شارا،استاد کاظم متولی- آموزش هر نوع مهارت، فن، حرفه و دانش لزوماٌ بردو محور و مبنای نظر و عمل یا توصیفی و کاربردی متکی و استوار می باشد، بدیهی است که مباحث نظری و کلی و توصیفی به تبیین قواعد اساسی و شناساندن مفاهیم بنیانی و چگونگی حواشی و متعلقات و دست آوردهای موضوع اختصاص دارد و البته این بخش از آموزه ها در جای خود بسیار مهم و تاثیر گذار بوده و به منزله کلیدی برای باز کردن درهای مراحل عملی و اجرایی تلقی می گردد.
یک مکانیک ماهر و توانمند اتومبیل آنگاه به مقبولیت و اشتهار دست می یازد و می تواند که مورد مراجعه اطمینان بخش کثیری از مشتریان قرار گیرد که مبانی فیزیک و کلیات ضروری و معادلات علوم مرتبط با فن مکانیک را فرا گرفته باشد وگرنه بدون مطالعات پایه ای و نظری و صرفا با تجربه کردن های عملی و مشاهده ای در کارگاه های مربوطه هر چند طولانی و مداوم نمی تواند در جایگاه معتبر مهندسی ذی صلاح مکانیک قرار بگیرد و رافع مشکلات اساسی حرفه ای باشد.
معهذا نگاه افراطی به این مقوله و بها دادن بی جا به مباحث کلی و نظری و به حاشیه راندن راهکار های عملی و اجرایی نیز حاصلی جز باز داشتن عوامل و عناصر کارا از فعالیت های مثبت و عینی در میدان عمل نخواهد داشت.
با نگاهی گذرا به کتاب ها و دستاوردهای نوشتاری در عرصه های شاخه های علوم ارتباطات بویژه روابط عمومی و نیز بسیاری از مقالات مندرج در نشریه های مرتبط با فنون روابط عمومی و مقالات ارائه شده در سمینارها و همایش های مربوطه در سال های اخیر متاسفانه شاهد آن هستیم که طرح مسایل و مباحث کلی و نظری و غیر کاربردی بر متون حاوی راهکارهای عملی و اجرایی به شدت افزون بوده و خوانندگان و مستمعان این گونه مباحث که عمدتاٌ مدیران و کارشناسان دفاتر روابط عمومی و دانشجویان روابط عمومی می باشند را به دلزدگی و بی عملی و نارضایتی سوق داده است.
همه دغدغه ها و مساعی کارگزاران روابط عمومی بنا به رسالت بنیانی و اهداف راهبردی دانش و حرفه روابط عمومی بر شناساندن واقعی مجموعه سازمان های متبوعه و شناختن نظریات و آراء مخاطبان ذیربط متمرکز می باشد و این دو وظیفه اساسی محقق نخواهد شد مگر با ادوات و لوازم و مهارت هایی که در این راستا می باید لحاظ شده و در عرصه عمل و انجام قرار بگیرد که این راهکار های اجرایی عمدتاٌ عبارتند از: توانایی های کلامی و مواجهه های اثر بخش عمومی و خصوصی، افکار سنجی های مستمر و موردی، تنظیم و انتشار اخبار و رویدادها و تهیه و تدوین نشریه های داخلی و بولتن اطلاعات، کارگردانی و مجری همایش های سازمان، تهیه و تدارک بروشورهای موخر و آگاه کننده، طراحی و ساخت پوسترهای چشم نواز و تفکر برانگیز، برپایی نمایشگاه های مناسب، برنامه ریزی و فراخوانی و اجرای بازدیدهای هدفمند گروه ها و دستجات متناسب، محصولات و دستاوردهای گوناگون سازمان، برگزاری مصاحبه ها و جلسات گفت و شنود درون و برون سازمان، عکس و فیلم و استفاده از ابزارهای الکترونیکی و شبکه های مجازی، تهیه نگارش مقالات تحلیلی، تفسیری و انتشار آنها در رسانه های عمومی و تخصصی بمنظور روشنگری و رفع سوء تفاهمات و ...
