شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- برخی می گویند صنعت چاپ به طور کل ناپدید خواهد شد، بنابراین تغییرات بزرگی برای صنعت روابط عمومی و همچنین چگونگی ارتباط آنها با اخبار، در افق پدیدار می شود.
بر طبق گزارش جامعه ی روزنامه نگاری امریکا، در سال 2000، درآمد حاصل از تبلیغات روزنامه ای به بالاتر از 49 میلیارد دلار رسید. مطابق گزارش همان انجمن، این درآمد در سال 2009 به 22 میلیارد دلار کاهش یافت و بسیاری از روزنامه های بزرگ، از قبیل Rocky Mountain News، از بین رفته اند. بعلاوه، در سال 1990، انجمن ویراستاران خبری امریکا، مشاهده کردد که تعداد ویراستاران و گزارشگران روزنامه به بیش از 56000 نفر رسید. این تعداد تا سال 2011 به 41600 نفر کاهش یافت.
انتشار اطلاعات بیطرفانه به عموم مردم چه معنی می دهد؟ آیا این یعنی اینکه ما وابسته به وب، وبلاگ ها، رسانه های اجتماعی، و تلویزیون برای اطلاعات مان هستیم و چه کسی آن اطلاعات را می دهد؟
جایگاه PR در این میان کجاست؟ در حالی که تعداد متخصصان روزنامه نگاری کاهش می یافت، تعداد متخصصان روابط عمومی به طور چشمگیری افزایش یافت. در سال 1980، در یک جمعیت 100000 نفری، .45 نفر PR، در برابر .36 روزنامه نگار وجود داشت. این نسبت تا سال 2008 به .90 نفر PR و .25 روزنامه نگار تغییر یافت. اگر تغییر به معنی کارکنان بیشتر روابط عمومیدر زمینه ی انتشار اطلاعات است، چگونه در مورد مجموعه مهارت های جدید در روابط عمومیتفسیر می شود؟ روزهایی فقط انتشارات مطبوعای انجام می شد، با پانهادنِ مستقیمِ روابط عمومی در رسانه های اجتماعی پایان یافت، اما این گسترش تا چه حد پیش خواهد رفت؟
حتی در طول چند سال گذشته، ارائه خدمات آژانس های روابط عمومیتا حدزیادی افزایش یافته است. علاوه بر روابط رسانه ای پایه، ساخت اپلیکیشن ها، طراحی وب، مهارت های جدید در دیجیتال، و تحلیل داده ها و موارد دیگر، هم راهشان را به سوی این چشم انداز تغییر دادند. دیگر خطی روشن از آنچه یک آژانس روابط عمومیانجام نمی دهد وجود ندارد، اما بیشتر درباره ی چگونگی کمک به مشتریان است تا به بهترین نحو از همه ی ابزارشان استفاده کنند.
حتی در ژاپن، که چهارمین کشور جهان از نظر جمعیت اینترنت است، بیش از 80 درصد از شرکت کنندگان اینترنت به بلاگ ها کمک می کنند یا آنها را مشاهده می کنند. دو روزنامه ی مهم دارد و به عنوان بالاترین بازار تبلیغات در آسیا در سال 2012 رتبه بندی شد، ژاپن رکود بودجه تبلیغات روزنامه ای را بیش از حد می بیند.
همه ی اینها روابط عمومیرا به جاهای بالای جدید فرا می خواند، زمانی برای حرکت پاسخ های دیجیتال به ارتقاء فروش و برندسازی موثرتر.
همچنین در جهانِ در حال تغییر روابط عمومی، ممکن است لازم باشد به مشتریان آموزش هایی داده شود، تا آنها را متقاعد کند با تکنولوژی جدید ریسک های جدیدی را تجربه کنند. به طور مثال داستان گویی ویدئو.
جیم جوزف رئیس جمهور Cohn & Wolfe -امریکای شمالی اظهار داشت: "هنگامی که شما به PR با همان اندیشه ی قدیمی فکر می کنید، فکر شما به سمت روابط رسانه ای گرایش دارد، وبلاگ نویسان، و تاثیر گذاران. اما شما لزوما در مورد سازمان های روابط عمومی که واقعا کارهای خلاقانه انجام می دهند، فکر نمی کنید، با مفاهیم و اجرای آنها پیش آیید. کار ویدئویی اغلب وارد سازمان های آگهی می شود، طوری که بابت یکپارچگی هزینه می پردازد و گاهی با افراد مشهور کار می کند." همه ی آنها اکنون در حال تغییر است.
تمام این تغییرات در زمینه ی PR، روزنامه نگاران را به سوی مرحله دیجیتال سوق می دهد و از چاپ دور می کند. رابطه ی PR با آنها در حال حاضر چیست؟ تعداد زیادی از روزنامه نگاران درجه یک از انتشاراتی چون The Wall Street Journal،The New York Times و غیره رفتند تا جهانِ در حال رشد دیجیتال را پر نمایند. به دنبال مباحثی از قبیل پوشش بین المللی و ملی سنتی، آموزش، و روزنامه نگاری تحقیقی.
جامعه ی ویراستاران خبری امریکا گزارش داد که 16200 شغل تمام وقت خبرگذاری، از سال 2003 تا 2012 از دست رفت. AdAge از دست دادن 38000 شغل مجله ای در همان زمان را گزارش داد. این تلفات تا سال 2013 و 2014 ادامه یافت. این تغییر مفاهیم قوی برای عموم ارائه داد، و همچنین اینکه متخصصان PR چگونه با تغییرات روبرو خواهند شد.
Eric Bates سر دبیر اجرایی رسانه ی نگاه اول می گوید: "این چیزی کاملا جدید در اکوسیستم روزنامه نگاری را نشان می دهد." Bates در نوامبر، بعد از یک دهه، در مجله Rolling Stone شروع به کار کرد. "این امر نه تنها تغییری از منابع تحریریه، بلکه تغییری از تخصص تحریریه است.
در یک جهان در حال تغییرِ این چنینی، قطعا متخصصین PR به همه ی مهارت هایشان نیاز دارند و از آنها استفاده خواهند کرد تا تخصص های جدید بدست آورند و بتوانند به این راه ادامه دهند.
منبع مرجع: شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)
برگردان: گروه ترجمه شارا
|