شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- دکترمحمد مهدی فرقانی استاد ارتباطات دانشگاه علامه در گفت و گو با شارا می گوید: به دو دلیل تا اطلاع ثانوی از انتشارات چاپی بی نیاز نیستیم و به دو دلیل این اتفاق می افتد:
نخست اینکه نسلی مخاطب روابط عمومی ها هستند که با کاغذ و چاپ سازگارتر هستند و علاقه بیشتری دارند و بهنر می فهمند.
دوم اینکه انتشارات چاپی به عنوان یک میراث ماندگار قابل حک کردن، دستکاری، تحریف، انکار، تکذیب و جعل نیست.
اما در فضای مجازی بالاخره شاهد هستیم همه این اتفاقات می افتد حال آنکه نسخه چاپی به عنوان یک سند تاریخی همیشه قابل ارجاع و قابل استناد است.
با همه این موارد شاهد هستیم انتشارات الکترونیک روز به روز گسترش بیشتری می یابد و باید اینگونه باشد، که علت آن در چند مورد قابل بررسی است؛ این که در فضای مجازی نیز اینگونه نشر الکترونیک راحت تر و سهل تر قابل دسترسی است، به عنوان نمونه حتی در روی دستگاه موبایل همه شهروندان در هر جا، وسعت حوزه انتشار و سهولت دسترسی و نوعی انعطاف پذیری را به همراه دارد که همگی مزیت هایی است که انتشارات الکترونیک دارا می باشد.
همچنین همزمانی، سرعت انتشار، حجم انبوه داده هایی که از این طریق می تواند منتشر شود و از همه مهم تر این که این نوع انتشارات به خاطر ماهیت خود باعث شده کمتر آسیب ببیند و قطع درختان را به خاطر تهیه مواد اولیه نشر مکتوب به همراه ندارد که مهم ترین مزیت آن در شرایط فعلی که جهان به سوی حفظ محیط زیست می رود، محسوب می شود و نوعی انتشارات سبز تلقی می شود که ناقض قواعد محیط زیست نیست.
و سرانجام سیر تمدنی بشر هم به این سمت حرکت می کند و ناگزیر این نوع انتشارات الکترونیکی جنبه غالب را خواهد داشت، حتی اگر در حال حاضر این روش غالب نباشد اما در آینده نزدیک شاهد این تحول بزرگ خواهیم بود. در واقع رفته رفته انتشارات چاپی به جنبه نمادین تبدیل می شود ولی در همین حالت نمادین نیز باید انتشارات چاپی و مکتوب حفظ شوند.
اما در مورد انتخاب دو شیوه باید گفت نسل جدید راه خود را پیدا کرده و انتخاب خود را انجام می دهد. به عبارتی نسل جوان در روابط عمومی ها به سمت استفاده از نشر الکترونیک تمایل بیشتری دارد و آن را ترجیح می دهد. این به معنی نفی و نادیده گرفتن امتیازهای نشر مکتوب نیست اما آسیبی که نشر مکتوب به طبیعت وارد می کند و البته شاهد هستیم بسیاری از انتشاراتِ روابط عمومی ها خوانده نمی شود چرا که جذابیت بالایی برای مخاطب ندارند، لذا ترجیح بر رویکرد استفاده از انتشارات الکترونیک است.
|