درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
جمعه، 28 اردیبهشت 1403 - 14:05   

فراخوان دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی

  فراخوان دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی


ادامه ادامه مطلب یک

رئیس اوپن‌ای‌آی اولین تصویر تولید شده توسط GPT-4o را به اشتراک می‌گذارد

  رئیس اوپن‌ای‌آی اولین تصویر تولید شده توسط GPT-4o را به اشتراک می‌گذارد


ادامه ادامه مطلب دو

چرا نوشتن با دست برای تفکر و یادگیری بهتر از تایپ کردن است؟

  چرا نوشتن با دست برای تفکر و یادگیری بهتر از تایپ کردن است؟


ادامه ادامه مطلب سه

فناوری، پایان شکست فتوشاپ

  فناوری، پایان شکست فتوشاپ


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  پوستر دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی چه چیزی را نشان می‌دهد؟
  ملازاده سکاندار روابط عمومی بیمه دی شد
  ضرورت ارتقای جایگاه روابط عمومی در صنعت بیمه
  رئیس اوپن‌ای‌آی اولین تصویر تولید شده توسط GPT-4o را به اشتراک می‌گذارد
  هفت گام برای توسعه روابط‌عمومی
  روز ملی ارتباطات و روابط‌عمومی، فرصتی برای بهره‌مندی از هوش مصنوعی در روابط‌عمومی
  پنج عنوان شغلی جدید در حوزه روابط‌عمومی تعریف شد
  ارتباطات پایدار و نقش روابط‌عمومی‌
  در نکوهش چاپلوسی و رفتارهای منافقانه
  مرجعیت رسانه‌ای
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 29669صفحه نخست » مقالات روابط عمومیچهارشنبه، 3 خرداد 1396 - 03:52
نقش ها و کارکردهای کلیدی ارتباطات
ارتباطات نه تنها در بهبود کنترل و هماهنگی سازمان موثر است، بلکه موجب افزایش نوآوری نیز می ­گردد. بهره گیری از ارتباطات برای بالا بردن نوآوری مستلزم ارتباطات قوی و آزاد در داخل و خارج سازمان است.
  

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)-  در سازمان و در گروه، ارتباطات نقش عمده­ای ایفا می­ کند: کنترل، ایجاد انگیزه، ابراز احساسات و اطلاعات.


 به چند طریق می­ توان از طریق ارتباطات رفتار اعضا را کنترل کرد. در سازمان سلسله مراتب اختیارات و دستورالعمل­ ها یا رهنمودهای رسمی وجود دارد که کارمند باید آن­ها را رعایت کند. برای مثال هنگامی که کارکنان باید شکایت خود را به سرپرست مستقیم خود بدهند یا هنگام انجام کار که باید طبق شرح وظایف عمل کنند و یا سیاست ­های شرکت را به اجرا در آورند، ارتباطات به عنوان یک عامل کنترل کننده به حساب می ­آید.

 

ارتباطات غیررسمی هم رفتار افراد را کنترل می­ کند. هنگامی که اعضای گروه فردی را که بیش از حد تولید می­ کند مورد تمسخر قرار می­ دهند، در واقع ارتباطات غیررسمی برقرار می­ شود و رفتار عضو کنترل می ­گردد. از طریق مشخص کردن آنچه کارمند باید انجام دهد، شیوه ه­ای که کار باید انجام شود و تعیین پاداشی که به عملکرد تعلق می ­گیرد، ارتباطات می ­تواند پدیده انگیزش را تقویت کند. تعیین هدف­ های ویژه، بازخور نمودن نتیجه پیشرفت و تقویت رفتارهای مطلوب، همگی موجب تقویت انگیزش افراد می­گردد، که برای حصول آن از ارتباطات استفاده می­ شود.

 

برای بسیاری از کارکنان، گروه کاری تنها منبعی است که می ­توان بدان وسیله ارتباط اجتماعی برقرار کرد. ارتباطی که در درون گروه صورت می­ گیرد یکی از ابزارهای اصلی است که اعضا به وسیله آن میزان استیصال و نوع احساسات خود (در مورد رضایت یا نارضایتی از کار) را ابراز می­ نمایند. بنابراین ارتباطات راه را برای ابراز احساسات هموار می­ سازد و بدین گونه نیازهای اجتماعی تامین می­ گردد. آخرین نقشی که ارتباطات در سازمان و گروه ایفا می ­کند، مربوط به نقشی است که در فرایند تصمیم گیری به عهده دارد. از طریق سیستم ارتباطی، اطلاعات مورد نیاز افراد و گروه به آن­ها داده می­ شود و با توجه به داده­ های انتقال یافته، راه ­ها شناسایی شده و مورد ارزیابی قرار می­ گیرند (رابینز، 1389).


