شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- ... من هم در اجلاسیه اپک در شهر وین شرکت کردم که درآن زمان سن و سالی و تجربه ای دراین زمینه نداشتم، البته تجربه شیرینی بود. خود ما در آنجا خبر تهیه می کردیم و برای رسانه ها ارسال می کردیم. در آن زمان آقای غرضی فرد شناخته شده ای بودند و در حوزه خبر نیز خیلی در دسترس نبودند ولی ایشان به دلیل اعتمادی که به من داشتند در برخی موارد که رسم بود از طرف وزیر مطالبی مطرح شود،سپرده بودند که این را تنظیم کنیم و ارایه بدهیم.
دکتر سید محمد صحفی با داشتن بیش از 11 سال سابقه خدمت در پست مدیر کلی روابط عمومی و مشاورت وزیر نفت یکی از مدیران پر سابقه حوزه روابط عمومی است. در بخش دوم و در ادامه گفت و گوهای مربوط به پروژه تاریخ شفاهی روابط عمومی ایران با وی به گفت و گویی دوباره پرداخته ایم. آنچه می خوانید بخشی کوتاه از دیدار دوم با اوست.
از این مجموعه قبلا بخش هایی کوتاه از یاد مانده های زنده یاد استاد کاظم متولی، استاد میرزابابا مطهری نژاد، دکتر سید محمد صحفی، دکترمحسن امینی، سید شهاب سید محسنی، حامدرضا اسماعیلی و مجتبی آقایی در شارا منتشر شده است. آنچه می خوانید بخشی کوتاه از صحبت ها و نظرات این کارشناس با سابقه حوزه روابط عمومی و ارتباطات است.
- موضوع ارتباط با رسانه معمولا برای تشکیلاتی مانند وزارت نفت یک مسئله مهم است. چون رسانه ها علاقه مند هستند که اطلاعاتی از این سازمان کسب کنند و ضمنا این سازمان اقتصادی و صنعتی هم مایل است که با رسانه ها ارتباط خوبی داشته باشد. بخصوص این موضوع در حالتی که کشور درگیر یک جنگ ناخواسته شده است، اهمیت خاصی دارد. در این زمینه توضیح دهید. ضمن این که شما در جایی هم جوابیه هایی برای رسانه داشتید؟ این ارتباط در آن زمان به چه صورت بود؟
جوابیه دادن به رسانه ها مربوط به دوره دوم حضور من در شرکت نفت بود. در مورد ارتباط با مطبوعات، آنچه که مسلم است، در دوران جنگ ما سیاست انقباضی در مورد انتشار اخبار داشتیم زیرا انتشار خبر آسیب دیدن صنایع نفت، کشتی ها یا اسکله ها به نوعی گرا دادن به دشمن تلقی می شد و ما معمولا به خبرنگاران کلیات را می گفتیم که مثلا آنها یک نقطه ای را با موشک زده اند اما نمی گفتیم که این موشک ها به هدف اصابت کرده یا نه و یا اینکه چه نقطه ای را زده است.
بنابراین ما سعی می کردیم به مقداری که ضرورت اقتضا می کند و به نحوی که با سیاست های ستاد تبلیغات جنگ که در آن زمان آقای کمال خرازی مسئولیت آن را داشتند، هماهنگ باشد این خبرها را منتشر کنیم. برخی از اخبار نیز به طور مستقیم توسط ستاد اطلاعیه جنگ صادر و منتشر می شد. اما در ارتباط با روزنامه ها باید بگویم که آن زمان ما تعداد انگشت شماری روزنامه داشتیم. روزنامه هایی مانند جمهوری اسلامی، کیهان و اطلاعات و ابرار جزو روزنامه هایی بودند که در آن زمان فعال بودند و در کنفرانس های خبری معمولا از خبرنگارهای اقتصادی دعوت می شد و دو نفر نیز همواره حضورشان بسیار برجسته بود که یکی خبرنگار جمهوری اسلامی و دیگری خبرنگار واحد مرکزی خبر بود و اینها ترکیبی بود که همیشه برای مصاحبه با وزیر نفت یا شرایط مهم دعوت می شدند. ضمن اینکه در آن زمان برخی از خبرگزاری های معروف خارجی نیز در تهران دفتر نمایندگی داشتند و از آن دفاتر نیز به طور مستقل برای شرکت در جلسات دعوت می شد. این خبرگزاری ها شامل رویترز، روزنامه پر تیراژ آساهی شیمون از ژاپن و خبرگزاری های اروپایی و امریکایی بودند که می آمدند و به این ترتیب کار اطلاع رسانی از طریق صدور اطلاعیه های رسمی و یا برگزاری جلسات کنفرانس خبری انجام می شد. ولی در دوره وزارت آقای مهندس غرضی مدیر روابط عمومی جایگاه ویژه ای داشت که در سفرهای خارجی وزیر حضور داشت.
- شما خاطره و یا بیاد مانده ای هم از این سفرها دارید؟
بله. خاطرم است که در اجلاسیه اپک در شهر وین شرکت کردم و برای من در آن زمان که سن و سالی و تجربه ای نداشتم، تجربه شیرینی بود. خود ما در آنجا خبر تهیه می کردیم و برای رسانه ها ارسال می کردیم. یکی دیگر از تجربیات شیرین من در این جریان این بود که در آن زمان آقای غرضی فرد شناخته شده ای بودند و در حوزه خبر نیز خیلی در دسترس نبودند ولی ایشان به دلیل اعتمادی که به من داشتند در برخی موارد که رسم بود از طرف وزیر مطالبی مطرح شود،سپرده بودند که این را تنظیم کنیم و ارایه بدهیم و در یکی از برنامه هایی که با ایشان سفر می کردیم، با ایشان قبل از سفر مصاحبه نشده بود ولی انجام آن و اطلاع رسانی دراین خصوص ضرورت داشت، به همین دلیل من با اطلاعات و اجازه ای که داشتم، از قول ایشان خبری را با این مضمون که وزیر نفت قبل از ترک تهران برای شرکت در اجلاس اپک راجع به تحولات بازار نفت این طور گفت، تنظیم کردم.
حال تصور کنید فردی که خبر چندانی از بازار نفت ندارد و بدون مشورت با وزیر و یا اصلاع دقیق از مباحثی که قرار بود در اجلاس اپک تأثیرگذار باشد، خبری تهیه کرده است، چفدر باید اختیار داشته باشد که این مسئله اتفاق بیفتد ولی این اختیار و اعتماد وجود داشت. ما خودمان یک چنین قدرت و حوزه اختیار و عملی داشتیم که به جای وزیر حرفی می زدیم که منتشر می شد. به هر حال این در حوزه و مسائل خبری اعتماد شخص وزیر نسبت به فردی که مدیریت روابط عمومی بود و به خصوص در حوزه رسانه حایز اهمیت بود تا حدی که می توانست به جای وزیر حرف بزند و اظهار نظر کند. به نظر من اقتدار مدیر روابط عمومی از به رسمیت شناختن جایگاه او توسط مدیران ارشد سرچشمه می گیرد.
|