شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- انتشارات کارگزار روابط عمومی، کتاب «حضرت زینب کبری(س)، سردبیر رسانه عاشورا»، نوشته محمد جواد محسن زاده را منتشر و روانه بازار کتاب کرد.
به گزارش شارا، نویسنده در این کتاب از منظر رسانه ای به نحوه بررسی پوشش های خبری و تبلیغاتی عملکرد حضرت زینب کبری(س) به عنوان سردبیر رسانه عاشورا پرداخته است.
وی یکی از جنبه های زندگی حضرت زینب کبری(س) را که در ماندگاری سیره و رفتار ایشان مؤثر بود، نقش پوشش رسانهای، فراگرد ارتباطی، پیامآوری و ابلاغ رسالتِ هنر عاشورا می داند.
در بخشی از کتاب آمده است:
«حضرت زینب کبری به عنوان سردبیر رسانه عاشورا، فرهنگ و پیام عاشورا را به عنوان یک مکتب از دهم محرم سال 61 هجری قمری از کربلا به طول اعصار تاریخ انتقال داد و ماندگار کرد.
حضرت زینب کبری قهرمان فصاحت و بلاغت، به عنوان پیامآور و سردبیر رسانه عاشورا با پوشش رسانهای، فراگرد ارتباطی، پیامآوری و ابلاغ رسالتِ هنر عاشورا، توانست سیره و رفتار عاشوراییان، فرهنگ و پیام قیام نهضت حسینی را انتقال داده و برای تاریخ ماندگار کند.
در این کتاب منظور از سردبیری بانوی قهرمان کربلا، حضرت زینب کبری ؛ در حقیقت روایتگری، مدیریت افکار عمومی و انتقال اهداف و پیام نهضت عاشورا به عنوان رسانه اسلام و شیعه از یک برهه و زمان مشخص (دهم محرم سال 61 قمری) و یک مکان خاص (سرزمین کربلا) به طول اعصار تاریخ و به وسعت جغرافیای تمامِ جهان میباشد. خالق و مدیر این رسانه، حضرت سیدالشهداء امام حسین میباشد.»
محسن زاده با استفاده از روش تحقیق اسنادیِ کیفی (و روایتگونه) به تحلیل گفتمان و از روش اسنادیِ کمی به مطالعه و تحلیل محتوای اسناد تاریخی پرداخته و اطلاعات لازم را از طریق اسناد کتبی موجود در کتابخانهها، پیمایش در فضای مجازی با در نظر گرفتن منابع معتبر و گفتوگو با صاحبنظران دینی، به جهت عِده و عُده، گردآوری و تألیف کرده است.
مبنای نظری تحقیق و موضوعات بحث شده در این کتاب بر اساس کتاب آسمانی دین مبین اسلام «قرآن کریم»، احادیث و روایاتِ پیامبر اکرم و ائمههدی (در یک کلمه «ثقلین»)، فرمایشات حضرت امام خمینی(ره) و حضرت امام خامنهای(مدظله العالی)، همچنین رجوع به منابع مختلف در زمینه قیام کربلا و زندگینامه حضرت زینب کبری(س) و تبیین سخنانِ دانشمندان مسلمان و غیرمسلمان در این خصوص میباشد.
در حوزه ارتباطات از نظریاتِ وسایل ارتباطی مشتمل بر نظریه «غنای رسانه» یا «توانمندی رسانهای» تروینو و لنگل؛ نظریه «سوگیری ارتباطاتِ» هارولد اینیس؛ نظریه «رسانه پیام است» مارشال مک لوهان؛ نظریه «اشاعه و نوآوری» راجرز؛ «تبلیغات به مثابه گفتمان دانش ـ قدرتِ» میشل فوکو، «نقش وسایل ارتباط جمعیِ» ویلبرام شرام و «نقشهاى اجتماعى ارتباطاتِ» هارولدلاسول برای تبیین علمی پژوهش استفاده شده است.
شایان ذکر است کتاب «حضرت زینب کبری(س)، سردبیر رسانه عاشورا» با تقریظ حضرت آیت الله میرجواد مرعشی (دامت برکاته) و مقدمه استاد دکتر عبدالرضا علیپناه توسط انتشارات کارگزار روابط عمومی در تیراژ یک هزار جلد و با قیمت پانزده هزار تومان در تابستان 1396 منتشر گردید.
گفتنی است محسن زاده دانشجوی دکتری فرهنگ و ارتباطات، مدرس دانشگاه، پژوهشگر برگزیده چهاردهمین دوره جوایز طلایی روابط عمومی (پیشگامان روابط عمومی ایران) و دارنده عنوانِ دو دوره مدیر روابط عمومی برتر استان تهران می باشد که تاکنون از وی دو کتاب و بیش از بیست مقاله علمی چاپ و منتشر شده است.
مرکز پخش:
09121938419 - 66570194(021) - 66943670 (021)
لینک خرید کتاب: http://kpri.ir/?p=6903
|