کارکرد اساسی ارتباطات را عموما تاثیر بر دانش و رفتار گیرنده پیام از طریق اطلاع رسانی، راهنمایی، قانون­مند کردن، اجتماعی کردن، تشویق و ترغیب می ­دانند (باکر، 2000).


نیهر[1] در سال 1997 به تعریف کارکردهای اولیه ارتباطات سازمانی می ­پردازد:
جلب توافق( همکاری)؛
رهبری، انگیزش و نفوذ؛
معنا کردن/ مفهوم بخشی؛
حل مسئله و تصمیم گیری؛
مدیریت بحران، مذاکره و چانه زنی؛


نیهر به جای تمرکز بر کارکردهای منفرد ارتباطات، کارکرد مجموعه روابط سازمان را مورد توجه قرار داده و مجموعه وظایف اطلاع رسانی، راهنمایی و قانون­مند کردن را در یک مجموعه گردهم می­ آورد. او همچنین بر کارکردهای اصلی ارتباطات سازمانی از قبیل مدیریت بحران، تشخیص مشکلات و حل آن­ها، مدیریت مذاکرات و چانه زنی تاکید بیشتری دارد (نیهر، 1997).


میرز و میرز[2] معتقد به سه کارکرد اولیه ارتباطات به شرح زیر هستند:
1. هماهنگی و نظام­مند کردن عملیات تولیدی: این کارکرد در طول زمان دستخوش تغییرات بوده است. در بسیاری از سازمان­ها وظایف پیچیده­تر شده و کمتر از قبل تکراری می­ باشد. نتیجتاً دیدگاه­ های بروکراتیک ارتباطات سازمانی دیگر نمی­ تواند کافی باشد. در عملیات تولیدی، لازم است روابط بین کارگری پویا، دو سویه و افقی بوده و روابط بین مدیران و کارگران غیر تکراری، دو سویه و عمودی باشد. به این ترتیب هرگاه ارتباطات ابزار هماهنگی و نظام­ مندی باشد، به پدیده­ای مشکل تر، پیچیده­ تر و مهمتر بدل خواهد شد.


2. اجتماعی کردن: کارکرد اجتماعی کردن ارتباطات به روابط انسان­ها سازمان­ها مربوط می ­شود، بدین معنی که دستیابی به مجموعه اهداف سازمان مستلزم هماهنگی موثر فعالیت ­های مختلف سازمانی است. این کار ممکن نمی­ شود، مگر از طریق نفوذ در قلوب و اذهان اعضای سازمان. استفاده از ارتباطات برای اجتماعی کردن اعضای سازمان منوط به تقویت ارزش­ های سازمانی، تلفیق اهداف فرد و سازمان، ایجاد فرهنگ و فضای مناسب سازمانی است. در این حالت ارتباطات اعضا و رهبران سازمان نه یک سویه و از بالا به پایین، که دوجانبه می­ باشد.


3. نوآوری: ارتباطات نه تنها در بهبود کنترل و هماهنگی سازمان موثر است، بلکه موجب افزایش نوآوری نیز می ­گردد. بهره گیری از ارتباطات برای بالا بردن نوآوری مستلزم ارتباطات قوی و آزاد در داخل و خارج سازمان است (جاجی زاده، 1384).

 


1. Neher
2. Myers & Myers
 

 

 

 

 

 

 

 

   
  

اخبار مرتبط:

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  هفت گام برای توسعه روابط‌عمومی


  8 راه برای تقویت رابطه ایمنی عمومی - جامعه با روابط‌عمومی


  مدیریت بحران و شش مولفه اساسی آن


  مرجعیت رسانه‌ای


  در نکوهش چاپلوسی و رفتارهای منافقانه


  فرسودگی روابط‌عمومی


  کاربردهای بازخورد ساندویچی در روابط‌عمومی


  قدرت گوش دادن فعال


  ارتباطات پایدار و نقش روابط‌عمومی‌


  روابط‌عمومی در ایران؛ مصائب و چشم‌انداز


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد