درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
پنجشنبه، 27 اردیبهشت 1403 - 14:25   

فراخوان دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی

  فراخوان دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی


ادامه ادامه مطلب یک

۷ اصل حمایتی در روابط

  ۷ اصل حمایتی در روابط


ادامه ادامه مطلب دو

برنامه‌های انجمن متخصصان روابط‌عمومی به مناسبت روز روابط‌عمومی

  برنامه‌های انجمن متخصصان روابط‌عمومی به مناسبت روز روابط‌عمومی


ادامه ادامه مطلب سه

فناوری، پایان شکست فتوشاپ

  فناوری، پایان شکست فتوشاپ


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  روز روابط‌عمومی مبارک
  مدیریت بحران و شش مولفه اساسی آن
  قدرت گوش دادن فعال
  روابط‌عمومی، اهمیت افکار عمومی درون و برون‌سازمانی
  روابط‌عمومی؛ از اطلاع‌رسانی تا اطلاع‌یابی
  کاربردهای بازخورد ساندویچی در روابط‌عمومی
  این روابط را عمومی می‌کند
  ضرورت راه‌اندازی رشته ارتباطات در دانشگاه‌های سراسری و آزاد ارومیه
  بیانیه موسسه کارگزار روابط‌عمومی به مناسبت روز ملی ارتباطات و روابط‌عمومی
  فرسودگی روابط‌عمومی
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 17378صفحه نخست » پیشخوان شارا-پیشنهادهای کاربران روابط عمومییکشنبه، 31 خرداد 1394 - 18:33
بانک های ایرانی پس از توافق هسته ای
شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- دیدگاه محمد ابراهیم مقدم مدیر عامل بانک تجارت درباره شرایط فعالیت بانک‌های ایرانی پس از توافق هسته‌ای احتمالی.
  


شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- دیدگاه محمد ابراهیم مقدم مدیر عامل بانک تجارت درباره شرایط فعالیت بانک‌های ایرانی پس از توافق هسته‌ای احتمالی.

به گزارش شارا، فضای کسب و کار در کشور مدتی است که به نوعی در "حالت انتظار" قرار دارد. غیر از دولت و بانک مرکزی که با رویکرد فعال و سیاستگزاری‌های موفق توانستند بزرگترین مشکل عرصه جاری اقتصاد ایران یعنی "تورم" و "رکود تورمی" را تحت کنترل در آورند ، صاحبان مشاغل و به تبع آن بنگاه های مالی کشور تحت تاثیر مشکلات ناشی از طولانی شدن تحریم‌ها و محدودیت‌های خارجی و نیز انتظار برای تعیین تکلیف نتیجه قطعی مذاکرات، همچنان منتظر گشوده شدن پنجره‌های جدید برای عبور از دوران گذار هستند.


اما اگر آنگونه که امید می‌رود توافق نهایی هسته ای طی هفته های آتی حاصل شود وضعیت بانکها ، به عنوان محور اصلی چرخش نقدینگی و تامین مالی در اقتصاد ایران چگونه خواهد بود ؟


در کوتاه‌ترین مقال، آثار امضای توافق هسته‌ای بین ایران و کشورهای 1+5 بر روی کسب و کار بانک‌های ایرانی را می‌توان در سه بازه کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت به شکل زیر دسته‌بندی کرد:


آثار کوتاه مدت : آنچه در کوتاه مدت انتظار می رود افزایش قابل توجه رونق کسب و کار بانکها در حوزه خدمات ارزی است . تقاضاهای انباشته سالهای اخیر صنعتگران ، بازرگانان و شهروندان ایرانی برای ورود مواد اولیه و کالاهای سرمایه ای ، واردات کالاهای مصرفی و انجام اموری چون ارسال و دریافت حوالجات ارزی برای بستگان و ... موجب خواهد شد تا پاسخگویی به این حجم انبوه تقاضا ، هریک از بانکهای ایرانی فعال در حوزه بانکداری بین الملل را به شکل مناسبی از کیک درآمدهای کارمزدی خدمات ارزی سهیم سازد . از این گذشته رفع تحریم ها ، فرصت معلق مانده چند سال اخیر برای توسعه شبکه شعب بانکهای ایرانی در دیگر کشورها بویژه بازارهای نوظهور و تاسیس بانکهای دوملیتی را احیاء می کند .


