله‏ های پلاستیکی مناسب (لوله پولیکا) پیچید و نگهداری کرد. حتی از طرح مورد نظر می ‏توان کتابچه‏ ای تهیه کرد که شماره شناسایی طرح با شماره لوله مورد نظر یکی بوده تا و بتوان در هنگام نیاز، حتی بدون بازکردن بنر، طرح کلی آنرا نیز مشاهده کرد. بدین طریق با یکبار طراحی و چاپ بنر مناسبت‏ ها تا 10 سال دیگر نیازی به چاپ بنر جدید در این خصوص نمی ‏باشد(مگر اینکه به دلیل شرایط نامساعد جوی خصوصاً باد و طوفان‏ های شدید، بنر آسیب‏ دیده و غیر قابل استفاده باشد)

 

ن- مدیریت استفاده از تلفن‏ های همراه و مستقیم :

از بخش ‏هایی که هزینه قابل توجهی را برای روابط عمومی دستگاه ‏ها تحمیل می‏ کند، هزینه استفاده از تلفن‏ هاست.

با توجه به نیاز روابط عمومی ‏ها به ارتباط با مخاطبان (کارکنان، خبرنگاران و...) و داشتن موبایل توسط اغلب افراد، هزینه‏ های ارتباطی روابط عمومی ‏ها بالا می ‏رود که در این زمینه می ‏توان با مدیریت مناسب، ارتباطات از طریق تلفن همراه را به تلفن داخل شهری مستقیم و تلفن مستقیم را با خطوط تلفن داخلی بدون هزینه انجام داد و از این طریق صرفه ‏جویی قابل ملاحظه ‏ای را ایجاد کرد. همچنین می‏ توان استفاده از ایمیل، پیامک، اتوماسیون اداری و... را در اولویت گذاشت نمود و هزینه ‏ها را کاهش داد.

 

ح- عدم انتشار و یا کاهش چاپ تعداد خبرنامه‏ هایی مکتوب :

با عنایت به چاپ ماهانه نشریات خبری توسط روابط عمومی ‏ها، هزینه ‏های ثابت ونسبتاً بالایی در خصوص چاپ و کاغذ، در خصوص هزینه ‏های بسته ‏بندی و توزیع از طریق کارکنان و یا پست نیز صرفه‏ جویی ‏های قابل ملاحظه ‏ای را انجام داد. البته در این مورد می ‏توان با قراردادن فایل خبرنامه بر روی سایت دانشگاه ، ایمیل برای مخاطبان و یا بلوتوث کردن آن، پوشش خبری مورد نیاز را نیز مورد لحاظ قرارداد.

 

ط – برنامه‏ریزی جهت افزایش درآمد اختصاصی :

بمنظور تعامل با ادارات، سازمان‏ ها و مراکز علمی و فرهنگی و دستگاه‏ های برون سازمانی، سالن‏ های تحت پوشش روابط عمومی دانشگاه مطابق آیین ‏نامه ‏ای خاص جهت بهره برداری واگذار می ‏گردد.

بدین منظور آیین ‏نامه بهره ‏برداری از سالن‏ های آمفی تأتر و امکانات سمعی و بصری موجود در آن تهیه و تدوین گردید که هزینه‏ های دریافتی جهت هزینه استهلاک سالن و وسایل ، تعمیر و نگهداری و ترمیم به موقع آن و بخشی از هزینه ‏های جاری روابط عمومی مصرف می ‏شود.

همچنین با استفاده از ظرفیت نیروهای دانشجویی متخصص در امر: مجری‏گری، سرود، نمایش، موسیقی، فیلمبرداری، عکاسی و... وارایه خدمات آنان به بیرون از دانشگاه و دریافت هزینه می‏توان علاوه بر ایجاد درآمد برای خود دانشجویان و پر کردن مطلوب اوقات فراغت آنان، بخشی از درآمد حاصله را نیز جهت فعالیت‏ های روابط عمومی اختصاص داد.

 

عکس

نمونه فرم آیین نامه بهره ‏برداری از سالن‏ های اجتماعات دانشگاه و میزان تعرفه دریافتی بمنظور درآمدهای اختصاسی

 از جمله موارد و نکات دیگری که روابط عمومی‏ ها می‏ توانند در اقتصاد مقاومتی نقش داشته باشند می ‏توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. زمینه سازی مشارکت تمامی کارکنان سازمان‏ ها و واحدهای مرتبط جهت تدوین و اجرای طرح‏ های صرفه‏ جویی و بهینه ‏سازی مصرف

  2. ترویج و نهادینه سازی ابعاد مختلف اقتصاد مقاومتی در سازمان خود و انتقال آن با استفاده از ابزارهای موجود در روابط عمومی ‏ها به کارکنان دیگر و مردم و مخاطبان و تهیه و ارسال پیام‏ هایی حاوی تشویق مردم به بهینه‏ سازی مصرف و ترویج فرهنگ صرفه‏ جویی و ساده زیستی در برنامه‏ های در دست اجرا

  3. استفاده از اسپانسرهای تبلیغاتی جهت اجرای همایش ‏ها، جشن ‏ها و ... با در اختیار قراردادن فضاهای تبلیغاتی موجود در حاشیه مراسم مثل : بخش از خبرنامه‏، سازه ‏های نصب بنرCD مراسم، بنر پشت صحنه و داخل سالن و تبلیغات روی بسته‏ های پذیرایی ، هدایای تبلیغاتی و...

  4. پذیرایی به شکل ساده و در حد متعارف در همایش ‏ها، مراسم ‏ها و اردوها (که نمونه ‏هایی بارز آن در اردوهای نیم روزه هوای تازه روابط عمومی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان با استفاده از چای و نان محلی استان گلستان صورت گرفته و البته بسیار هم مورد استقبال مخاطبان خصوصاً دانشجویان غیربومی قرار گرفته است) در این زمینه و خصوصاً در اردوهای دانشجویی می ‏توان با توجه به سلیقه و خلاقیت دانشجویان و مانند اردوهای دوران دانش ‏آموزی، غذایی را متناسب با شرایط تهیه و همراه خود آورد.

  5. پرهیز از برنامه‏ های غیر ضروری، تشریفاتی، تکراری ، کلیشه ‏ای و کم بازده

  6. ترویج روحیه افزایش بهره‏وری در کارها و بالا بردن راندمان کاری و ساعات کار مفید همکاران و...
    سخن پایانی

در پایان آنچه که مهم است و همه ما خصوصاً اعضای مجموعه روابط عمومی‏ ها باید به آن توجه و عنایت ویژه ‏ای داشته باشیم، درک و فهم این نکته است که «اقتصاد مقاومتی» را باید به عنوان یک واقعیت دید و در خصوص آن برنامه ‏ریزی کرد و آن را به یک دوره خاص زمانی و یا یک گروه خاص محدود نکرده و برای دست‏یابی به اهداف بلندی که در سایه اقتصاد مقاومتی ترسیم شده، فکر کرد، برنامه ‏ریزی نمود و برای اجرای آن آستین همت را بالا زد که گفته ‏اند:

همت بلنددار که مردان روزگار                     از همت بلند به جایی رسیده‏اند
 

 

 

 

 

   
  

اخبار مرتبط:

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  هفت گام برای توسعه روابط‌عمومی


  8 راه برای تقویت رابطه ایمنی عمومی - جامعه با روابط‌عمومی


  مدیریت بحران و شش مولفه اساسی آن


  مرجعیت رسانه‌ای


  در نکوهش چاپلوسی و رفتارهای منافقانه


  فرسودگی روابط‌عمومی


  کاربردهای بازخورد ساندویچی در روابط‌عمومی


  قدرت گوش دادن فعال


  ارتباطات پایدار و نقش روابط‌عمومی‌


  روابط‌عمومی در ایران؛ مصائب و چشم‌انداز


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد