شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- در کاری سخت و پیچیده مانند بنگاه داری مالی و اقتصادی، مهارت های بسیار زیادی مورد نیاز است تا فرد بتواند نقش و ماموریت خود را به خوبی ایفا کند. اما اگر بنا باشد با اولویت و آن هم در حوزه روابط عمومی و بازاریابی از مهارت های مورد نظر یاد کنیم، شاید بتوان گفت مهارت برقراری ارتباط با مشتری و ایجاد و حفظ اعتماد یکی از اولین و مهمترین مهارت هایی است که می تواند در شکل گیری یک رابطه موثر، دوسویه و پویا بین یک موسسه و نهاد پولی و مالی و مشتریان آن برقرار شود.
در دوره و زمانه ای که به دلیل افزایش آگاهی مشتریان و مخاطبان و همچنین تعدد موسسات و بانک های ارائه دهنده خدمات بانکی، انتخاب های زیادی پیش روی مشتری قرار دارد و همه بانک ها و بنگاه های مالی تقریبا خدمات مشابهی را ارائه می دهند، تنها یک مزیت رقابتی می تواند مشتری را به سوی یک بانک یا موسسه مالی جذب کند.
به همین دلیل تنها مزیت های رقابتی هستند که می توانند دراختیار یک موسسه یا بانک باشند و باعث شوند مشتری و مخاطب در یک ارزیابی همه جانبه آن بانک یا موسسه را انتخاب کند. در این میان مهارت برقراری ارتباط و جذب مشتریان می تواند از ارزش و جایگاه بالایی برخوردار باشد و باعث شود که مشتریان با یافتن منافع مادی و معنوی خود به سوی یک بانک خاص گرایش پیدا کنند. از سویی دیگر چون در این موضوع صحبت از روابط عمومی و نقش آن هم مطرح است و اساسا ارتباط و برقراری ارتباط موثر یکی از نقش ها و ماموریت های اصلی روابط عمومی عنوان می شود، مهارت برقراری ارتباط و برنامه ریزی شده و هوشمندانه می تواند به عنوان اولویتی مهم در دستور کار قرار گیرد.
البته این موضوع را هم نباید فراموش کنیم که در دنیای رسانه ای شده امروز و در وضعیتی که فن آوری های نوین در زمینه علوم ارتباطات و اطلاعات به شدت ارتباطات بین فردی را گسترش داده است، باید در خصوص مدیریت ارتباطات، به این فضاهای جدید هم توجه داشته باشیم.
شایان ذکر است نخستین همایش بررسی نقش روابط عمومی در صنعت بانکداری، 25 مردادماه سال جاری در هتل المپیک برگزار می شود.
|