درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
جمعه، 28 اردیبهشت 1403 - 16:42   

فراخوان دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی

  فراخوان دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی


ادامه ادامه مطلب یک

رئیس اوپن‌ای‌آی اولین تصویر تولید شده توسط GPT-4o را به اشتراک می‌گذارد

  رئیس اوپن‌ای‌آی اولین تصویر تولید شده توسط GPT-4o را به اشتراک می‌گذارد


ادامه ادامه مطلب دو

چرا نوشتن با دست برای تفکر و یادگیری بهتر از تایپ کردن است؟

  چرا نوشتن با دست برای تفکر و یادگیری بهتر از تایپ کردن است؟


ادامه ادامه مطلب سه

فناوری، پایان شکست فتوشاپ

  فناوری، پایان شکست فتوشاپ


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  پوستر دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی چه چیزی را نشان می‌دهد؟
  ملازاده سکاندار روابط عمومی بیمه دی شد
  ضرورت ارتقای جایگاه روابط عمومی در صنعت بیمه
  رئیس اوپن‌ای‌آی اولین تصویر تولید شده توسط GPT-4o را به اشتراک می‌گذارد
  هفت گام برای توسعه روابط‌عمومی
  روز ملی ارتباطات و روابط‌عمومی، فرصتی برای بهره‌مندی از هوش مصنوعی در روابط‌عمومی
  پنج عنوان شغلی جدید در حوزه روابط‌عمومی تعریف شد
  ارتباطات پایدار و نقش روابط‌عمومی‌
  در نکوهش چاپلوسی و رفتارهای منافقانه
  مرجعیت رسانه‌ای
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 19961صفحه نخست » شنبه، 7 آذر 1394 - 08:45
بازاریابی و تبلیغات
تأثیر بازاریابی اجتماعی بر پیشگیری از اعتیاد
نوجوانان و جوانان از جمله طیفهای مهم جمعیتشناختی کشور محسوب میشوند که پیوسته در خطر سوء مصرف مواد مخدر قرار دارند. نوجوانان و جوانان در گذر زندگی با بحرانهای متعدد اجتماعی، هویتی، شغلی، خانوادگی و فردی مواجهند؛ و چنانچه جهت مقابله با این بحرانها از توانایی لازم و کافی برخوردار نباشند گرایش آنان به مواد مخدر دور از ذهن نخواهد بود. بیش از چهار دهه است که بازاریابی اجتماعی در کشورهای پیشرفته دنیا و در زمینههای متنوع و نامحدودی نظیر دخانیات، پیشگیری از جرم، مشارکت اجتماعی، ارتقاء سلامت، محافظت از محیطزیست و ...
  

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)، نوجوانان و جوانان از جمله طیفهای مهم جمعیتشناختی کشور محسوب میشوند که پیوسته در خطر سوء مصرف مواد مخدر قرار دارند. نوجوانان و جوانان در گذر زندگی با بحرانهای متعدد اجتماعی، هویتی، شغلی، خانوادگی و فردی مواجهند؛ و چنانچه جهت مقابله با این بحران ها از توانایی لازم و کافی برخوردار نباشند گرایش آنان به مواد مخدر دور از ذهن نخواهد بود. بیش از چهار دهه است که بازاریابی اجتماعی در کشورهای پیشرفته دنیا و در زمینههای متنوع و نامحدودی نظیر دخانیات، پیشگیری از جرم، مشارکت اجتماعی، ارتقاء سلامت، محافظت از محیطزیست و ... مورد استفاده قرار میگیرد. مقاله حاضر به دنبال بررسی بیشتر ارتباط میان بازاریابی اجتماعی و نقش پیشگیرانه آن در جلوگیری از اعتیاد و کاهش بدان است. بدین منظور مبانی نظری مرتبط با تأثیر بازاریابی اجتماعی بر اعتیاد و پیشگیری از آن بررسی و نتایج در این مقاله به صورت یکجا ارایه شده است. نتایج حاصل از مرور مبانی نظری می‌تواند برای پژوهش‌های کاربردی آتی مورد استفاده قرار گیرد.

واژگان کلیدی: بازاریابی، بازاریابی اجتماعی، پیشگیری از اعتیاد.


مقدمه:
بازاریابی و مدیریت بازار همان مدیریت فرآیند تقاضا است که یکی از شاخه¬های مهم دانش مدیریت محسوب می¬شود و وظیفه اصلی آن شناخت نیازها و خواسته¬های انسانی و رفع آن ها از طریق فرآینده مبادله منابع است. مدیریت بازاریابی نه تنها جستجو برای تقاضای بیشتر بلکه تغییر و حتی در مواردی کاهش تقاضا را در بر می‌گیرد. مدیریت بازاریابی می¬کوشد میزان، زمان و ماهیت تقاضا را با توجه به مقتضیات محیطی تغییر دهد. به عبارت دیگر مدیریت بازاریابی، مهار تقاضاست (یون کیم و گیو لی ، 2014: 27). در بازاریابی اجتماعی  جهت ایجاد تغییرات اجتماعی مثبت، از اصول و تکنیک هایی که ریشه در بازاریابی تجاری دارد استفاده می¬شود. همچنین بازاریابی اجتماعی می تواند با ترویج محصولات و خدمات مناسب و پیشگیری از استفاده محصولات و خدمات ناکارآمد، رفاه اجتماعی افراد را ارتقاء بخشد (سرات ، 2010: 73). کاتلر و زالتمن (1971) بازاریابی اجتماعی را طراحی، اجرا و کنترل برنامه هایی قلمداد می¬کنند که مشتمل بر محصول، برنامه¬ریزی، قیمت، ارتباطات، توزیع و تحقیقات بازار بوده و جامعه هدف را آماده پذیرش ایده¬های مطرح شده اجتماعی می¬گردانند. اما از آن جایی که این تعریف با تبلیغات اجتماعی و همین طور ارتباطات اجتماعی اشتباه گرفته می¬شد اندریسن  در سال 1993 تعریف جدیدی ارائه کرد که در آن بازاریابی اجتماعی به معنای کاربرد فنون بازاریابی تجاری در تحلیل، برنامه ریزی، اجرا و ارزیابی برنامه¬هایی بود که برای متأثر ساختن رفتار داوطلبانه مخاطبانِ هدف جهت رسیدن به رفاه اجتماعی به کار می¬¬رفت (آلوس ، 2010: 288.(
 
بازاریابی اجتماعی می¬تواند در هر زمینه یا موقعیتی که رفتار فرد نیازمند بذل توجه و بررسی باشد مورد استفاده قرار گیرد (چانگ، یو و لو ، 2014: 26). در گذشته این طور تصور می¬شد که بازاریابی اجتماعی تنها می‌تواند برای مشتریان نهایی (به طور مثال برای نوجوانانی که دخانیات مصرف می‌کنند) مورد استفاده قرار گیرد، در حالی که از روش ها و تکنیک¬های بازاریابی اجتماعی می¬توان برای تغییر رفتار مهره¬های کلیدی دیگری که همکاریشان موجب موفقیت برنامه می¬شود استفاده کرد (اندریسن، 2002: 3). از جمله کاربردهای بازاریابی اجتماعی می¬توان به دخانیات(مک¬اَسکیل و همکاران ، 2011)، قمار (پاول و تَپ ، 2008)، پیشگیری از جرم (هومل و کرول ، 2009)، محافظت از منابع طبیعی و محیطی (نظیر؛ کاهش مصرف انرژی، آب، برق، گاز، بنزین و دیگر سوخت¬ها)، بازاریابی سبز (نظیر؛ کاهش آلودگی¬های محیطی، هوا، خاک، رودخانه ها، تپه¬ها و شهرها)، اقدامات پیشگیرانه (نظیر؛ آتش-سوزی¬ها، گاز¬گرفتگی¬ها و مسمومیت¬ها)، مشارکت¬های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی، مشارکت در انتخابات، انجمنها، اتحادیه¬ها و شبکه ها، مسائل مربوط به سلامتی (نظیر معاینات دوره‌ای پزشکی، داندانپزشکی، آزمایشات روحی و روانی)، احتراز از عادات مضر، تغییر سبک زندگی (نظیر؛ احتراز از چاقی و توصیه به ورزش) اشاره کرد (کریه و چبات ، 2013: 123.(
کاتلر و لی (2008)، استفاده از بازاریابی اجتماعی در زمینه¬هایی چون ارتقاء سلامت اجتماعی ( نظیر ایدز، چاقی، حاملگی نوجوانان، سل و ...)، پیشگیری از صدمات (زد و خوردهای ترافیکی، خشونتهای خانگی، غرق شدن و ...)، حفاظت از محیط زیست (کیفیت آب و هوا و حفاظت از زیستگاه¬ها) و کمک به جوامع (نظیر رأی‌گیری و کار داوطلبانه) را مهم ارزیابی کرده¬اند. از این رو این پژوهش با ارائه یک مدل مفهومی به دنبال تحلیل تاثیر بازاریابی اجتماعی بر اعتیاد و پیشگیری از آن می باشد و به دنبال پاسخ به این پرسش کلیدی است که بازاریابی اجتماعی چه تاثیری بر اعتیاد و پیشگیری از آن دارد؟

 

نویسندگان:
مهرداد فروزنده،دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی- بازاریابی دانشکده مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهران
نوشا صفاهانی، دانشجوی کارشناسی ارشد کارآفرینی ـ کسب‌وکار الکترونیک دانشگاه تهران
مهدی مصلحی، دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی- تولید و عملیات دانشکده اقتصاد، مدیریت و حسابداری، دانشگاه یزد

 

دانلود مقاله با لینک مستقیم

 

منبع: TMBA

   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  هفت گام برای توسعه روابط‌عمومی


  8 راه برای تقویت رابطه ایمنی عمومی - جامعه با روابط‌عمومی


  مدیریت بحران و شش مولفه اساسی آن


  مرجعیت رسانه‌ای


  در نکوهش چاپلوسی و رفتارهای منافقانه


  فرسودگی روابط‌عمومی


  کاربردهای بازخورد ساندویچی در روابط‌عمومی


  قدرت گوش دادن فعال


  ارتباطات پایدار و نقش روابط‌عمومی‌


  روابط‌عمومی در ایران؛ مصائب و چشم‌انداز


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد