شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)-سازمانهای بزرگ جهانی به این نتیجه رسیدند که توسعه پایدار نمیتواند تنها هدف آنها برای فعالیت در جهانی باشد که با منابع محدودی مواجه است؛ بلکه توسعه در کنار حفظ منابع، معنا پیدا میکند. بسیاری از سازمانهای جهانی با اتخاذ چنین رویکردی به بازتعریف وظایف سازمانی خود پرداختند و بخشی به نام «مسئولیتپذیری اجتماعی» را تعریف کردند.
اغلب در بخش مسئولیتپذیری اجتماعی نوعی همکاری و همیاری سازمانها با نهادهای اجتماعی تعریف شده است که در برخی موارد رنگ و بوی خیریه به خود میگیرد. اما باید توجه داشت که مسئولیت اجتماعی شرکتها کاملا مترادف با مجموعه فعالیتهای خیرخواهانه که سابق بر این نیز در سازمانها به آنها پرداخته میشده، نیست.
مسئولیتپذیری اجتماعی شرکتی، مجموعه فرآیندها و سیاستگذاریهایی است که در آن هم منفعت سازمان و هم منفعت جامعه مدنظر قرار میگیرد. بازی برد- بردی که هر دو سر ماجرا از آن بهره میبرند. در حال حاضر سازمان ملل متحد به تعریف اهداف توسعه پایدار پرداخته است که قرار است تا سال 2030 به آنها دست یابد.
بنابراین اهداف و قوانین و استانداردهایی مانند ایزو 26000 که ماقبل آن تعریف شده بود، سازمانهای جهانی به نحوی متعهد میشوند که ارکان و لوازم توسعه پایدار را در سیاستگذاریهای خود لحاظ کنند و بدین ترتیب جایگاهی قابل قبول در رقابت جهانی پیدا کنند.
یکی از سازمانهای بزرگی که در این جریان میتواند تأثیرگذاری قابل توجهی داشته باشند، بانکها هستند. بانکها از آن جهت که همواره از منابع قابل توجه مالی برخوردار هستند، توانایی تأثیرگذاری بسیار زیادی در جامعه خواهند داشت. برنامهریزی و سیاستگذاریهایی که نهایتا جامعه را به سمت توسعه پایدار رهنمون میکند از جمله مهمنرین وظایف بانکها است.
بانکداری پایدار، اصطلاحی است که در ادامه همین جریان به وجود آمد و در حال حاضر بسیاری از بانکهای جهانی برنامههای خود را برای رسیدن به این هدف، تعریف میکنند. اما روی دیگر سکه، موفقیت و پیشرفتی است که در ادامه این دیدگاه برای خود بنگاه اقتصادی حاصل میشود.
هیچ سازمان بزرگ و توسعه یافتهای نمیتواند در یک جامعه رشدنیافته به حیات خود ادامه دهد و مراتب پیشرفت را طی کند. سازمانها با جامعهای که در آن حیات دارند، رابطهای تنگاتنگ دارند. جامعه بستری است که یک سازمان در آن به حیات خود ادامه میدهد و در شکلی بزرگتر، همه سازمانها در جامعهای جهانی زندگی میکنند.
دستیابی به استانداردهای جهانی مانند آنچه در حال حاضر زیرمجموعه توسعه پایدار و مسئولیتپذیری اجتماعی است، موجب رشد یک سازمان و امکان نقش آفرینی آن در فضای جهانی میشود. با نگاهی اجمالی به بنگاههای بزرگ اقتصادی میتوان انعکاس فعالیتهای آنها را که زیر مجموعه مسئولیتپذیری اجتماعیشان قرار میگیرد مشاهده کرد.
سازمانی که در مجموعه فعالیتهایش مسئولیت اجتماعی را لحاظ میکند، حتما سازمانی پیشرو و در عین حال قابل اعتماد برای همکاری است و از طرف دیگر، سازمانهای بزرگ ذینفعانی دارند که تأثیرگذاری به سزایی در موفقیت، ماندگاری و کم ریسک شدن آن سازمان ایفا میکنند.
توجه به مسئولیت اجتماعی، تأثیرات قابل توجهی در جلب نظر ذینفعان کلیدی هر سازمان دارد، به شرط آنکه آن سازمان در تعریف مسئولیت اجتماعی خود دقیق، مسئولانه و با خلاقیت عمل کرده باشد. مجموعه این نکات باعث شده است که سازمانهای بزرگ به اهمیت مسئولیت اجتماعی پی ببرند و کم کم آن را در فعالیتهای خود لحاظ کنند. این چنین است که سازمانی پایدار در جامعهای پایدار خواهیم داشت.
رشید خضری مدیرکل روابط عمومی بانک ملت
منبع مرجع: شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)
|