اثر میان مدت : پس از اتمام دوره ابتدایی رفع یا کاهش تحریم‌ها، بانکداران ایرانی با همان چالشی روبرو خواهند بود که صاحبان دیگر صنایع و مشاغل نیز باید تجربه کنند و آن مواجهه با حضور رقبای قدرتمند خارجی است که از ابزارها و "دسترسی" های بیشتری برای ارائه خدمات مشابه به بازرگانان ایرانی برخوردارند. بانکهای قدرتمند بین المللی که در اوائل دهه هشتاد شمسی از طریق تاسیس دفاتر نمایندگی حضور جدی خود را در ایران آغاز کرده و در حال توسعه فعالیتهای خود بودند پس از رفع تحریم‌های هسته‌ای و رفع موانع سیاسی و قانونی، به دنبال احیاء حضوری قدرتمند در بازار بزرگ و پرجاذبه ایران خواهند بود.


اما مواجهه با رقبای خارجی تنها چالش میان مدت رفع تحریم‌ها برای بانکهای ایرانی نخواهد بود. آنچه که کارشناسان از شرایط بازار سرمایه و رونق بازار مسکن (و احتمالا برخی حوزه های تولید) در شرایط بروز آثار رفع تحریم ها پیش بینی می‌کنند بانکها را با چالش بزرگ حفظ منابع نیز مواجه می‌کند، چه آنکه بانکها هم اکنون نیز برای کاهش سود سپرده ها تحت فشار هستند.


اینکه بانکها چگونه بتوانند آثار میان مدت ناشی از رفع تحریم ها را مدیریت کنند دقیقا به برنامه ریزی و تمهیدات امروز بستگی دارد و داشتن راه حل های مناسب برای مسائلی از این دست که برنامه های جایگزین برای کسب درآمد در بازار پول و ارتقاء سطح عملیات بانک جهت حفظ مشتریان ارزی در مقابل بانکهای خارجی چیست ؟


اثر بلندمدت: نظام بانکداری کشور با یا بدون رفع تحریم ها باید هرچه سریعتر تحولات اساسی را کلید زده و کارکردهای خود را مطابق با تحولات چشمگیر یک دهه اخیر اقتصاد ایران تغییر دهد، اما رفع تحریم ها و حضور در یک بازار رقابت کامل داخلی و خارجی ، هرچند کسب درآمد و سودآوری با حفظ مختصات کنونی را برای بانکها دشوارتر می‌سازد، اما می‌تواند همچون کاتالیزور یا محرکی آنچه که وزارت اقتصاد و بانک مرکزی به عنوان " طرح تحول نظام بانکی" دنبال می کنند تسریع کرده و شکل بهتری دهد . اگر رفع تحریم‌ها آنگونه که انتظار می‌رود به ورود سرمایه های خارجی به اقتصاد ایران بیانجامد و در کنار آن امکان حضور بانکهای بین المللی در ایران را نیز فراهم آورد ، بانکداری ایرانی ناگزیر از آن است که تحولات "اساسی تر" را در مدت زمانی کوتاه تر تجربه و مدیریت کند .


نتیجه این تحولات می تواند افزایش چابکی بانکهای ایرانی، افزایش تنوع سبد خدمات بانکی و تبدیل بانکها به سوپرمارکت های مالی به معنای درست کلمه باشد. نتیجه تحولاتی که سیستم بانکی در ایران تجربه خواهد کرد می تواند آثار جانبی بسیار مثبتی در سایر بخشهای اقتصاد ملی داشته باشد که یکی از مهمترین آنها افزایش تنوع در روشهای تامین مالی کسب و کارها و خروج اقتصاد ایران از بانک محوری و تقسیم بهینه نقشها بین بازار پولهای و سرمایه باشد ، به شرطی که از هم اکنون برای مدیریت درست تغییرات برنامه و اراده داشته باشیم.


***
بی گمان حتی بدون رفع تحریم ها نیز برای اقتصاد ایران و شبکه بانکی یک بدیل عالی برای حرکت در مسیر بالندگی و پیشرفت وجود دارد که همانا "اقتصاد مقاومتی" است . سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی ،که از سوی رهبر معظم انقلاب ابلاغ گردیده است، می تواند و باید مصدر یک برنامه راهبردی و نظام مند برای بنگاه های مالی کشور باشد و شبکه بانکی می تواند در راستای این سیاستها ، چابک تر و موثر از گذشته در خلق ارزش افزوده اقتصادی و اجتماعی در کشور گام بردارد.
 

 

 

 

 

 

   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  درک جعل عمیق و راه‌های مقابله با آن


  مدیریت بحران و شش مولفه اساسی آن


  هفت اشتباه زبان بدن


  قانون کارما: هر چه بکاریم همان را درو می‌کنیم


  فرسودگی روابط‌عمومی


  برندسازی کارفرمایی برای استارتاپ ها


  کاربردهای بازخورد ساندویچی در روابط‌عمومی


  قدرت گوش دادن فعال


  ضرورت گذر از ارتباطات سنتی و حرکت به سمت اطلاع‌رسانی نوین


  نقش روابط‌عمومی در جهش تولید با مشارکت مردم


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد