شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- دکتر سید بشیر حسینی مدیر گروه علوم نوین رسانه و عضو هیأت علمی دانشکده ارتباطات دانشگاه صداوسیما در گفتگو با ستاد خبری سیزدهمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران گفت: با ظهور رسانههای فردی به موازات رسانههای جمعی و ایجاد محبوبیت رسانههای نوین در عموم مخاطبان و بهرهبرداری فزاینده از شبکههای اجتماعی، نه تنها سپهر رسانهای جهان، بلکه مناسبات متعددی دستخوش تغییرات عمدهای شدهاند. از یکسو فرایند «فرسایش حاکمیت ملی» تسریع و از سوی دیگر «رشد فردی و توانمندسازی جمعی» تسهیل شد و با کاهش قدرت دولتها و افزایش توانمندی ملتها، از «فاصله قدرت» کاسته شده است. در چنین فضایی است که توانمندی مخاطب اگر با هوشمندی و مدیریت مناسب همراه نشود، به ضد خود بدل میشود.
از اینرو «سواد رسانهای» نقشی بیبدیل در تقویت توأمان نگاه نقاد و مدیریت مصرف رسانهای ایفا میکند. مخاطب فعالی که مسلط به سواد رسانهای و مسلح به فنون خلق و دریافت رسانهای است، روابط عمومی را به چشم «چشم سوم» خود و در ساختاری «نیمهمستقل» توقع میکند؛ نه اینکه جایگاه و رسالت مسئول روابط عمومی را به مثابه زبان سازمان و سخنگوی «غیرمستقل» دریابد، که اگر چنین استنباطی کند، در گزینشگری و ادراک انتخابی خود، مقاومت اجتماعی را سرلوحه قرار داده و مواضع روابط عمومی را «سوگیرانه» ارزیابی میکند.
به تعبیر دیگر اگر روابط عمومی به جای آنکه «پیشران» و یا لوکوموتیو محرک سازمان باشد، به واگنی سنگین و تأخیری بدل شود، نه تنها گوی سرعت که گوهر صحت را هم در تحلیل «مخاطب فعال» از دست میدهد. مخاطبِ مُشرف به پنجگانه سواد رسانهای با شناخت مناسب و متناسب از فرستنده پیام و جریانهای رسانهای، فنون اقناع و اثرگذاری پیام، رسانهشناسی و بسترهای حاکم بر آن، دیگر رابطهای «عمودی»، «یکسویه» و با «فاصله قدرت زیاد» با روابط عمومی نخواهد داشت و خود در تولید محتوا و تحلیل پیام، مستقلاً در حکم یک «روابط عمومی فردی» نقش ایفا خواهد کرد.
گفتنی است سیزدهمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران با موضوع "روابط عمومی دانش محور و مدیریت محتوا"، با حمایت انجمن جهانی کارگزاران مسلمان روابط عمومی، انجمن بین المللی روابط عمومی، انجمن متخصصان روابط عمومی و برخی دانشگاه های خارجی و داخلی و با شرکت استادان، مدیران و کارشناسان صاحب نام، 19 دی ماه 1395در مرکز همایش های بین المللی المپیک برگزار خواهد شد.
علاقه مندان جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانند به نشانی اینترنتی کنفرانس www.irancpr.ir رجوع نمایند.
|