با یک لحظه درنگ و بازبینی در عناوین و سیاه فهرست های امور اجرایی یاد شده و اندکی تامل و بازگشت ذهنی به نشریات ومکتوبات و مقالات و کتاب های انتشار یافته و ارائه شده در طول نیم قرن گذشته در کشور ما بخوبی می توانیم قلت منابع کاربردی و انبوه حجیمی از مطالب و مفاهیم کلی و نیم اجرایی را تصور و تجسم کنیم، در این راستا نگارنده به سهم خود مکرر در محافل و تجمعات دست اندرکاران و دوستداران علوم ارتباطات و بویژه کسانی که با علاقه مندی دستی در انتشارات مسایل علمی و حرفه ای روابط عمومی دارند خاضعانه تقاضا کرده ام که با پژوهش ها و بررسی های جدی نسبت به تهیه و تدوین و انتشار جزوات و کتاب هایی با رویکرد کاربردی و عملی اهتمام نموده و مسئولان و کارکنان شاغل در دفاتر روابط عمومی ها را از این رهگذر یاری نموده و به غنای منابع موجود آموزشی در دانشگاه ها و موسسات مربوطه بیافزایند.
بشارت
با خوشوقتی به آگاهی مخاطبان علاقه مند و کنجکاو می رسانم که در همین ایام رویدادی مبارک در راستای مرتفع ساختن بخشی از کاستی های منابع کاربردی روابط عمومی امیدواری را به تداوم این اهتمام بوجود آورد.
داستان از این قرار است که اخیراٌ به دعوت دوستان در موسسه محترم کارگزار روابط عمومی به ملاقات آنها رفته بودم، در همین جلسه بود که چهار کتاب جمع و جور اما بر معنی و سرشار از تکنیک ها و راهکارهای عملی نشات گرفته از پژوهش ها و بررسی مجدانه مولفین آنها به اینجانب اهداء گردید که با خوشوقتی و مسرت خاطر آنها را با خود به منزل بردم و در فرصت های گوناگون به مرور و مطالعه آنها پرداختم، هر چهار کتاب تازه انتشار یافته از سوی موسسه کارگزار روابط عمومی و آنطور که از علائم و نشانه های مندرج در بالای جلد و شناسنامه های آنها پیداست از همیاری انجمن متخصصان روابط عمومی و سازمان اوقاف و امور خیریه نیز بهره مند بوده است دقیقاٌ حاوی راهکارها و رهنمودهای اجرایی و کاربردی در زمینه بخش عمده ای از وظایف عملی روابط عمومی ها می باشد، و این یعنی نوید و بشارت مسرت بخش برای همه دست اندر کاران دانش و حرفه روابط عمومی اعم از اساتید، پژوهشگران و دانشجویان مربوطه و مسئولین و کارشناسان وکارکنان دفاتر روابط عمومی ها در سراسر کشور، کتاب هایی که از آنها یاد شد عبارتند از:
- «کاربرد فنون مطبوعاتی در نشریه» تالیف سیدشهاب سیدمحسنی
- «مدیریت تولید و انتشار بروشور» تالیف مهدی باقریان
- «پوستر» تالیف قربانعلی تنگ شیر
- «برنامه ریزی انتشارات در روابط عمومی» تالیف علی فروزفر
حتماٌ عناوین این کتاب ها اذهان را به راهکارهای اجرایی و عملی در حیطه روابط عمومی رهنمون می سازد، مطالب و متن های مندرج در این چهار کتاب و ترتیب و تنظیم آنها نشانگر توجه و آشنایی مولفین محترم آنها به امور ضروری و پیوسته کاربردی در واحدهای روابط عمومی می باشد. البته پیداست که در کلیات و اجزای مندرجات این کتاب ها کم و بیش کاستی ها به چشم می خورد که می باید در چاپ های بعدی با نقد و بررسی های منتقدین مجرب که البته (متاسفانه بحث نقد و نقادی کتاب عموماٌ از کشور ما به نحو جدی دنبال نمی شود) اصلاح و مرتفع گردند.
اما علی ای حال انتشار کتاب های چهار گانه مذکور که بمنزله نقطه های عطف و در مقوله آموزش روابط عمومی در کشور ما می باشد جداٌ مغتنم بوده و امید است که این موهبت پدید آمده با اطلاع رسانی های موسع به آگاهی همه دست اندرکاران روابط عمومی و موسسات آموزسی مرتبط برسد و مخاطبان گرامی این منابع ارزشمند کاربردی با بکارگیری این راهنمای عمل نسبت به متحقق ساختن اهداف مترقی روابط عمومی در میهن عزیز ما توفیق حاصل نمایند. |