شارا، بهنام امینی- با دکتر شهاب اکبریان، استاد دانشگاه در آستانه 27 اردیبهشت ماه روز روابط عمومی به گفت و گو نشسته ایم.
دکتر اکبریان در این گفتگوی دوستانه فاصله روابط عمومی ایران تا روابط عمومی استاندارد را قابل توجه دانست و شاخص های مهمی برای حرکت به سوی روابط عمومی استاندارد و حرفه ای بیان کردند.
با توجه به این که در آستانه روز روابط عمومی قرار داریم وضع و عملکرد روابط عمومی در ایران را چگونه ارزیابی می کنید و فعالیت های این حوزه تا چه اندازه مبتنی بر استانداردهاست؟
علیرقم رویدادهای موفقی که در عرصه روابط عمومی طی سال های اخیر برگزار شده است، متاسفانه فاصله روابط عمومی ایران تا روابط عمومی استاندارد قابل توجه است. سرعت پرشتاب فناوری ارتباطات از یک سو، و تحولات و دگرگونی های اجتماعی از سویی دیگر این فاصله را عمیق تر کرده است. لذا دستیابی ایران به روابط عمومی استاندارد و حرفه ای نیازمند تغییر زیربنایی در نگرش و جایگاه روابط عمومی در سطح کلان کشور، آموزش و به روز شدن روابط عمومی و انتخاب افراد مناسب بوده و لذا موارد یاد شده از شاخص های جدی برای حرکت به سمت روابط عمومی حرفه ای و استاندارد می باشد.
روابط عمومی امروز ایران با چه فرصت ها و چالش هایی مواجه است و برای استفاده بهینه از آن چه پیشنهادی دارید؟
به موازات تحولات و چالش هایی که در بیش از سی سال گذشته بر اساس تغییر سیاست های کلان دولت های گذشته و حال رخ داده است، روابط عمومی ایران نیز دچار چالش و دگرگونی شده است. به عبارتی دیگر، تغییرات مدیران روابط عمومی در دولت ها بی نصیب از تغییرات دولت ها نبوده است. روابط عمومی در ایران به دلیل غیر حرفه ای بودن باعث شده است که مدیران زمانی که در مسند قدرت قرار گرفتند از ویژگی اعتماد برای انتخاب مدیران روابط عمومی نهاد خود بهره برده اند. البته جایگاه غیرحرفه ای روابط عمومی در ایران نیز این اجازه و فرصت را به مدیران ارشد می داده است که فقط از این شاخص در انتخاب مدیر روابط عمومی نهاد متبوع خود استفاده نمایند و سایر شاخص های اصلی را به دست فراموشی بسپارند. تازه اگر مدیری نیز در این عرصه پس از چندین سال به سوی حرفه ای شدن در حال حرکت باشد دولت بعدی این فرصت را برای رشد و تعالی از دست مدیران روابط عمومی می رباید و این تسلسل همچنان ادامه دارد.
متاسفانه در حوزه روابط عمومی استفاده از تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات بیش از آنکه عملیاتی شود شعار داده می شود مشکل کجاست؟ چرا در این حوزه پیشرفت محسوسی نداشتیم؟
تا زمانی نگرش کلان کشور و جامعه به روابط عمومی یک نگاه و نگرش غیر حرفه ای باشد این تخصص در هیچ یک از ابعاد رشد نیافته و شکوفا نخواهد شد. اولین گام برای تحولات جدی در روابط عمومی ایران تغییر سیاست های کلان در روابط عمومی و به تبع آن تغییر نگرش سطوح عالی کشور به این مقوله است.
با توجه به نیازهای توسعه ای کشور در زمینه های مختلف، روابط عمومی ها چه نقشی در توسعه پایدار کشور دارند؟
امروزه روابط عمومی نقش محوری و تاثیر گذار در توسعه کشورهای پیشرفته داشته چرا که یکی از شاخص های توسعه حرکت هماهنگ و موزون در توسعه است که روابط عمومی در این کشور ها نقش حرفه ای خود را با ایجاد یکپارچگی و هم افزایی بخش ها، زمینه ساز توسعه پایدار بوده است.
اصلی ترین و اثرگذارترین نقش روابط عمومی ها در"سال حماسه سیاسی حماسه اقتصادی" چیست؟
نامگذاری سال 92 به عنوان سال حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی این فرصت را پیش روی مدیران روابط عمومی ها قرار می دهد که استراتژی، جهت گیری و برنامه ریزی های روابط عمومی ها در این راستا باشد. تعیین شعار امسال با این عنوان نشان دهنده حساسیت کشور در عرصه های سیاسی و اقتصادی است و مدیران روابط عمومی می بایست بلافاصله با تشخیص این حساسیت یک گام فراتر از افکار عمومی ابعاد دستیابی به این حماسه را برای مردم معرفی نماید و باز شناسانند و طلایه دار این حرکت بزرگ ملی باشد.
|